Wat is er mis met Jehova Getuigen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 02 aug 2005 18:10

Shito schreef:Als je YHWH probeert te volgen en te dienen

Als je Jeshua accepteert als Zijn eniggeboren zoon, gegeven, aan het kruis doodgemarteld voor datgene dat jij verdiend had, en daarom YHWH benadert in Jeshua's naam

En Gods Geest in je aan het werk wilt laten gaan

Maakt het dan uit of je Jehova's Getuige, Refo, Baptist, Katholiek of voor mijn part, moslim, bent?

Er wordt makkelijk gegeneraliseerd. Feit blijft dat de meesten datgene geloven wat hun ouders hen geleerd hebben. En dat vandaag de dag velen van elk geloof op zoek zijn naar dezelfde god. Al is de een Jehova's Getuige, de ander gereformeerd, de volgende katholiek. En, helaas, dat velen die zichzelf zien als christen, niet willen volgen, buigen, dienen of smeken.

Ik weiger mezelf langer een christen te noemen om datgene waar christenen vandaag de dag voor staan. Is het aannemen of verwerpen van zo'n woord datgene dat je redt? Of is het datgene dat in je hart leeft?

volgens mij krijg je alleen het eeuwig leven als je gelooft in god en de heilige drie-eenheid en aanneemt dat jezus christus voor jou persoonlijk (en alle andere mensen) is gestorven, opgestaan en naar de hemel is gegaan.
Afbeelding

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 03 aug 2005 12:32

esra schreef:
volgens mij krijg je alleen het eeuwig leven als je gelooft in god en de heilige drie-eenheid en aanneemt dat jezus christus voor jou persoonlijk (en alle andere mensen) is gestorven, opgestaan en naar de hemel is gegaan.

Oei! dan heb ik een probleem, want ik ben nog niet zo zeker van de drie-eenheid.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 aug 2005 12:37

Rene Z schreef:
esra schreef:

Oei! dan heb ik een probleem, want ik ben nog niet zo zeker van de drie-eenheid.
Echt wel..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 03 aug 2005 12:42

valt wel mee, want zo bijbels is de drie-eenheid niet.
Oorspronkelijk is het iets wat al gebruikelijk was bij heidense godsdiensten (Egyptische en Babylonische godsdiensten). Geen wonder dat er bij de joden zoveel nadruk lag op "Hoor Israel, YHWH is EEN".

Tijdens een of andere concilie is het overgenomen en in de kerk geintroduceerd (Constantijn heeft het christelijk geloof tot staatsgodsdienst uitgeroepen, terwijl hij zelf aanbidder was van de zonnegod (een soort religie waar een drie-eenheid niet vreemd was)).

Christelijke Drie-eenheid is een prachtig symbolisme, maar zoveel nadruk en waarheid wil ik er niet aan koppelen. Het is amper bijbels te beargumenteren (en de meest bekende bijbeltekst waar de "drie-eenheid" wordt tentoongesteld schijnt niet eens in de oudste grondteksten voor te komen maar in latere geschriften (geschreven na de desbetreffende concilie).
als je gelooft in god en de heilige drie-eenheid

4 goden dus?
what the soul hides, blood tells

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 aug 2005 12:44

Ach zo erg meende ik het niet, zaligheid is niet afhankelijk van het geloof in de drieenheid, maar je kunt niet geloven in het offer van Jezus, zonder dat Jezus God was..

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 03 aug 2005 12:52

tenzij Jezus werkelijk het Beeld van God was (een rasecht mens) en Gods Geest die diep in Hem geworteld was.
Op die manier was Jezus wel degelijk 100% mens, maar YHWH was in Hem. De ware mens, zoals die vanaf het begin door YHWH bedoeld was.

Zo hoeft Jezus niet God zelf te zijn.

En doordat Gods Geest (jullie noemen hem de "Heilige Geest", maar het is "gewoon" Gods Geest, Gods kracht, geen extra naam of benoeming waardig, want dat neigt teveel naar een aparte persoon(lijkheid)).... doordat Gods Geest nu in ons wil werken worden wij ook zo'n mens zoals YHWH het bedoeld had, naar Jezus voorbeeld. Naar Gods Beeld. Jezus was Gods Beeld. In die redenatie was Jezus er bij de schepping al, want God schiep de mens naar zijn Beeld. Je zou het letterlijk op kunnen vatten.
Johannes 1 spreekt er van. In het begin was het Woord bij God, en het Woord was God. Het Woord was het Licht.. etc ik weet de precieze volgorde niet, maar het Licht, het Woord en het Leven zijn een en dezelfde, of in elk geval met elkaar verbonden.
En Satan heeft het Licht niet begrepen of kunnen verslaan. Satan begrijpt Gods Liefde niet, hij kan niet begrijpen waarom YHWH zo'n moeite doet voor ons kleine zielige mensenzieltjes. Dat zou ook kunnen blijken uit die tekst (en de duisternis heeft het niet begrepen/kunnen bevatten).

