Besloot God de zondeval?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 okt 2004 15:28

Over supra- dan wel infralapsarisme schijnen de meningen ook nogal verdeeld te zijn. :wink:

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 okt 2004 16:11

Aragorn schreef:Hoe bedoel je? Als ze niet voor het kwaad kiezen, maar wel de mogelijkheid hebben zijn ze nog steeds geen robotten.

Klopt.
En als ze ondanks verleiding nooit voor het kwaad zouden hebben kunnen kiezen waren ze het wel.

Dus als je niet voor het kwaad kunt kiezen ben je robot? De mogelijkheid om voor het kwaad te kiezen maakt een mens tot een niet-robot? Je kunt toch ook kiezen tussen goed, en goed en goed?
Ik zat die richting uit te denken.

Pffff...tis vrijdagmiddag :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 okt 2004 16:35

Cathy schreef:
En als ze ondanks verleiding nooit voor het kwaad zouden hebben kunnen kiezen waren ze het wel.

Dus als je niet voor het kwaad kunt kiezen ben je robot? De mogelijkheid om voor het kwaad te kiezen maakt een mens tot een niet-robot? Je kunt toch ook kiezen tussen goed, en goed en goed?
Ik zat die richting uit te denken.

Pffff...tis vrijdagmiddag :)

Nouja, robot... het is natuurlijk een vergelijking, maar iig kunt je niet van volmaakte keuzevrijheid spreken als je iedere keer als je kwaad zou gaan kiezen tegengehouden wordt oid. En daarmee is er dus ook geen vrijwillige keuze voor het goede. Wat is het verschil tussen goed, goed en goed?

Vrijdagmiddag, ach, dit is gewoon ontspanning. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 okt 2004 21:32

Sabra schreef:Als God besloot tot de zondeval is Hij inderdaad een boeman. God wil dat wij voor Hem kiezen. Wij hebben in principe tegen Hem gekozen, maar kunnen met het werk van Jezus wel voor God kiezen. Ik ben blij dat God dit heeft bewerkstelligd; dat Hij mij een keuze geeft en dat Hij mij de kans geeft om het met Hem goed te maken.

Waarmee ook Sabra de uitverkiezingsleer onderuit schopt op logische gronden en op de gronden van Gods liefde voor de mensen door Zijn enige Zoon te sturen? =D>
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2004 13:55

alex leusink schreef:
Sabra schreef:
alex leusink schreef:Als God iets niet wil, dan gebeurt het ook niet, want zou er iets zijn wat tegen Zijn wil gebeurt? Dan zou Hij God niet meer zijn!

Ik denk aan de alle oorlogen, ik denk aan alle zedeloosheid, ik denk aan alle overtredingen van zijn geboden etc.

Al deze dingen wil God? Wil Hij dat mensen dingen doen die regelrecht tegen zijn geboden ingaan? Wil God dat mensen zondigen? De God van de bijbel wil dat allemaal niet!

Wie is dan die god van jou, die wel wil dat mensen zondigen en alles doen?

Ik merk in jouw verhaal een aanklacht tegen God, dat al die dingen gebeurt. Maar je moet wel eerst antwoord geven op mijn vraag, want die probeer je nu door een tegenvraag te omzeilen. Zou er iets geburen wat God niet wil, of wat Hij niet tegen kan houden?

Ik zie in jou verhaal grove leugens over God. Wat Hij niet wil gebeurt niet.... Dus alles wat gebeurt is Zijn wil... inclusief de zondeval, het feit dat sommige mensen gered worden en sommigen verloren gaan... Je maakt van God een liefdeloos iemand die zelf lekker bepaalt wat er gebeurt en de aarde eerst kapot maakt om vervolgens een klein stukje ervan te redden zodat die mazzel hebben en heel blij mogen zijn... en de rest heeft pech... maar kon er niets aan doen.

Als je de bijbel zonder oogkleppen (kerkleer) zou lezen zou je zien dat niet alles wat Gods wil is gebeurt... omdat het Gods wil was dat mensen een eigen wil zouden hebben.

God laat duidelijk merken dat de zondeval Zijn wil niet was... toch gebeurde het... God zegt in de bijbel dat Hij niet wil dat iemand verloren gaat... toch gebeurt het.

