Kanselruil tussen GG en CGK?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 14 jul 2004 16:20

Ik vind het weer heel knap. Het onderwerp loopt nu 4 blz, binnen een dag, en we zijn al weer zwaar offtopic bezig. Dus vanaf nu graag terug naar het onderwerp en dat is dus kanselruil binnen GG en CGK. Het gaat dus niet om welke predikanten dan wel of niet mogen komen of wie je wel of niet goed vind. Succes!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 14 jul 2004 17:06

Is het soms ook een vorm van kanselruil als je in een GG zit en de predikant gaat vervolgens een stuk exegese aanhalen die de CGK Prof. Wisse eens in een preek heeft gehouden. De predikant wees op de diepe zaak die de goede prof. Wisse wist aan te geven. Vervolgens hoor je hem 10 minuten later in zijn preek een voorbeeld aanhalen van een ene ds. R.Kok die in de 2e Wereld oorlog op straat stond te preken, dat we daar wel eens een voorbeeld aan konden nemen zoals die man evangelisatie bedreef!

Volgens mij ook een manier van kanselruil ;) ik mag het namelijk graag horen als Prof. Wisse wordt aangehaald op de kansel.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 14 jul 2004 17:41

Speedy schreef:Is het soms ook een vorm van kanselruil als je in een GG zit en de predikant gaat vervolgens een stuk exegese aanhalen die de CGK Prof. Wisse eens in een preek heeft gehouden. De predikant wees op de diepe zaak die de goede prof. Wisse wist aan te geven. Vervolgens hoor je hem 10 minuten later in zijn preek een voorbeeld aanhalen van een ene ds. R.Kok die in de 2e Wereld oorlog op straat stond te preken, dat we daar wel eens een voorbeeld aan konden nemen zoals die man evangelisatie bedreef!

Volgens mij ook een manier van kanselruil ;) ik mag het namelijk graag horen als Prof. Wisse wordt aangehaald op de kansel.

't is in ieder geval een begin. :D
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 14 jul 2004 18:48

Welkom aan de CGK dominees, zeker! Maar ( en om het dan even op zijn oud gereformeerd te zeggen): Dan staat er maaaaaaaaaaaaaaaaar mense, jaja, dat staat er...... :mrgreen:
Ik denk dat het in de praktijk niet uitvoerbaar is. Verschillen zijn nog te veel. En zoals al eerder opgemerkt als binnen de eigen kerkverbanden al zoveel verdeeldheid heerst, waarom dan kanselruil? Hoewel het wel heel opmerkelijk is dat binnen de CGK verschillende gemeentes predikaties lezen van GG dominees. Onlangs was ik ergens in den lande in een CGK kerkenraadskamer en daar stond de Heid. Cath. van Ds. A. Verhagen in de kast, gelezen en wel. En preken van ds van Reenen. Had zelfs een GGN kerkenraadskamer kunnen zijn, nou ja, zonder Verhagen dan natuurlijk :wink: :lol:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 14 jul 2004 18:50

En trouwens dat gesleep met die kansels lijkt me ook nix.
Ík weet ook niet met wie ik zou willen ruilen, uuuuuh qua preekstoel dan.
:wink: :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 14 jul 2004 20:28

Kanselruil tussen GG en CGK zou aardig zijn, maar die ds. die vrij recent CGK hebben ingeruild voor GG vragen zich dan misschien af waarvoor ze het gedaan hebben... maar het kan in hun geval aardig zijn om dan es oude bekenden te zien.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jul 2004 20:42

tanteoranje schreef:Kanselruil tussen GG en CGK zou aardig zijn, maar die ds. die vrij recent CGK hebben ingeruild voor GG vragen zich dan misschien af waarvoor ze het gedaan hebben... maar het kan in hun geval aardig zijn om dan es oude bekenden te zien.

haha, die oude tanteoranje heeft best gevoel voor humor :mrgreen: :mrgreen:
Geen commentaar

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 14 jul 2004 21:18

Motormuis schreef:
tanteoranje schreef:Kanselruil tussen GG en CGK zou aardig zijn, maar die ds. die vrij recent CGK hebben ingeruild voor GG vragen zich dan misschien af waarvoor ze het gedaan hebben... maar het kan in hun geval aardig zijn om dan es oude bekenden te zien.

