Doelgericht leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 26 jul 2005 07:17

Cross_prayer schreef:
Petertje schreef:Het ligt eraan of afwachten bijbels is..... ja, alles is genade, maar er wordt ook wat van ons verwacht. In Jac. 4: 8
Nader tot God, dan zal hij tot u naderen.
volgens mij betekent naderen : naar toe gaan - dus er wordt aktie verwacht - trouwens, de Here Jezus vroeg ook om aktie: bekeer je, geloof me, etc. :)C

Ik bedoel ook geen afwachten, maar verwachten (zonder overigens verder op die vreselijk kerkverscheurende discussie in te gaan :mrgreen: ).

Inderdaad, God vraagt actie van ons. Maar die actie moet wel vanuit de juiste houding zijn. Die houding is m.i. Bijbels als deze gekenmerkt wordt door een totaal afzien van alles wat van jezelf is en alles van God verwachten.

Om op het discussieonderwerp terug te komen: die houding wordt in het boek "Doelgericht leven" niet gepresenteerd. Althans, zo kwam het op mij maar al te vaak over :D

Waar zie jij dat Rick Warren niet goed bezig is? Natuurlijk valt er heel veel te zeggen, wil je alles wat in de bijbel staat gebruiken, dan wordt het een oerwoud. Maar wel de strekking van de bijbel. Ik kan niet in de bijbel vinden dat we totaal moeten afzien van alles wat van jezelf is (zie b.v. Salomo). Je moet je wil overgeven aan God, daar gaat het om. God vertrouwen en gehoorzamen.
Mr. Warren laat dat heel goed zien. Ons doel hier op aarde is om God alle eer en lof te geven en niet onszelf. Dat kun je alleen doen als je bekeerd bent. En daar geeft mr. Warren richtlijnen voor. Of om het eens zo te zeggen: gebruik het heden der genade, die tijd is zo kort in vergelijking met de eeuwigheid!! Dat is zijn boodschap, vertaalt in heden daagse taal. Die boodschap zie ik ook terug in de bijbel. De Here Jezus riep hier toe vele malen op.....

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 26 jul 2005 07:23

vertigo schreef:En van de analyse over doelgericht leven natuurlijk :!:

Sorry, ik word al moe van de eerste pagina.... kritiek, zo moet het etc. Kritiek is zo makkelijk, een voorbeeld haal ik eruit:

Nog een citaat van Warren

"In de bijbel wordt Satan 'de aanklager van de broeders' genoemd. De duivel doet niets liever dan de leden van Gods gezin ……bekritiseren …. Steeds wanneer wij hetzelfde doen, zijn wij zo onnozel het werk voor Satan op te knappen" (p. 169)

Let op wat Warren hier zegt: Als wij anderen leden van Gods gezin kritiseren dan doen we hetzelfde als de satan doet. Zo worden christenen die toetsen aan de bijbel (naar Handelingen 17:11) en die op grond daarvan soms weerspreken, weerleggen of waarschuwen, kortom die kritiseren, voorgesteld als aanklagers van de broeders. Als mensen die zich gedragen als de Satan.

Wat ik hierop wil zeggen: roddelen, kwaad spreken etc. is zonde, zonde komt niet van God, dus heeft Warren hier gelijk....

vertigo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vertigo » 26 jul 2005 17:18

Petertje schreef:

Sorry, ik word al moe van de eerste pagina.... kritiek, zo moet het etc. Kritiek is zo makkelijk, een voorbeeld haal ik eruit:

"In de bijbel wordt Satan 'de aanklager van de broeders' genoemd. De duivel doet niets liever dan de leden van Gods gezin ……bekritiseren …. Steeds wanneer wij hetzelfde doen, zijn wij zo onnozel het werk voor Satan op te knappen" (p. 169)

Let op wat Warren hier zegt: Als wij anderen leden van Gods gezin kritiseren dan doen we hetzelfde als de satan doet. Zo worden christenen die toetsen aan de bijbel (naar Handelingen 17:11) en die op grond daarvan soms weerspreken, weerleggen of waarschuwen, kortom die kritiseren, voorgesteld als aanklagers van de broeders. Als mensen die zich gedragen als de Satan.

Wat ik hierop wil zeggen: roddelen, kwaad spreken etc. is zonde, zonde komt niet van God, dus heeft Warren hier gelijk....

Dan heb je het niet goed begrepen denk ik.....

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 26 jul 2005 21:16

Het valt me op dat iedereen zo positief over het boek is. Dat mag natuurlijk. Ik heb eerlijk gezegd nog niet dit boek gelezen, heb het wel en ga het binnenkort wel lezen. Wel ben ik erg geschrokken van het artikel in het RD van woensdag 20 juli. Daarin wordt verwezen naar een site: www.oncedelivered.org , ds. van Berghem heeft 2 brochures over de 'verwarring van rick warren' gepubliceerd. Hij is voorganger in de vrije evangelische gemeente van middelburg.
Hij zegt dat er veel raakvlakken zijn met new age, en dit bewijst hij ook, door een naar mijn inziens gedegen studie hierover. Ook noemt hij het feit dat er steeds mensen tot geloof komen vanuit de new age wereld, die in de gemeenten new age verpakt in een christelijk tintje door rick warren, weer tegen komen.
Het is de moeite waard deze brochures te lezen!!

vertigo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vertigo » 26 jul 2005 21:20

Em. schreef:Het valt me op dat iedereen zo positief over het boek is. Dat mag natuurlijk. Ik heb eerlijk gezegd nog niet dit boek gelezen, heb het wel en ga het binnenkort wel lezen. Wel ben ik erg geschrokken van het artikel in het RD van woensdag 20 juli. Daarin wordt verwezen naar een site: www.oncedelivered.org , ds. van Berghem heeft 2 brochures over de 'verwarring van rick warren' gepubliceerd. Hij is voorganger in de vrije evangelische gemeente van middelburg.
Hij zegt dat er veel raakvlakken zijn met new age, en dit bewijst hij ook, door een naar mijn inziens gedegen studie hierover. Ook noemt hij het feit dat er steeds mensen tot geloof komen vanuit de new age wereld, die in de gemeenten new age verpakt in een christelijk tintje door rick warren, weer tegen komen.
Het is de moeite waard deze brochures te lezen!!

Geelhoed komt ook al uit Middelburg. Is lid van de Baptistengemeente...

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 27 jul 2005 06:48

vertigo schreef:
Petertje schreef:

Dan heb je het niet goed begrepen denk ik.....

Wat heb ik niet goed begrepen???? :?:

Terug naar “Archief”