Dat het afbeelden van God verboden is lijkt me duidelijk, maar waarom denk jij dat je die lijn ook kunt doortrekken naar Jezus (in menselijke gestalte, voor de opstanding) , Sam?
Moderator: Moderafo's
Ten eerste is het volgens de wet namelijk wel verboden om God (niet Jezus in Zijn menselijke gedaante dus) af te beelden. En dat is volgens mij niet zonder reden: God is een Geest, een abstracte entiteit/persoonlijkheid. Als je dat wilt gaan uitbeelden als een mensfiguur of whatever hoe, doe je per definitie tekort aan de aard van het Wezen God. Dat laatste volgt ook uit de verwijsteksten vd. catechismus bij het 2e gebod.
Overigens vraag ik me nu wel af hoe het dan zit met abstracte schilderijen bijvoorbeeld. Dat is misschien weer wel geoorloofd, ik geloof dat ze in sommige RK-kerken God ook afgebeeld hebben als een driehoek met een oog erin oid.
Aragorn schreef:Hm, eigenlijk weinig toe te voegen aan Marnix, anders wordt het een herhaling. :wink:
Dat het afbeelden van God verboden is lijkt me duidelijk, maar waarom denk jij dat je die lijn ook kunt doortrekken naar Jezus (in menselijke gestalte, voor de opstanding) , Sam?
Taytelbaum schreef:Aragorn schreef:Hm, eigenlijk weinig toe te voegen aan Marnix, anders wordt het een herhaling.![]()
Beste Aragorn.
Zonderenig gevoel van arogantie of megalomanie durf ik te zeggen: Wat ik direct van G-d heb ontvangen is voor mij geen punt van discussie meer.
kurtyo schreef:Jezus mag m.i. sowieso afgebeeld worden, althans, Jezus in zijn menselijke gedaante.
Mijn opmerking ging over God de Vader. Aragorn zei:Ten eerste is het volgens de wet namelijk wel verboden om God (niet Jezus in Zijn menselijke gedaante dus) af te beelden. En dat is volgens mij niet zonder reden: God is een Geest, een abstracte entiteit/persoonlijkheid. Als je dat wilt gaan uitbeelden als een mensfiguur of whatever hoe, doe je per definitie tekort aan de aard van het Wezen God. Dat laatste volgt ook uit de verwijsteksten vd. catechismus bij het 2e gebod.
Overigens vraag ik me nu wel af hoe het dan zit met abstracte schilderijen bijvoorbeeld. Dat is misschien weer wel geoorloofd, ik geloof dat ze in sommige RK-kerken God ook afgebeeld hebben als een driehoek met een oog erin oid.
Ik ben mij er weldegelijk van bewust dat het onmogelijk is om God in letterlijke zin af te beelden. Wij weten namelijk niet hoe God eruitziet. God is een Geest, een abstracte persoonlijkheid zeg jij, en daar heb je gelijk in. Maar juist doordat God abstract is hebben alle mensen m.i. een voorstelling van Hem. Geen duidelijke beelden, geen duidelijk herkenbare 'gezichten'. Maar een beeld van hoe het zal zijn, een beeld van God, een beeld van zijn rechterstoel. Een abstract beeld, geen beeld om te verafgoden. Als je dat uit- en/of afbeeldt doe je m.i. niet tekort aan zijn wezen. Je beeldt je gedachten uit, je ordent je gedachten. Het is geen beeld waar je voor kunt knielen, het is geen beeld om te verafgoden. Het is een idee van wat, wie en hoe God is.
En ik denk dat iedereen daar wel eens over nadenkt en daar zijn eigen ideeen over heeft. En daar heb ik het over. Over die ideeen die je uitbeeldt en afbeeldt. Dat heeft niets te maken met een beeld maken van Hem om dat te aanbidden.
De driehoek en het oog worden volgens mij inderdaad gebruikt om God 'uit te beelden', maar: het is een veel ouder symbool, volgens mij al van de Grieken of Egyptenaren o.i.d. (Had het ook niet iets te maken met het oog van Ramses of zo?)
