Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Josh

Berichtdoor Josh » 13 sep 2004 15:56

Boudewijn: ik gebruik de volgende Bijbelvertalingen simultaan:

SV, LU, LEI, NBG51, BOEK, GNB, AV, NKJ

Maar het is de Geest die je leidt naar wat Gods Woord bedoelt. En dus niet de vertaling.

Gods Woord is ontstaan uit de Geest van GOD die de Woorden gaf.

Josh

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 13 sep 2004 18:17

Wat ik net weer voor kletskoek lees. De sjabbath zou een zegel zijn. Het is even gezocht dat bijv. de doop een zegel zou zijn. Allebei niet terug te vinden in de Schrift als zijnde zegel. Wel in de dogma's van overleveringen der mensen.
HET zegel volgenshet N.T. voor de gelovigen in Jesjoea is de Geest van G-d! Maar over DAT zegel spreekt bijna nooit iemand. Men vindt dagen en heilige handelingen blijkbaar belangrijker dan Degene die daartoe heeft gesproken?!

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 13 sep 2004 18:42

Beste Taytelbaum,

Feitelijk heeft het te maken met de wil en wens van de discipel om erkent te worden, in het uidragen en eeuwig deel willen zijn van Gods Koninkrijk. De verzegeling is hetzelfde als een overeenkomst die een aardse Koning ook wel toepast. Met een lakzegel wordt een Overeenkomst, een Verbond, bekrachtigd door een Teken en Indentiteitszegel. En dat nu is de Sabbat. De geheiligde de gezegende periode dat de Koning zich ook daadwerkelijk met Zijn volk (Reine vrouw) verenigt om 'gemeenschap' met haar te hebben. Als het ware een huwelijksbelofte van trouw en onderhoud!

het vierde gebod (het onderhouden van de Sabbat) bevat namelijk ALLE elementen van het (Hemelse) Koninklijk Zegel!
Heiliging en zegening, van de Almachtige Vader en voor Zijn trouwe discipelen, verenigd in de gemeenschap, door de Heilige Geest!
Een Zegel als teken van eeuwige en onverwoestbare gemeenschap tussen God en Zijn volk!

Vandaar dat juist de Sabbat door Satan het meest verzochte en misbruikte deel van de gehele wet is. Door dat Zegell te verbreken, ontluistert de Gelovige zijn relatie met de Heiland én de Schepper, van zijn hart! En zo geraakt deze steeds verder van God verwijdert, terwijl het gevoel wordt opgewekt, (nog) deel te zijn van de Reine vrouw (het Geestelijk Israël).

Het is des te opmerkelijker dat de RKK Staat de ZON dag tot de Dag des Heren heeft gemaakt, terwijl Jezus daar NOOIT heeft naar verwezen.! Dat deed Satan dus niet voor niets, die misleiding!

Een GEHEILIGDE en GEZEGENDE dag voor Gods volk! De Sabbat!
Laten we eens beseffen wat voor een (Geestelijke) verwoesting Satan hier heeft aangericht in de harten van trouwe dicsipelen!!

Vandaar!

Gegroet

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 13 sep 2004 21:31

Boudewijn,

Nog steeds lees ik ZDA dogma's maar geen concrete bewijsvoering vanuit de Schrift!
Niet voor Sjabbath als zegel. Niet voor het moeten houden van Sjabbath door de volken die in Jesjoea geloven.
Overigens wordt geestelijk Jiesrael die Joden bedoeld die in uit de Geest geboren zijn en dus geestelijk en niet enkel naar het vlees. De volken zijn ook wegens die voorwaarden geestelijk geworden en zou men dus geestelijk Griekenland/Nedederland, etc. kunnen noemen.
Een overbrengen van geestelijk Jiesrael op de gelovigen als daarvoor legitieme term is een vervangingstheologie verzinsel van later datum, toen de Joodse broeders van de concilie tafel werden geweerd ed.
Dus als je los wil komen van Rome . . .