Ga dus niet roepen: Het gebeurde DUS het was Gods wil... Dan zou Gods wil kwaad bevatten... En maak je van mijn heilige God een gewetenloze Dictator die een aantal mensen matst en de rest terroriseert en foltert. Die eerst ellende incalculeert.... vervolgens een klein deel redt en dat doet om zijn eigen eer te strelen en te laten strelen. Zo is God niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 01 nov 2004 11:29

(even offtopic tussendoor)

Cavecracker schreef:Meschianza, ik heb ook ja gezegd in een Ger.gem-kerk. Toch ben ik het niet helemaal eens met de leer. Voor mezelf heb ik gedacht: ik doe belijdenis van mijn geloof tegenover God, ik doe geen belijdenis van de leer tegenover de mensen. Het gaat voor mij persoonlijk om de belijdenis van het geloof en ik wil niet dat dogma's en leerstellingen tussen mij en God in komen te staan. Wanneer ik mijn belijdenis uitstel tot ik de ware kerk 'tussen de muren' gevonden heb dan zou het wel eens zo kunnen wezen dat ik nooit belijdenis zal doen en dat kan ik ook niet tegenover God verantwoorden. Toen heb ik dat aan God overgegeven en heb ik belijdenis gedaan. Maar ik weet dat het moeilijk is belijdenis te doen als je eigenlijk niet volmondig ja kunt zeggen omdat er ook leervragen gesteld worden waar je het eigenlijk niet mee eens bent. Ik voel me geen gergemmer, ik voel me Christen, ik voel me verbonden met de Kerk van alle tijden en alle plaatsen en ik zie mijn belijdenis ook in dat licht. Als je oprecht kunt getuigen van de verbondenheid met die Kerk dan maakt het in principe ook niet uit waar je het belijdend 'ja' uitspreekt.

Heel erg bedankt. Ik ga hier over nadenken, maar misschien is het zo, de perfecte kerk bestaat op aarde niet.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2004 12:37

meschianza schreef:Heel erg bedankt. Ik ga hier over nadenken, maar misschien is het zo, de perfecte kerk bestaat op aarde niet.

De perfecte kerk bestaat idd niet, maar als vervolgens wel gevraagd wordt om te beamen dat de leer daar het best is heb je toch een probleempje. Maar het is idd wel een oplossing om het probleem gewoon aan de kerkenraad voor te leggen, en als ze akkoord gaan heb je tenminste niet het probleem dat je ja zegt op iets dat je niet kunt waarmaken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 13:12

Precies... dan wordt het tijd de kerkenraad eens te vragen waar in de bijbel staat dat je ja moet zeggen op een hele leer in plaats van op verlossing door Christus.

Dat laatste is bijbels wel aan te tonen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 16 nov 2004 17:39

Hoorde laatst mooie vergelijking (als je het zo mag noemen) niet uit de Bijbel, maar door een mens bedacht..

Stel, jij bent aangekomen in een schitterende tuin vol met bomen, bloemen enz. enz. En... een vijver!!

De eigenaar van deze tuin weet dat je niet kan zwemmen en verbied je nadrukkelijk uit deze schitterende vijver (zonder deze vijver was de tuin lang zo mooi niet geweest..) te blijven!

Toch ga je met je eigen vrije willetje naar die vijver en plons, je ligt er in. Je zou moeten verdrinken! Je mocht daar niet komen, het was je verboden! Dan is daar de eigenaar en geeft je een reddingsboei, je pakt hem aan. Die boei lag klaar. De eigenaar wist dat je zeer waarschijnlijk toch niet luisteren zou! Vervolgens mag je nooit meer in de tuin komen en moet gaan wonen op een plek die niet zo mooi is. Eigen schuld.

En nog wat anders, mensen die zeggen dat ze even geen antwoord hebben omdat de bijkbel niet binnen hand bereik ligt... De bijbel staat uitgebreid op internet...

En mensen die zeggen dat ze boekjes willen verbranden of in de openhaard willen gooien vind ik ook zeer kinderachtig.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 16 nov 2004 18:46

Aragorn schreef:
meschianza schreef:Heel erg bedankt. Ik ga hier over nadenken, maar misschien is het zo, de perfecte kerk bestaat op aarde niet.

