drie-eenheid en twee naturen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 sep 2004 23:18

Mensen,

Ik heb de discussie gevolgd, voor zover het mij mogelijk was. Er wordt over en weer met Bijbelteksten gesmeten, dat het niet mooi meer is. Niet dat je geen teksten mag aanhalen om je standpunt te verdedigen, dat doe ik zelf ook wel. Maar: WAAROM LATEN WE NIET GEWOON STAAN WAT ER IN GODS EIGEN WOORD STAAT?????????????? :roll:
In de Bijbel (het onfeilbare Woord van de Drie-enige God, Vader, Zoon en Geest!!) staat toch dat God bestaat uit 3 Personen? Vader, Zoon en Heilige Geest. Alle 3 verschillende Personen, maar tegelijk ook alledrie God. De volgende vergelijking gaat ergens een klein beetje mank, maar toch wil ik hem maken: Als je een bestuur hebt wat bestaat uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester, dan zijn dat verschillende mensen, en samen vormen ze het bestuur.
Waarom willen we beredeneren hoe het zit? Met ons nietige verstand kunnen we er niet bij. Ik ben zo ontzettend veel mensen tegengekomen (ook geleerde mensen!), die dit alles wilden beredeneren, wilden begrijpen, en totaal vastliepen zodat ze het geloof en de kerk vaarwel hebben gezegd....... Laat de God van de Bijbel gewoon spreken door die Bijbel, en geloof Hem. "Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord. Verhardt u niet maar LAAT U LEIDEN!!!!!" Ga niet proberen om het te begrijpen (dat zit in ons mensen, alles willen kunnen vatten), want God begrijpen en ontleden gaat gewoon niet!
Ga niet tegen de Drie-eenheid in, want dan ben je Godslasterlijk bezig! Sorry voor de felle uithaal, maar dit moest me even van het hart. De duivel gaat rond als een briesende leeuw, maar ook als een engel des lichts. LAAT JE NIET MEESLEPEN DOOR HEM!!!! Geef God de eer, en laat het maar staan zoals het er staat!
Mijn onderschrift (niet dat regeltje over die verliefdheid.... :mrgreen: :mrgreen: ) moge voor zich spreken... :!:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Josh

Berichtdoor Josh » 05 sep 2004 15:08

1. Aanbidt GOD als de enige GOD: Exodus 20:1-3

2. Aanbidt Jezus als Zoon en Heer van GOD vanwege het offer aan het kruis, omdat GOD dat zo bepaald heeft: Johannes 5:23

Voor Christenen zijn Jezus, GOD en Gods Woord uitgangspunt; waarbij zij in de Geest door de Geest geleid worden.

Kerken of kerkleer op een plaats boven God, Gods Woord of Gebod zetten zal juist satan in de kaart spelen!

Josh :idea:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 sep 2004 23:52

Josh schreef:Kerken of kerkleer op een plaats boven God, Gods Woord of Gebod zetten zal juist satan in de kaart spelen!

Josh :idea:

En Satan manifesteert zich ook graag in allerhande afvallige en verradelijke sekten als mormonen, adventisten en ander ongerief.

Oppassen voor dit soort dwaalprofeten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 sep 2004 07:27

Josh schreef:1. Aanbidt GOD als de enige GOD: Exodus 20:1-3
2. Aanbidt Jezus als Zoon en Heer van GOD vanwege het offer aan het kruis, omdat GOD dat zo bepaald heeft: Johannes 5:23

Waarom moet Jezus aanbeden worden als de Bijbel zegt dat alleen God aanbeden mag worden? Zie bijv. Matth. 4:10 en Luk 4:8 en het 1e gebod.
In dat licht moet je dus ook Joh. 5:23 zien, anders kom je in tegenspraak met de Bijbel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Josh

Berichtdoor Josh » 06 sep 2004 10:55

God aanbidden we als enige God; Exodus 20:1-3. Jezus aanbidden we als Zoon van GOD én Heer van God; door het offer aan het kruis ook onze Heer, omdat GOD dat zo bepaald heeft; Johannes 5:22-23

Jezus -de Mens-en-zoon-van-God- werd door God tot onze Hogepriester gemaakt...lees maar zelf en waarom:

God schiep Jezus
Hebreeën 5:5 Ook Christus heeft niet zelf zich de eer van het hogepriesterschap toegekend. Dat heeft God gedaan, die tegen hem zei: Jij bent mijn Zoon, ik heb je vandaag verwekt.