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 13 sep 2004 21:35

:mrgreen: :arrow:

Josh

Berichtdoor Josh » 13 sep 2004 21:52

Maar wat is nu "het zegel van God" ???
We hadden al gezien, dat het zegel zal moeten gaan over denken (uitgangspunten) en handelen (naar die uitgangspunten). Het zegel zal moeten gaan over het denken en (verlangde)handelen van de persoon met titel en welke rang en bijhorende autoriteit en het zal moeten gaan over wat Hij uitvaardigt/vraagt en op dit alles moet dus tevens dit zegel dragen.

Aangezien Jezus handelde overeenkomstig de Wet van Zijn Vader, lijkt het voor de hand te liggen, dat het zegel van God gegeven zal zijn aan Zijn Wet.

In Exodus 20 wordt Gods Wet opgesomd. De Wet begint al meteen met zeggen wie de uitvaardiger van de Wet is: Ik ben de Heer jullie God. Aha ! De titel en de autoriteit worden hier vermeld…zou dit al het zegel zijn ? Nee, helaas, want er missen wat zaken aan deze "mededeling".

Als je net als ik dan verder de wetregels doorzoekt, dan vind je net als ik één wetgedeelte dat volledig alle elementen van het zegel bevat, namelijk:

"Houd de sabbat in ere. Het moet een bijzondere dag voor je zijn. Zes dagen heb je om te werken, maar de zevende dag, de sabbat, is een rustdag die aan mij, de Heer, je God, is gewijd. Verricht dan geen enkel werk. Dat geldt voor jezelf, je zoon en je dochter, je slaaf en je slavin. Het geldt ook voor je vee en voor de vreemdeling die in je stad woont. Want in zes dagen heb ik de hemel, de aarde en de zee gemaakt (Schepper van Hemel en Aarde) en alles wat zij bevat, maar op de zevende dag heb ik gerust. Daarom heb ik de sabbat gezegend en er een bijzondere dag van gemaakt."

Dit specifieke gedeelte, middenin de uitgevaardigde Wet, is het zegel van God. Het geeft namelijk weer:

* Titel/rang en autoriteit […de Heer, je God…]
* Autoriteitsgebeid […Hemel, Aarde en de zee…]
* Handelen uitvaardiger […Want in zes dagen heb ik de hemel, de aarde en de zee gemaakt en alles wat zij bevat, maar op de zevende dag heb ik gerust…]
* Het uitgevaardigde […Heilig (=hou) de Sabbat…]

Derhalve is het Sabbatsgebod waarlijk het Zegel van GOD!

Josh

Josh

Berichtdoor Josh » 13 sep 2004 21:55

Zoals we weten uit Openbaringen 14:9 zal de tegenstander van God in de tijd vlak voor de wederkomst van Jezus zijn teken(zegel) uitdelen aan al zijn volgers. Het zal een teken zijn op hand en/of voorhoofd. Satan is een grote imitator, die zich het liefst voordoet als God of Jezus. De bijbel spreekt ook van valse Christussen, valse wederkomsten (Mattheüs 24:5 en 24:11) en valse profeten.
Alles is satan eraan gelegen, dat mensen hém aanbidden en niet God, want dan mag satan zijn teken uitdelen en ons tot zijn bezit rekenen. Maar als satan een teken uitdeelt, zou het dan kunnen zijn, dat God dit ook doet ?

--------------------------------------------------------------------------------

Een zegel: het zegel met naam, titel, autoriteit/jurisdictie (=over welk gebied)
Wij mensen kennen ook de zegels en zegelringen. Belangrijke mensen van adel hadden zo'n ring met zegel om belangrijke documenten, denk aan brieven, wetten, uitvaardigingen etc. van zegel, in wasafdruk, te voorzien.

Aan het zegel kon je zien, wie het betrof, welke titel en autoriteit of jurisdictie (=geografische bevoegdheid) de persoon had en of hetgeen werd uitgevaardigd "autoriteit" voor jou had of was. Een uitvaardiging of bevel gold natuurlijk alleen voor degenen die op het land of in de streek/het land van de adellijke persoon. En natuurlijk was ook weer de rang van de persoon belangrijk; een uitvaardiging van een koning ging boven die van een baron, de uitvaardiging van een baron ging weer boven die van een graaf etc. Een zegel gaf dus de persoon, de rang en titel en de autoriteit van de "wetgevende persoon" weer.

