moeten we zingen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: zingen in de kerk

Berichtdoor jas » 30 aug 2004 13:37

Rufi schreef:
Wat nou Jas, een beetje geschrokken? Zo zie je maar, je moet er niet te snel van uitgaan dat je éénoog in het land der blinden bent. :wink:

haha, nee hoor ik schrik niet zo snel. maar ik heb nog andere discussies lopen hier die ook tijd vergen, en hier komen we toch niet uit. Je weet mn mening, iedereen mag van mij zingen en spelen wat ie mooi wil, maar niet in de kerk. Dat telt voor mij het zwaarst. Wat die psalmen betreft, ik zal het precies voor je uitzoeken, maar heb nu ff geen tijd, ok?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 11:36

Wat tolerant ben je, zo solidair, zo op de ander gericht, niet alleen denkend aan eigen belangen maar ook aan dat van een ander. Kortom, een perfect christen!

"Iedereen mag van mij zingen en spelen wat ie mooi vindt, maar niet in de kerk

Kortom: Doe wat je wil, zolang IK er maar geen last van heb.

Want als God er problemen mee zou hebben, zou het niet uitmaken of je het in de kerk doet of buiten de kerk... en als God er buiten de kerk geen problemen mee heeft zou Hij ook geen problemen ermee hebben als het in de kerkdienst gebeurt. Kortom, ik kan geen andere reden vinden waaorm je dit zegt, dan eigenbelang. God zou namelijk niet zeggen: Ik vind het prima als je dat zingt/speelt... zolang je het maar niet in de kerk doet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 12:04

Ik denk dat die kerk zonder zang binnen twee weken leeg staat.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 sep 2004 12:31

Marnix schreef:Wat tolerant ben je, zo solidair, zo op de ander gericht, niet alleen denkend aan eigen belangen maar ook aan dat van een ander. Kortom, een perfect christen!

Kortom: Doe wat je wil, zolang IK er maar geen last van heb.

Want als God er problemen mee zou hebben, zou het niet uitmaken of je het in de kerk doet of buiten de kerk... en als God er buiten de kerk geen problemen mee heeft zou Hij ook geen problemen ermee hebben als het in de kerkdienst gebeurt. Kortom, ik kan geen andere reden vinden waaorm je dit zegt, dan eigenbelang. God zou namelijk niet zeggen: Ik vind het prima als je dat zingt/speelt... zolang je het maar niet in de kerk doet.

Je rukt alles uit z'n verband. Natuurlijk moet er gezongen worden in de kerk. Maar ik ben van mening en gelukkig nog wat anderen met mij, dat je niet zomaar alles kunt zingen in de kerk. Het is ronduit absurd dat je mijn woorden een dergelijke interpretatie meegeeft. Echt belachelijk. Ik vind gewoon dat kerkmuziek een afgebakend terein is. Afgebakend, niet door mij, maar door God zelf, in die zin, dat de muziek die in de kerk gemaakt wordt niet ter ere van mensen moet zijn maar enkel en alleen ter ere van God. Er is, helaas voor jou, nu eenmaal muziek, die daaraan niet voldoet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 12:32

Houdt dat in dat er dan uitsluitend psalmen gezongen mogen worden?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 07 sep 2004 12:36

jas schreef:Ik vind gewoon dat kerkmuziek een afgebakend terein is. Afgebakend, niet door mij, maar door God zelf, in die zin, dat de muziek die in de kerk gemaakt wordt niet ter ere van mensen moet zijn maar enkel en alleen ter ere van God. Er is, helaas voor jou, nu eenmaal muziek, die daaraan niet voldoet.

Ik kan G.d niet eren met (de huidige) psalmen.
Werkt gewoon niet.

Daarentegen des te meer met opwekking, praise, worship etc.
..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 sep 2004 12:41

Optimatus schreef:Houdt dat in dat er dan uitsluitend psalmen gezongen mogen worden?

