Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 10 aug 2004 12:37

Ik ben niet meegegaan met de PKN. Ik heb daar ook al heel wat discussies over gevoerd. Ook met bovenstaande Optimatimus. Jammer dat zijn secretaris zo crú is met antwoorden.

Ik respecteer hen die een andere keuze gemaakt hebben dan dat ik genomen heb. Ik blijf de hoop uitspreken dat zij die de andere keuze namen ook mij gaan respecteren.

Op de site van de HNHK kwam ik deze uitspraak tegen van Ds D Heemskerk, wat hij in de Terdege schreef. Dit herkende ik.:
-------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb er begrip voor als mensen zich door de plaatselijke situatie gedrongen voelen dat standpunt op te geven, om de gemeente bij elkaar te houden. Ik heb er geen begrip voor als men ons nu voor scheurmakers uitmaakt, terwijl we niet meer hebben gedaan dan vasthouden aan wat we eerder met zovele anderen hebben uitgesproken.
Ir. Van der Graaf heeft in alle toonaarden beweerd dat de grondslag van de PKN niet deugt. Hij zou nooit toestaan dat de Hervormde Kerk zou worden opgeheven. Nu zit hij in de ‘Commissie van bijzondere zorg’. Uit liefde voor de kerk. Dan zeg ik: Liefde tot welke kerk? Tot de PKN, die het gezag van Gods woord op de tocht zet en het gereformeerde belijden ontkracht! Daar werkt hij nu actief mee aan het ontnemen van kerken aan hen die zijn eigen standpunt van weleer trouw zijn gebleven. Wie is er veranderd? Men leze zelf de stukken.”
-------------------------------------------------------------------------------------

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 aug 2004 12:38

Optimatus schreef:Ik ben blij dat onze Gemeente in haar geheel is meegegaan met het schip der PKN. Een paar mensen van Geref. Bondssignatuur staan (nog) aan wal, maar de vraag is of die niet alsnog mee zullen gaan, omdat ze anders buiten Berkenwoude ter kerke moeten gaan.

Als de PKN door een te grote minderheid (dus groter dan 1/3) was getorpedeerd zou ik zijn uitgetreden uit protest tegen die minderheid. Dat getreineer moet maar eens afgelopen zijn.

Hmm, klinkt niet erg tolerant naar de minderheid in de kerk toe. :(.

Optimatus schreef:Gelukkig is de PKN nu een feit en gaat het leven zijn normale gang. Immers, binnen dit door God aan ons gegeven deel van de Wereldkerk is ruimte voor vrije discussie zonder geestelijke keurslijverij.

Ik weet niet wat er zo gelukkig is geweest aan de totstandkoming van de PKN. Een boel broeders en zusters van me konden die stap niet maken en zelf kan ik de voordelen er ook niet of nauwelijks van inzien (ik laat me graag overtuigen hoor, maar ik ben nog niemand tegengekomen die me beargumenteerd kon laten zien wat er nu zo geweldig is aan de PKN).
Wat bedoel je trouwens met "vrije discussie" en "geestelijke keurslijverij"? Als de kerk verwordt tot een discussieclubje dan zijn we volgens mij ver van huis (zijn we toch al denk ik). Cru gezegd, dat geef ik toe, maar dit zijn toch wel mijn gedachten als ik dit zo lees. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 11 aug 2004 12:54

elbert schreef:ik laat me graag overtuigen hoor, maar ik ben nog niemand tegengekomen die me beargumenteerd kon laten zien wat er nu zo geweldig is aan de PKN.

Ook ik baal van de hele gang van zaken rond de totstandkoming van de PKN.
Maar ik vind het wel bijzonder dat voor het eerst in de gereformeerde geschiedenis een scheuring in de kerk is geheeld. Gereformeerden en hervormden horen namenlijk niet apart te leven en te kerken.
Eenheid en waarheid horen volgens de bijbel bij elkaar en zijn even belangrijk. Bij ons lijken ze op de wip in een speeltuin te zitten.

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 11 aug 2004 13:28

Wel jammer dat deze eenheid gelijk ook weer schreuring met zich meebrengt.
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 aug 2004 23:35

Laat ik één ding heel duidelijk voorop stellen: Als iemand om bepaalde redenen niet mee wil gaan met de PKN, dan respecteer ik die keuze. Als je maar Christen blijft.

Wat ik bedoel met discussie en keurslijverij is dit: Ik vind het een zegen dat er binnen de PKN de mogelijkheid bestaat om naast gemeenschappelijk ook individueel te belijden. Ik ben het niet altijd eens met wat de kerkleiding beslist (vooral niet op het gebied van liturgie, die kan wat mij betreft heel anders). Maar deze afwijkende mening wordt niet doodgezwegen noch moet ik vrezen voor boze blikken. Juist deze vrijheid vind ik sterk in de PKN. Aan de andere kant moet er inderdaad voor worden gewaakt dat de PKN een soort Kwebbelclub op bijzondere grondslag wordt. De kaders moeten gemeenschappelijk worden vastgesteld.