Vanuit Johannes 1 is Jezus waarschijnlijk wel weer God.
En ergens in Openbaring wordt Jezus misschien weer als een aparte persoon tentoongesteld, want hij zit aan de rechterhand van YHWH op een troon. Dat wijst op een apartheid. Jezus is niet YHWH, maar wel het Beeld van YHWH, de mens die YHWH voor ogen had en in Bethlehem is geboren en in Nazareth is opgegroeid, op Golgotha vermoord en korte tijd daarna door YHWH weer levend gemaakt. Jezus kon de straf voor anderen dragen omdat hij zelf geen straf had die hij moest dragen (en dus niet kon). Jezus was de enige echte mens die zuiver was, en daarom, met hulp van YHWH, kon hij de kracht van de zonde over ons verbreken.

Jezus wordt er sowieso niet minder belangrijk om als hij niet echt God was.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 aug 2005 12:58

Als Hij geen God was zou Hij gezondigd hebben ;-) hoe het percies zit weet ik niet, wil ik niet weten eigenlijk ook :)

Wat ik dan nogsteeds onverklaarbaar vind is, de uitspraak 'Laat ONS mensen maken'..

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 03 aug 2005 13:15

als hij geen God was zou hij gezondigd hebben? dat kun je niet weten. Dat is een dogma.

De mens was goed geschapen, maar ging toch de fout in.
Jezus was een van de eersten, of in een opvolging van... (Henoch schijnt het ook goed gedaan te hebben), laten we het erop houden dat Jezus de eerste was die wel voldeed naar Gods maatstaven. Hoe het precies zit weet je niet, en dat wil je ook niet weten. Wat als je het bij het verkeerde eind hebt? Waarom wil je het niet weten?
Bang voor een eventuele waarheid die anders is dan je van huis uit geleerd hebt?

Laat Ons mensen maken staat er inderdaad. Aangezien er geen verschil was tussen hoofdletters en kleine letters, maar in de grondtekst alles in kapitalen geschreven is, kun je die hoofdletter beter wegdenken.
Verder zie je dan nog iets over het hoofd, die niet in je bijbeltje staat, maar wel in de grondtekst, en misschien ken je de eerste regel van de bijbel wel. "bereshiet bara elohim" (om het eerste deel maar even aan te halen. Je kunt ook lezen "brashit bra elohim".
Hoe het ook zei, in de vertalingen hebben ze "in het begin schiep god de hemel en de aarde". Daar stem ik mee in, maar als je goed gaat kijken naar wat er in de grondtekst staat, zul je de volgende aanpassing moeten maken: in het begin schiepen de goden de hemel en de aarde.
Au!
Ja inderdaad, want "elohim" is een meervoudsvorm. Niet vertaald in ons bijbeltje.
En dan is die "laat ons mensen maken" niet eens zo heel alleen meer.

Enkele uitleggen zouden kunnen zijn dat onder die "goden" en "ons" ook de engelen genoemd werden. Het was de "goddelijke" wereld die bezig was met de "menselijke" wereld. En vanuit menselijk oogpunt gezien waren het misschien allemaal "goden" in de tijd dat de betreffende manuscripten geschreven werden.
Iets anders is dat de grondteksten bijvoorbeeld niet door Mozes werden geschreven. Sommige stukken misschien wel, andere niet. Wie zal het zeggen. In elk geval was het in de tijd dat de verschillende stukken van de bijbel geschreven werden gebruikelijk dat er meerdere goden waren. Egyptische en Babylonische godsdiensten waren polytheistisch. Denk aan het feit dat Mozes een opleiding heeft gehad aan het Egyptische hof, en Daniel en zijn vrienden een soortgelijke opleiding aan het Babylonische hof. Het zou er zo maar ingeslopen kunnen zijn. Het is aan ons om dit soort dingen te herkennen en er op de juiste wijze mee omgaan.
Een andere uitleg zou kunnen zijn dat er inderdaad meerdere goden waren. De Griekse mythologie kent meerdere goden, maar er is 1 oppergod, namelijk Zeus (ik ben er niet echt thuis in dus correct me if I'm wrong).