Heb ik dat gezegd dan? Ik meen toch dat het zingen of spelen van verantwoorde kerkmuziek zich niet beperkt tot de psalmen alleen. Vervelend dat mijn woorden zo bekrompen uitgelegd worden.
Het antwoord op je vraag is dus nee.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 sep 2004 12:43

Invincible schreef:
jas schreef:Ik vind gewoon dat kerkmuziek een afgebakend terein is. Afgebakend, niet door mij, maar door God zelf, in die zin, dat de muziek die in de kerk gemaakt wordt niet ter ere van mensen moet zijn maar enkel en alleen ter ere van God. Er is, helaas voor jou, nu eenmaal muziek, die daaraan niet voldoet.

Ik kan G.d niet eren met (de huidige) psalmen.
Werkt gewoon niet.

Daarentegen des te meer met opwekking, praise, worship etc.

Misschien is het dan toch goed om je eens af te vragen wat er mis is met de psalmen, die NB door God Zelf gegeven zijn? Stel je je persoonlijke beleving nou niet boven de Schrift?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 12:51

jas schreef:
Optimatus schreef:Houdt dat in dat er dan uitsluitend psalmen gezongen mogen worden?

Heb ik dat gezegd dan? Ik meen toch dat het zingen of spelen van verantwoorde kerkmuziek zich niet beperkt tot de psalmen alleen. Vervelend dat mijn woorden zo bekrompen uitgelegd worden.
Het antwoord op je vraag is dus nee.

Was eigenlijk niet interpreterend bedoeld, ik had de strekking niet helemaal door, sorry :)

Als organist heb ik zelf ook liever iets meer dan 150 liederen tot mijn beschikking (491 gezangen lvdk, 1000 liederen en gezangen okgb, 8 bundels zingend geloven, Laus Deo, GvL etc.)

Worship en opwekking vind ik eigenlijk niks. (mijn smaak)

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 07 sep 2004 13:07

jas schreef:Misschien is het dan toch goed om je eens af te vragen wat er mis is met de psalmen, die NB door God Zelf gegeven zijn?

Dat vraag ik me iedere kerkdienst af :mrgreen:

De psalmen zijn in het hebreeuws aan (voornamelijk) David 1000den jaren geleden gegeven.
De NL vertaling is 'verzonnen'.
De berijming is 'verzonnen' en vaak onbegrijpbaar, zelfs af en toe afwijkend van de onberijmde versie.
De muziek is 'verzonnen' en vind ik gewoon niet mooi (om het woord foeilelijk maar niet te gebruiken :mrgreen: )

jas schreef:Stel je je persoonlijke beleving nou niet boven de Schrift?

Nee.

Worship brengt mij dichterbij G.d dan ik ooit had durven dromen. Psalmen doen me niks. Dit zijn gewoon feiten :mrgreen:
..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 14:23

Er is niets mis met psalmen... maar er is meer dan alleen maar de psalmen... alleen de psalmen bevat niet genoeg voor christenen vind ik... Psalmen zijn geschreven in het OT, wij weten nu meer dan toen... we weten van Jezus en wat er gebeurde... en ook dat verdient bezongen te worden, daarom zijn andere liederen naast de psalmen belangrijk.

Je rukt alles uit z'n verband. Natuurlijk moet er gezongen worden in de kerk. Maar ik ben van mening en gelukkig nog wat anderen met mij, dat je niet zomaar alles kunt zingen in de kerk. Het is ronduit absurd dat je mijn woorden een dergelijke interpretatie meegeeft. Echt belachelijk. Ik vind gewoon dat kerkmuziek een afgebakend terein is. Afgebakend, niet door mij, maar door God zelf, in die zin, dat de muziek die in de kerk gemaakt wordt niet ter ere van mensen moet zijn maar enkel en alleen ter ere van God. Er is, helaas voor jou, nu eenmaal muziek, die daaraan niet voldoet.

Ik zeg niet dat er volgens jou niet gezongen moet worden... Alleen ik reageerde op jou "Iedereen mag van mij zingen en spelen wat ie mooi vindt, maar niet in de kerk"... met die zin heb ik problemen... daar reageerde ik dus even op.

