kleren in kerk belangrijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 09 aug 2004 19:39

Mariamagdalena schreef:De koning der koningen............. het boek der boeken..... enz.
Ik denk dat als Jezus terug zou komen, en naar een kerk zou gaan, dat Hij niet vooraan in de kerk in vol ornaat in een met goud ge borduurde mantel zou gaan zitten, of in een drie delig zwart pak.

Ik denk dat Hij achteraan in de kerk zou gaan zitten, in een versleten spijkerbroek, t shirt op blote voeten.
Jezus hield van soberheid en niet van een pronkerig duur statuspak.

Nee, als je het voor status doet gaat het te ver. Het moet netjes doch sober zijn. Niet slordig.

Wat je zegt betwijfel ik. Is Hij niet anders voorgesteld in Openbaring?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 aug 2004 19:42

Ja, inderdaad.... netjes doch sober. Ben ik het mee eens!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 10:30

Waarom sober?!

Graag een bijbelse onderbouwing...

(Volgens mij is juist het tegenovergestelde bijbels te onderbouwen)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 10 aug 2004 10:33

waarom maken we ons zo druk om uiterlijkheden??? In andere landen zoals Duitsland, Spanje etc.... maken ze zich daar helemaal niet druk om!
Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 10:36

Klopt.... komt denk ik vaak omdat Nederlanders van die eigenwijze op zichzelf gerichte mensjes zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 10 aug 2004 10:38

Marnix schreef:Klopt.... komt denk ik vaak omdat Nederlanders van die eigenwijze op zichzelf gerichte mensjes zijn.

dat denk ik dus ook echt ja :(
Love don't need to find a way

You find your own way

I forget that I can't stay

And so I say that

All roads lead to where you are

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 aug 2004 11:04

Nee, nee, waarom ben ik op mezelf gericht? Ik heb respect voor ieder die anders denkt. Misschien juist wel omdat ik veel gereisd heb.
Moet ik het bijbels onderbouwen waarom sober?
Ik zal het opzoeken in de bijbel. Maar naar ik weet, wil Jezus dat je tevreden bent met weinig. Ik zal even kijken..........

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 aug 2004 11:08

Ergens anders staan ook wel dingen, maar in de vlugheid heb ik hier Jacobus2,1-4

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 13:07

Dei tekst geeft alleen aan dat je moet oppassen dat je door kleren ongelijkheid krijgt, waar Paulus de Corinthiers ook voor waarschuwt... Maar ik lees er niet dat je sobere kleren naar de kerk aan moet doen.

Wel lees ik dat het volk Israel voordat de Heer gaat spreken vanaf de berg, zich op zijn mooist gaat kleden.

Overigens snap ik dan al helemaal niet dat de dominee, de ouderlingen en veel kerkgangers een pak dragen.... Weet je wel wat een pak kost? Misschien kan ik dat helemaal niet betalen... Ik wil een pak nou niet als "sober" omschrijven...

Daarnaast zegt de tekst ook niets over wat voor kleding het dan is... mag ik ook een simpele felblauwe met gele palmbomen erop aandoen?

caprice

Berichtdoor caprice » 10 aug 2004 13:39

Marnix schreef:Overigens snap ik dan al helemaal niet dat de dominee, de ouderlingen en veel kerkgangers een pak dragen.... Weet je wel wat een pak kost? Misschien kan ik dat helemaal niet betalen... Ik wil een pak nou niet als "sober" omschrijven...

Daarnaast zegt de tekst ook niets over wat voor kleding het dan is... mag ik ook een simpele felblauwe met gele palmbomen erop aandoen?

