Leed Jezus ook als God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2004 17:25

Ik snap niet dat Jezus als Godheid niet zou kunnen lijden.

Waarom is dat onmogelijk?

Doen we dan God geen pijn en verdriet door onze zonden? Denk je dat alle ellende op de wereld, dat het God niet raakt?

En denk je dat het de Vader en Jezus niet raakte toen de goddelijke band tussen hen op Golgotha verbroken werd? Denk je dat dat Jezus niet in Zijn Godheid raakte?

Lijden is een vorm van emotie... is God dan emotieloos? De bijbel laat wel anders zien. God kan iets fijn vinden, ergens van genieten, hij kan ook ontzettend kwaad zijn. De bijbel zegt zelfs dat God spijt of medeleven kan hebben....

Hoezo kan God niet lijden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 18:35

Marnix schreef:Ik snap niet dat Jezus als Godheid niet zou kunnen lijden.

Doen we dan God geen pijn en verdriet door onze zonden? Denk je dat alle ellende op de wereld, dat het God niet raakt?

En denk je dat het de Vader en Jezus niet raakte toen de goddelijke band tussen hen op Golgotha verbroken werd? Denk je dat dat Jezus niet in Zijn Godheid raakte?

Lijden is een vorm van emotie... is God dan emotieloos? De bijbel laat wel anders zien. God kan iets fijn vinden, ergens van genieten, hij kan ook ontzettend kwaad zijn. De bijbel zegt zelfs dat God spijt of medeleven kan hebben....

Ik zou zeggen, lees ff terug, en verdiep je eens in het begrip God en ga anders gewoon op een topic spelen waar je wel iets vanaf weet. Doodziek word je ervan om aan jou alles weer elke keer opnieuw uit te moeten leggen. Ga zelf maar eens wat lezen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 nov 2004 19:01

jas schreef:
Klaas schreef:Leuk Jas. Als je maar genoeg woorden gebruikt draai je je overal wel uit.

Waarom is het zo moeilijk om toe te geven dat de uitdrukking dat je God iets onthoudt als je Hem niet dient een hele gangbare manier van spreken is? Je kunt toch gewoon de twee zaken laten staan? Nee, een gesloten systeem heb je dan niet, maar dat lijkt me beter dan een systeem dat gesloten lijkt door het gedraai en gespeel met woorden.

Klaas

Het is niet bedoeld om me er uit te spreken. Waarom kun je niet gewoon respecteren dat ik er anders over denk dan jij? Ik denk er net zo over als Calvijn en andere oudvaders, God is onkwetsbaar in al Zijn eigenschappen. Ik praat me er niet uit, het is een overtuiging. Ik laat jou ook de jouwe hoor, zo'n twistpunt vind ik het niet zolang het alleen gaat om een begrip van de Godheid menselijkerwijs te verduidelijken.

Blijft nog steeds staan dat jij in feite de emoties van God ontkent. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Calvijn dat ook doet en jouw filosofisch godsbeeld aanhangt ten koste van het bijbelse beeld.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 19:09

Aragorn schreef:
jas schreef:
Klaas schreef:Leuk Jas. Als je maar genoeg woorden gebruikt draai je je overal wel uit.

Waarom is het zo moeilijk om toe te geven dat de uitdrukking dat je God iets onthoudt als je Hem niet dient een hele gangbare manier van spreken is? Je kunt toch gewoon de twee zaken laten staan? Nee, een gesloten systeem heb je dan niet, maar dat lijkt me beter dan een systeem dat gesloten lijkt door het gedraai en gespeel met woorden.

Klaas

Het is niet bedoeld om me er uit te spreken. Waarom kun je niet gewoon respecteren dat ik er anders over denk dan jij? Ik denk er net zo over als Calvijn en andere oudvaders, God is onkwetsbaar in al Zijn eigenschappen. Ik praat me er niet uit, het is een overtuiging. Ik laat jou ook de jouwe hoor, zo'n twistpunt vind ik het niet zolang het alleen gaat om een begrip van de Godheid menselijkerwijs te verduidelijken.

Blijft nog steeds staan dat jij in feite de emoties van God ontkent. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Calvijn dat ook doet en jouw filosofisch godsbeeld aanhangt ten koste van het bijbelse beeld.

Ja Aragron, wat jij je allemaal wel of niet voorstellen, daar kan ik niks aan doen. Feit blijft, dat Calvijn en ook Bavinck, maar ook Kersten en ook Steenblok en ook Brakel en ook, .......ja wie niet, stellen dat God geen emoties heeft. Ik heb het onderzocht en als je het niet weet ga dan ook eens op onderzoek uit voordat je zegt dat iets niet klopt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 nov 2004 19:23

Hm, zou je misschien een paar relevante stukken van die oudvaders kunnen plaatsen waarin ze dat beweren dan?

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 05 nov 2004 19:23

Jas zegt:
God is niet een emotioneel Wezen zoals wij ons dat voorstellen. Hij kan niet lijden omdat lijden een gevoelstoestand, een emotie teweeg brengt. God is volkomen in al Zijn eigenschappen, het is dan ook onmogelijk dat Hij die alle dingen bestuurt, dit doet door Zich te laten leiden door emotie. Ondenkbaar en niet zo gelukkige redenatie.

