Zelfmoord en geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 04 feb 2003 12:15

Rudolf Meuser schreef:Ik bedoel als je zelfmoordpogingen doet, dan sta je niet meer reeel in het leven. Of vind jij van wel?

Ik denk dat ik het gevoel dat zelfmoordklanten hebben soms best wel kan delen.

Zie bijvoorbeeld 1 Joh.2:

15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.

en Lucas 14:

26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Maar dat neemt niet weg dat ik geloof dat iedereen die zijn eigen leeft neemt ingaat tegen de wil van God en daarvan de gevolgen zal ondervinden.
M.a.w. ook al heeft de zelfmoordpleger het hier ellendig, dat zal na zijn daad niet beter, eerder slechter worden.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 04 feb 2003 12:59

De bijbelteksten zeggen niet dat je zelfmoord moet plegen.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

jaop

Berichtdoor jaop » 04 feb 2003 13:19

sterker nog surfer, als er geen God is zie ik geen enkele reden om nog te leven.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 04 feb 2003 13:21

Het is leven is tenslotte door God geschapen?

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 04 feb 2003 13:26

En God kan het leven ook eenvoudig weer nemen.
Denk aan het voorbeeld van Ananias en Saffira in Hand.5:1-11.
Dus denk niet te snel dat het leven ondraaglijk is geworden,
dat maakt God wel uit.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 feb 2003 14:03

sterker nog surfer, als er geen God is zie ik geen enkele reden om nog te leven.
daarom heb ik grote symphatie voor mensen die God niet kennen, en daarom het leven zinloos vinden. Al weten ze niet waarom. Die LEVEN tenminste.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 04 feb 2003 14:03

Maar ze eindigen wel in de dood!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 feb 2003 14:06

de geestelijke dood is veel erger.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 04 feb 2003 14:50

Op het moment ben ik het boek 'Demonen' van Dostojewski aan het lezen en ik kwam daarin een boeiende passage tegen over geloof en zelfmoord.
Dostojewski laat zijn personage de volgende conclusie trekken:

Het enigste wat de mens tegenhoud van zelfmoord plegen is de angst voor het hiernamaals en de confrontatie met God. Als je dus zelfmoord pleegt, overwin je deze angst en verlaat je God. Hierdoor word je zelf je eigen god.

Dat laatste snap ik niet helemaal, maar het eerste deel is bijzonder passend. Aangezien ik van mening ben dat geloof voor een groot deel is gebaseerd op angst voor het onbekende.
Je dood is de laatste reis naar het grote onbekende hiernamaals.

Het moet er wel mooi zijn... er is nog nooit iemand teruggekomen. :roll:

joepie

Berichtdoor joepie » 05 feb 2003 10:35

Dan zou ik toch maar eens de Bijbel gaan lezen. Want er zijn er wel terug gekomen.
De jongeling van Nain, dochtertje van Jairus, Lazarus, en bij het sterven van Jezus gingen de graven open en stonden er doden op.

Alleen hebben zij ons niet verteld hoe het was in de hemel. Maar er zijn er dus wel degelijk terug gekomen.

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 05 feb 2003 16:29

surfer schreef:nou, dat vindt ik nog de vraag....Ik kan me voorstellen dat zeker iemand die niet in God gelooft daartoe komen kan.

Ik denk dat iemand die in God gelooft ook.... Je kan toch naar Hem verlangen, en naar mijn idee ook zo, dat je eerder naar Hem toe wilt, omdat je het hier op aarde echt niet meer ziet zitten. Als je er dan echt van overtuigd bent dat je bekeert bent....
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 07 feb 2003 10:39

Niet schreef:
surfer schreef:nou, dat vindt ik nog de vraag....Ik kan me voorstellen dat zeker iemand die niet in God gelooft daartoe komen kan.

Ik denk dat iemand die in God gelooft ook.... Je kan toch naar Hem verlangen, en naar mijn idee ook zo, dat je eerder naar Hem toe wilt, omdat je het hier op aarde echt niet meer ziet zitten. Als je er dan echt van overtuigd bent dat je bekeert bent....

ben bang dat die 'christelijke zelfdoder' dat op dat moment niet uit dat motief doet. ik denk dat een Christen niet naar de Levensvorst toe wil door zichzelf te vemoorden... toch?
zoek de dingen die boven zijn, waar Christus is. (kollossensen 2)

Amok
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Amok » 10 feb 2003 14:21

joepie schreef:Alleen hebben zij ons niet verteld hoe het was in de hemel. Maar er zijn er dus wel degelijk terug gekomen.

Als ze naar de hemel waren gegaan. Daar ga je nu van uit. Ik kan me niet herinneren dat er in de bijbel stond dat ze in de hemel, hel of het dodenrijk waren geweest. Maar ik kan het mis hebben.

rpdingemanse schreef:ik denk dat een Christen niet naar de Levensvorst toe wil door zichzelf te vemoorden... toch?

Alleen als hij haast heeft misschien. :)
"Comforting home, mother`s lap, chance for immortality
Where being wanted became a thrill I never knew
The sweet piano writing down my life" - Nightwish

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 20 feb 2003 15:28

rpdingemanse schreef:
Niet schreef:

ben bang dat die 'christelijke zelfdoder' dat op dat moment niet uit dat motief doet. ik denk dat een Christen niet naar de Levensvorst toe wil door zichzelf te vemoorden... toch?

Dat denk je dan mooi verkeerd.
just below my skin I'm screaming

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 apr 2003 20:40

rpdingemanse schreef:

nou dat denk ik juist wel.. als je het leven hier op aarde niet meer ziet zitten, dan denk je van: was ik maar bij God!!

Terug naar “Archief”