Ik ben niet meegegaan met de PKN. Ik heb daar ook al heel wat discussies over gevoerd. Ook met bovenstaande Optimatimus. Jammer dat zijn secretaris zo crú is met antwoorden.
Ik respecteer hen die een andere keuze gemaakt hebben dan dat ik genomen heb. Ik blijf de hoop uitspreken dat zij die de andere keuze namen ook mij gaan respecteren.
Op de site van de HNHK kwam ik deze uitspraak tegen van Ds D Heemskerk, wat hij in de Terdege schreef. Dit herkende ik.:
-------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb er begrip voor als mensen zich door de plaatselijke situatie gedrongen voelen dat standpunt op te geven, om de gemeente bij elkaar te houden. Ik heb er geen begrip voor als men ons nu voor scheurmakers uitmaakt, terwijl we niet meer hebben gedaan dan vasthouden aan wat we eerder met zovele anderen hebben uitgesproken.
Ir. Van der Graaf heeft in alle toonaarden beweerd dat de grondslag van de PKN niet deugt. Hij zou nooit toestaan dat de Hervormde Kerk zou worden opgeheven. Nu zit hij in de ‘Commissie van bijzondere zorg’. Uit liefde voor de kerk. Dan zeg ik: Liefde tot welke kerk? Tot de PKN, die het gezag van Gods woord op de tocht zet en het gereformeerde belijden ontkracht! Daar werkt hij nu actief mee aan het ontnemen van kerken aan hen die zijn eigen standpunt van weleer trouw zijn gebleven. Wie is er veranderd? Men leze zelf de stukken.”
-------------------------------------------------------------------------------------