Simpelweg kan gezegd worden, dat iedereen die het zegel krijgt, valt onder de autoriteit van degene die het zegel heeft gegeven. Dus in het geval van Openbaringen 14 drukt satan, de duivel, mensen zijn zegel op en vallen ze onder zijn autoriteit; zij zijn van hem en krijgen daarmee zijn loon…

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 14 sep 2004 05:47

Josh,

Gelijk ik reeds aan Boudewijn melde: er staat niet concreet in de Schrift dat sjabbath een zegel zou zijn. Jullie voegen die uitspraak er aan toe. Men zou evengoed ook andere stukken uit de Torah kunnen noemen en er een zegel aan vast plakken, maar het staat er niet.
Anderen van gereformeerde gezindten hebben ook al iets met dat zegel, dat plakken ze dan aan de doop vast. Maar ook daarvan staat niets dergelijks in de Schrift.
Vervolgens maakt men er dan ook nog een zwar dogma van; buiten proportie; buiten de Schrift om ook. Men mag de leer van mensen, hoe vaak ook ge-echoot in eigen kring niet op het niveau of i.pv. de Schrift verheffen:
U zult tot dit woord, dat ik u gebied, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat u bewaart de geboden van HASJEM, uw G-d, die ik u gebied (Deut.4:2)
Al dit woord, welk ik u gebied, zult u waarnemen om te doen; u zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen. (Deut.12:32)
Okay, aan Jiesael geboden, maar zou de onveranderlijke G-d nu de volken die in Jesjoea geloven het wel toestaan te plakken aan wat hun geboden is, of te versterken of te verzwakken aan datgeen zij behoorde te doen?
Ezechiel 9:4,6 spreekt trouwens van een ander teken op het voorhoofd, waardoor degene die dat teken hebben niet getroffen zullen worden. Letterlijk staat waar er vertaald wordt met "teken" het Hebreeuwse woord TAV dat ook de eindletter van het Hebreeuwse Alef-Beth is. In de tijd van Ezechiel werd nog met oud Hebreeuws schrift geschreven (Paleo-Hebreeuws) en zag de TAV er uit als een x of een +. De Joodse traditie zegt dat de zalving met olie van koningen op het hoofd werdt gedaan in de vorm van een cirkel (kroon?) en priesters in de vorm van de Griekse letter CHI (die de vorm van x heeft). De gelovigen in Jesjoea zijn priesters geworden volgens het N.T., voorzegd in profetien van T'NaCH (O.T.). Dus het is belangrijk dit merkteken van het priesterschap middels de Masjiach te hebben ontvangen: "Zeggende: Beschadigt de aarde niet, noch de zee, noch de bomen, totdat wij de dienstknechten onzes Gods zullen verzegeld hebben aan hun voorhoofden" (Openb.7:3).

Het zegel in het Nieuwe verbond is de Geest, niet de doop of de sjabbath!:
"in Welke u ook, nadat u geloofd hebt, bent verzegeld geworden met de Heiligen Geest van de belofte;" (Ef.1:13)
"En bedroeft de Heilige Geest G-ds niet, door Welke u verzegeld bent tot de dag van de verlossing." (Ef.4:30)

Sam

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 14 sep 2004 06:43

Hallo Tartylbaum.

"Er staat niet in de Schrift"

Let eens op:

-Lucas 2:35-37
-2 Samuel 7:2-12
-1 Kronieken 229:28-30

NIET alles wat de discipel moet weten staat in de Bijbel. Sommige zaken worden door de Heilige Geest, DIRECT aan de trouwe discipele bekendgemaakt! Let wel: Zij die het Getuigenis van Jezus hebben en de Gave der profetie! Maar, Hij heeft (ook) nog andere schapen buiten deze schare!

