Orgel spelen in andere gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2004 12:35

jas schreef:
Optimatus schreef:Even in alle ernst - met lof en dank aan Jas inzake "Kom over en help", ik ben het roerend met je eens. Ik zie het wel degelijk als Gods roepende stem, dat spelen in andere gemeenten en parochies. Mijn eigen gemeente maakt deel uit van een groter geheel, namelijk de Kerk, die in Christus is. Vanuit die gedachte laat ik mij gaarne inzetten in meerdere gemeenten en parochies.

En ik vind het nog leuk ook! En da's mooi meegenomen.

*geeft Jas intussen een mep met een bourdon 16*

Wel leuk dat je het roerfluitend met me eens bent. Komt niet zo vaak voor. Ik loop e pedale doppio hard weg voor die bourdon 16 van je.
Maar ff serieus, ik krijg het idee dat mensen er soms moeite mee hebben dat je het ook nog leuk vindt, dat schijnt niet te mogen. Als je iets doet in de kerk, moet dat blijkbaar met een lang gezicht. Nou, laat ik er nog maar es een schepje bovenop doen dan. WE KRIJGEN ER NOG GELD VOOR OOK.

Arbeid gij op den rustdag? ;)

Ik vind dit overigens een wat zinloze discussie... het is toch toegstaan goed te doen op de rustdag?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 11 okt 2004 08:32

Betaald krijgen voor een dienst aan de Heer?????????
Die doe je toch uit liefdedienst.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 11 okt 2004 09:16

joepie schreef:Betaald krijgen voor een dienst aan de Heer?????????

tuurlijk: de dominee en de koster doen 't ook voor niks, dus waarom zou de organist er geld voor ontvangen? :roll:
~~Soli Deo Gloria~~

joepie

Berichtdoor joepie » 11 okt 2004 09:23

SDG schreef:
joepie schreef:Betaald krijgen voor een dienst aan de Heer?????????

tuurlijk: de dominee en de koster doen 't ook voor niks, dus waarom zou de organist er geld voor ontvangen? :roll:

Inderdaad! Liefdedienst?
De ouderlingen, diakenen, koster (krijgt bij ons maar een kleine vergoeding) zusterhulpen enz. enz. Doen het allemaal in dienst van de Heer.
Als je zegt dat God je dus in een andere kerk roept om te spelen, dan is die roep dus ook onbetaald. Want je mag daar God mee dienen. Tenminste zo wordt het gebracht.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2004 09:37

Mag ik Joepie er aan herinneren dat Berkenwoude (mijn eigen gemeente) de beste vergoeding heeft van alle kerken waar ik speel? Om de centen hoef ik het dus niet te doen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 11 okt 2004 09:55

Optimatus schreef:Mag ik Joepie er aan herinneren dat Berkenwoude (mijn eigen gemeente) de beste vergoeding heeft van alle kerken waar ik speel? Om de centen hoef ik het dus niet te doen.

Kan ik een keer voor je invallen? :wink: In mijn gemeente krijg ik alleen een kleine kostenvergoeding. Na ongeveer 10 x spelen kan ik een keer een nieuw boek kopen. De enige keer dat ik goed werd betaald, was in een trouwdienst in een andere kerk. Maar ja, mijn kerk heeft weinig geld.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2004 09:57

:D Je dacht toch niet dat ik de enige organist in Berkenwoude ben? :P

Schoonhoven heeft de betalingen stop gezet, want die parochie is straatarm (restauraties van orgel en kerkje hebben nogal wat gekost). Dus daar is het liefdewerk, oud papier, maar o zo leuk om te spelen. Die bos bloemen die je jaarlijks krijgt, is met liefde samengesteld en gegeven, dus een hoop waard.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 11 okt 2004 10:49

maar Joepie: de dominee preekt niet voor niets. De koster stopt tijd in z'n werk en krijgt daar een vergoeding voor. De organist stopt tijd in z'n werk (studie, dienst voorbereiden, tongwerken stemmen) en wil ook weleens een nieuw boek kopen. Onlangs nog weer een mooi boek verschenen bij Boekencentrum (het "gaatjesboek"), dat heel bruikbaar materiaal voor de eredienst bevat. Maar: dat kost een lieve duit. Een kerk die z'n organisten waardeert en hun taak serieus neemt, honoreert dat op z'n minst met een behoorlijke vergoeding. Broeken slijten nogal hard op de orgelbank, voor pedaalspel heb je schoenen nodig die je anders misschien niet direct zou kopen... enzovoort.
En zo dankbaar is het ook niet om organist te zijn, volgens mij: moet je eens horen wat die organisten soms allemaal om de oren krijgen aan kritiek...
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2004 11:25

Op de organist drukt een zware verantwoordelijkheid: hij is in staat een dienst de maken of te breken. Daar mag best een kleine vergoeding tegenover staan. Orgellessen zijn duur, dus het is niet meer dan aardig dat er een bos bloemen of een geldelijke tegemoetkoming tegenover staat. En dan hebben we het nog niet eens over de reiskosten.

