Yael schreef:Jansen schreef:Denk eraan wat er over Mozes gezegd werd; dicht bij God en dicht bij mensen. Een dominee moet niet boven de mensen staan maar naast hen, om hen bij de hand te nemen, een arm om hen heen te slaan, een schouderklopje te geven. Een goede dominee staat niet als een farizeer boven de mensen om hen de wet voor te schrijven maar staat als Johannes de Doper naast de mensen en heeft als lijfspreuk: Hij moet wassen, ik moet minder worden.
ben ik het helemaal mee eens. een dominee moet niet heersen maar dienen.zoals Jezus het voorbeeld gaf met de voetwassing van de discipelen.
Dat moet toch ieder christen? Dus natuurlijk moet een dominee dat ook. Maar wat zijn de specifieke taken van een dominee? Dan denk ik aan prediking (leraar), leidinggeven (herder) en pastorale functies (vooral herder, beetje leraar)
Natuurlijk kan het zijn dat een predikant in een van die punten beter is dan bij de andere punten... in dat geval kan een predikant natuurlijk bij zijn minder sterke punt mensen in de gemeente aanstellen die hem daarin ondersteunen en aanvullen (leidinggeven)