De perfecte kerk bestaat idd niet, maar als vervolgens wel gevraagd wordt om te beamen dat de leer daar het best is heb je toch een probleempje. Maar het is idd wel een oplossing om het probleem gewoon aan de kerkenraad voor te leggen, en als ze akkoord gaan heb je tenminste niet het probleem dat je ja zegt op iets dat je niet kunt waarmaken.

Alleen zal ik in een andere kerk weer op andere leeringen stuiten wat mij grote vragen doet reizen. Ergens moet je toch je thuisbasis vinden.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2004 23:27

Corine schreef:Hoorde laatst mooie vergelijking (als je het zo mag noemen) niet uit de Bijbel, maar door een mens bedacht..

Stel, jij bent aangekomen in een schitterende tuin vol met bomen, bloemen enz. enz. En... een vijver!!

De eigenaar van deze tuin weet dat je niet kan zwemmen en verbied je nadrukkelijk uit deze schitterende vijver (zonder deze vijver was de tuin lang zo mooi niet geweest..) te blijven!

Toch ga je met je eigen vrije willetje naar die vijver en plons, je ligt er in. Je zou moeten verdrinken! Je mocht daar niet komen, het was je verboden! Dan is daar de eigenaar en geeft je een reddingsboei, je pakt hem aan. Die boei lag klaar. De eigenaar wist dat je zeer waarschijnlijk toch niet luisteren zou! Vervolgens mag je nooit meer in de tuin komen en moet gaan wonen op een plek die niet zo mooi is. Eigen schuld.

En nog wat anders, mensen die zeggen dat ze even geen antwoord hebben omdat de bijkbel niet binnen hand bereik ligt... De bijbel staat uitgebreid op internet...

En mensen die zeggen dat ze boekjes willen verbranden of in de openhaard willen gooien vind ik ook zeer kinderachtig.

Precies, God gaf dat gebod in het paradijs niet omdat Hij de zondeval ff wilde regelen... maar omdat Hij de mens wilde beschermen... de mens was eigenwijs... tegen Gods wil in... Want Gods wil was dat de mens niet zou zondigen, daarom gaf Hij juist die regel... niet omdat Hij wilde dat de mens wel zou zondigen omdat dit in Zijn plan zou passen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2004 23:40

meschianza schreef:
Aragorn schreef:

Alleen zal ik in een andere kerk weer op andere leeringen stuiten wat mij grote vragen doet reizen. Ergens moet je toch je thuisbasis vinden.

Jep. Maar er zijn ook kerken die niet van je vragen dat je een bepaalde leer onderschrijft, maar alleen de bijbel, denk ik? Dan kom je uiteindelijk vast wel op een algemeen gedeelde interpretatie, maar is er ruimte voor verschil in denken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2004 23:55

Precies.... die kerken laten je niet zomaar vrij in de leer.
Ze zeggen niet: Het maakt niet uit wat je gelooft...

Ze beseffen juist dat geloof in Christus sterven voor je zonden je zalig maakt, en niet de gedetailleerde leer, daarom geven ze meer vrijheid in leer op zaken die de kern (verlossing) niet raken.

boef
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boef » 17 nov 2004 20:09

Al een stukje terug in het topic werd het volgende gezegd:

alex leusink schreef:Zou er iets geburen wat God niet wil, of wat Hij niet tegen kan houden?

Ben ik het mee eens! Ik denk namelijk dat God de zondeval wel gewild heeft. God heeft de zondeval NIET gewerkt (was dus niet een fout van God!), maar wel gewild!

Dat wil daarom nog niet zeggen dat God een liefdeloze God is...Het is niet Gods schuld dat wij gezondigd hebben, maar onze eigen schuld!! En gelukkig is er voor ons vergeving van zonde, en kan onze relatie met God herstelt worden!

Ik vind dit persoonlijk een heel moeilijk onderwerp...wij kunnen God in dit opzicht niet begrijpen, maar ik wilde dit toch even kwijt!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2004 20:20

Hm, ik denk dat er wel dingen gebeuren die Hij niet wil, maar geen dingen die Hij in principe niet kan tegenhouden.

Terug naar “Archief”