Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Barry
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:34

Berichtdoor Barry » 03 jan 2003 14:40

Kees van den Hoven schreef:Waar staat in de Bijbel dat je belijdenis moet doen van de leer. Het is toch geloofsbelijdenis, dus van je geloof??

Deze discussie was volgens mij al gesloten. Volgens mij is iedereen het erover eens dat je belijdenis van je geloof doet. M.i. is dit het geval in elk kerkverband waar belijdenis doen deze naam draagt. Mijn reactie was dat er wel wat kennis moet zijn, lijkt me logisch: wat geloof je anders. Daarover maakte ik nog een slotopmerking.
ik schreef:Wat nodig is om belijdenis te doen: de liefde tot de Heere om Hem te willen dienen. Hoeveel kennis je dan hebt is minder belangrijk, maar de betrokkenheid op de Heere is het belangrijkste.


Lalage schreef:Wat verwacht je dan? Een briefje uit de hemel? Een stem die zegt: je bent bekeerd?

Misschien verwacht ik wel teveel. Maar, het is toch (volgens de HC) een vast vertrouwen en een zeker weten, wat de Heilige Geest krachtdadig in je hart werkt...

Groeten!

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 03 jan 2003 16:28

Misschien verwacht je het verkeerde, en zal God op een heel andere manier met je omgaan.

Als je perse de H.C. wilt citeren..ok, maar doe het dan goed :wink: :Een waar geloof is........een vast vertrouwen, hetwelk de H.G. door het Evangelie in mijn hart werkt......

Het woord 'krachtdadig' kom ik hier niet tegen.
En Barry, vertrouw op de Hemelse Vader; soms moet je gewoon jezelf loslaten en in het diepe springen, je zult merken dat je gedragen wordt!

Gebruikersavatar
elis000
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2002 16:19

Berichtdoor elis000 » 03 jan 2003 17:50

He barry, Ik zit zelf op belijdenid catechesatie omdat ik de Heere heb lief gekregen. Belijdenis doen is ja en amen zeggen op Gods belofte en eis die je bij de doop gegeven is. Het juiste motief van belijdenis doen is de begeerte hebben om ja en amen op die belofte en eis te zeggen. als ik het goed begrepen heb, heb jij die begeerte, om God te dienen. Doe dan belijdenis! Je moet vertrouwen op God, hij zal zelf het geloof en die vertrouwen geven. Hij heeft het toch beloofd bij je doop? Je mag je belijdenis niet uitstellen. God eist het van je, Je zoekt barry, dus zal je ook vinden!!! Dat zegt God in zijn woord.
groetjes :D

Gebruikersavatar
Barry
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:34

Berichtdoor Barry » 03 jan 2003 17:51

Cathy schreef:Als je perse de H.C. wilt citeren..ok, maar doe het dan goed :wink: :Een waar geloof is........een vast vertrouwen, hetwelk de H.G. door het Evangelie in mijn hart werkt......

Het woord 'krachtdadig' kom ik hier niet tegen.


Ja, je hebt gelijk! Krachtdadig staat er niet. Bedankt voor je reactie.
Toch zit dat al heel lang in m'n hoofd. Waar heb ik dat dan vandaan... :roll: Waarschijnlijk in een preek gehoord.
Maar het ging er me in elk geval om dat de Heilige Geest je er van verzekerd dat je het ware geloof hebt.
Ik weet dat ik nu teveel uit mezelf redeneer, maar toch..

Groeten!

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 03 jan 2003 20:46

Ik denk er zo over:

Belijdenis doen is belijden (bevestigen) dat je gelooft.
Van te voren wordt er met de kerkenraad en de dominee
met je over gesproken en gebeden. je krijgt belijdeniscatechisatie.
ik vind dat het goed is om mensen die willen belijden dat
ze waar geloven en dus echt wedergeboren zijn(dus niet omdat je
kinderen wil laten dopen etc.) minimaal 18 jaar moeten zijn
omdat je dan officieel volwassen bent en dus zelfstandig
en ook verstandig kunt beslissen. Belijdenis is wel een zeer
belangerijke zaak omdat je als je liegt, liegt voor God en
zegt dat je waar gelooft terwijl het niet zo is. Jammergenoeg
is dit vooral in de reformatoriche kerken helemaal scheef
gegroeit en wordt het ook we 'belijdenis van de waarheid genoemt'.
dat is helemaal fout omdat iedereen wel kan zeggen dat hij de bijbel gelooft en gelooft dat God bestaat en alles geschapen heeft.
Maar het gaat hier toch echt of je wel of niet gelooft. Dus: belijdenis van het geloof. Na de oprechte belijdenis kun je je kinderen laten dopen
en het Heilig Avondmaal vieren.

