geen kinderen egoïstisch??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 aug 2004 11:27

joepie schreef:Er kunnen ook goede redenen zijn om even geen kinderen te krijgen. Of helemaal niet. Al vind ik die moeilijk aan te geven.
Maar toch vraag ik me af waar is nu eigenlijk ons vertrouwen gebleven.
We leven in een maatschappij die alles zelf regelt, van de wieg tot het graf.

Wat denk je bv van een echtpaar dat allebei geestelijk gehandicapt is.
Op tv heb ik laatst zo'n documentaire gezien. Ze hadden schulden, en op een bepaald moment "vergaten" ze gewoon de baby voeding te geven, zodat het op zeer jonge leeftijd al ondervoed in het ziekenhuis opgenomen moest worden.
Deze mensen hadden iedere dag hulp, van thuiszorg, e.d.
Dan kun je wel zeggen: we leven in een maatschappij die alles voor je regelt, maar wat denk je dat zo'n echtpaar de maatschappij kost?
Bovendien was het zeker, dat het kind als het ouder (dus lastiger) zou worden toch uit huis geplaatst zou moeten worden.
Want als mensen een baby al niet aankunnen, laatstaan een lastige kleuter, die op alles NEE zegt. En met schoolwerk zouden zulke mensen hun kind al helemaal niet kunnen helpen, laat staan dat er uberhaubt boeken in huis zijn. (want voorlezen voor het slapen gaan, bij kleine kinderen, is een klein dingetje, maar al heel erg belangrijk voor hun ontwikkeling)

Dus zulke kinderen hebben al eigenlijk geen kans in het leven. Ik vind het zielig.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 aug 2004 13:40

Mariamagdalena schreef:
joepie schreef:Er kunnen ook goede redenen zijn om even geen kinderen te krijgen. Of helemaal niet. Al vind ik die moeilijk aan te geven.
Maar toch vraag ik me af waar is nu eigenlijk ons vertrouwen gebleven.
We leven in een maatschappij die alles zelf regelt, van de wieg tot het graf.

Wat denk je bv van een echtpaar dat allebei geestelijk gehandicapt is.
Op tv heb ik laatst zo'n documentaire gezien. Ze hadden schulden, en op een bepaald moment "vergaten" ze gewoon de baby voeding te geven, zodat het op zeer jonge leeftijd al ondervoed in het ziekenhuis opgenomen moest worden.
Deze mensen hadden iedere dag hulp, van thuiszorg, e.d.
Dan kun je wel zeggen: we leven in een maatschappij die alles voor je regelt, maar wat denk je dat zo'n echtpaar de maatschappij kost?
Bovendien was het zeker, dat het kind als het ouder (dus lastiger) zou worden toch uit huis geplaatst zou moeten worden.
Want als mensen een baby al niet aankunnen, laatstaan een lastige kleuter, die op alles NEE zegt. En met schoolwerk zouden zulke mensen hun kind al helemaal niet kunnen helpen, laat staan dat er uberhaubt boeken in huis zijn. (want voorlezen voor het slapen gaan, bij kleine kinderen, is een klein dingetje, maar al heel erg belangrijk voor hun ontwikkeling)

Dus zulke kinderen hebben al eigenlijk geen kans in het leven. Ik vind het zielig.

Ik zeg niet dat we leven in een maatschappij die alles VOOR je regelt, maar dat we leven in een maatschappij waarin we alles ZELF willen regelen. We willen alles al bepaald hebben van voor de geboorte van een kind.
En ja, ik zei ook dat er redenen kunnen zijn.

S-je
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor S-je » 14 aug 2004 22:58

marcel081276 schreef:ik zeg ook helemaal niet dat ik geen kinderen zou willen! maar als je goed na gaat denken (moeilijk misschien voor sommige :lol: ) moet je toegeven dat er extreem veel ellende op aarde is, als je dat niet ziet ben je wel vreselijk blind!
ik hoop later ook kinderen te krijgen en met Gods hulp groot te brengen laat dat duidelijk zijn, maar daarom kan ik nog wel mijn gezonde verstand gebruiken en zien in wat voor wereld ze komen. er zijn inderdaad veel leuke dingen in het leven maar als je het nieuws ziet en de krant leest... :(