Ook in de bijbel komen we vingerwijzingen tegen dat er "goden/engelen" zijn voor verschillende volken, rivieren, continenten etc. De "god" van Abraham, Izak en Jacob bijvoorbeeld. De god van Israel. Elk volk had zijn eigen god (misschien.... lees: engel). In Openbaring zien we 4 engelen aan de uithoeken van de aarde staan om de wind en het water tegen te houden. De engelen van noord, oost, zuid en west dus. Een soort van "wachters". In een apocrief boek staat volgens mij iets over de engel van de Eufraat, of iets dergelijks. Een engel voor een rivier, of een land.

Maar YHWH was de oppergod, en de andere "goden" waren ondergeschikte engelen, die van YHWH geen toestemming kregen om in de afgodenbeelden te gaan zitten en te communiceren met het betreffende volk. Vandaar dat de afgoden "blind en doof" zijn. Ze doen niets, ze eten niets, ze zeggen niets terug. etc etc.

YHWH is de enige god, maar in de tijd dat de bijbel geschreven werd, werden "engelen" misschien ook als "goden" gezien.

Ik voel het tegenargument al aankomen: dit kan niet, want Gods Woord is onfeilbaar en er staan geen fouten in.
Welnu: hoe verklaar je dan dat de hemel en aarde zijn gemaakt door de "goden"? En inderdaad, "laat Ons mensen" maken?
Christenen gebruiken dat zinnetje als een bewijs van de drie-eenheid. Joden zien het als majesteitsmeervoud (denk ik).
Hoe het ook zij, een ander element om rekening mee te houden is dat vooral Genesis in dichtvorm is geschreven. Dat zie je niet direct in de vertaling, maar wel in de grondtekst. Laat "ons" mensen maken zou dus ook een soort van stijlfiguur geweest kunnen zijn.

Face it, er staan vreemde dingen in de bijbel, die volgens mij het beste verklaard kunnen worden door naar de tijd te kijken. Invloeden van allerlei volken (Mozes in Egypte, etc etc).

Ja maar God wil duidelijkheid en Gods woord is autoritair en onfeilbaar. Prima, maar vooral het Nieuwe Testament is zo onzuiver als wat als het gaat om vertalingen, toevoegingen, weglatingen etc (je schrikt je lam als je de lijst ziet met toevoegingen, weglatingen, veranderingen die vooral aan het Nieuwe Testament worden toegeschreven). Wat dat betreft is het Oude Testament behoorlijk zuiver en goed bewaard gebleven (een wonder van YHWH...).

Want geloven christenen niet dat de bijbel niet mechanisch is geinspireerd (zoals de Koran) maar juist organisch is geinspireerd? De schrijver brengt dingen uit zijn eigen leven in het manuscript. Boeken als Amos staan vol met voorbeelden uit de agrarische sector, simpelweg omdat Amos een boer was...

Zomaar wat gedachten. Het gaat erom dat je de bijbel leest vanuit de oorspronkelijke bedoeling. Misschien staan er wel bepaalde dingen op een bepaalde manier, maar vaak is er een eenvoudige verklaring voor. Dat doet niets af aan de autoriteit of de boodschap, wel aan de uitleg.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 aug 2005 13:43

Je zou gelijk kunnen hebben hoor, ik ben me nu aan het verdiepen in de nephillim en de gibborim en ja, ik geloof dat dat ook gewoon bestaan heeft ;-)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 aug 2005 13:45

Raido schreef:
Als Hij geen God was zou Hij gezondigd hebben ;-) hoe het percies zit weet ik niet, wil ik niet weten eigenlijk ook :)

Het zit toch iets anders, denk ik. Als Jezus geen God zou zijn, zou Hij ook de straf van God Zijn Vader tegen de zonde niet hebben kunnen dragen. En dat kunnen we dus wel weten, want dit staat in de Bijbel (Nah. 1:6, Ps. 130:3).
En dat Hij God is, kunnen we ook weten (Jes. 9:5, Jer. 23:6, Joh. 20:28, Hebr. 1:8-11, Rom. 9:5, Rom. 8:3, Gal. 4:4, 1 Joh. 5:20, enz.).

Maar voordat we verder offtopic geraken, is het handig om de discussie weer terug te laten keren naar de Jehova's getuigen.
De discussie over de Drieenheid en twee naturen is hier terug te vinden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”