Jezus: mens en Hogepriester voor God
Hebreeën 4:15 Onze hogepriester kan volledig meevoelen met onze zwakheden. Hij heeft alle beproevingen net zo ondergaan als wij. Alleen, gezondigd heeft hij niet.

Wat Jezus daar doet bij God?
Hebreeën 5:10 ¶ en heeft God hem uitgeroepen tot een hogepriester als Melchisedek.

Hebreeën 6:20 Jezus heeft voor ons de weg gebaand en is daar al binnengegaan. Hij is hogepriester geworden voor altijd, een hogepriester als Melchisedek.

Hebreeën 7:26 Zo’n hogepriester hadden we ook nodig: een die heilig, onschuldig en smetteloos is, iemand die ver weg van de zondaars leeft in de nabijheid van God.

Tenslotte de kern: we hebben iemand die bij God zit die voor ons pleit; een Mens-en-zoon-van God: een eeuwige Hogepriester dus...

Hebreeën 8:1 De kern van ons betoog is: we hebben iemand als hogepriester die zit aan de rechterzijde van de troon van de goddelijke majesteit in de hemel.

En dat klopt weer geheel met wat er in 1 Cor 8:5-6 staat, namelijk:
'dat er vele goden en heren zijn in de Hemel en op Aarde danwel zo genoemd worden, maar dat er maar één GOD is [de Vader] én maar één Heer [Jezus; de Zoon van God].

Josh

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 sep 2004 11:03

Tja, het probleem dat ik blijf houden met bovenstaande verklaring is dat ze maar voor een beperkt aantal bijbelteksten gelden, maar niet voor de hele Bijbel. :wink:

Maar goed, Pascal heeft ooit eens gezegd over de dwalingen: "diegenen die de Godheid van Christus ontkennen, bewijzen Zijn mens-zijn.
Diegenen die het mens-zijn van Christus ontkennen, bewijzen Zijn God-zijn."
Voeg ze beide samen en je bent waar je wezen moet. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 12:47

Josh schreef:maar dat er maar één GOD is [de Vader] én maar één Heer [Jezus; de Zoon van God].

Josh

Goed zo, en deze zijn, samen met de Heilige Geest, Eén!

Josh

Berichtdoor Josh » 06 sep 2004 14:23

Maar niet één-en-dezelfde...

En laten we ook niet vergeten, dat ook wij deel kunnen uitmaken van de Geest van God....

Hebr 6:4-5
Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest,

Maar daarmee worden we noch God, noch Jezus, zoals Jezus ook niet 'GOD' werd. Hij is onze Middelaar en Eeuwige Hogepriester voor GOD.

Jezus is de Mens-en-zoon-van-de enige GOD.
God roept Jezus uit tot Hogepriester
Hebreeën 5:10 en heeft God hem uitgeroepen tot een hogepriester als Melchisedek.

Hebreeën 4:15 Onze hogepriester kan volledig meevoelen met onze zwakheden. Hij heeft alle beproevingen net zo ondergaan als wij. Alleen, gezondigd heeft hij niet.

Jezus zit aan de rechterzijde van GOD
Hebreeën 8:1 De kern van ons betoog is: we hebben iemand als hogepriester die zit aan de rechterzijde van de troon van de goddelijke majesteit in de hemel.

Geen 3-eenheidleer, maar één GOD EN één Heer. 1 Cor 8:5-6!!!

Josh :!:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 14:25

Wij zijn verlost door onze Heer Jezus Christus, Gods Zoon, die met God in de eenheid van de Heilige Geest leeft en regeert in de eeuwen der eeuwen.

(Anglicaanse, Orthodoxe, Oud-Katholieke en Rooms-Katholieke Gebedssluiting)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 sep 2004 14:42

Josh schreef:Maar niet één-en-dezelfde...