Juist omdat er zoveel "slechte" mensen zijn, moet je er een paar "goeie" opzetten... :D (zo denk ik er dan weer over...)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 aug 2004 06:48

S-je schreef:
marcel081276 schreef:ik zeg ook helemaal niet dat ik geen kinderen zou willen! maar als je goed na gaat denken (moeilijk misschien voor sommige :lol: ) moet je toegeven dat er extreem veel ellende op aarde is, als je dat niet ziet ben je wel vreselijk blind!
ik hoop later ook kinderen te krijgen en met Gods hulp groot te brengen laat dat duidelijk zijn, maar daarom kan ik nog wel mijn gezonde verstand gebruiken en zien in wat voor wereld ze komen. er zijn inderdaad veel leuke dingen in het leven maar als je het nieuws ziet en de krant leest... :(

Juist omdat er zoveel "slechte" mensen zijn, moet je er een paar "goeie" opzetten... :D (zo denk ik er dan weer over...)

je weet toch niet van tevoren of het kind een 'goeie'is

joepie

Berichtdoor joepie » 15 aug 2004 11:34

trijntjejohanna schreef:
S-je schreef:

je weet toch niet van tevoren of het kind een 'goeie'is

Dat weet je toch wel? Het is dan toch een kind van de Here?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 aug 2004 11:44

dat wil niet zeggen dt het een goeie is

joepie

Berichtdoor joepie » 15 aug 2004 12:13

trijntjejohanna schreef:dat wil niet zeggen dt het een goeie is

Ik denk het wel! Of ik weet het eigenlijk wel zeker.
Als God voor ons is, wie zal dan tegen ons zijn?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 15 aug 2004 12:21

Da's weer zo'n typische dooddoener.

"overmits onze kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn" staat er in het doopformulier. Dus of het een "goeie" is, of mag worden, weet niemand, behalve God.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 15 aug 2004 13:02

Zareb schreef:Da's weer zo'n typische dooddoener.

"overmits onze kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn" staat er in het doopformulier. Dus of het een "goeie" is, of mag worden, weet niemand, behalve God.

Helemaal mee eens. Het is voor mij onbegrijpelijk waar dat verbondsautomatisme vandaan komt. Net alsof daar alle kleine kinderen al van de Here zijn....
Is daar geen wedergeboorte meer voor nodig? :shock: (Joh 3:3 geldt ook voor gedoopte kinderen, en veronderstelde wedergeboorte bestaat niet!)

Daarnaast blijft het duidelijk dat er geen tijd is die voor de opvoeding van kinderen meer problemen zal veroorzaken als deze...
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

joepie

Berichtdoor joepie » 15 aug 2004 15:05

Happy One schreef:

Helemaal mee eens. Het is voor mij onbegrijpelijk waar dat verbondsautomatisme vandaan komt. Net alsof daar alle kleine kinderen al van de Here zijn....
Is daar geen wedergeboorte meer voor nodig? :shock: (Joh 3:3 geldt ook voor gedoopte kinderen, en veronderstelde wedergeboorte bestaat niet!)

Daarnaast blijft het duidelijk dat er geen tijd is die voor de opvoeding van

kinderen meer problemen zal veroorzaken als deze...

Ik weet dat mijn kinderen wedergeboren zijn bij hun geboorte! Dat heeft God namelijk beloofd bij de doop. Dat Hij ons door de afwassing der zonde vernieuwd tot een eeuwig leven, vanuit het genade verbond.En dat Hij dat dagelijks zal doen.
Ik weet niet of mijn kinderen zich als volgenlingen van Christus gaan gedragen in het leven, maar daarom mag ik ook pleiten op Gods belofte.
Jes 43:1 Maar nu, zo zegt de HERE, uw Schepper, o Jakob, en uw Formeerder, o Israël: Vrees niet, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn.

Dat stond als tekst bij onze zoon op het geboorte kaartje en daar geloof ik "heilig" in.
Zoals ik ook kan lezen in 1 Kor 7: 14
Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.[/i]

aquila

Berichtdoor aquila » 15 aug 2004 16:50

joepie schreef:
Happy One schreef:

Daarnaast blijft het duidelijk dat er geen tijd is die voor de opvoeding van

kinderen meer problemen zal veroorzaken als deze...

