Tabitha schreef:Aragorn schreef:Niet helemaal juist. Democratie is: "het volk regeert" en theocratie is:"God regeert".
Dat is jouw interpretatie (ik begin ook al een heel klein beetje postmodernistje te worden

)
Als jij onder theocratie 'Godsregering' verstaat dan is een theocratie niet realiseerbaar.
Het zal dan ook gerealiseerd moeten worden door God, en toevallig zijn zowel jij als ik dat niet, en kunnen wij ook geen goede manier verzinnen waarop Hij dat dan zou moeten doen.
Maar ik denk dat als we allemaal openstaan voor Gods leiding, we allemaal een theocratie zouden hebben, allereerst in ons eigen leven. En omdat God zo groot is dat Hij gemakkelijk 6 miljard levens op deze aarde tegelijk en persoonlijk kan regeren, zou een theocratie over de hele wereld wel mogelijk zijn.
Maar ja, die mensen hè

.
Aragorn schreef:Tabitha schreef:Aragorn schreef:Anders zou een monarchie tevens ook democratie kunnen zijn als de koning handelt volgens de wil van het volk.
Als een koningin/koning echt handelt zoals het volk het wil, is het in principe toch ook een democratie?
Nee, want de koning kan op een dag besluiten om heel anders te gaan handelen dan het volk wil zonder dat het volk daar invloed op heeft. In feite is er dan dus geen democratie.
Het resultaat kan dus wel hetzelfde zijn, maar het principe is wel degelijk anders. Net als met een theocratie zoals ik net beschreef en een democratie/monarchie: het resultaat kan wel anders zijn, maar het verschil in wie de beslissingen neemt is best wel een groot verschil

.