Er is niets mis met psalmen... maar er is meer dan alleen maar de psalmen... alleen de psalmen bevat niet genoeg voor christenen vind ik... Psalmen zijn geschreven in het OT, wij weten nu meer dan toen... we weten van Jezus en wat er gebeurde... en ook dat verdient bezongen te worden, daarom zijn andere liederen naast de psalmen belangrijk.
Je rukt alles uit z'n verband. Natuurlijk moet er gezongen worden in de kerk. Maar ik ben van mening en gelukkig nog wat anderen met mij, dat je niet zomaar alles kunt zingen in de kerk. Het is ronduit absurd dat je mijn woorden een dergelijke interpretatie meegeeft. Echt belachelijk. Ik vind gewoon dat kerkmuziek een afgebakend terein is. Afgebakend, niet door mij, maar door God zelf, in die zin, dat de muziek die in de kerk gemaakt wordt niet ter ere van mensen moet zijn maar enkel en alleen ter ere van God. Er is, helaas voor jou, nu eenmaal muziek, die daaraan niet voldoet.
Ik zeg niet dat er volgens jou niet gezongen moet worden... Alleen ik reageerde op jou "Iedereen mag van mij zingen en spelen wat ie mooi vindt, maar niet in de kerk"... met die zin heb ik problemen... daar reageerde ik dus even op.
Tuurlijk kun je niet zomaar alles zingen in de kerk... maar wat kun je wel zingen en wat niet? Wat is maatgevend? Wat jij mooi vindt? Denk je: Dat en dat wil ik niet in de kerk want dat vind ik niet mooi? Of denk je: Tsja, ik vind psalmen prachtig en veel opwekking/gezangen/liederen juist niet, dus ik wil geen opwekking/gezangen/liederen in de kerk? Of denk je juist: Ik wil dat niet maar als anderen dat fijn vinden en de liederen zijn bijbelgetrouw, doe dan maar omdat anderen dat graag willen?
En kijk je nou echt naar of muziek ter ere van God is? Als dat het criterium is, waarom worden er dan alleen maar psalmen gezongen, terwijl veel meer muziek daaraan voldoet. God geeft daarin, zowel wat liederen als wat begeleiding betreft veel meer mogelijkheden dan wij benutten.
Vanwaar zeg je dan dat we alles mogen zingen en spelen, maar niet in de kerk? Dat klinkt een beetje als: Ik wil geen veranderingen. En je hebt in een ander topic gezegd dat je liederen niet in de kerk wil omdat ze muziektechnisch niet goed zouden zijn... dat heeft niets met "ter eer van God" te maken maar met smaak...
ps. Het komt regelmatig voor dat je woorden anders worden uitgelegd dan jij bedoelt... misschien ligt dat niet alleen aan onze manier van lezen maar ook aan jou manier van reageren... misschien zou je het wat anders, misschien wat minder kritisch, kunnen brengen, dat helpt denk ik wel.