Ik weet dat mijn kinderen wedergeboren zijn bij hun geboorte! Dat heeft God namelijk beloofd bij de doop. Dat Hij ons door de afwassing der zonde vernieuwd tot een eeuwig leven, vanuit het genade verbond.En dat Hij dat dagelijks zal doen.
Ik weet niet of mijn kinderen zich als volgenlingen van Christus gaan gedragen in het leven, maar daarom mag ik ook pleiten op Gods belofte.
Jes 43:1 Maar nu, zo zegt de HERE, uw Schepper, o Jakob, en uw Formeerder, o Israël: Vrees niet, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn.

Dat stond als tekst bij onze zoon op het geboorte kaartje en daar geloof ik "heilig" in.
Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.[/i]

Wedergeboren bij de geboorte? Daar geloof ik niets van: opnieuw geboren worden uit water en geest, uit de rest van Johannes blijkt dat dat water het Woord is. Het geloof is uit het horen van het Woord. Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn is behouden. Dit kan niet bij een pasgeborene. Daarom ben ik ook tegen de kinderdoop. Doop na geloof is de enige bijbels te funderen manier.

Vooral omdat je dit soort redeneringen krijgt. Iemand te dopen hoort bij een inwoner van het hemelse volk. Ja, dan is die ook wedergeboren en heeft de Heilige Geest, is een Kind van God, kan niet uit Gods hand worden gerukt, kan niet verloren gaan (?).
Nee hoor een kind uit gelovige ouders is geheiligd in de ouders, d.w.z. afgezonderd van de wereld. Maakt deel uit van een gezin waar Hij mag regeren, is dus onder Zijn heerschappij, maakt dus deel uit van het hemelse koninkrijk. Maar het kind is niet behouden in de zin van gered voor de eeuwigheid. Daar hoort nog een persoonlijke keuze bij voor de Here Jezus: Hij is voor mij aan het kruis gestorven. Je kunt dan nog discussieren of God dat werkt, allemaal mooi, maar het kind moet wel een keer getuigen. Als het vroegtijdig sterft, dan is Hij behouden op grond van het werk van de Heer, ik geloof ook als het van ongelovige ouders geboren is.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 15 aug 2004 18:43

Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.

Het is een beetje teveel off topic (en dan kun je ruzie krijgen met de moderator :mrgreen: ), maar het is denk ik toch goed er even op in te gaan. Omdat het beeld van kinderen krijgen in deze tijd wel met deze verbondsopvatting samenhangt.

In de eerste plaats zie je dat het in de praktijk niet klopt. Ik weet niet of ze zich in hun leven als volgelingen van Christus gaan gedragen (cq wedergeboren zijn), maar mag pleiten op Gods belofte dat ze wedergeboren zijn :? .
Doorgaans snappen alleen mensen die deze onbijbelse leerstelling vanaf hun geboorte hebben gehoord dit.
Het is een bekering die altijd populair is geweest. Je hoeft bij God niet meer te komen als een veroordelingswaardig zondaar, maar als een verbondskind dat alles al heeft. Geen berouw en verootmoediging (Jes 57:15 eva teksten), maar pleiten op Gods belofte. En verder hoef je in dit soort kringen maar weining van het werelds vermaak op te geven. En zeg er niets van, want dan ben je bekrompen...

Theologisch klopt het al helemaal niet. Allerlei teksten moeten ervoor uit het verband worden gerukt. Verder worden alle beloften gedaan aan Israel (Jesaja 43:1 !) voor de kerk gereserveerd, en de bedreigingen, de verbondswraak etc?
Maar er is niets nieuws onder de zon. De Joden in Johannes 8 hadden eenzelfde bezitterige houding. Wij zijn Abrahams zaad, wij ergens van vrij gemaakt worden? Kom nou. Maar wat is de Here daar scherp (vs 44).

Het is totaal niet persoonlijk bedoeld trouwens, maar ik kan maar niet begrijpen waar deze misleidende leer vandaan komt. Ik ben heel benieuwd naar een volledige bijbelse onderbouwing.
Als je het interessant vindt Joepie, laten we dan een nieuw topic openen, en er daar over verder gaan.

Nu weer even off topic. Er zijn kinderen van de grootste predikers die we ooit gehad hebben, en die later weer afgedwaald zijn.
En de tijd waarin wij leven, vlak voor de wederkomst van Christus, is de moeilijkste tijd om kinderen op te voeden. Het is juist op grond van de aanstaande nood (1 Kor 7) dat Paulus aanbeveelt om helemaal niet te trouwen, laat staan kinderen te krijgen....
En wanneer de Here spreekt over de grote verdrukking zegt Hij: Maar wee de bevruchte en de zogende in deze dagen! (Math 24:19)
Zonder dit direkt op onze tijd te willen betrekken, zijn de voortekenen van deze benauwde tijd steeds meer zichtbaar.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 16 aug 2004 08:34

joepie schreef:
trijntjejohanna schreef:dat wil niet zeggen dt het een goeie is

Ik denk het wel! Of ik weet het eigenlijk wel zeker.
Als God voor ons is, wie zal dan tegen ons zijn?

ik dnek het dus niet.... er zijn genoeg voorbeelden van kinderen, geboren uit gelovige ouders.. die kinderen gaan nu helemaal het verkeerde pad op en geloven niet meer in God,

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2004 13:04

Sorry dat ik wat laat op een aantal dingen reageer:

Weet je wat je een kind moet bieden?
Rust, reinheid en regelmaat. En het allerbelangrijkste is Liefde.
Vooral ze de Liefde van God hun schepper bij brengen.
En al die zogenaamde andere zekerheden, zijn zo zeker niet als dat je denkt. Dan wacht je tot je studie klaar is, krijg je een ongeluk kun je niet werken. Weg zekerheid. Heb je een baan, raak je werkloos. Weg zekerheid.
Vertrouwen dat God zorgt.
Dat is pas een zekerheid waar niets tegenop kan.
En misschien wel het allermoeilijkste.

Juist.... maar zodner geld kun je bovenstaande R's lang niet altijd bieden... en heb je misschien wel niet genoeg tijd om een kind genoeg liefde te bieden, hoeveel je ook van het kind houdt... Vertrouwen op God is inderdaad het beste wat je kunt doen... maar dat wil niet zeggen dat je dus niet op God vertrouwt als je besluit niet gelijk na je huwelijk met kinderen te beginnen.

joepie schreef:Ik denk dat God dat zo in de schepping heeft gelegd. Als man en vrouw gemeenschap hebben, en dus één vlees zijn dan kun je dus zwanger worden. Dat is het gevolg van je éénwording.
Zo ook de momenten dat je niet zwanger kon worden, als je b.v. borstvoeding gaf, of op je niet vruchtbare dagen.
En als je trouwt wordt je één en zwanger, als God het je wil geven.
Eigenlijk staat er in de Bijbel alleen maar melding als je niet zwanger kon worden. Dus niets over niet zwanger willen worden.

Hm, en hoe zou dat nou komen? Zou dat misschien iets te maken kunnen hebben met het feit dat ze in die tijd nog geen voorbehoedsmiddelen hadden die het mogelijk maakten om sex te hebben zonder dat je zwanger werd? Nogal flauw om dan te zeggen: Tja, ik lees er niks over in de bijbel... dan kunnen we wel een heleboel dingen uit ons dagelijks leven gaan schrappen. Ik lees nergens dat God ergens zegt: Als je trouwt is de consequentie dat je kinderen krijgt... ik lees alleen dat het in die tijd zo ging omdat ze er niks tegen konden doen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 21 aug 2004 07:49

rvu - vrijdag 20 augustus 2004

KINDEREN NEMEN
Mocht U ooit in de toekomst af en toe nog in de verleiding komen om kinderen te nemen, probeer dan op een zo eerlijk mogelijke wijze antwoord te geven op de vragen van de volgende checklist:

Heb ik ooit een muzikaal meesterwerk geschreven?
Heb ik dit jaar één of meer Oscars ontvangen?
Is er de laatste jaren buiten mijn eigen woonplaats een straat of plein naar mij genoemd?
Heb ik ooit in mijn leven de stigmata ontvangen?
Heb ik verder ooit iets gedaan dat de moeite van het vermelden waard is?
Als U meer dan 4 van deze vragen met ‘nee’ heeft moeten beantwoorden komt u niet in aanmerking voor het nemen van kinderen en kunt u zich de rest van uw leven met een gerust hart overgeven aan: kuieren.

Terug naar “Archief”