Enje schreef:
@@Het zegel in het Nieuwe verbond is de Geest, niet de doop of de sjabbath!:@@

Heel juist Sam, en DAT wordt dan aan je hart (verstand0 door Jezus VERZEGELD. Alle aspecten, die bijv. Josh heeft opgesoms worden dan VERZEGELD. Je hebt je bereid getoont GEEN ander Evangelie meer te willen aanvaardenj. SATAN zal NIET meer in staat zijn om je op andere gedachten te brengen. Je hoort dan gewoonweg bij Jezus. HIJ is je Koning. Zo zal ooK Satan een MERKTEKEN aan ZIJN mensen brengen, opdat de Duivel ZEKER weet dat deze gemerkte slaaf tot HEM behoort en ZIJN RIJK kan vertegenwoordigen.

Allez, we mogen zien wat mensen, die zichzelf verhogen in deze wereld. een voorbeeld zijn van Satans leger. De twin-torens zijn nog niet uit onze gedachte of een nog hogere toren staat alweer op de rails. Nog hoger, nog fraaier nog imposanter. A New Babylon is were we are working on!

beste Sam. heb je wel eens gehoord van de Gave der Profetie! De Geest Gods. Hoe zal het zijn, als binnen een bepaalde tijd, GEEN BIJBEL meer voor handen is, en je voor de Wereldleiders, een GETUIGENIS moet afleggen, wie zal je dan de woorden en het teken van relatie openbaren? De Heilige Geest!

Gods ZELFOPENBARING aan patriarchen en profeten, de priesters en het volk, had in de gehele geschiedenis één doel bij uistek; mensen ertoe leiden dat zij, wat hun karakter betrof (en betreft) meer op Hem zouden gaan lijken (zoals Jezus ons voorbeeld daarvoor is) "Zijt heilig, want ik ben de here, uw God, ben Heilig (Leviticus 19:2). Zo is het ook met de Sabbat. Als wij achteloos de Sabbat afwijzen en menen dat de ZON dag de dag des heren is, dan misleiden wij onszelf. Zelfs de Rooms katholieke Kerk zegt dat de Protestantse kerken zichzelf misleiden door de ZON dag van de Rooms katholieke Kerk én de politiek (Constatijn) te eerbieddigen, omdat we daarmee de Bischop van Rome de eer toekennen welke feitelijk de Here toekomt. Zoals Hiju dat aangeeft in o.a. Leviticus. En dan met z'n alle maar blijven spotten, zoals Elbert en Optimatus voortdurend (als of bewust) doen.

En zoals Josh "het Zegel" op een perfecte wijze weergeeft, zo is het precies zoals God Zijn liefde en verbondenheid met de mens wil zien en dus ook in Leviticus zo duidelijk aangeeft. En of dat nu voor het volk Israël van het OT is of van hte NT (de Reine vrouw) maakt niet uit. Gods geboden (wet) is eeuwig dezelfde.

En haal er nu geen ZDA dogma's bij want de Here werkt tot de redding van mensen en heeft dus ook sommigen "vissers van mensen" gemaakt en is van de ZDA kerk niet afhankelijk. Dus klets niet uit je nek. Zo, immers heeft ook Satan mensen tot "vissers" voor hem gemaakt. (het verschil tussen heilig en onheilig Ezechiël 44:22-24) De Geestelijke lessen van God hebben door de eeuwen heen aan kracht nooit ingeboed. Hoe kunnen sommigen dan beweren dat diezelfde Almachtige Schepper, geboden heeft veranderd, zoals bijvoorbeeld het Zegel, de Sabbat met daaromheen de Heilige en Gezegende zaken (spil der geboden).

Over 100 jaar blijf ik nog steeds dezelfde gedachten verkondigen en wetten voorhouden, die ik van de heiland heb gehoord, gelijk Hij van Zijn Vader en God, aan ons heeft voorgehouden!\

En zoals Josh het "Zegel" heeft omschreven zo is het exact. Ik kan het hem beslist niet verbeteren. In feite is het ook precies hetzelfde zoals op de Rooms Katholieke site Profetische Stemmen, vanuit de Rooms katholieke (Catechismus) wordt voorgehouden aan de RK gelovige. Alleen daar staat NIET Jezus centraal, noch de Almachtige Vader, maar de Bisschop en de Staatsleider der Wereld, de vazal van Satan!

