streven naar theocratie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 27 okt 2004 14:46

kurtyo schreef:
caprice schreef:Ja, maar in ons land dient men God niet. Hij regeert wel, maar als het aan de mens lag bestond God niet. Ons volk wil zijn eigen gang gaan.

Maar: dat zal altijd zo blijven op aarde. Dus is een theocratie onmogelijk. Omdat het altijd mensenwerk blijft en nooit volledige Godsregering. En ook SGP'ers zijn mensen en maken veel fouten.

SGP- ers maken zeker ook fouten, maar wel minder dan SP-ers :wink:

De basis van een democratie is 'handelen zoals het volk wil' en de basis van een theocratie is 'handelen zoals God het wil'. Maar aangezien christenen hier al heel anders over denken, lijkt een theocratie me niet realiseerbaar.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 okt 2004 16:14

Tabitha schreef:De basis van een democratie is 'handelen zoals het volk wil' en de basis van een theocratie is 'handelen zoals God het wil'. Maar aangezien christenen hier al heel anders over denken, lijkt een theocratie me niet realiseerbaar.

Niet helemaal juist. Democratie is: "het volk regeert" en theocratie is:"God regeert".

Anders zou een monarchie tevens ook democratie kunnen zijn als de koning handelt volgens de wil van het volk. En is een democratie al een theocratie wanneer alle partijen de bijbel als belangrijkste inspiratiebron voor hun verkiezingsprogram nemen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2004 02:01

Aragorn beschrijft de Refobliek =D>
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 okt 2004 15:50

Optimatus schreef:Aragorn beschrijft de Refobliek =D>

Bedoel je de monarchie die stiekem ook democratie is, of de als theocratie vermomde democratie? :)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 28 okt 2004 17:15

Aragorn schreef:
Niet helemaal juist. Democratie is: "het volk regeert" en theocratie is:"God regeert".

Dat is jouw interpretatie (ik begin ook al een heel klein beetje postmodernistje te worden :wink: )
Als jij onder theocratie 'Godsregering' verstaat dan is een theocratie niet realiseerbaar.

Anders zou een monarchie tevens ook democratie kunnen zijn als de koning handelt volgens de wil van het volk.

Als een koningin/koning echt handelt zoals het volk het wil, is het in principe toch ook een democratie?

En is een democratie al een theocratie wanneer alle partijen de bijbel als belangrijkste inspiratiebron voor hun verkiezingsprogram nemen.

Niet mee eens, want de Bijbel als inspiratiebron nemen vind ik nog wel wat anders dan werkelijk een theocratie zijn.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 okt 2004 19:59

Tabitha schreef:
Aragorn schreef:

Dat is jouw interpretatie (ik begin ook al een heel klein beetje postmodernistje te worden :wink: )
Als jij onder theocratie 'Godsregering' verstaat dan is een theocratie niet realiseerbaar.

Dat is het ook niet. :wink: Of je moet het doen zoals in het oude Israel, met priesters die met God praten enzo, maar dat lijkt me niet ideaal.

Anders zou een monarchie tevens ook democratie kunnen zijn als de koning handelt volgens de wil van het volk.

Als een koningin/koning echt handelt zoals het volk het wil, is het in principe toch ook een democratie?

Nee, want de koning kan op een dag besluiten om heel anders te gaan handelen dan het volk wil zonder dat het volk daar invloed op heeft. In feite is er dan dus geen democratie.

En is een democratie al een theocratie wanneer alle partijen de bijbel als belangrijkste inspiratiebron voor hun verkiezingsprogram nemen.

Niet mee eens, want de Bijbel als inspiratiebron nemen vind ik nog wel wat anders dan werkelijk een theocratie zijn.

Nouja, als inspiratiebron.. laat ik dan zeggen da ze beleid maakt volgens de Tien Geboden.

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 28 okt 2004 21:00

Tabitha schreef:
Aragorn schreef:Niet helemaal juist. Democratie is: "het volk regeert" en theocratie is:"God regeert".
Het zal dan ook gerealiseerd moeten worden door God, en toevallig zijn zowel jij als ik dat niet, en kunnen wij ook geen goede manier verzinnen waarop Hij dat dan zou moeten doen.
Maar ik denk dat als we allemaal openstaan voor Gods leiding, we allemaal een theocratie zouden hebben, allereerst in ons eigen leven. En omdat God zo groot is dat Hij gemakkelijk 6 miljard levens op deze aarde tegelijk en persoonlijk kan regeren, zou een theocratie over de hele wereld wel mogelijk zijn.
Maar ja, die mensen hè :?.

Aragorn schreef:
Tabitha schreef:
Aragorn schreef:Anders zou een monarchie tevens ook democratie kunnen zijn als de koning handelt volgens de wil van het volk.
Nee, want de koning kan op een dag besluiten om heel anders te gaan handelen dan het volk wil zonder dat het volk daar invloed op heeft. In feite is er dan dus geen democratie.
Het resultaat kan dus wel hetzelfde zijn, maar het principe is wel degelijk anders. Net als met een theocratie zoals ik net beschreef en een democratie/monarchie: het resultaat kan wel anders zijn, maar het verschil in wie de beslissingen neemt is best wel een groot verschil :lol:.
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Petra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Petra » 28 okt 2004 23:14

Napoleon schreef:Demo = Volk

ik weet niet of ik het helemaal correct heb vertaald, maar deze strekking heeft het wel.

En wat zijn demonen dan precies? :wink:
Er is geen weg naar vrede, vrede is de weg.

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 29 okt 2004 14:36

demos=volk, door de vervoeging valt de uitgangs-s weg :lol:

Maar misschien ben je niet eens zo heel veel bezeiden de waarheid, want binnen een democratie kun je een heleboel doen. Je moet het alleen goed verkopen. Kijk bijvoorbeeld naar Hitler, die werd ook democratisch gekozen. Weliswaar niet helemaal zo democratisch als bij ons nu, maar die veranderingen had hij ook democratisch bewerkstelligt.

Aan de andere kant, hoe zou je een theocratie ooit tegen dit soort idioten kunnen beschermen? (nu doet God dat natuurlijk in een theocratie zoals ik die schetste, maar ik vraag me af hoe bijv. de SGPers dat zien)
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.

Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 okt 2004 15:24

wieb83zd schreef:Aan de andere kant, hoe zou je een theocratie ooit tegen dit soort idioten kunnen beschermen? (nu doet God dat natuurlijk in een theocratie zoals ik die schetste, maar ik vraag me af hoe bijv. de SGPers dat zien)

Daarom is een theocratie ook hoogst onwenselijk. :)

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 01 nov 2004 16:28

Van mij mag er wel een (christelijke) theocratie zijn, m.i. houdt een theocratie niet in, dat degenen die geen christen zijn verdrukt worden.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Terug naar “Archief”