alex leusink schreef:Frans schreef:JMvVliet schreef:alex leusink schreef:Wel met de Bijbel in je hoofd. zijn jullie nu werkelijk zo kort van begrip??? Ik bedoelde dus dat je veel gedeelten in je hoofd hebt zitten, en dus vanuit die gedeelten, samen met de geleerde vragen en catechisatieuren kunt evangeliseren, zonder dat je Bijbel in de hand hoeft te hebben.
De reden dat ik die vraag stelde, is dat je aangaf de vragen en antwoorden van de HC in je hoofd te hebben, en dat die doorleefd zijn (heb je op de vraag die ik daarover heb gesteld al antwoord gegeven). Het gevaar van uit het hoofd geleerde vragen is dat je bepaalde bijbelteksten selectief gaat lezen, en dat is ook mijn grote bezwaar tegen de HC. Nogmaals, er kunnen zeer zeker goede dingen in staan, maar ik weet liever veel van de bijbel, dan dat ik (met alle respect) vragen en antwoorden uit mijn hoofd ga leren waarin wordt voorgekauwd hoe het zou moeten zijn volgens de schrijvers.
Dat andere mensen het niet met mij eens zijn, kan ik me voorstellen, en dat mag ook. Net zoals ik kritische vragen heb, zijn die er andersom ook... Ik zou zeggen, stel ze maar...
IK KAN NIET ANDERS ZEGGEN DAN DAT IK HET MET JE EENS BEN!
Nooit geweten dat er ook verwijsteksten staan bij het kort begrip en de HC?? Die leer je er ook bij, en ook krijg je er een les over op catechisatie, dus het is niet droog leren, je krijgt er ook les over, waarin je vragen kunt stellen, etc..
Dát is nu net het gevaar wat ik probeerde aan te geven. Er staan prachtige teksten bij, en al die teksten bij elkaar ondersteunen het gegeven antwoord. Het gevaar van verabsolutering van een antwoord op een vraag door klakkeloos de aangehaalde teksten uit de HC te gebruiken is voor mij de grote reden om de HC niet al te veel in te kijken.
Daarnaast gebeurt het ook vaak dat er een vraag en antwoord in de preek wordt behandeld, vaak in de middagdiensten. De bijbehorende gedeelten worden dan (niet altijd allemaal) gelezen. Aan de hand van die bijbelgedeelten worden vraag en antwoord behandeld. Daarbij lijkt het af en toe echt zo te zijn dat het antwoord op een vraag als absoluut wordt genomen. Ik heb nog geen enkele catechismus preek gehoord waar een predikant iets af heeft gedongen (versterken of verzwakken bedoel ik daarmee) van het antwoord op een vraag. Dát is wat ik bedoel met verabsolutering. Het wordt klakkeloos voor waar aangenomen. Daar ligt mijn grote bezwaarpunt.
Greetinz'
Marco