Dat is niet echt ingetogen, eerder opvallend. :roll:

Vroeger was het dragen van een pak normaal, zo'n 50 jaar geleden. Tegenwoordig schijnt het vreemd te zijn als je het nog doet.
Ik hoorde wel eens een uitspraak over ambtskleding voor dominee, ouderlingen en diakenen, net zoiets als in het oude testament dus, in de tempeldienst.
Een pak draag je toch als er een feestgelegenheid is, zoals een bruiloft? Is de kerkdienst ook geen feestelijke bijeenkomst dan, om te herdenken dat Christus is opgestaan?

Heb ook wel eens gehoord dat predikanten in de Ger.Gem wat kleding (mode) betreft gemiddeld zo'n 50 jaar achterlopen. Zal wel. :?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 aug 2004 13:54

aan de andere kant staat er ook iets over een feestmaal waar iemand met ouwe kleren wordt weggestuurd

caprice

Berichtdoor caprice » 10 aug 2004 14:32

Lalage schreef:aan de andere kant staat er ook iets over een feestmaal waar iemand met ouwe kleren wordt weggestuurd

Al heeft dit wel meer een geestelijke betekenis, anders zou het net lijken alsof echt arme mensen of zwervers niet welkom zijn in de kerk, en dat zij verre van ons.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 aug 2004 14:43

caprice schreef:
Lalage schreef:aan de andere kant staat er ook iets over een feestmaal waar iemand met ouwe kleren wordt weggestuurd

Al heeft dit wel meer een geestelijke betekenis, anders zou het net lijken alsof echt arme mensen of zwervers niet welkom zijn in de kerk, en dat zij verre van ons.

Nee de zwervers werden juist uitgenodigd aan het feestmaal van de koning, omdat de andere mensen het te druk hadden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 15:08

Dat is niet echt ingetogen, eerder opvallend.

Ik had het over sober... dat betekent: Eenvoudig. Als je kijkt naar de prijs van zo'n blouse en van een pak weet ik wel wat eenvoudiger is.

Vroeger was het dragen van een pak normaal, zo'n 50 jaar geleden. Tegenwoordig schijnt het vreemd te zijn als je het nog doet.
Ik hoorde wel eens een uitspraak over ambtskleding voor dominee, ouderlingen en diakenen, net zoiets als in het oude testament dus, in de tempeldienst.
Een pak draag je toch als er een feestgelegenheid is, zoals een bruiloft? Is de kerkdienst ook geen feestelijke bijeenkomst dan, om te herdenken dat Christus is opgestaan?

Ik draag niet snel een pak... op een bruiloft doe ik een blouse aan en een effen broek... Ik draag maar 1x per jaar een pak en dat is op een gala van kerkjeugd in Gelderland... omdat het dan verplicht is :D Dus nee, ik zal op een feest ook niet snel een pak aantrekken en denk dat God dat ook zeker niet van me vraagt. Je hoeft je op zondag niet anders voor de doen dan je de rest van de week bent toch?

Overigens vind ik dit nogal tegenstrijdig, eerst heb je het over sober en ingetogen, vervolgens zeg je dat we naar een feest toe gaan... naar een feest ga je toch niet sobertjes en ingetogen gekleed heen?!

Heb ook wel eens gehoord dat predikanten in de Ger.Gem wat kleding (mode) betreft gemiddeld zo'n 50 jaar achterlopen. Zal wel.

Tja dat is idd een feit... als je kijkt hoe mensen er 50 jaar geleden bijliepen en hoe ze er nu in deze kerk bij lopen zie je veel paralellen. Als die 50 jaar blijft lopen ze over 50 jaar gewoon in spijkerbroeken daar de kerk binnen ;)
Laatst gewijzigd door Marnix op 11 aug 2004 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Krully
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krully » 10 aug 2004 15:26

Lalage schreef:Waarom zou je je dan op zondag ineens beter moeten voordoen? Hij ziet je doordeweeks ook wel hoor.

Op zondag wordt je genodigd als gast in zijn huis!!!Dan hoor je netjes en eerbiedig te zijn.
Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?
Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.

Wat een troost!!Wat een bemoediging!

Terug naar “Archief”