Opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 aug 2004 12:33

caprice schreef:
Lalage schreef:Volgens mij ligt het ook aan wat de ouders doen. Als je ouders uren per dag tv kijken of computeren :oops: gaan de kinderen dat sneller overnemen dan wanneer ze dat hun ouders zelden zien doen.

Daarom ook dat ik mij afvraag of ik internet zal nemen. :wink:

Mijn ouders computeren trouwens zelden.

Ik denk ook niet echt dat kinderen dat sneller overnemen als de ouders dat ook doen (dat zien we aan caprice :wink: ). Misschien juist wel niet, als tegenreactie ofzo.

En caprice neemt later ook internet, want je maakt mij niet wijs dat je later zonder kunt als je er nu al zoveel tijd aan besteedt. 8)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2004 13:48

joepie schreef:Ik suggereer het niet alleen, ik denk dat het vaak zo is. Hoef alleen maar te denken aan een omroep als de VARA, Avro, BNN. Wat die voor progamma's uitzenden, sorry maar daar kijk ik al bij voorbaat niet naar.
Terwijl er bij de publieke zenders regelmatig goede progamma's komen die je met een gerust hart kunt kijken.
Dus als je tv neemt, zou ik zeker zorgen dat er meer zenders op zitten dan alleen 1,2,en 3.

Ik dacht dat publieke zenders Nederland 1,2 en 3 zijn en de andere heten commercieel.

Verder: Scouting is goed voor kids! Leert ze respect hebben voor elkaar, lekker buiten spelen, creatief en sportief zijn... en met sportief bedoel ik dat je lol hebt in sport en dat het er niet om gaat wie er wint. :-D

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 01 sep 2004 07:57

Wij hebben dus tv, eigenlijk dus meer video.........

Was het keer zo dat er iemand bij een van mijn kinderen gespeeld had. Heel de middag erg lief geweest, maar ze waren om 17 uur moe en uitgespeeld, dus dacht ik: even de video aan, kunnen ze uitrusten en nog gezellig zitten tot het kind opgehaald wordt. Nou was prima idee.

Tijdje later komt dat kind weer spelen; bij de deur roept ze al: jaaaaaa, kom, we gaan video kijken!!!!!!!!!!

Dat was nou net niet de bedoeling van dat half uurtje video kijken van de vorige keer.
ja, dat is mijn mening dan he.....

joepie

Berichtdoor joepie » 01 sep 2004 08:09

*Annet* schreef:Wij hebben dus tv, eigenlijk dus meer video.........

Was het keer zo dat er iemand bij een van mijn kinderen gespeeld had. Heel de middag erg lief geweest, maar ze waren om 17 uur moe en uitgespeeld, dus dacht ik: even de video aan, kunnen ze uitrusten en nog gezellig zitten tot het kind opgehaald wordt. Nou was prima idee.

Tijdje later komt dat kind weer spelen; bij de deur roept ze al: jaaaaaa, kom, we gaan video kijken!!!!!!!!!!

Dat was nou net niet de bedoeling van dat half uurtje video kijken van de vorige keer.

En jij schaamd je een uur in de rondte omdat de buurt nu denkt dat ze de hele dag video zitten te kijken :wink:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 01 sep 2004 15:29

*Annet* schreef:

Beetje bazig kind :?
Maar jij bepaalt toch of de video wel of niet aan mag en wanneer?
En wat de straat ervan denkt, moet je maling aan hebben, als ik me had moeten aantrekken wat mensen van me denken en dachten, dan kan ik mezelf beter opknopen aan de eerste boom die ik tegen kom, want wat je ook doet, tis toch bij sommige mensen nooit goed of het deugt niet....
Een kind van een ander bepaalt niet wat er in jou huis gebeurt.... :|

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 01 sep 2004 18:34

Maak je maar niet ongerust hoor, de video is natuurlijk die middag helemaal niet aangeweest!

En by the way, het was wel een leuk kind, nl. mijn aanstaande schoondochter......... (5 jaar) :lol: :lol: :lol:
ja, dat is mijn mening dan he.....

