Het Kerkraad en vrouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 17:48

Vergeten wordt dat de Bijbel spreekt over oosterse landen met oosterse gebruiken. Daarin heeft de man het voor het zeggen.
Daarin had de vrouw helemaal niets in te brengen. Haar enige recht was nog niet eens het aanrecht, maar het voortbrengen van zonen. En ze kon verstoten worden als het dochters werden...
Het is een mannen-cultuur met mannen-macht(smisbruik)...

Vergeten wordt dat er bij voortduring gesproken wordt over vrouwen bij Jezus en dat Jezus hen zeer serieus nam, in tegenstelling tot wat te doen gebruikelijk was.

Vergeten wordt dat Jezus bij Zijn Opstanding juist het eerst verscheen aan de vrouwen en dat toen zij het de mannen vertelden, deze het niet geloofden, maar het eerst met eigen ogen wilden aanschouwen.

Ook hier weer geldt iets wat ik altijd weer zie: Paulus' woorden zijn vaak belangrijker dan dat wat Jezus ons voorleefde en wat Hij predikte.

Het is toch heerlijk voor de man om 'op grond van de Bijbel' de macht naar zich toe te trekken? Dan ben je als vrouw altijd uitgepraat, want "De Bijbel (dus God) wil het"...

Riska

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2005 20:39

Riska,

jij pleit dus voor het weg doen van de bijbel, want wat daarin beschreven staat is allemaal in het oosten gebeurd met oosterse gewoontes?

Vergeten wordt dat er bij voortduring gesproken wordt over vrouwen bij Jezus en dat Jezus hen zeer serieus nam, in tegenstelling tot wat te doen gebruikelijk was.

wil je zeggen dat mannen vrouwen nu niet serieus nemen dan?

Vergeten wordt dat Jezus bij Zijn Opstanding juist het eerst verscheen aan de vrouwen en dat toen zij het de mannen vertelden, deze het niet geloofden, maar het eerst met eigen ogen wilden aanschouwen.

we lezen dus in de bijbel dat maria naar het graf te zien en om het lichaam te balsemen, zoals gebruikelijk was in die tijd. daarom is het dat Hij eerst aan hen verscheen, waren het mannen geweest was Hij het eerst aan verschenen.

Ook hier weer geldt iets wat ik altijd weer zie: Paulus' woorden zijn vaak belangrijker dan dat wat Jezus ons voorleefde en wat Hij predikte.

denk je dat paulus zijn woorden zomaar gezegd kan hebben of is hem dat geopenbaard?

Het is toch heerlijk voor de man om 'op grond van de Bijbel' de macht naar zich toe te trekken? Dan ben je als vrouw altijd uitgepraat, want "De Bijbel (dus God) wil het"...

je gelooft dat de bijbel 100% waar is of niet?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 20:49

Johannes1,

Ik denk dat wij onderscheid moeten maken tussen wat Gods wetten waren en wat behoort tot de gewoonte in die tijd.
Voor mij zijn van belang: de verhalen van de bevrijding uit Egypte en de Tien Geboden, het leven van Jezus, zijn leer en vooral Zijn opstanding.

Paulus is niet anders dan Petrus of Johannes of jou en mij: een volgeling van Jezus (als was Paulus eerst een achtervolger van de christenen) en hoewel hij nog wat dichter bij Jezus lijfelijke aanwezigheid is geweest dan wij - hij heeft hem niet meegemaakt. Dus ook voor hem was het interpretatie.
Laat ik het daar voorlopig maar bij laten...

Riska

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2005 20:58

riska,

je vergeet de schepping, de openbaringen en de evangelieen. of hecht je daar geen waarde aan?

de bijbel leert ons dat vrouwen hun mannen onderdanig moeten zijn dus mogen ze niet heersen over hen, zich boven hen stellen. in de ambt stellen ze zich boven de gemeente, als herder.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 21:12

Johannes1 schreef:je vergeet de schepping, de openbaringen en de evangelieen. of hecht je daar geen waarde aan?

Natuurlijk hecht ik daar wel waarde aan. Waar het mij om ging was dat er dingen zijn die m.i. duidelijk uit die samenleving komen en tijdsgebonden zijn.

Riska

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2005 21:18

dus deze discussie kunnen we sluiten, want jij zegt A en ik zeg B, en we komen er nooit uit

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 21:21

Dat denk ik ook.
Ik kom duidelijk uit een andere traditie dan jij en ik denk dat we gewoon moeten respecteren van elkaar dat we een andere mening zijn toegedaan.
Dat heeft op zich niets met geloof te maken, alleen is de invulling van en door ons beiden denk ik een andere...

Riska

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jan 2005 07:01

Naar de Dordtse kerkorde mogen vrouwen diakenen wel helpen, maar niet in ambtelijke zin.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 jan 2005 09:10

caprice schreef:Naar de Dordtse kerkorde mogen vrouwen diakenen wel helpen, maar niet in ambtelijke zin.

Gelukkig is deze kerkorde niet heiligmakend.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jan 2005 17:28

Sabra schreef:
caprice schreef:Naar de Dordtse kerkorde mogen vrouwen diakenen wel helpen, maar niet in ambtelijke zin.

Gelukkig is deze kerkorde niet heiligmakend.

Nee, ze behoort niet tot het wezen, maar tot het welwezen van de kerk.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 03 feb 2005 12:29

johannes1 schreef:de bijbel leert ons dat vrouwen hun mannen onderdanig moeten zijn dus mogen ze niet heersen over hen, zich boven hen stellen. in de ambt stellen ze zich boven de gemeente, als herder.

heerst een moeder in zekere mate ook niet over haar kind?
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 03 feb 2005 21:06

johannes1 schreef:riska,

je vergeet de schepping, de openbaringen en de evangelieen. of hecht je daar geen waarde aan?

de bijbel leert ons dat vrouwen hun mannen onderdanig moeten zijn dus mogen ze niet heersen over hen, zich boven hen stellen. in de ambt stellen ze zich boven de gemeente, als herder.

- betekent bovenstaande dat mannen wèl mogen heersen over vrouwen?

- als de bijbel ons leert dat "vrouwen hun mannen onderdanig moeten zijn", kun je mij dan uitleggen wat dat in de PRAKTIJK betekent?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 feb 2005 21:07

jostitosti schreef:
johannes1 schreef:de bijbel leert ons dat vrouwen hun mannen onderdanig moeten zijn dus mogen ze niet heersen over hen, zich boven hen stellen. in de ambt stellen ze zich boven de gemeente, als herder.

heerst een moeder in zekere mate ook niet over haar kind?

een moeder voedt het kind op.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 feb 2005 21:09

Brion schreef:
johannes1 schreef:riska,

- betekent bovenstaande dat mannen wèl mogen heersen over vrouwen?

- als de bijbel ons leert dat "vrouwen hun mannen onderdanig moeten zijn", kun je mij dan uitleggen wat dat in de PRAKTIJK betekent?

de man is het hoofd van het gezin, staat dus boven de vrouw, maar ik denk dat jij een ander heersen bedoeld dat ik, of zie ik dat verkeerd? jij denkt in negatieve zin.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 feb 2005 21:10

de man helpt toch ook bij het opvoeden van de kinderen?

Terug naar “Archief”