In zeker opzicht heb je gelijk: de Persoon van de Vader, die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn ieder van een andere Persoon. Maar één is de Godheid van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. (deze twee zinnen zijn overigens een quote van de belijdenis van Athanasius).

Josh schreef:En laten we ook niet vergeten, dat ook wij deel kunnen uitmaken van de Geest van God....

Hebr 6:4-5
Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest,

Maar daarmee worden we noch God, noch Jezus, zoals Jezus ook niet 'GOD' werd. Hij is onze Middelaar en Eeuwige Hogepriester voor GOD.

Wij kunnen inderdaad de Heilige Geest ontvangen, maar dit is op een heel andere manier dan dit bij Jezus het geval was. Wij worden van dood levend als we de Heilige Geest ontvangen. Dat geldt niet voor Jezus: Hij is de Levende (de Weg, de Waarheid en het Leven) en dat is Hij altijd al geweest.

Josh schreef:Jezus is de Mens-en-zoon-van-de enige GOD.
God roept Jezus uit tot Hogepriester
Hebreeën 5:10 en heeft God hem uitgeroepen tot een hogepriester als Melchisedek.

Hij is hogepriester van eeuwigheid, zegt de Hebreeenbrief. De Zoon is geboren van eeuwigheid (Hebr. 1:5), dit wil dus zeggen dat Hij niet gemaakt/geschapen is, maar wel voortgebracht. Daarom zegt de belijdenis van Nicea dat de Zoon geboren is, maar niet gemaakt/geschapen.

Josh schreef:Jezus zit aan de rechterzijde van GOD

Geen 3-eenheidleer, maar één GOD EN één Heer. 1 Cor 8:5-6!!!

Josh :!:

1 God en 1 Heer, waarbij in de Bijbel zowel de Vader als de Zoon als de Heilige Geest God en Heer worden genoemd .

Josh

Berichtdoor Josh » 06 sep 2004 14:55

De Bijbel spreekt je tegen Optimatus!

God bestond eerder dan Jezus!Hebreeën 1:5 Want God heeft nooit tegen een van de engelen gezegd: "U bent mijn Zoon. Vandaag heb Ik U de eer gegeven die bij U past." (A) Maar Hij zei dat wel tegen Jezus. Een andere keer zei Hij: "Ik ben Zijn Vader en Hij is mijn Zoon." (B)

Spreuken 8:22-30 De Heer heeft mij als eerste geschapen, lang geleden, voor al het andere. Ik ben gemaakt in het begin van de tijd, ik was er al voor de aarde bestond. Toen er nog geen oceanen waren, geen bronnen met een overvloed aan water, toen was ik al geboren. Voor de bergen een plaats hadden gevonden, voor er heuvels waren, was ik er al; voordat de Heer de wijde wereld had gemaakt, voordat hij een zandkorreltje had geschapen. Ik was erbij, toen hij de hemel zijn plaats gaf, om de oceaan een horizon trok. Toen hij de wolken aan de hemel zette en de bronnen van de oceaan liet stromen, toen hij het water de wet stelde, de zeeën hun grenzen gaf, toen hij de fundamenten voor de aarde legde, was ik aan zijn zijde, ik was zijn vertrouweling.

Kennelijk had Jezus daarvoor nog geen eeuwig leven!

Johannes 17:1-3 Zo sprak Jezus. Toen sloeg hij zijn ogen op naar de hemel en hij zei: ‘Vader, het is tijd: verheerlijk uw Zoon, dan zal uw Zoon u verheerlijken. U hebt hem macht gegeven over alle mensen, macht om eeuwig leven te geven aan allen die u hem hebt toevertrouwd.
En dit is eeuwig leven: dat de mensen u kennen, u, de enige ware God, en Jezus Christus, die u gezonden hebt.

Filipp 2:9-11 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de allerhoogste titel geschonken, zodat iedereen in de hemel, op de aarde en onder de aarde, de knieën zou buigen voor hem die Jezus heet en allen openlijk zouden uitroepen, tot eer van God, de Vader: Jezus Christus is de Heer.