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 02 sep 2004 07:52

*Annet* schreef:En by the way, het was wel een leuk kind, nl. mijn aanstaande schoondochter......... (5 jaar) :lol: :lol: :lol:

( :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

... toch wonderlijk he... je mag je kind(eren) opvoeden zonder enige vooropleiding of diploma. Oke, je kunt lezingen bijwonen, plenty boeken erover lezen... en toch hangt het niet van een wel of niet bestudeerd ouderpaar af of het kind in een warm nest opgroeit.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 sep 2004 13:42

tanteoranje schreef:
... toch wonderlijk he... je mag je kind(eren) opvoeden zonder enige vooropleiding of diploma. Oke, je kunt lezingen bijwonen, plenty boeken erover lezen... en toch hangt het niet van een wel of niet bestudeerd ouderpaar af of het kind in een warm nest opgroeit.

Maar ik denk dat je ook wel dingen van huis uit meekrijgt. Dat bij dingen die je eigen moeder deed (als je een moeder had), dat je denkt, zo wil ik het ook doen, en andere dingen juist niet. Je leert als kind denk ik opvoeden.Ik speelde ook tot wel mijn 13de met poppen, en niet met barbys, want daar vond ik niks aan, maar met poppen die eruit zagen als babys of kleine kinderen.
Ik heb zelf een strenge Franse opvoeding gehad, en zie daar veel van terug hoe ik het bij mijn kids heb gedaan Bv als je ergens gaat eten of wat gaat drinken dat de kinderen aan het tafeltje moeten blijven zitten en hun mond houden, dat moesten wij vroeger, en onze kinderen moesten dat ook, ik erger mij ook aan kids die rondrennen en hard praten in een restaurant bv. Nou kon je dat absoluut niet maken in het soort restaurants waar wij vroeger aten, behoorkijk sjiek nl.
En dat kids niet mogen schreeuwen bv, wij mochten dat vroeger niet, en onze kids mochten ook niet schreeuwen, en zo zijn er veel dingen die je vanuit je eigen opvoeding meeneemt. Met mes en vork eten, niet met je mond open eten, niet van tafel lopen, maar eerst vragen, geen boeren en winden laten, enz. Allemaal dingen die ik tegenwoordig wel zie bij kinderen, normvervaging noem ik dat. Met 2 woorden spreken, u zeggen, ga zo maar door.............

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 02 sep 2004 17:17

Mariamagdalena schreef:
*Annet* schreef:Laat ik dan zelf maar ergens mee beginnen.

Mijn zoon (bijna 7) wil vaak "soldaatje" spelen. Ik heb er een ontzettende hekel aan, met al dat schieten enzo. We schieten niet echt, het is om te spelen zegt hij dan. Maar elke keer heb ik er een akelig gevoel over. Er is al zoveel ellende, ruzie en oorlog in de wereld en gaat mijn zoon ook nog soldaatje spelen. Nu zag ik van het weekend, dat de jongste zich dus "dood" liet schieten en als een volleerd acteur zich op de grond liet vallen, terwijl hij bijv. nooit zulke films ziet.

Zal het dan toch iets aangeborens zijn?

Ja, typisch jongensgedrag.
Vroeger mochten mijn broers geen pistooltjes, dus maakten ze het zelf van hout en verstopten het en deden het stiekem.
Daarom heb ik wel waterpistooltjes e.d. aan onze zoons gegeven. Zelfs supersokers. Als ze maar een eind verderop gingen spelen, en niet bij ons in de buurt.
En ze moeten goed weten dat ze alleen op elkaar schieten en niet bij oude mensen in de buurt, want die hebben de oorlog meegemaakt, en geen mensen er mee lastigvallen.
Je moet wel streng zijn.
Als ze mensen lastig gaan vallen en je krijgt klachten of zo, pak je het af.
Kinderen moeten zichzelf kunnen vermaken, das goed, zo leren ze ook zelf conflicten oplossen, en een sociaal leven opbouwen.

