goddelijke roeping en het krijgen van kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 03 feb 2003 18:30

Je hebt ook gelijk Night dat kinderen zachies aan zelfstandig moeten worden. Je dacht dat je een van de weinigen was. Ik denk dat helaas ook.

Maar ik zie vanuit de praktijk dat veel jongeren uit school of ergens dwalen of dat ouders niet thuis zijn, en ik zie dus ook veel jongeren op die leeftijd ontsporen. Ouders moeten het dan niet gek vinden als ze op een gegeven moment niet weten waar hun kinderen uithangen.

Wat mij erg opviel was dat er vaak na schooltijd kinderen bij me hingen als ik lokaal aant schoonmaken enzo was. En dan vanalles vertelden. Dan vroeg ik weleens. Moet jij niet naar huis wachten ze thuis niet op je met de thee. Heel vaak was het nee er is toch niemand thuis en ik weet toch niet wat ik moet doen. Vind u het niet erg dat ik bij u blijf. Tuurlijk vond ik dat niet erg. Vaak haalde ik dan ff wat te drinken naar boven, en je schrikt wat je dan van kinderen te horen krigt. Je schrikt hoeveel aandacht kinderen te kort komen.

Ik verbaasde me wel eens dat ze mij vroegen wat ze nu met dat vriendje of vriendinnetje aan moesten. Dat ze mij vroegen wat ze voor een of andere verjaardag moesten kopen. dat ze mij vertelden welke cijfers ze gehaald hadden of met welke leraar ze mot hadden.

Het was mij geen moeite teveel. Maar ergens moesten die ouders zich diep schamen. Het waren ook vaak kinderen van ouders die je nooit op ouderavonden zag, want ja t ging toch altijd best. Een stukje betrokkenheid bij de kinderen ontbrak gewoon.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 03 feb 2003 19:04

Uhm.... mijn ouders werken allebei (volledige baan)

Vroeger toen ik op de bassischool zat, werkte mijn moeder een aantal ochtenden en een aantal middagen bij iemand in de huishouding...

Toen ik een jaar of 15 16 was, is mijn moeder begonnen met een opleiding plus haar werk (in de huishouding)..... Dat betekende, haar werk, 3 dagen in de week naar school, haar schoolwerk plus de huishouding, en dan ook nog haar man en kinderen..... En nog nagaande dat ik nog een broertje en zusje heb, die jonger zijn dan mij...

Ik heb toen heel wat liefde moeten missen.... (nog steeds, trouwens, wat ik nu ook niet meer wil ontvangen van mijn ouders)

Dit was zo globaal, in kleine details, een deel van een leven van iemand die bepaalde liefde niet heeft ontvangen.

groetjes
een terrugetrokken anna.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 feb 2003 19:32

herkenbaar moppie! Ik heb ook bijlesleerlingen die duidelijk aandacht nodig hebben. Ze krijgen zoveel zakgeld en kleren wat ze willen, maar hun verhalen kunnen ze niet kwijt. Nouja, bij de meesten valt het gelukkig wel mee, ze vinden het denk ik ook gewoon fijn om bij iemand die iets dichter bij ze staat (dus ouder is, maar nog wel studerend) hun ei kwijt te kunnen.

Maar soms denk ik: oei, als die ouders nou gewoon eens thuis waren, zouden die koters het veel beter doen op school! Al is het alleen maar omdat je sneller huiswerk gaat maken als je even met je vader of moeder hebt kunnen kletsen dan wanneer je alleen thuis komt, dan trekt de tv en de computer.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 03 feb 2003 21:06

pcies lalage. Ik heb zelfs een van die ouders uitgenodigd op ouderavond omdat het met hun kind echt niet goed ging flink aandacht probleem. maar pa en ma hadden het druk in de zaak. Kwamen niet. Ik ze gebeld afspraak proberen te maken. ging niet. Verschillende keren brieven gestuurd met dringende verzoek contact te zoeken. No response Tot blkeek dat zoonlief bleef zitten. Hysterische pa aan de deur want dat had tie nooit geweten. Ik pa vriendelijk de deur gewezen en gezegd dat ik vaak genoeg contact gezocht had per mail foon brief. gezegd dat het nu mijn vrije tijd was en dat hij de volgende dag om 1600 uur op school kon komen. Pa kwam. maar toen wast te laat.
Zielig vreselijk zielig als je zulke ouders hebt.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 04 feb 2003 10:31

Ik vind dat als je jongste kind een jaar of 17 18 is dat je dan pas, niet volledig, bij mag gaan werken........