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 03 jan 2003 20:52

elis000 schreef:He barry, Ik zit zelf op belijdenid catechesatie omdat ik de Heere heb lief gekregen. Belijdenis doen is ja en amen zeggen op Gods belofte en eis die je bij de doop gegeven is. Het juiste motief van belijdenis doen is de begeerte hebben om ja en amen op die belofte en eis te zeggen. als ik het goed begrepen heb, heb jij die begeerte, om God te dienen. Doe dan belijdenis! Je moet vertrouwen op God, hij zal zelf het geloof en die vertrouwen geven. Hij heeft het toch beloofd bij je doop? Je mag je belijdenis niet uitstellen. God eist het van je, Je zoekt barry, dus zal je ook vinden!!! Dat zegt God in zijn woord.
groetjes :D


Hee, Dus jij gelooft in God heh. Maar jij zegt dit terwijl je ook zegt:
Hij zal zelf vertrouwen en geloof geven. Maar dat heeft Hij dan toch al gegeven. Het is verplicht om je te bekeren, maar dat kan alleen door Zijn genade. Het gaat niet om te begeren om God lief te hebben. Je moet Hem lief hebben.Hem geloven. Iedereen wil wel in de hemel komen, maar toch moet je echt vergeving van zonden hebben ontvangen. Iedere christen wil wel bekeert zijn, maar is iedere christen wedergeboren? ik ben blij dat je gelooft. :o

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 03 jan 2003 20:58

Je kunt niet kiezen voor Jezus, Hij kiest voor ons.
Kiezen voor Jezus is zalig worden met werk van jezelf erbij.

"Niets uit u, Het is alles Gods gave".
Laatst gewijzigd door JonaGOLD op 06 jan 2003 15:56, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Barry
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:34

Berichtdoor Barry » 04 jan 2003 13:55

Willen er misschien nog meer mensen reageren die zelf belijdenis gedaan hebben,
of op belijdeniscatechisatie zitten?

Tnx!
Groeten!

BN

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 04 jan 2003 15:44

Ha Barry,

Fijn om te merken dat je er zo mee bezig bent. Ik kan me je worsteling levendig voorstellen. Het is dan ook nog niet zo lang geleden dat ik zelf belijdenis van het geloof heb afgelegd. Ook bij mij ging er grote strijd aan vooraf. Dat is niet erg, ik denk dat de duivel het je zo moeilijk maakt. Hij wil het liefst dat jij niet openbaar je geloof belijdt. Want zeg nou zelf, er gaat echt wel wat van zo'n dienst uit hoor, jongeren die voorin de kerk trouw beloven aan God en Zijn dienst. Geef de duivel daarom geen plaats! Ga de moeilijkheden niet uit de weg. Denk jij dat het volgend jaar anders zal zijn, dat je dan meer zekerheid hebt om belijdenis te doen?? Ik ben bang dat dat niet het geval is. Het is beter dat je nu tot met al nood van het niet kunnen tot de Heere vlucht dan dat je dat volgend jaar pas doet.

Daarom wil ik je vragen of je niet zomaar je belijdenis wilt uit stellen. God heeft recht op jouw leven, elke minuut ervan. Neem niet de weg van de minste weerstand, maar breng je twijfel wel bij Hem, voor Wiens aangezicht je belijdenis hoopt te doen.

Enne, denk dan ook maar vaak aan de vader van de maanzieke jongen. Hij moest ook openbare belijdenis doen, en weet je wat 'ie zei?

Markus 9:24 En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.

Let dan op het woordje 'terstond', maar ook op de twijfel die deze vader heeft. Maar zijn zoon is door Jezus genezen!

Wilko
Mineur
Mineur
Berichten: 153
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:04

Berichtdoor Wilko » 04 jan 2003 15:44

"Belijdenis doen is belijden (bevestigen) dat je gelooft."