De Islamieten zien Mohammed ook als degene die een "Zegel" draagt, kijk maar:

10. Mohammed is de laatste en belangrijkste profeet. (het ‘zegel’ der profeten) Ook hier wordt dus verwezen naar een "verzegeling" van "waarheid"., zoals Jezus de Verzegeling bevestigd met een "Zegel" aan ons voorhoofd.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 14 sep 2004 15:48

Hoi Boudewijn,

Geen ZDA dogma's wat die ook mogen zijn alsjeblieft.

Hou het gewoon simpel.

- Er is geen bijbelse verplichting of opdracht om de zondag te vieren. ( Wie dat wil gaan bewijzen kan 1 miljoen ophalen bij de sabbatstichting!)

Ook niet als opstandingsdag of rustdag!
Laat staan dat de zondag een vervanging van de sabbat zou zijn.

Ter gedachtenis voor de verlossing van zonde door het offer van Jezus is het avondmaal door Jezus ingesteld. (Mattheüs 26:26; Markus 14:23; Lukas 22:19)
Doet dit zo dikwijls gij dit drinkt tot Mijn gedachtenis ( 1 Kor 11:24)
Er is daarbij geen vastgesteld dag genoemd.

Gelden de 10 geboden nog? ( Uiteraard zijn we wel verlost van de vloek van de wet)
Ja ? dan geldt tevens het 4 e gebod het houden van de sabbat van vrijdag zonsondergang tot zaterdag zonsondergang.

Vierden de apostelen en de eerste gemeenten de sabbat?

Nergens staat dat ze die niet vierden. Dus moeten we ervan uitgaan dat ze die wel hielden ondanks dat het op Handelingen na niet specifiek vermeld staat.

Maak het uit of we de sabbat of de zondag vieren? Gaat het niet meer om de intentie?

Bepaalt God die de sabbatdag ingesteld heeft om Hem als Schepper te gedenken of dat op de sabbat is Of moet God het maar doen met de dag die de mens zelf het beste uitkomt?

Gods zegen,

David ;)

Josh

Berichtdoor Josh » 14 sep 2004 15:55

Daar zeg ik AMEN op!

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 14 sep 2004 17:21

Elbert,

Ben je nog steeds aan het discuseren met farizeers die van de wet en sabbath hun afgod hebben gemaakt, hoe hou je het vol. Ik kan niet geloven dat dit eindeloos over en weer gegooi iets is wat God van ons wil.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 14 sep 2004 17:36

Hallo David,

Ik verkondig hier geen ZDA dogma's. Alhoewel ik er zeker van ben dat het (Goddelijk) FUNDAMENT voor het ontstaan van de Adventgemeenschap wel degelijk van God afkomstig is, door profetie aangetoond. is het voor mij alleen een Geestelijke zaak! De Adventkerk als menselijke organiatie zal in de "Grote verdrukking verloren gaan". Anders zou de Here nooit over een Overblijfsel kunnen spreken!
Ik voel mij dan ook -voornamelijkj- een Bijbelse Christen!

het gaat om Geestelijke Joden die gered zullen zijn, niet om een afgezonderde denominatie, die slechts alleen gered zou zijn op grond van een wereldse bestaan. Dus dat moet duidelijk zijn.
Voor de rest David kan ik, evenals Josh op je UITSTEKENDE verwoording van Gods plannen, in het Getuigenis van Jezus, alleen maar AMEN zeggen. Wat een genot, om eens een geheel ander, oprecht geluid te horen, vanuit het Goddelijke fundament!

Prima en hartelijk dank!

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 14 sep 2004 17:41

Voor Harold,

David citerend:

@@Bepaalt God die de sabbatdag ingesteld heeft om Hem als Schepper te gedenken of dat op de sabbat is Of moet God het maar doen met de dag die de mens zelf het beste uitkomt? @@

Harold heeft voor het slechtste gekozen en is gepikeerd dat God aan hem een (vermeende) BERPERKING heeft opgelegd!

Lees eens Jeremia 44 Harold, dan kun je weten wat God vindt van mensen die de Koningin van de hemel eren (Maria bijv.de zonnekonigin)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 sep 2004 17:42

Hoofdzaak is toch dat de mens gedenkt de rustdag die de Here onze God in acht genomen heeft?

Voorts heeft God in de Persoon van Christus de Wet vervuld.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”