tekst op grafsteen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 aug 2005 19:10

gertio schreef:
Cisca schreef:Dan ben ik blij voor mezelf, dat ik één van de gelukkigen ben, die nog dagelijks fijne herinneringen aan verschillende mensen heb, waarvan sommigen er al ruim 30 jaar niet meer zijn :wink:

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik ga elke week even naar het graf van m'n vrouw, die bijna 4 jaar geleden overleden is. Dan loop ik ook even een rondje langs vrienden.

Ik ervaar dit als zinvol.

Naar de begraafplaats ga ik vrij weinig, toen m'n vader overleden was wel, soms was ik er, zonder dat ik het me bewust was, er naar toe gelopen te zijn, maar, nadat m'n moeder overleden is, en uiteraard in hetzelfde graf begraven is, haar naam er nu ook bij staat op de steen, kan ik me er niet toe zetten, dat heeft natuurlijk wel een reden.
Toch moet ik er één dezer dagen maar weer eens heen, dan kan ik gelijk zien, welk gedeelte nu gebruikt wordt, en mijn plaatsje een beetje inschatten.
De begraafplaatsen van de anderen waar ik veel aan denk, liggen helaas te ver uit de buurt om te bezoeken.
Van m'n meest dierbaren staat een foto in de kamer, en af en toe pak ik het fotoalbum, verder moet je het doen met de herinneringen.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 02 aug 2005 20:45

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 02 aug 2005 21:29

Cisca schreef:
gertio schreef:
Cisca schreef:Dan ben ik blij voor mezelf, dat ik één van de gelukkigen ben, die nog dagelijks fijne herinneringen aan verschillende mensen heb, waarvan sommigen er al ruim 30 jaar niet meer zijn :wink:

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik ga elke week even naar het graf van m'n vrouw, die bijna 4 jaar geleden overleden is. Dan loop ik ook even een rondje langs vrienden.

Ik ervaar dit als zinvol.

Naar de begraafplaats ga ik vrij weinig, toen m'n vader overleden was wel, soms was ik er, zonder dat ik het me bewust was, er naar toe gelopen te zijn, maar, nadat m'n moeder overleden is, en uiteraard in hetzelfde graf begraven is, haar naam er nu ook bij staat op de steen, kan ik me er niet toe zetten, dat heeft natuurlijk wel een reden.
Toch moet ik er één dezer dagen maar weer eens heen, dan kan ik gelijk zien, welk gedeelte nu gebruikt wordt, en mijn plaatsje een beetje inschatten.
De begraafplaatsen van de anderen waar ik veel aan denk, liggen helaas te ver uit de buurt om te bezoeken.
Van m'n meest dierbaren staat een foto in de kamer, en af en toe pak ik het fotoalbum, verder moet je het doen met de herinneringen.

Op de begraafplaats ontmoet ik nogal eens bekenden die ook een geliefde bezoeken. Ik heb dan vaak een goed, geestelijk gesprek. Ik kom er meestal getroost en bemoedigd vandaan. Het is er goed toeven voor mij.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 aug 2005 21:45

Dan lijkt het me een zinvol iets om te doen, eigenlijk heel positief, al zullen sommigen dat misschien weer vreemd vinden, dat is niet belangrijk, het gaat er om, wat voor jezelf het beste is, om er mee om te kunnen gaan, en het een plaats in je leven te geven.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 aug 2005 22:56

Ik ERVAAR HET ALS LOODZWAAR MAAR WEL GOED....IK BEZOEK HET GRAF VAN MIJN BROER EN OMA (EN OVERIGE FAMILIE) IEDERE MAAND 1 OF 2 KEER.....HOU HET GRAFJE VAN M'N BROER SCHOON EN GA ER VAAK EVEN BIJ ZITTEN...........

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 03 aug 2005 14:45

Even een balletje opgooien

Zegt de bijbel niet, om een korte periode intens te rouwen, en het daarna achter je te laten?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 aug 2005 15:07

Shito schreef:Even een balletje opgooien

Zegt de bijbel niet, om een korte periode intens te rouwen, en het daarna achter je te laten?
Leef per dag is Bijbels ja, wel achter je laten, niet vergeten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 aug 2005 17:40

Shito schreef:Zegt de bijbel niet, om een korte periode intens te rouwen, en het daarna achter je te laten?

Waar staat dat ?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 03 aug 2005 17:42

het zou kunnen dat het er in staat, misschien iets van "laat de doden de doden begraven".
Niet altijd kan je rouwen. Er is een tijd om te rouwen en een tijd om vrolijk te zijn.
Laatst gewijzigd door Serenity op 03 aug 2005 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
what the soul hides, blood tells

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 03 aug 2005 17:46

Shito schreef:Even een balletje opgooien

Ik weet niet of de Bijbel dat zo expliciet zegt. Als je kijkt naar de Joodse rouwgebruiken die afgeleid zijn uit het Oude Testament zie je een periode van 7 dagen van zware rouw, gevolgd door een maand waarin de rouw minder is en uiteindelijk wordt de periode afgesloten op de eerste "verjaardag" van het overlijden. Dus totaal een periode van 1 jaar.