Je doet inderdaad belijdenis van je geloof. Maar het is meer: Volgens Mattheus 10 is het 'belijden van Christus voor de mensen'. Dus wat staat er in je belijdenis in het middelpunt? Is dat jouw geloof? Of is het Christus? Jouw geloof is slechts een bedelaarshand waarmee je de Christus aan mag nemen (dat kan alleen door de krachtdadige werking van de Heilige Geest).

"Belijdenis is wel een zeer belangrijke zaak omdat je als je liegt, liegt voor God en zegt dat je waar gelooft terwijl het niet zo is."

Je doet niet belijdenis wanneer je zeker bent dat je het ware geloof hebt. Dat hoeft niet. Bij je belijdenis moet je kunnen aangeven dat je Christus graag wil dienen en volgen en je doet belijdenis van het ware geloof, dat geloof is bij ons uitgedrukt in de Schrift en de Belijdenis. Uiteraard kunnen wij geen belijdenis doen (oprecht) als wij niet bekeerd zijn. Aan de andere kant kun je zwakgelovigen 'ergeren' door te eisen dat ze verzekerd moeten zijn van hun bekering.

Jammergenoeg is dit vooral in de reformatoriche kerken helemaal scheef
gegroeit en wordt het ook we 'belijdenis van de waarheid genoemt'.
dat is helemaal fout omdat iedereen wel kan zeggen dat hij de bijbel gelooft en gelooft dat God bestaat en alles geschapen heeft."

Klopt, dat is helaas de praktijk. Toch staat belijdenis van de waarheid niet tegenover het belijden van je geloof. Als het goed is gaat het samen!

Gebruikersavatar
elis000
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2002 16:19

Berichtdoor elis000 » 04 jan 2003 16:39

hallo jonagold (ofzo)

Uit genade heb ik vergeving van mijn zonden ontvangen en uit genade mag ik een kind van de Heere zijn en daarom wil ik dat ook graag belijden in de gemeente.
(Vaak is het zo dat mensen bekering een gigantisch groot woord vinden en dat ze vaak denken dat ze dat toch nooit kunnen zijn. Daarom zeg ik altijd maar dat ik de Heere heb liefgekregen dat klint al veel makkelijker. Al heb ik er best veel strijd mee gehad hoor.)

Hallo Anne22.

Amen! ik ben het helemaal met jou eens.

groetjes Elis :D

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 06 jan 2003 12:56

Ik zie dat de meeste mensen het er mee eens zijn dat belijdenis doen betekent dat je waar gelovig bent en de Heere liefhebt. Hoe komt het dat de reformatorische kerken toch doorgaan met de belijdenis van de waarheid?

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 06 jan 2003 13:06

Corne van 't Hof schreef:Ik zie dat de meeste mensen het er mee eens zijn dat belijdenis doen betekent dat je waar gelovig bent en de Heere liefhebt. Hoe komt het dat de reformatorische kerken toch doorgaan met de belijdenis van de waarheid?


Omdat ze anders nauwelijks belijdende leden meer hebben.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

MissAnnie

Berichtdoor MissAnnie » 06 jan 2003 13:44

Ha allemaal!

Ik zit zelf ook op belijdenis cat en als ik al die berichten van jullie lees zou ik bijna aan mezelf gaan twijfelen. Ben ik wel waar gelovig, mag ik wel belijdenis doen?

Ik ga belijdenis van mijn geloof doen, dat ik geloof in God dé Schepper van hemel en aarde en dan Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft om voor onze zonden te sterven. Maar dat ik dit geloof wil nog niet zeggen dat ik bekeerd ben of een waargelovige ben. Maar toch wil ik belijdenis doen.

Er zijn soms momenten tijdens de cat. dat ik bijna zit te huilen omdat ik ook graag bekeerd wil zijn, dat wat de dominee zegt me ook echt raakt!! Maar als ik dan thuis kom en op m'n kamer zit lijkt het net of het me niet meer raakt! Zijn er mensen die ook zoiets ervaren of ervaart hebben??

Groetjes
MissAnnie

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 06 jan 2003 13:52

Omdat ze anders nauwelijks belijdende leden meer hebben.


Een lid is toch zoiets als een lidmaat van het lichaam van Christus?
Lid van de kerk zijn is toch lid zijn van de KERK van Christus. De strijdende kerk.

Mijn vraag is: waarom zetten de reformatorische kerken een idee boven de Heilige Schrift?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 139 gasten