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 04 feb 2003 15:11

Hoeft niet hoor! ik heb een baan waarbij ik tijdens schooltijden kan werken! luxe he???
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 feb 2003 16:11

Lotte schreef:Hoeft niet hoor! ik heb een baan waarbij ik tijdens schooltijden kan werken! luxe he???

Vertel eens hoe je dat voor elkaar krijgt?

joepie

Berichtdoor joepie » 04 feb 2003 16:59

Maar ff terzijde, de kinderen zijn ook van de vader?
Kun je dan niet samen zorgen dat er 1 van de ouders thuis is?
Waarom moet altijd die moeder zoveel moeite doen om een baan te vinden die aansluit op de schooltijden van de kinderen. Laat de vader dat dan ook doen. Kom je een heel eind.

willemieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor willemieke » 04 feb 2003 23:05

Even weer beginnen bij het begin.
Ik vind gewoon dat we het in Gods handen moeten leggen en ben tegen voorbehoedsmiddelen.
Als je na elkaar verlang moet je gewoon trouwen. En ja als je liever niet zwanger raak moet je dat gewoon op een natuurlijke manier doen, gewoon een poosje onthouden, en ik weet het is niet altijd zo dat je dan niet zwanger raak, maar ik denk als je dan zwanger raak dan is het zo en zal God je echt wel helpen, wij moeten tegenwoordig alles al vantevoren plannen, maar laten wij gewoon eens op God vertrouwen, en ik weet dit klinkt misschien allemaal even dom. Maar als jij echt je studie belangrijker vind, neem dan een poosje afstand ik weet het is moeilijk, maar God wil helpen als wij maar ook na zij geboden wandelen, we hadden een zondag er nog een preek over

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 feb 2003 00:01

Joepie: Kun je dan niet samen zorgen dat er 1 van de ouders thuis is?

Moet er persé 1 van de beide ouders thuis zijn dan? Begrijp me goed, ik ben er geen voorstander van om kinderen maar in een creche te stoppen, maar de eis die je nu stelt gaat m ewat te ver.

Ik werk zelf full-time en mijn vrouw part-time. Over het algemeen kunnen we de 'zorgtaken' (vreselijk woord) prima van elkaar overnemen, maar we hebben ook een vaste oppas. Ik zie niet in dat dit schadelijk zou zijn voor mijn kinderen en vind het dus heel wat om te stellen dat 1 van beide ouders altijd thuis dient te zijn.

Willemieke: Ik vind gewoon dat we het in Gods handen moeten leggen en ben tegen voorbehoedsmiddelen.

Tuurlijk joh. Ik neem aan dat je je fiets ook niet op slot zet?

Willemieke: maar ik denk als je dan zwanger raak dan is het zo en zal God je echt wel helpen,

Zeker, God is de beroerdste niet. Maar ik denk wel dat hij je dan ook zal zeggen: ik heb je toch niet voor niets je gezonde verstand gegeven?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 05 feb 2003 08:18

Klaas schreef:
Moet er persé 1 van de beide ouders thuis zijn dan? Begrijp me goed, ik ben er geen voorstander van om kinderen maar in een creche te stoppen, maar de eis die je nu stelt gaat m ewat te ver.

Ik werk zelf full-time en mijn vrouw part-time. Over het algemeen kunnen we de 'zorgtaken' (vreselijk woord) prima van elkaar overnemen, maar we hebben ook een vaste oppas. Ik zie niet in dat dit schadelijk zou zijn voor mijn kinderen en vind het dus heel wat om te stellen dat 1 van beide ouders altijd thuis dient te zijn.

