Heilig Avondmaal voor ambtsdragers?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 dec 2002 16:04

Een ambtsdrager wordt ook impliciet geroepen, door de ledenvergadering, bij ons dan.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 19 dec 2002 16:08

TheKeimpe
in het OT zie je bijvoorbeeld dat Saul geroepen wordt! HEEL duidelijk. Maar later blijkt dat hij niet zo gelovig was...

Slechte voorbeelden moeten we natuurlijk niet als voorbeeld gaan stellen.
Onbekeerde ambtsdragers kunnen aan de ene kant best gebruikt worden, maar dan zijn ze wel stijgerhout. Iemand de weg wijzen en zelf niet de weg bewandelen. Komt niet goed over.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 dec 2002 16:09

Corne,

ik stem met je in. Maar je leest niet goed, anders had je dit niet gezegd.

PS. krijg ik nog reactie op mn PB-tje?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 dec 2002 16:10

De ledenvergadering is niet hetzelfde als God. De ledenvergadering kan heel erg dwalen.
Ik bedoel met niet-impliciete roeping (dus directe roeping) dat God je rechtstreeks roept (in je hart). Dat gebeurt volgens mij alleen als je waar gelovig bent. Het kan natuurlijk dat je zozeer twijfelt, dat je zelf niet weet dat je gelooft, en dat je dan toch geroepen wordt... maar dan heb je vooral een verkeerd beeld van geloven.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 19 dec 2002 16:11

Corne van 't Hof schreef:Slechte voorbeelden moeten we natuurlijk niet als voorbeeld gaan stellen.

hoezo niet? waarschuwende voorbeelden zijn vaak de beste voorbeelden, hoe afschuwelijk ze er ook uit kunnen zien. ik leerde pas dat ik mijn helm op moest zetten op mijn scooter, toen ik iemand zag die zwaar hoofdletstel had na een ongeluk, en niet toen ik in mijn boekje leerde dat ik dat ding op behoorde te zetten.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 dec 2002 16:45

Maar even back to the basics:
hoe kan iemand die niet gelovig is, toch direct geroepen worden dan, volgens jullie? Ik geloof daar niet in.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 dec 2002 17:06

Iemand die ongelovig is kan wel geroepen worden, maar dan zal hij zich toch bekeren. In die volgorde zou het wel kunnen.
Alleen, zo iemand moet nog zoveel leren over God's koninkrijk; hoe kan hij anderen tot steun zijn. Ofwel, hoe zou hij ambtsdrager kunnen worden?

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 19 dec 2002 18:12

Soms durft de kandidaat niet 'aan te gaan'.
En dat weet dan de kerkeraad wel, gemeenteleden niet.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 dec 2002 18:32

een ambtsdrager is een voorbeeldfiguur. Als je niet aan kunt of durft te gaan kun je ook geen ambtsdrager zijn. Daarvoor is de functie (met name ouderling) te belangrijk.

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 20 dec 2002 09:32

Gershwin schreef:Maar even back to the basics:
hoe kan iemand die niet gelovig is, toch direct geroepen worden dan, volgens jullie? Ik geloof daar niet in.

Dat zie je heel mooi bij Saul. hij werd gekozen door het lot. In die tijd was het zo dat ze voor dat ze het lot wierpen, Gods naam aanriepen om het lot te laten beslissen. God wijst dus diegene, in dit geval Saul aan. Toch blijkt later dat Saul niet zo gelovig is. Gezien het feit dat ze zeggen: "Is Saul ook onder de profeten" betekend al dat het niet zo'n beste was.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 20 dec 2002 17:50

Gaven zijn voor het gebruik en welzijn van anderen. Zij worden gegeven tot bevordering en stichting van anderen, zoals onderwijzers dat noemen. Hetzelfde zegt de apostel: 'Zij worden gegeven om er winst mee te doen' (1 Kor.12:7). Een mens kan echter anderen met zijn gaven stichten en er zelf niet door gesticht worden. Hij kan nuttig voor een ander zijn, en toch nutteloos zijn voor zichzelf.
De raaf was een onreine vogel; God maakt van haar gebruik om Elia te onderhouden. Hoewel zij niet goed tot spijze was, was het toch goed vlees dat zij bracht.
Een kreupele man kan met zijn kruk u de juiste weg wijzen, en zelf niet in staat zijn om die te bewandelen.
Een kromgegroeide kleermaker kan een pak maken waarin een recht lichaam past, ook al past het niet degene die het heeft gemaakt, omdat hij krom is.
De kerk, Christus' besloten hof, kan bevochtigd worden door middel van een houten goot; de zon kan door een donker raam licht geven; en de akker kan goed bezaaid worden met een vieze hand.
De kracht van het Woord hangt niet af van het gezag van hem die het spreekt, maar van het gezag van God Die het zegent. Het is dus mogelijk dat een ander door mijn prediking bekerd wordt, en dat ik desondanks word verworpen. Bileam deed een heldere en zeldzame profetie van Christus, en toch was Christus hem niet ten voordeel: 'Er zal een ster voortgaan uit Jakob, en er zal een scepter uit Israel opkomen', maar toch zal Bileam er geen profijt van hebben: 'Ik zal Hem zien, maar nu niet; ik zal Hem aanschouwen, maar niet nabij.'
God kan iemands gaven gebruiken om een ander tot Christus te brengen, terwijl hijzelf, wiens gaven God gebruikt, een vreemdeling van Christus kan zijn. Iemand kan een ander in het geloof versterken en zelf toch een vreemdeling van het geloof zijn.
Velen zijn overladen met gaven naar de hel gegaan. Ongetwijfeld had Judas de grootste gaven, want hij was een prediker van het Evangelie; anders zou onze Heere Jezus hem niet aan het werk hebben gezet noch hem ertoe hebben bekwaamd. Toch is Judas naar zijn eigen plaats gegaan.

