tanteoranje schreef:
... toch wonderlijk he... je mag je kind(eren) opvoeden zonder enige vooropleiding of diploma. Oke, je kunt lezingen bijwonen, plenty boeken erover lezen... en toch hangt het niet van een wel of niet bestudeerd ouderpaar af of het kind in een warm nest opgroeit.
Maar ik denk dat je ook wel dingen van huis uit meekrijgt. Dat bij dingen die je eigen moeder deed (als je een moeder had), dat je denkt, zo wil ik het ook doen, en andere dingen juist niet. Je leert als kind denk ik opvoeden.Ik speelde ook tot wel mijn 13de met poppen, en niet met barbys, want daar vond ik niks aan, maar met poppen die eruit zagen als babys of kleine kinderen.
Ik heb zelf een strenge Franse opvoeding gehad, en zie daar veel van terug hoe ik het bij mijn kids heb gedaan Bv als je ergens gaat eten of wat gaat drinken dat de kinderen aan het tafeltje moeten blijven zitten en hun mond houden, dat moesten wij vroeger, en onze kinderen moesten dat ook, ik erger mij ook aan kids die rondrennen en hard praten in een restaurant bv. Nou kon je dat absoluut niet maken in het soort restaurants waar wij vroeger aten, behoorkijk sjiek nl.
En dat kids niet mogen schreeuwen bv, wij mochten dat vroeger niet, en onze kids mochten ook niet schreeuwen, en zo zijn er veel dingen die je vanuit je eigen opvoeding meeneemt. Met mes en vork eten, niet met je mond open eten, niet van tafel lopen, maar eerst vragen, geen boeren en winden laten, enz. Allemaal dingen die ik tegenwoordig wel zie bij kinderen, normvervaging noem ik dat. Met 2 woorden spreken, u zeggen, ga zo maar door.............