Als de fusie door een minderheid was tegengehouden was ik opgestapt. Dat heeft niks met disrespect voor die minderheid te maken maar met mijn eigen geloofsbelevenis. De behoudende leden van de NHK/PKN houden er mijns inziens een geloofsbelevenis op na waarin ik mij niet kan vinden. Dat vind ik verder prima, zolang ik maar niet gedwongen wordt die belevenis alsnog aan te nemen. De PKN zou niet tot stand zijn gekomen als de meerderheid groter dan 1/3 was. Dat is nog steeds een minderheid en ik vind niet dat een minderheid kan voorschrijven wat de meerderheid moet doen. Zo werken stemmingen immers niet.

Als de stemming zodanig was dat de fusie was afgeblazen (en 40 jaar werk voor niks was), was ik accuut opgestapt en overgegaan naar de Oud-Katholieke Kerk (zelfde belijdenis, Anglicaanse liturgie) overgestap.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 aug 2004 00:58

Omega schreef:Dan heb je toch niet goed opgelet. Ds. Van Kooten is inmiddels al voorgegaan in Staphorst. Je ziet juist dat predikanten van de HNHK in vrijwel alle gemeenten gewoon gevraagd worden.

Overigens zij een ieder in zijn eigen gemoed verzekerd. Zelf ben ik niet meegegaan in de PKN, maar ik blijf er wel kerken. Zouden HV'ers in onze gemeente dat niet doen, dan zou dat het het einde van onze kerkelijke gemeenschap betekenen.

Waarom na de scheuring wel, maar voor de scheuring niet bij elkaar preken? Da's niet echt consequent....

Als de HV-ers in jouw gemeente eruit zouden gaan (wat ik wel een logisch gevolg zou vinden. Als ik Gereformeerd, sorry, PKN wordt, blijf ik ook niet in onze CGK kerken, omdat ze anders minder mensen hebben.....!) betekent dat het einde van je gemeente. Waarmee je dus automatisch zegt dat de kerkenraad een besluit heeft genomen waar het grote merendeel van de gemeente niet achter staat/stond? Dan wil ik die kerkenraad wel eens spreken....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 aug 2004 11:29

Als de stemming zodanig was dat de fusie was afgeblazen (en 40 jaar werk voor niks was),

dan was alles gebleven zoals voor de stemming.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 12 aug 2004 16:50

Race406 schreef:
Omega schreef:Dan heb je toch niet goed opgelet. Ds. Van Kooten is inmiddels al voorgegaan in Staphorst. Je ziet juist dat predikanten van de HNHK in vrijwel alle gemeenten gewoon gevraagd worden.

Overigens zij een ieder in zijn eigen gemoed verzekerd. Zelf ben ik niet meegegaan in de PKN, maar ik blijf er wel kerken. Zouden HV'ers in onze gemeente dat niet doen, dan zou dat het het einde van onze kerkelijke gemeenschap betekenen.

Waarom na de scheuring wel, maar voor de scheuring niet bij elkaar preken? Da's niet echt consequent....

....

:x Worden ze een keer verstandig, en dan is het weer niet goed.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 aug 2004 18:50

Race406 schreef:

Voor alle duidelijkheid: Ds van Kooten heeft niet in Staphorst gepreekt maar in Nieuwleusen. Daar kwam hij voor de PKN ook al.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 aug 2004 22:33

johannes1 schreef:
Als de stemming zodanig was dat de fusie was afgeblazen (en 40 jaar werk voor niks was),

dan was alles gebleven zoals voor de stemming.

En met die situatie was al niet geheel gelukkig.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 12 aug 2004 22:46

Memmem schreef:
Race406 schreef:

Voor alle duidelijkheid: Ds van Kooten heeft niet in Staphorst gepreekt maar in Nieuwleusen. Daar kwam hij voor de PKN ook al.

Voor de duidelijkheid. Er zijn twee van Kootens.

R. van Kooten uit Soest.
M. van Kooten uit Montfoort.

Beiden fijne predikanten om te horen. R. van Kooten is een beetje omstreden binnen de rechterflank.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 aug 2004 23:08

pugna schreef:
Race406 schreef:

....

:x Worden ze een keer verstandig, en dan is het weer niet goed.

Ik vind het prima dat ze bij elkaar preken, een zeer goede zaak! Maar voordat het ge@$#& met de PKN begon mochten ze niet bij elkaar preken, omdat de 1 te rechts was, en de ander te links. Is het dan nu uit nood, dat ze bij elkaar preken..?
Ik snap je reactie heel goed, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik (hoewel ik het, nogmaals!, toejuich) wel een vraagtekentje heb hierbij. :oops:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 aug 2004 23:08

japijo schreef:
Memmem schreef:
Race406 schreef:

Voor de duidelijkheid. Er zijn twee van Kootens.

R. van Kooten uit Soest.
M. van Kooten uit Montfoort.

Beiden fijne predikanten om te horen. R. van Kooten is een beetje omstreden binnen de rechterflank.

Waarom is R. van Kooten omstreden binnen de rechterflank? Ben zeer benieuwd...

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 12 aug 2004 23:11

Het lijkt me dat als je dat echt wilt weten je dat maar even via PB gaat bespreken. Het is niet de bedoeling om predikanten op deze wijze te bespreken hier openbaar op het forum.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 aug 2004 00:41

Waarom zou het functioneren van een mens in een openbare functie niet in het openbaar besproken mogen worden?

Terug naar “Archief”