Vergelijking positie vrouwen islam - SGP terecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 12 nov 2004 14:10

haha, nu ja, wij vrouwen proberen natuurlijk te voorkomen dat er gepraat wordt over spreuken 21:9...

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 nov 2004 14:12

Ik geloof niet dat mensen hun hele leven het altijd met alles met elkaar eens zijn.
Je kunt wel overleggen, maar 1 moet op bepaalde momenten de eindbeslissing doen.
Vaak is dat de vrouw.
Bij mij gelukkig niet.
Ik wil geen softe man die geen beslissingen kan nemen.
Een man met een schortje om en een dweil in zijn hand.
Gelukkig heeft mijn man charisma en een eigen karakter met verantwoordelijkheidsgevoel.
Brede schouders ook.
Het type wat gehaat wordt door feministes.
Een man met de broek aan.

En Joepie, ik wist al dat jij geen SGPvrouw bent, dat heb je al zo vaak gezegd, en ook dat jij een hele lieve man hebt, die goed naar je luistert en heel dicht bij God staat.
Heerlijk toch? Ieder zijn/haar meug.
Als jij dat zo wil is daar toch niks mis mee?
Iedereen leeft op zijn/haar eigen manier.

sela

Berichtdoor sela » 12 nov 2004 14:42

Heerlijk toch? Ieder zijn/haar meug.

absolute.. maar strijdend tegen het gevaar van emancipatie is het wellicht toch niet zo gek dat dit forum haar titel gekregen heeft.. al met al komen er best behoudende visies naar voren.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 nov 2004 15:52

MM, als je een man met de broek aan wil, dan heb je wel de verkeerde aangezien hij al zeer snel bij jou de broek uit deed en ook bij anderen.
Dus laat mij dan inderdaad maar een man hebben die de broek aan houd als het nodig is. ;-)

En hoe kom jij er bij dat ik geen SGP vrouw ben? Jij dan wel?
La me niet lachten :mrgreen:

joepie

Re: Vergelijking positie vrouwen islam - SGP terecht?

Berichtdoor joepie » 12 nov 2004 16:15

Pieter schreef:Elders op dit forum stelt Sabra dat de positie van vrouwen in de islam en van vrouwen in de SGP-achterban vergelijkbaar zou zijn.

In beide subculturen wordt de vrouw volgens hem achtergesteld. Sabra noemt daarbij o.a. het vrouwenstandpunt van (een deel van) de SGP.

Ben je het hiermee (on)eens, en waarom?

Helemaal mee eens.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 nov 2004 16:20

Dames, discusseren is iets anders dan elkaar de loef af te steken wie het beter weet en wie de beste man heeft.

sela

Berichtdoor sela » 12 nov 2004 16:56

..proest.. die joepie...

oke, ik ben het eens met sabra. vrouwen worden achtergesteld. maar het probleem ligt schijnbaar voor een deel ook bij onszelf. we houden het zelf in stand. door romantsich te kijken naar het vrouw / moederschap. terwijl het moederschap zoals het idealerwijs wordt voorgesteld her en der pas van na de oorlog is. en onder tussen ook niet meer van deze tijd.
immers, ik wordt er op aangekeken door 'de wereld' als ik mezelf niet gewoon ontwikkel en werk. daarnaast is werken en moeder zijn voor sommigen noodzaak.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 nov 2004 17:38

joepie schreef:MM, als je een man met de broek aan wil, dan heb je wel de verkeerde aangezien hij al zeer snel bij jou de broek uit deed en ook bij anderen.
Dus laat mij dan inderdaad maar een man hebben die de broek aan houd als het nodig is. ;-)

En hoe kom jij er bij dat ik geen SGP vrouw ben? Jij dan wel?

Kinders toch.. moeten de jongeren nu alweer het goede voorbeeld geven?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 nov 2004 21:44

Inderdaad, zeg :shock: hou de broek maar gewoon aan, ook als je vrouw bent, lijkt me wel zo kuisch. Maar, vinden de voorstanders van emancipatie niet dat het handig is als 1 iemand standaard de doorslag geeft in dilemma's? (zei hij met een gemene ondertoon in de stem)
Laatst gewijzigd door Gershwin op 13 nov 2004 03:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 nov 2004 01:38

Gershwin schreef:(zij hij met een gemene ondertoon in de stem)

Moeten we dat zien als een Freudiaanse verspreking of wordt je al zo gedomineerd door je huischvrouw dat je overal zij's ziet? 8)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2004 03:54

Gast! :shock: dat is voor het eerst dat ik op een taalfout gewezen wordt door een mede-forummer. Gelukkig is het vice-versa ook wel eens geschied :mrgreen: Ik schaam me diep. Post gewijzigd.

Inhoudelijk: het is niet Freudiaans te verklaren. Tenminste, ik ken er geen goede theorie over. Hoewel de combinatie 'zij' + 'gemeen' wel noopt tot verdere interpretatie... :)

Goodbye.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 nov 2004 09:03

Gershwin schreef:Inderdaad, zeg :shock: hou de broek maar gewoon aan, ook als je vrouw bent, lijkt me wel zo kuisch. Maar, vinden de voorstanders van emancipatie niet dat het handig is als 1 iemand standaard de doorslag geeft in dilemma's? (zei hij met een gemene ondertoon in de stem)

<:0 Een vrouw die de broek aan moet houden :?: Gershwin!! :mrgreen:

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 13 nov 2004 14:01

We gaan nu maar weer eens on topic.
Elders op dit forum stelt Sabra dat de positie van vrouwen in de islam en van vrouwen in de SGP-achterban vergelijkbaar zou zijn.

In beide subculturen wordt de vrouw volgens hem achtergesteld. Sabra noemt daarbij o.a. het vrouwenstandpunt van (een deel van) de SGP.

Ben je het hiermee (on)eens, en waarom?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2004 15:02

Ok. Stelling: de onderworpenheid van de vrouw wordt weliswaar soms te ver doorgevoerd, maar is in principe een bijbels gegeven, waar ook geëmancipeerde vrouwen mee zullen moeten leren leven, willen ze christelijk leven. In dit opzicht zit de Islam dus dichter bij de Bijbel dan alle vrijzinnige, werkende en wannabe-zelfstandige vrouwen 8)

Goodbye.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 nov 2004 16:27

joepie schreef:En hoe kom jij er bij dat ik geen SGP vrouw ben? Jij dan wel?

Ik heb SGP gestemd ja, als je het dan precies weten wilt.

Ja, mijn man is toevallig een SGP man.
En ik stem op wat hij zegt.
Nou en?
Is daar wat mis mee dan?

Moet jij lachen omdat wij SGP hebben gestemt????
Er zijn honderden die SGP hebben gestemd hoor!

Dan moet je niet op een Christelijk forum schrijven, bovendien weet jij ook, als je je het nog herinnnert, dat wij ons pas op latere leeftijd hebben laten dopen, tot groot verdriet van de familie.

Maar wij zijn in ieder geval BEWUST gedoopt.
We weten voor Wie wij staan.
Voor Jezus Christus staan wij, gek he?

Terug naar “Archief”