Wat vind jij een goede dominee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2005 12:38

Yael schreef:
Jansen schreef:Denk eraan wat er over Mozes gezegd werd; dicht bij God en dicht bij mensen. Een dominee moet niet boven de mensen staan maar naast hen, om hen bij de hand te nemen, een arm om hen heen te slaan, een schouderklopje te geven. Een goede dominee staat niet als een farizeer boven de mensen om hen de wet voor te schrijven maar staat als Johannes de Doper naast de mensen en heeft als lijfspreuk: Hij moet wassen, ik moet minder worden.

ben ik het helemaal mee eens. een dominee moet niet heersen maar dienen. 8) zoals Jezus het voorbeeld gaf met de voetwassing van de discipelen.

Dat moet toch ieder christen? Dus natuurlijk moet een dominee dat ook. Maar wat zijn de specifieke taken van een dominee? Dan denk ik aan prediking (leraar), leidinggeven (herder) en pastorale functies (vooral herder, beetje leraar)

Natuurlijk kan het zijn dat een predikant in een van die punten beter is dan bij de andere punten... in dat geval kan een predikant natuurlijk bij zijn minder sterke punt mensen in de gemeente aanstellen die hem daarin ondersteunen en aanvullen (leidinggeven)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 19 feb 2005 18:31

Marnix schreef:
Yael schreef:
Jansen schreef:Denk eraan wat er over Mozes gezegd werd; dicht bij God en dicht bij mensen. Een dominee moet niet boven de mensen staan maar naast hen, om hen bij de hand te nemen, een arm om hen heen te slaan, een schouderklopje te geven. Een goede dominee staat niet als een farizeer boven de mensen om hen de wet voor te schrijven maar staat als Johannes de Doper naast de mensen en heeft als lijfspreuk: Hij moet wassen, ik moet minder worden.

ben ik het helemaal mee eens. een dominee moet niet heersen maar dienen. 8) zoals Jezus het voorbeeld gaf met de voetwassing van de discipelen.

Dat moet toch ieder christen? Dus natuurlijk moet een dominee dat ook. Maar wat zijn de specifieke taken van een dominee? Dan denk ik aan prediking (leraar), leidinggeven (herder) en pastorale functies (vooral herder, beetje leraar)

Natuurlijk kan het zijn dat een predikant in een van die punten beter is dan bij de andere punten... in dat geval kan een predikant natuurlijk bij zijn minder sterke punt mensen in de gemeente aanstellen die hem daarin ondersteunen en aanvullen (leidinggeven)

Een beetje erg zware funktie . je hebt herders , en leraars . en mensen met gave voor pastorale zorg .

Drie van deze dingen samen voegen en een dominee . Ik persoonlijk geloof daar niet in .

Het is een leraar die leert
Een herder die zich om het welzijn bekommert
een pastoraal werker om de omstandigheden
een penning meester voor de pegels
een aanbiddings leider voor de muziek en zang
een muzikant om het instrument te bespelen
en ga zo maar door

Dominee zo als in de tradtionele ger . en herv . kerken . die alles kunners , ik zie dat niet zo zitten
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 19 feb 2005 20:34

brammetje schreef:
Een beetje erg zware funktie . je hebt herders , en leraars . en mensen met gave voor pastorale zorg .

Drie van deze dingen samen voegen en een dominee . Ik persoonlijk geloof daar niet in .

Het is een leraar die leert
Een herder die zich om het welzijn bekommert
een pastoraal werker om de omstandigheden
een penning meester voor de pegels
een aanbiddings leider voor de muziek en zang
een muzikant om het instrument te bespelen
en ga zo maar door

Dominee zo als in de tradtionele ger . en herv . kerken . die alles kunners , ik zie dat niet zo zitten

Ik was geneigd het met je eens te zijn, maar toch geloof ik dat je de Heilige Geest niet kunt binden. Hij gaat waar Hij wil en nodig is.
De ene dominee zal meer herder dan leraar of pastor zijn en de ander weer andersom.
Ik denk wel dat we teveel van een dominee verwachten. We moeten leren accepteren dat de ene dominee meer pastor is en een ander meer leraar, en de derde meer herder.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2005 00:50

Juist.

En dat bedoelde ik dus ook Brammetje. Een dominee hoeft niet op alledrie de punten perfect te zijn. In de eerste gemeente in Jeruzalem zie je al dat er oudsten komen die aanvullen op allerlei punten. (daar had je trouwens niet eens een vaste voorganger).... In ieder geval hoeft een dominee/voorganger niet op alledrie de punten perfect te zijn. De ene dominee/voorganger kan goed onderwijzen, de ander is juist pastoraal heel sterk... hoewel ik denk dat vooral de onderwijzende functie wel belangrijk is... dat doe je als voorganger/dominee toch zelf.... en daarin word ondersteunen lastiger dan bij pastorale teken bijvoorbeeld. Maar je hebt gelijk, een dominee die op alledrie de punten ontzettend sterk is, ze zijn er.... maar er zijn er nog veel meer die dat niet zijn :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 20 feb 2005 13:06

HereIam schreef:Persoonlijke boodschap,
Radicaal,
Ervaringsgericht,
Praktisch toepasbaar,
Bijbelgetrouw.
Mee eens, ik vind persoonlijk dat een dominee niet 'te zwaar' moet overkomen. Dat hij met zijn strenge vinger wijst dat wij zondaars zijn en dat wij eigenlijk zouden moeten sterven en daar ook bij blijven. Een dominee moet ook zeker preken over dat wij de kans krijgen aangeboden van God dat wij het eeuwige leven mogen ontvangen!
Afbeelding

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 20 feb 2005 19:06

Hoe beoordeel ik een dominee ? en weet ik dat hij goed is ?

:?:
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Terug naar “Archief”