God is eigenschap.. Ik vind dat jij God als een onpersoonlijk wezen neerzet.. God heeft emotie.. Hij is verheugd, blij.verdrietig en boos heeft berouw. Jou redenatie is niet gebasseerd op teksten maar hoe jij Hem ziet. Een ondenkbare en niet zo'n gelukkige redenatie :mrgreen:
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 20:00

Aragorn schreef:Hm, zou je misschien een paar relevante stukken van die oudvaders kunnen plaatsen waarin ze dat beweren dan?

Ja, dat kan ik. Maar ik heb er geen zin in. Je kunt het ook zelf opzoeken. Of ben je lui?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 20:04

Marnix schreef:Ik snap niet dat Jezus als Godheid niet zou kunnen lijden.

De mens heeft gezondigd. Niet God.
Zou het niet zo zijn dat omdat de mens gezondigd heeft ook de mens moet lijden? Dat daarom juist God Zijn Zoon heeft gegeven om voor de zonden van de mensen te lijden en sterven, en zo de zaligheid te verdienen voor de uitverkorenen?

Ik denk dat de Godheid in Hem wel degelijk heeft geleden. Maar dat was niet vanwege de straf op de zonden. Ik denk dat het veeleer was dat Zijn Godheid leed om al die mensen die rondom het kruis stonden en voor eeuwig verloren zouden gaan.

Concreet denk ik dat beide naturen kunnen lijden en dat ook hebben gedaan. Alleen de éne natuur om de starf te dragen, en de andere uit medelijden/ontferming.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 20:05

jas schreef:
Aragorn schreef:Hm, zou je misschien een paar relevante stukken van die oudvaders kunnen plaatsen waarin ze dat beweren dan?

Ja, dat kan ik. Maar ik heb er geen zin in. Je kunt het ook zelf opzoeken. Of ben je lui?

Vertel ons waar we het kunnen vinden, we leren graag.

Oja, ik zal je voor zijn. Ik ben lui.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 20:08

PeterD schreef:
jas schreef:

Ga jij ook samenspannen met aragorn en co?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 20:15

jas schreef:
PeterD schreef:
jas schreef:

Ik leer graag, kom op met je verwijzingen geen afleidende truckjes! :)

Ben je het niet eens met mijn stelling dan?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 20:26

PeterD schreef:
jas schreef:
PeterD schreef:
jas schreef:

Ik leer graag, kom op met je verwijzingen geen afleidende truckjes! :)

Ben je het niet eens met mijn stelling dan?

Ik ben het idd niet eens met de stelling dat God kan lijden. O.a. Calvijn zegt dat in zijn eerste boek, handelend over de Godheid. Je zult zelf even moeten zoeken.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 nov 2004 22:28

*antwoord al gelezen* 8)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 22:42

Yael schreef:Jezus had dus net zo goed alleen rechtvaardig en waarachtig mens kunnen zijn bekleed met goddelijke macht, zonder Zelf God te zijn.
Daar is dan geen probleem meer in als ik de redenatie lees dat Jezus aan het kruis geen God was. ( God verliet Hem immers.)

Jezus was ook aan het kruis God, alleen de Goddelijke natuur heeft niet geleden maar heeft de menselijke natuur ondersteund.
Enkel een menselijke natuur, al had die dan goddelijke macht, zou nooit Gods gramschap over de zonde, nl. in die mate dat Jezus tot zonde gemaakt is, kunnen verdragen. Die 2 zouden nooit in 1 enkele natuur verenigd kunnen worden. Want hoe kan een menselijke natuur, die tot de dood toe lijdt, ondersteund worden door goddelijke macht, die onderdeel is van diezelfde menselijke natuur? Als dan immers die menselijke natuur dood is, is ook de goddelijke macht waarmee die menselijke natuur bekleed was, dood. Maar Jezus is ook in de dood niet gescheiden geweest van Zijn Goddelijke natuur, d.w.z. Hij is ook in de dood God en mens gebleven. Doch hoewel zijn menselijke natuur dood was, het is onmogelijk dit te zeggen van Zijn Goddelijke natuur.

André

Berichtdoor André » 06 nov 2004 00:35

jas schreef:
Andre schreef:Even een tussen vraagje, je bent er wel van overtuigd dat God, Jezus en de Heilige Geest een 3 éénheid zijn?

Jazeker, één in Wezen, maar 3 onderscheidn personen. Als je tenminste Jezus m.b.t. het Goddelijk Wezen als de Zoon ziet. Want Jezus is op Zichzelf geen onderdeel van de Drieëenheid. Jezus had 2 naturen, een menselijke en een Goddelijke. Naar Zijn Goddelijke is Hij de 2e Persoon in het Goddelijk Wezen, uitgaande van de Vader, maar naar Zijn menselijke natuur is Hij volledig mens. Je formulering moet dus zijn: of ik er wel van overtuigd ben dat God de Vader, en God de Zoon en God de Heilige Geest een Drie-eenheid zijn.
Daarop antwoord ik volmondig ja.
Dit is een mysterie. Want niet is Ieder van Hen voor 1/3 God, maar Ieder is volledig God, en toch is er maar Eén God.

Toch nog even een reaktie van mij, ik weet nog niet of ik het diep triest wil gaan vinden dat je mij vertelt hoe ik mijn vraag aan jou moet formuleren, of dat ik er maar de humor van in moet zien.
Punt is, dat je antwoord gewoon nee is.
Je schrijft bijzonder duidelijk, Want Jezus is op Zichzelf geen onderdeel van de Drieëenheid.
Je kunt trouwens heel makkelijk nee leren zeggen hoor, zijn speciale cursussen voor bedacht, maar dit terzijde.

Terug naar “Archief”