Het verlies van het zicht op Hem was ook voor Zijn eerste leerlingen moeilijk, dit was voorzien door onze Rabbi, Die hen en ons de Trooster beloofde, de Geest G-ds:Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook de Gezalfde naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij [Hem] nu niet meer. (2 Kor.5:16)
SamEn van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga,en gij zult Mij niet meer zien; (Joh.16:10)
Voorbeeld van een voortbrengsel van goed en kwaad [door elkaar]: teveel stereotypie van DE Jood (bestaat niet, alleen in het karikatuur) en teveel Roomse mythen. Er zitten ook wel goede elementen in, maar de regiseur had zoveel kunnen rechtzetten aan gevaarlijke onhistorische vooroordelen. Dit heeft hij niet gedaan. Juist zo'n film bewijst dat een beeld weer vertekend kan werken en een eigen leven gaat leiden, los van het bedoelde, het Bijbelse en historische.Aragorn schreef:Ah, nu begrijp ik je beter.Inderdaad is het afbeelden van Jezus op zichzelf niet zo relevant, vooral omdat je Zijn Wezen ten diepste toch niet kunt afbeelden. Maar voor bijvoorbeeld kinderbijbels heb ik er geen problemen mee, het is ook weer zo vreemd om Hem weg te laten.
Hoe kijk jij aan tegen een film als The Passion?
Mijn God, mijn God! waarom hebt Gij mij verlaten (Ps.22:2)
uw misdaden (awonnothechem) maken een scheiding tussen u en tussen uw G-d, en uw zonden (chatowthechem) verbergen Het Aangezicht van u, dat Hij niet hoort (Jes.59:2)
Strikt genomen stierf Jesjoe niet door de dood door kruisiging, maar de ondragelijke smart doordat de zonde der mensheid op hem werden gelegd en dat die zonden ook maakten dat G-d hem verliet (G-d stierf hier dus niet), maakte mede dat hij eerder stierf dan de andere twee gehangenen.verbrijzeld vanwege onze misdaden (awwonnothenoe) . . . omdat Hij Zijn ziel uitgestort heeft in de dood, en met de overtreders is geteld geweest, en Hij veler zonden (chet') gedragen heeft (Jes.53:5,12)
boef schreef:Ben het er mee eens dat God niet afgebeeld kan worden, daar is Hij te heilig, te heerlijk voor, God is een geest...wij kunnen daar nooit een goede afbeelding van maken.
een afbeelding van Jezus maken, zou ik zelf niet zo snel doen...Jezus was niet alleen mens, hij hield zijn goddelijke natuur ook toen hij op aarde was, Hij was een volmaakt mens. ik zou niet weten hoe ik dat duidelijk zou moeten maken in een tekening...!!
aan de andere kant: Jezus zag eruit als een gewoon mens, dus ik denk dat eerbiedige afbeeldingen van Jezus of plaatjes in een kinderbijbel niet per definitie fout zijn! kheb me dus nog niet helemaal een mening gevormd...
Aragorn schreef:Tja, vaag heb je wel een beeld natuurlijk, maar tegelijkertijd weet ik dat dat waarschijnlijk oneindig ver verwijderd ligt van het werkelijke beeld en ik zou er geen tekening van willen en kunnen maken.
Maar nu je het hebt over bijv. de rechterstoel; dat kun je denk ik wel afbeelden, als symbool voor Gods rechtvaardigheid. Net zoals je dat bekende plaatje hebt van een brandend hart met een doornenkroon eromheen, wat het lijden en de liefde van God symboliseert. Maar God Zelf afbeelden als bijvoorbeeld een oude man met een baard lijkt me duidelijk onbijbels en ook onmogelijk.
kurtyo schreef:Of het onbijbels is weet ik niet. Ik heb zo'n afbeelding van God de Vader nog nooit gezien, wel van Jezus. Maar over dit soort realistische afbeeldingen van de Vader had ik het niet, dat weet je. Ik heb en had het over abstracte beelden zoals bijvoorbeeld dat hart.
Lindal schreef:In de 10 geboden staat duidelijk dat je geen gesneden beeld mag maken... dus ook van God niet.
Maar dan ff wat anders: hoe worden de foto's van tegenwoordig hierover beoordeeld, er staat toch ook: Geen gesneden beeld..... geen gesneden beeld dat op de aarde is... en onder de aarde is.
Volgens mij leven wij allemaal op de aarde en wordt er genoeg afgebeeld wat wel op de aarde is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten