Ik weet dat mijn kinderen wedergeboren zijn bij hun geboorte! Dat heeft God namelijk beloofd bij de doop. Dat Hij ons door de afwassing der zonde vernieuwd tot een eeuwig leven, vanuit het genade verbond.En dat Hij dat dagelijks zal doen.
Ik weet niet of mijn kinderen zich als volgenlingen van Christus gaan gedragen in het leven, maar daarom mag ik ook pleiten op Gods belofte.
Jes 43:1 Maar nu, zo zegt de HERE, uw Schepper, o Jakob, en uw Formeerder, o Israël: Vrees niet, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn.
Dat stond als tekst bij onze zoon op het geboorte kaartje en daar geloof ik "heilig" in.
Zoals ik ook kan lezen in 1 Kor 7: 14
Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.
Het is een beetje teveel off topic (en dan kun je ruzie krijgen met de moderator

), maar het is denk ik toch goed er even op in te gaan. Omdat het beeld van kinderen krijgen in deze tijd wel met deze verbondsopvatting samenhangt.
In de eerste plaats zie je dat het in de praktijk niet klopt. Ik weet niet of ze zich in hun leven als volgelingen van Christus gaan gedragen (cq wedergeboren zijn), maar mag pleiten op Gods belofte dat ze wedergeboren zijn

.
Doorgaans snappen alleen mensen die deze onbijbelse leerstelling vanaf hun geboorte hebben gehoord dit.
Het is een bekering die altijd populair is geweest. Je hoeft bij God niet meer te komen als een veroordelingswaardig zondaar, maar als een verbondskind dat alles al heeft. Geen berouw en verootmoediging (Jes 57:15 eva teksten), maar pleiten op Gods belofte. En verder hoef je in dit soort kringen maar weining van het werelds vermaak op te geven. En zeg er niets van, want dan ben je bekrompen...
Theologisch klopt het al helemaal niet. Allerlei teksten moeten ervoor uit het verband worden gerukt. Verder worden alle beloften gedaan aan Israel (Jesaja 43:1 !) voor de kerk gereserveerd, en de bedreigingen, de verbondswraak etc?
Maar er is niets nieuws onder de zon. De Joden in Johannes 8 hadden eenzelfde bezitterige houding. Wij zijn Abrahams zaad, wij ergens van vrij gemaakt worden? Kom nou. Maar wat is de Here daar scherp (vs 44).
Het is totaal niet persoonlijk bedoeld trouwens, maar ik kan maar niet begrijpen waar deze misleidende leer vandaan komt. Ik ben heel benieuwd naar een volledige bijbelse onderbouwing.
Als je het interessant vindt Joepie, laten we dan een nieuw topic openen, en er daar over verder gaan.
Nu weer even off topic. Er zijn kinderen van de grootste predikers die we ooit gehad hebben, en die later weer afgedwaald zijn.
En de tijd waarin wij leven, vlak voor de wederkomst van Christus, is de moeilijkste tijd om kinderen op te voeden. Het is juist op grond van de aanstaande nood (1 Kor 7) dat Paulus aanbeveelt om helemaal niet te trouwen, laat staan kinderen te krijgen....
En wanneer de Here spreekt over de grote verdrukking zegt Hij: Maar wee de bevruchte en de zogende in deze dagen! (Math 24:19)
Zonder dit direkt op onze tijd te willen betrekken, zijn de voortekenen van deze benauwde tijd steeds meer zichtbaar.