Maar als je dan Paulus leest die spreekt over "een doorn in zijn vlees" en waarvan wel word aangenomen dat hij weduwnaar was, dan zou je daaruit kunnen opmaken dat die rouw blijft.

Goed, misschien niet meer in alle hevigheid. Als ik naar mijzelf kijk heb ik het verlies van mijn vriend een plaats kunnen geven. Ben ik eigenlijk heel erg gelukkig met m'n huidige partner. Maar toch blijft hij in m'n gedachten. En ervaar ik soms, juist op momenten dat het geluk niet op kan, een emotie van "waarom mocht ik dat niet met hem delen?"
Is dat nog rouw? Voor mijzelf is dat meer een dankbaar gevoel voor die jaren die we wel samen mochten zijn.

Verder ben ik beroepsmatig teveel met begraafplaatsen bezig om daar nog al te emotioneel bij betrokken te zijn. Wij zijn nu bezig met het ruimen van een begraafplaats bij Brussel die ivm stadsvernieuwing weg moet. Het "Hier rust" is dus ook maar een tijdelijk iets.

Maar ja, ondanks alle zakelijkheid ben ik afgelopen maandag wel met m'n nieuwe partner naar het graf van mijn vriend geweest.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 03 aug 2005 17:49

weduwnaar... ook iets wat uit de lucht gegrepen is misschien.
Misschien had hij wel kanker, of had hij een homosexuele geaardheid. Het blijft gissen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 03 aug 2005 18:10

Serenity schreef:weduwnaar... ook iets wat uit de lucht gegrepen is misschien.

De apostel spitst dat in onze tekst speciaal toe op de weduwen en weduwnaars. In onze vertaling staat weliswaar dat Paulus een boodschap heeft voor de “ongehuwden” en de weduwen, maar omdat hij het tot nu toe speciaal over gehuwden had en het pas vanaf vers 25 speciaal over ongehuwden heeft, is er veel voor te zeggen dat hij hier met “ongehuwden” speciaal weduwnaars bedoelt. Men heeft dan ook wel eens beweerd dat Paulus geen verstokte vrijgezel, maar een weduwnaar geweest is. Nu, dat zou best kunnen. Zeker als je eigenlijk zou moeten lezen: “Maar tot de weduwen en weduwnaars zeg: Het is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik”. Weduwen en weduwnaars zouden zich dan kunnen optrekken aan het voorbeeld van Paulus, die meer voor de verbreiding van Christus’ kerk betekend heeft dan al die nog getrouwde apostelen bij mekaar. Wie zal het zeggen.

citaat uit een preek van ds D. de Jong http://www.kerken.com/afdelingen/preach ... eachId=587

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 03 aug 2005 18:14

ook daar kun je over discussieren, want wat ik er altijd uit begrepen heb gaat het over gevoelens, niet over het feit dat je er eentje bent.
Sexuele gevoelens ook. Jezelf kunnen bedwingen, verliefd worden etc. Als je het aan kunt, als je de discipline hebt, raadt hij het je aan, anders niet.

Vervolgens kun je inhaken op dat "trouwen", hij kon kanker hebben (doorn in zijn vlees) en ja om te trouwen terwijl je elk moment dood kan gaan is ook niet aardig t.o.v. je partner.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 03 aug 2005 18:55

Serenity schreef:ook daar kun je over discussieren, want wat ik er altijd uit begrepen heb gaat het over gevoelens, niet over het feit dat je er eentje bent.
Sexuele gevoelens ook. Jezelf kunnen bedwingen, verliefd worden etc. Als je het aan kunt, als je de discipline hebt, raadt hij het je aan, anders niet.

Lees die preek eens.
Vervolgens kun je inhaken op dat "trouwen", hij kon kanker hebben (doorn in zijn vlees) en ja om te trouwen terwijl je elk moment dood kan gaan is ook niet aardig t.o.v. je partner.

Bekijk dan dit programma eens.
http://www.eo.nl/portals/programs/episo ... pisode=545

Is liefde niet sterker?
Er is zo'n mooi gezegde; "als ik zou weten dat morgen de wereld verging, zou ik vandaag nog een boom planten." Geldt dat niet voor "houden van"?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 03 aug 2005 19:23

...maar laat het hier nu gaan om de teksten op een grafsteen. :-)
back to basics dus en/of open een nieuw topic. ;-)

Terug naar “Archief”