Klaas

Klaas begrijp me goed.... Mijn ouders hebben allebei een volledige baan. Omdat ik niet de oudste en de jongste ben (en nog een broetje en zusje heb) zie ik toch wel dat mijn ouders, ons (als de jongsten) tekort hebben geschoten. Wat mij best wel behoorlijk verdriet doet.... Het hoeft helemaal niet dat je als 1 van de ouders heel de dag thuis zit... Als er maar 1 iemand thuis is als de kinderen thuis komen. En dan heb ik het over schoolgaande kinderen... Over de kleine kinderen.

Ik vind dat je zeker als je kind 3 jaar is (en naar een peuterspeelzaal kan) dan pas allebei de ouders mogen gaan werken (maar dan niet van s'ochtends 8 tot s avonds 5 a 6 uur)... Er zijn heus wel banen te vinden waar je s'ochtends om 9 uur begint en s'middags om 2 a 3 uur weer klaar bent...

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 05 feb 2003 08:51

Lotte schreef:
Hoeft niet hoor! ik heb een baan waarbij ik tijdens schooltijden kan werken! luxe he???

Vertel eens hoe je dat voor elkaar krijgt?

Gewoon lang genoeg bij je werkgever blijven, wordt je vanzelf onmisbaar ( :wink: !), dan zijn ze blij als je wilt blijven!
Fijn voor de kids en fijn voor mij! Ben altijd thuis als ze uit school komen, en blijf toch actief in de maatschappij.
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

joepie

Berichtdoor joepie » 05 feb 2003 09:10

Willemieke: Kun je uitleggen waarom je erop tegen ben? En dan graag vanuit Bijbelse gronden?

Het is goed om ook kinderen verantwoordt te kriigen van God. Maar Hij heeft je daarin wel degelijk verantwoording gegeven anders zou Hij ook niet de mogelijkheid geschapen hebben om er wat aan te kunnen doen om ze niet te krijgen. En daarmee bedoel ik onthouding, want er staat in de Bijbel dat je elkaar niet mag onthouden anders dan om gebed. Dus om te bidden. Hoe wil je dat dan doen zonder zwanger te worden?

Klaas: Ik vind niet dat het perso zo moet zijn. Maar vroeg me af als je dat wel zo vind, waarom dan niet ook de vader daarin mee kan doen. Waarom de moeder daar er voor moet zorgen dat zij altijd thuis is en niet ook de vader.

Ik ben het met Klaas eens dat je ook je fiets op slot zet als je weg gaat. En je maakt ook gebruik van allerlei uitvindingen waar ze vroeger van zeiden dat het luiheid zou veroorzaken, en luiheid is des duivels oorkussen werd er dan gezegt. De wasmachinen, vaatwasser, droger b.v.
Dus waarom niet van uitvindingen op het gebied van verantwoordt kinderen plannen.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 06 feb 2003 23:41

Klaas schreef:Tuurlijk joh. Ik neem aan dat je je fiets ook niet op slot zet?

Als je een kind krijgen net zo vervelend en triest vindt als het stelen van je fiets gaat deze vergelijking misschien op. Ik weet alleen niet of dat de juiste houding is. Ik lees eerder dat het een zegening is.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 feb 2003 09:22

Henk, in de psalmen staat: Kinderen zijn een gave Gods waarmee de Heer Uw leven kroont.
Zo zou het moeten zijn. Maar het is helemaal niet altijd zo dat je het ook zo ervaart. Ik kom uit een generatie waar grote gezinnen nog gewoon was. Als ik nu met moeders van zulke gezinnen spreek, hebben ze vaak gehuild als ze weer zwanger waren. En zagen ze het vaak niet zitten om er nog 1 bij te moeten opvoeden. Het is een zwaar karwei die vaak in zulke gevallen ook nog veel op de schouders van de moeder alleen terecht komt. Deze ouders zien de voorbehoedsmiddelen juist als een zegen. Niet om ze te misbruiken, maar voor verantwoord omgaan met die Zegen van God. Want alle kinderen die je krijgt moet je ook op de juiste manier met evenveel aandacht grootbrengen. Het is namelijk een kostbaar onderpand.
Dus ja kinderen zijn een Zegen van God, en juist daarom moet je er verantwoord mee omgaan.

Terug naar “Archief”