Ach er zijn nog steeds goede contacten tussen verschillende predikanten. Ze spreken elkaar nog wel eens. Binnen de cgk speelde veel meer dan meningeen denkt. Onderling beginnen de stanpunten zich steeds meer te verharden. Dat zie je ook als je de artikelen leest in bijvoorbeeld Kerkblad voor het Noorden van de CGK. En niet voor niets schrijft juist ds. Van Eckeveld heel subtiel in de laatste Saambinder over een deel van de CGK waar gedoopten al het heil deelachtig zijn en het geloof zich zelf toeeigenen. Ds. Van Eckeveld wijst er ook op dat er in een ander deel van de CGK er nog wel een prediking is waar onderscheid wordt gemaakt. De kanselruil zal daadwerkelijk er niet komen, dus zal het voorlopig bij bijeenkomsten met andere organisaties zijn en gezellig koffiedrinken met elkaar.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 jul 2004 21:50

Speedy schreef:
Motormuis schreef:

Ach er zijn nog steeds goede contacten tussen verschillende predikanten. Ze spreken elkaar nog wel eens. Binnen de cgk speelde veel meer dan meningeen denkt. Onderling beginnen de stanpunten zich steeds meer te verharden. Dat zie je ook als je de artikelen leest in bijvoorbeeld Kerkblad voor het Noorden van de CGK. En niet voor niets schrijft juist ds. Van Eckeveld heel subtiel in de laatste Saambinder over een deel van de CGK waar gedoopten al het heil deelachtig zijn en het geloof zich zelf toeeigenen. Ds. Van Eckeveld wijst er ook op dat er in een ander deel van de CGK er nog wel een prediking is waar onderscheid wordt gemaakt. De kanselruil zal daadwerkelijk er niet komen, dus zal het voorlopig bij bijeenkomsten met andere organisaties zijn en gezellig koffiedrinken met elkaar.

Vind ik prima, maar dan moet hij wel eerlijk zijn, en ook aanhalen dat er een deel van de GG is waar er heel veel behouden worden, en dat er ook een deel is waar niemand behouden wordt, want zoiets kan en mag niemand zich toeëigenen. Niet alleen om je heen schoppen, maar ook je eigen verband driftig aan de kaak stellen, want daar bij de GG zijn de verschillen minstens zo groot, alleen naar de andere zijde.... Of durft men dat niet (meer) aan te halen..???
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 14 jul 2004 22:44

Speedy schreef:dus zal het voorlopig bij bijeenkomsten met andere organisaties zijn en gezellig koffiedrinken met elkaar.

Zo maakte ik eind vorig jaar een bidstond (voorafgaand aan PKN 12/12) mee in Zeist, georganiseerd door het OCGG. Geweldig, wat een eenheid, wat een verbondenheid.

Droevig, wat een opkomst....

Maar 't was een gezegende avond :!:
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jul 2004 22:58

Misschien ligt het in de lijn van de verwachting dat behoudende CGK-predikanten en Hersteld-Hervormde predikanten af en toe van kansel ruilen. De minder behoudende CGK-predikanten schijnen al langer naar een eventuele samenwerking met de PKN uit te zien.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 15 jul 2004 06:55

Nou van dat laatste heb ik nog nooit gehoort. Kan me er zelfs niet bij voorstellen. De minderbehoudende CGK-predikanten zijn eerder actief bij kanselruil met de GKV dan wel de NGK.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2004 07:52

Wat dan wel weer een interessante (en lichtelijk offtopic) ontwikkeling is, is dat vanuit mijn (GG) gemeente steeds meer mensen gaan buurten bij de Hersteld Verbanders, die sinds kort ook in ons dorp opereren.

Wie weet wordt dat nog wat, tussen GG en HV...

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jul 2004 08:11

Pieter schreef:Wat dan wel weer een interessante (en lichtelijk offtopic) ontwikkeling is, is dat vanuit mijn (GG) gemeente steeds meer mensen gaan buurten bij de Hersteld Verbanders, die sinds kort ook in ons dorp opereren.

Wie weet wordt dat nog wat, tussen GG en HV...

Dat verschijnsel doet zich bij ons ook voor. Maar waarom gaan die GerGemmers "lopen"? Omdat de prediking in de GG steeds meer verschuift richting GGiN. Wie die ontwikkeling niet positief waardeert, gaat dus op zoek naar een ander type prediking - en kennelijk vindt men die (soms) bij de Hersteld Verbanders.
Ik zie het dus eerder als een signaal dat de GG verrechtst dan als een teken van toenadering tussen GG en HV.

SDG (die zelf ook regelmatig gaat "buurten")
~~Soli Deo Gloria~~

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2004 08:21

Tja, ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Hoewel ik mezelf toch als redelijk behoudend (dus rechts) zou willen typeren, zie ik toch veel ontwikkelingen die me droevig stemmen. Echter, dan gaat het meer om het "randgebeuren" (jongerenwerk, ouderenzorg, evangelistatie, gemeente-zijn) dan om de inhoudelijke prediking. Maar da's weer een andere discussie waard :wink:

Ik heb me voorgenomen om binnenkort ook eens naar de HV'ers te gaan. Kom ik ook nog eens in m'n oude schooltje :mrgreen:

Terug naar “Archief”