Dit zegt ons genoeg over onbekeerde ambtsdragers. Laten wij niet boven hen gaan staan, ze zijn van God geroepen.

Muse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Muse » 20 dec 2002 18:23

Gershwin schreef:Maar even back to the basics:

Sorry, maar ik snap het niet.
Waarom spreek je direct over een niet-gelovige als iemand niet aan het avondmaal gaat?
Hoe durf je zo'n oordeel over iemand uit te spreken?
Ik denk ook dat je aan moet gaan, maar kan me wel voorstellen dat iemand er heel veel moeite mee heeft, door bv in een kerk te zijn opgegroeid, waarin het niet normaal is om aan te gaan.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 dec 2002 18:43

Dit zegt ons genoeg over onbekeerde ambtsdragers. Laten wij niet boven hen gaan staan, ze zijn van God geroepen.
je hoeft niet per definitie boven ze te gaan staan om het fenomeen af te wijzen.

Bij deze manier van redeneren hol je de kerk van binnen uit.
Stel dat iemand (een dominee) onbekeerd geroepen is, als dat al mogelijk zou zijn, besef dan eens hoe verhard diegene is als hij met zoveel licht, onbekeerd blijft. Bileam had de zonde tegen de Heilige Geest gepleegd, de zonde die niet vergeven kan worden omdat er tegen het besef van waarheid gezondigd wordt. En wou jij zulke mensen op de preekstoel toelaten?? Hoe kunnen die anderen de weg naar Christus wijzen, terwijl hun eigen gedrag in flagrante tegenspraak is met wat ze zeggen. Ik vind deze manier van rederen heel ernstig.
Je draagt dan ook een boodschap uit dat een dubbele moraal ok is.
Een wonder dat er zo weinig leven is in veel ref. kerken!

Natuurlijk kan God ondanks hen werken, maar dat betekend zeker niet dat we dat moeten toelaten in het ambt!! Ik heb ook eens iemand ontmoet die onbedoeld een zegen voor mij is geweest.
Laten die mensen zich bekeren, ipv zich in duizend bochten te wringen om onbekeerd toch in het ambt te staan. En laten ze anders het ambt overlaten aan iemand die God wel zo serieus neemt.

Iemand kan een ander in het geloof versterken en zelf toch een vreemdeling van het geloof zijn.
ik geloof hier niks van. Dat zal vast wel een soort geloof zijn, maar niet datgene wat God bedoeld.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 20 dec 2002 19:22

Iemand kan een ander in het geloof versterken en zelf toch een vreemdeling van het geloof zijn.
ik geloof hier niks van. Dat zal vast wel een soort geloof zijn, maar niet datgene wat God bedoeld.[/quote]

Ik denk dat het wel kan.
Ik geloof dat de heere zelfs dmv een prediking van een niet waarlijk-geroepen knecht toch mensen roepen kan en in het hart aanspreken kan.
Laat ik er wel bij zeggen dat ik dan aan uitzonderingen denk,k aan een extreme situatie.
Zo kunnen ook de woorden van ieder ander door de werking van Gods Geest kracht doen in je hart, je tot de orde roepen, je weer de goede kant op zetten. Vaak is dit wel onbewust.
Zijn het ook niet soms de tekenen om je heen (ongesproken woorden van bijv de gebeurtenissen op 11 sept) die kracht kunnen doen in je hart, je kunnen verbeken voor Hem?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Erik14
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Erik14 » 21 dec 2002 13:52

Laatst bij ons verkondigd:

Wie niet aangaat wijst ten diepste Jezus en zijn werk af.

Dit is mijns inziens niet overeen te komen met aanvaarding van een ambt.

Terug naar “Archief”