1 Johannes 5:11 De kern van dat getuigenis is: God heeft ons eeuwig leven geschonken en dat leven vinden we in zijn Zoon.

Joh. 5:19-32‘Ik verzeker u,’ zei Jezus tegen hen, ‘de Zoon kan niets doen uit zichzelf; hij doet alleen wat hij de Vader ziet doen. Wat hij doet, doet de Zoon ook. Want de Vader heeft de Zoon lief en laat hem alles zien wat hij zelf doet. Hij zal hem zelfs grotere dingen laten zien dan deze genezingen. U zult er verbaasd over staan. Want zoals de Vader de doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie hij wil.

Ook oordeelt de Vader niemand; heel het oordeel heeft hij in handen gelegd van de Zoon, want hij wil dat allen de Zoon zullen eren zoals ze de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die de Zoon gezonden heeft. Ik verzeker u: wie naar mijn woorden luistert en gelooft in hem die mij heeft gezonden, heeft eeuwig leven. Hij zal niet worden geoordeeld, hij is van de dood overgegaan naar het leven. Ik verzeker u: er komt een tijd en die is er al dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en wie hem horen, zullen leven. Want zoals de Vader zelf de bron van leven is, zo is ook de Zoon bron van leven dankzij zijn Vader. En de Vader heeft hem het recht gegeven om te oordelen, omdat hij de Mensenzoon is. Verbaas u niet hierover; want er komt een tijd dat de doden in hun graven allemaal zijn stem zullen horen en uit hun graf zullen komen: wie het goede deden, zullen opstaan om te leven; wie het kwade deden, zullen opstaan om geoordeeld te worden. Ik kan niets doen uit mijzelf; ik oordeel zoals ik het van God hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig, omdat ik niet mijn wil probeer te doen, maar de wil van hem die mij gezonden heeft.’

Josh

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 15:06

En waar denk jij dat de Geloofsbelijdenis van Nicaea - Constantinopel op gebaseerd is? Op lucht?

Ik dacht toch echt op het Woord.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 sep 2004 15:09

Josh schreef:De Bijbel spreekt je tegen Optimatus!

God bestond eerder dan Jezus!Hebreeën 1:5 Want God heeft nooit tegen een van de engelen gezegd: "U bent mijn Zoon. Vandaag heb Ik U de eer gegeven die bij U past." (A) Maar Hij zei dat wel tegen Jezus. Een andere keer zei Hij: "Ik ben Zijn Vader en Hij is mijn Zoon." (B)

Als je het verband goed leest, dan is dit in de eeuwigheid gebeurd. Aangezien er in de eeuwigheid geen tijd is, wordt hier het voortbrengen van de Zoon door de Vader van eeuwigheid genoemd.

kanttekeningen SV:
heden heb Ik U: Dat is, van eeuwigheid, welke heden genoemd wordt, omdat in de eeuwigheid noch begin is noch einde, maar ene gedurigheid die altijd tegenwoordig is. Anderen verstaan het van den tijd waarin deze eeuwige geboorte in de wereld is geopenbaard.

Josh schreef:Spreuken 8:22-30 De Heer heeft mij als eerste geschapen, lang geleden, voor al het andere. Ik ben gemaakt in het begin van de tijd, ik was er al voor de aarde bestond. Toen er nog geen oceanen waren, geen bronnen met een overvloed aan water, toen was ik al geboren. Voor de bergen een plaats hadden gevonden, voor er heuvels waren, was ik er al; voordat de Heer de wijde wereld had gemaakt, voordat hij een zandkorreltje had geschapen. Ik was erbij, toen hij de hemel zijn plaats gaf, om de oceaan een horizon trok. Toen hij de wolken aan de hemel zette en de bronnen van de oceaan liet stromen, toen hij het water de wet stelde, de zeeën hun grenzen gaf, toen hij de fundamenten voor de aarde legde, was ik aan zijn zijde, ik was zijn vertrouweling.

Kennelijk had Jezus daarvoor nog geen eeuwig leven!