joepie

Berichtdoor joepie » 11 okt 2004 12:37

Maar je hebt toch zelf gekozen om te gaan orgel spelen?
Omdat het je hobby is?
Elke hobby is duur en voor elke muziek studie moet je boeken kopen die geld kosten. Jij wilt dat toch graag?
Waarom zou de kerk je daar dan voor moeten betalen als je hetzelf zo graag doet?
Ik bespeel diverse instumenten en verleen medewerking met verschillende gemeentelijk gebeuren.
Zouden ze me dan elke keer een vergoeding moeten geven om boeken te kopen? Ik wil toch zelf die instrumenten bespelen en ben blij dat ik van God die gave heb gekregen. En dat ik daar dan ook nog Zijn gemeente mee kan dienen, vind ik alleen maar mooi.
En ja, het kost me best wel tijd om een dienst voor te bereiden. Maar ook dat hoort bij mijn hobby en is alleen maar leuk om te doen.

Tenminste..zo zie ik het ;-)

caprice

Berichtdoor caprice » 11 okt 2004 17:57

Bij ons werkt de koster fulltime. Waar zou hij anders van moeten leven als hij niet een normaal loon kreeg?

joepie

Berichtdoor joepie » 11 okt 2004 18:24

caprice schreef:Bij ons werkt de koster fulltime. Waar zou hij anders van moeten leven als hij niet een normaal loon kreeg?

Bij ons dus niet. En in het geval van wel dan is hij dus gewoon in dienst bij de kerk en heeft hij daar een fulltime baan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2004 18:36

Ik heb in Berkenwoude een 25% aanstelling :) Dus dan is het alleen maar logisch dat ik dat schamele loon elders aanvul. :P

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 okt 2004 18:37

juist, en bij ons werkt de koster part-time, en krijgt daar ook een leuke vergoeding voor. terecht vind ik, zeker in reformatorisch nederland krijgen voornamelijk de koster en de organist alle drek over zich heen. de ds. en de kerkeraad is ongeveer heilig verklaard, daar mag je geen kritiek op hebben, die hebben een ambt, maar de koster en de organist niet, daar mag je ongestraft kritiek op hebben!!! de kerk is altijd te heet of te koud, de stoelen staan de dicht bij elkaar of te ver weg, en liefst nog tegelijk ook, het orgelspel is te frivool, das gewoon niet meer eerbiedig meer, de organist speelt zo langzaam dat er niet op te zingen is, maar tegelijk ook zo snel dat het niet eerbiedig is. heerlijk hoor, om bij de koffie te bespreken, dan hoef je het over de preek ook niet meer te hebben :?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 okt 2004 23:14

joepie schreef:Maar je hebt toch zelf gekozen om te gaan orgel spelen?
Omdat het je hobby is?
Elke hobby is duur en voor elke muziek studie moet je boeken kopen die geld kosten. Jij wilt dat toch graag?
Waarom zou de kerk je daar dan voor moeten betalen als je hetzelf zo graag doet?
Ik bespeel diverse instumenten en verleen medewerking met verschillende gemeentelijk gebeuren.
Zouden ze me dan elke keer een vergoeding moeten geven om boeken te kopen? Ik wil toch zelf die instrumenten bespelen en ben blij dat ik van God die gave heb gekregen. En dat ik daar dan ook nog Zijn gemeente mee kan dienen, vind ik alleen maar mooi.
En ja, het kost me best wel tijd om een dienst voor te bereiden. Maar ook dat hoort bij mijn hobby en is alleen maar leuk om te doen.

Tenminste..zo zie ik het ;-)

O, dus als je iets leuk vindt, moet je het gratis doen? Geldt dat ook voor werknemers? Aha, dus mensen kunnen maar beter met tegenzin hun werk doen, dan krijgen ze tenminste betaald. Joepie, dit slaat helemaal nergens op. Jij denkt zeker dat het klaar is met 1x in de week anderhalf uur spelen? En wat denk je dan van alle voorbereiding? En de tijd dat je studeert, om nog maar te zwijgen over het instrument waarop je studeert. Een beetje dig. orgel voor thuis kost toch ook ettelijke duizenden euro's hoor. En idd wat al gezegd is, opleiding, boeken. Een bandje van Bach 30 euro hoor. En je hebt een aardig repertoire nodig. Trouwens, mijn Werkgever kan wel een paar organistjes betalen hoor. Daar wordt Hij niet armer van. Hij zegt zelf, dat Hij van het geven niet armer wordt, en van het krijgen niet rijker. Ik heb expres de knuppel eens in het hoenderhok gegooid door mn opmerking dat we er ook nog voor betaald krijgen, want dit soort reacties zoals die van jou hoor je vaak en daar ga ik echt helemaal van over de rooie. :x
Ik weet een goede oplossing. Ga gewoon de gemeentezang begeleiden op een triangel en laat elke week een andere gemeentelid dat doen. Zo komt iedereen aan de beurt en dat orgel willen we eigenlijk toch al niet meer. Dan zijn we daar ook meteen van af.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”