Kijk, jij kunt je zoon wel als enige verbieden soldaatje te spelen, waar wat schiet je daar mee op?
Het is gewoon een periode en gaat vanzelf weer over.
Hoe meer jij laat merken dat je het afkeurt en zo, des te interessanter wordt het voor hem, dus des te langer zal hij er mee doorgaan.
Gewoon om lachen en 1 keer zeggen dat jij er niet van houdt, en waarom dat is, en dan weet hij het wel. Als je er over doorgaat en er een probleem van gaat maken, dan wordt er teveel aandacht aan gegeven, dus is het belangrijk en interessant.
Gewoon een eind verderop soldaatje gaan spelen, en niet in de huiskamer of in de tuin.
Gewoon: jij wilt geen Pauwpauw horen, dat doen ze maar even verderop. Lekker op het speelplaatsje of zo (ik weet niet hoe het bij julie in de buurt is)

Hier spreekt een volleerd soldaatjespeler. Ik speelde vroeger heel veel soldaatje. Ik heb daardoor nooit de neiging gehad in het leger te gaan of wat dan ook. Ik denk dat de kans dat je kind agressief wordt groter is wanneer je het verbiedt. Ik ben in ieder geval nu een groot pacifist geworden :mrgreen: .
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 sep 2004 18:03

Ja, precies!
ik denk ook dat iemand om hele andere redenen agressief wordt.
of omdat hij niet lekker in zijn vel zit, of omdat hij met agressie is opgegroeid, en zelfs dan hoeft het nog niet eens, of omdat iemand barst van de complexen.
Als je een kind liefdevol opvoedt hoeft het helemaal niet agressief te worden door tv of spelletjes.
Mijn jongens speelden: riddertje, indiaantje, cowboytje, djie ai djo (of hoe je dat schrijft) A team en dergelijke maar dat heeft geen invloed gehad op hoe ze nu zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 sep 2004 18:07

Mariamagdalena schreef:djie ai djo (of hoe je dat schrijft)

Haha, G.I. Joe misschien? :lol:

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 02 sep 2004 19:14

Tja en ik speelde vroeger met poppen, moest van piet paf poef niets hebben. Maar nu heb ik een een wapenvergunning.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 sep 2004 23:21

Aragorn schreef:En caprice neemt later ook internet, want je maakt mij niet wijs dat je later zonder kunt als je er nu al zoveel tijd aan besteedt. 8)

Voor Refoweb, ja. Leuk en opbouwend (of afbrekend :roll: ) als je jong bent, maar als je een gezin gaat vormen moet je daar toch je tijd aan besteden? Zal 't vrouwtje anders wel leuk vinden; 3 avonden weg en de rest van de avonden achter de computer ofzo. Komt er van de opvoeding van de kinderen ook weinig terecht.
Heb overigens nog geeneens een vriendin hoor, dus het duurt nog wel een tijdje voor het zover is. :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 sep 2004 23:46

En tot die tijd... lekker internetten! :mrgreen:

Maar ik denk idd ook wel dat je er minder tijd in steekt als je andere dingen te doen hebt, dat is iig wel mijn ervaring. Behalve als het om studeren gaat, refoweb is het ultieme excuus om te soggen. :D

joepie

Berichtdoor joepie » 03 sep 2004 08:07

caprice schreef:
Aragorn schreef:En caprice neemt later ook internet, want je maakt mij niet wijs dat je later zonder kunt als je er nu al zoveel tijd aan besteedt. 8)

Voor Refoweb, ja. Leuk en opbouwend (of afbrekend :roll: ) als je jong bent, maar als je een gezin gaat vormen moet je daar toch je tijd aan besteden? Zal 't vrouwtje anders wel leuk vinden; 3 avonden weg en de rest van de avonden achter de computer ofzo. Komt er van de opvoeding van de kinderen ook weinig terecht.
Heb overigens nog geeneens een vriendin hoor, dus het duurt nog wel een tijdje voor het zover is. :mrgreen:

A: wie zegt dat je gelijk kinderen krijgt.
B: Denk je dat die kinderen gelijk zo groot zijn dat ze s'avonds opblijven en zien dat jij achter de PC zit?

Terug naar “Archief”