Tuurlijk kun je niet zomaar alles zingen in de kerk... maar wat kun je wel zingen en wat niet? Wat is maatgevend? Wat jij mooi vindt? Denk je: Dat en dat wil ik niet in de kerk want dat vind ik niet mooi? Of denk je: Tsja, ik vind psalmen prachtig en veel opwekking/gezangen/liederen juist niet, dus ik wil geen opwekking/gezangen/liederen in de kerk? Of denk je juist: Ik wil dat niet maar als anderen dat fijn vinden en de liederen zijn bijbelgetrouw, doe dan maar omdat anderen dat graag willen?

En kijk je nou echt naar of muziek ter ere van God is? Als dat het criterium is, waarom worden er dan alleen maar psalmen gezongen, terwijl veel meer muziek daaraan voldoet. God geeft daarin, zowel wat liederen als wat begeleiding betreft veel meer mogelijkheden dan wij benutten.

Vanwaar zeg je dan dat we alles mogen zingen en spelen, maar niet in de kerk? Dat klinkt een beetje als: Ik wil geen veranderingen. En je hebt in een ander topic gezegd dat je liederen niet in de kerk wil omdat ze muziektechnisch niet goed zouden zijn... dat heeft niets met "ter eer van God" te maken maar met smaak...

ps. Het komt regelmatig voor dat je woorden anders worden uitgelegd dan jij bedoelt... misschien ligt dat niet alleen aan onze manier van lezen maar ook aan jou manier van reageren... misschien zou je het wat anders, misschien wat minder kritisch, kunnen brengen, dat helpt denk ik wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 14:29

Ik vind het sowieso altijd wat bekrompen dat bepaalde kerkgenootschappen in Nederland uitsluitend psalmen uit de 18de eeuw willen zingen. Is daar een reden voor?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 15:54

Angst.... De Psalmen zijn vertrouwd... en ze staan in de bijbel... dat is dus wel goed.... maar als we zelf nieuwe liederen gaan verzinnen is de tekst niet geinspireerd... en dat is eng...

Ik zie het probleem niet... als je dankt denk je toch ook niet: Hm als dat maar goed gaat? En in de 3 formulieren van onenigheid weten we precies te formuleren wat wel goed is en wat niet. Waarom kunnen we dan geen liederen toetsen?

Het is dus de mentaliteit van: Als we niks doen doen we ook niks verkeerd.... En dat klopt niet, Jezus heeft daar een mooie gelijkenis over verteld.... over die man die zijn talent in de grond begroef en dacht: Als ik hem niet gebruik kan ik hem ook niet kwijtraken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 15:56

Helaas worden veel kerken bevolkt door mensen die denken in de trand van "Zo deden de vaderen dat, dus dat was goed." en verder worden ze gekenmerkt door een griezelig grote bekrompenheid.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 14 sep 2004 22:55

moeten we zingen?

Thomas Boston zegt ;Christus wordt gevonden in de inzettingen. En dan noemt hij op:
overdenking
het gesprek met christenen over geestelijke zaken
bidden
het Woord
en
ZINGEN tot Gods eer,
Deze plicht is ons opgedragen."Wordt vervuld met de Geest; sprekende onder elkaar met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende de Heere in uw hart' (Ef. 5:18,19)
en hij haalt o.m. David, Paulus en Silas aan(in de gevangenis) Thomas Boston noemt zingen zelfs een 'poort' om Christus te 'ontmoeten'.
Gods volk ervaart dat Hij daar gevonden word. En de hemelse melodie doet soms de harde harten versmelten, richt nedergebogen zielen op en vervult hen met vurige liefde voor Christus.

we moeten dus zingen zegt Thomas Boston en hij betreurt het dat mensen doen alsof deze poort gesloten is (niet zingen dus) want die mensen die niet zingen verwachten niet dat de Heere door die poort (het zingen) zal verschijnen.
zingen is dus een inzetting en Christus word gevonden in de inzettingen.

we moeten dus zingen :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”