Je gaat ervan uit dat Jezus voor de aarde geschapen werd al mens was? In dat geval heb je een ernstig probleem met Genesis 1 (Adam is de eerste mens en hij is op de 6e dag geschapen). Dus wat was Jezus voor de schepping: de Zoon van God, dus God.
Ook in Spreuken 8:22-30 gaat het over de eeuwigheid. Als je ervan uitgaat dat de Wijsheid door God in de tijd geschapen zou zijn, dan impliceer je dat God Zelf geen Wijsheid is en dat lijkt me helemaal een verkeerde gedachte.

Dit zegt de SV trouwens in Spreuken 8:
22 De HEERE bezat Mij in het beginsel Zijns wegs, voor Zijn werken, van toen aan.
23 Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest; van den aanvang, van de oudheden der aarde aan.
24 Ik was geboren, als de afgronden nog niet waren, als nog geen fonteinen waren, zwaar van water;
25 Aleer de bergen ingevest waren, voor de heuvelen was Ik geboren.

Een goede vertaling is dus wel zo belangrijk. :)

Josh

Berichtdoor Josh » 06 sep 2004 18:45

Spreuken 8 maakt duidelijk, dat GOD er al was. maar Jezus niet. Jezus werd door GOD geschapen als Zoon van GOD en vrucht van de Geest. Want GOD is Geest zegt de Bijbel....

De 3-eenheidleer komt uit de hoofden van mensen die de 3-ene-zonnegod dienden, maar wordt niet onderwezen door Jezus en Apostelen.

Kijk maar eens in de aanheffen van de Gemeentebrieven; ze groeten zowel GOD als de Zoon van GOD apart.

Maar Jezus zegt toch ook zelf, dat alleen GOD weet wanneer hij Jezus zal terugzenden... Als er werkelijk een 3-eenheid in gelijkheid zou zijn, dan zou Jezus hetzelfde weten als GOD en dat is dus niet zo.

Bovendien...een GOD laat zich toch niet sturen?!

Jezus is de Eeuwige Hogepriester voor de enige GOD; niet voor zichzelf!

Josh

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 19:07

Josh schreef:Spreuken 8 maakt duidelijk, dat GOD er al was. maar Jezus niet. Jezus werd door GOD geschapen als Zoon van GOD en vrucht van de Geest. Want GOD is Geest zegt de Bijbel....

Precies en God is ook de Zoon (de befaamde Johannesbrief) en ook "In den beginne was het Woord" (Johannes 1:1)

De 3-eenheidleer komt uit de hoofden van mensen die de 3-ene-zonnegod dienden, maar wordt niet onderwezen door Jezus en Apostelen.

Toen de H. Drievuldigheidsleer geformuleerd werd, werden niet-christenen als Arius en andere verlakkers verworpen (althans, hun leer). Denk jij nu echt dat dergelijke verlakkers toch gelijk hadden?
God heeft Constantinus Magnus als instrument gebruikt om de ware leer af te dwingen. Dat gebeurt niet zomaar.

Kijk maar eens in de aanheffen van de Gemeentebrieven; ze groeten zowel GOD als de Zoon van GOD apart.

Genade zij u en vrede van God onze Vader, van Jezus Christus de Heer en van de Heilige Geest. Als Jezus en de H. Geest niet God waren, had het weinig zin om genade en vrede namens twee Creaties op te schrijven, toch?

Maar Jezus zegt toch ook zelf, dat alleen GOD weet wanneer hij Jezus zal terugzenden... Als er werkelijk een 3-eenheid in gelijkheid zou zijn, dan zou Jezus hetzelfde weten als GOD en dat is dus niet zo.

Christus heeft gezegd dat die ure alleen God bekend is. Maar Hij (graag met kapittel) heeft niet gezegd Hij het niet wist. Hij wist/weet het wel, want Hij is God. En God zijnde kent Hij de ure van wederkomst.

Bovendien...een GOD laat zich toch niet sturen?!

Jezus is de Eeuwige Hogepriester voor de enige GOD; niet voor zichzelf!
Josh

God laat zich ook niet sturen. Dat hoeft niet, want Hij komt Zelf.

Terug naar “Archief”