Josh,
Gelijk ik reeds aan Boudewijn melde: er staat niet concreet in de Schrift dat sjabbath een zegel zou zijn. Jullie voegen die uitspraak er aan toe. Men zou evengoed ook andere stukken uit de Torah kunnen noemen en er een zegel aan vast plakken, maar het staat er niet.
Anderen van gereformeerde gezindten hebben ook al iets met dat zegel, dat plakken ze dan aan de doop vast. Maar ook daarvan staat niets dergelijks in de Schrift.
Vervolgens maakt men er dan ook nog een zwar dogma van; buiten proportie; buiten de Schrift om ook. Men mag de leer van mensen, hoe vaak ook ge-echoot in eigen kring niet op het niveau of i.pv. de Schrift verheffen:
U zult tot dit woord, dat ik u gebied, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat u bewaart de geboden van HASJEM, uw G-d, die ik u gebied (Deut.4:2)
Al dit woord, welk ik u gebied, zult u waarnemen om te doen; u zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen. (Deut.12:32)
Okay, aan Jiesael geboden, maar zou de onveranderlijke G-d nu de volken die in Jesjoea geloven het wel toestaan te plakken aan wat hun geboden is, of te versterken of te verzwakken aan datgeen zij behoorde te doen?
Ezechiel 9:4,6 spreekt trouwens van een ander teken op het voorhoofd, waardoor degene die dat teken hebben niet getroffen zullen worden. Letterlijk staat waar er vertaald wordt met "teken" het Hebreeuwse woord TAV dat ook de eindletter van het Hebreeuwse Alef-Beth is. In de tijd van Ezechiel werd nog met oud Hebreeuws schrift geschreven (Paleo-Hebreeuws) en zag de TAV er uit als een x of een +. De Joodse traditie zegt dat de zalving met olie van koningen op het hoofd werdt gedaan in de vorm van een cirkel (kroon?) en priesters in de vorm van de Griekse letter CHI (die de vorm van x heeft). De gelovigen in Jesjoea zijn priesters geworden volgens het N.T., voorzegd in profetien van T'NaCH (O.T.). Dus het is belangrijk dit merkteken van het priesterschap middels de Masjiach te hebben ontvangen: "Zeggende: Beschadigt de aarde niet, noch de zee, noch de bomen, totdat wij de dienstknechten onzes Gods zullen verzegeld hebben aan hun voorhoofden" (Openb.7:3).
Het zegel in het Nieuwe verbond is de Geest, niet de doop of de sjabbath!:
"in Welke u ook, nadat u geloofd hebt, bent verzegeld geworden met de Heiligen Geest van de belofte;" (Ef.1:13)
"En bedroeft de Heilige Geest G-ds niet, door Welke u verzegeld bent tot de dag van de verlossing." (Ef.4:30)
Sam