Dominees/ voorgangers universitair???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 08 jul 2004 14:43

Tja..... om Paulus te citeren: ook ik meen de Heilige Geest ontvangen te hebben. Anyway: het valt mij iig op, dat de meeste dominees en voorgangers maar een akelig dun bijbeltje hebben.
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 14:47

Kiwi schreef:Tja..... om Paulus te citeren: ook ik meen de Heilige Geest ontvangen te hebben. Anyway: het valt mij iig op, dat de meeste dominees en voorgangers maar een akelig dun bijbeltje hebben.

Maar als jij de Heilige Geest hebt ontvangen en met jou vele gemeenteleden (hoop ik), dan blijf je toch mens? Kortom, met verschillende inzichten en verschillende voorkeuren en verschillende omstandigheden? Een ieder zal toch op verschillende momenten behoefte hebben aan bepaalde bijbelgedeelten? Je kunt toch niet bepalen dat op dat moment dat bijbelgedeelte niet gebruikt had moeten worden voor de gemeente?

Het is me dus nog steeds niet duidelijk :cry:
Geen commentaar

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 08 jul 2004 14:54

Niet gebruikt had moeten worden........ Nou, eeeh, hmm, tja, kijk, weetje: nu ga je wel erg kort door de bocht, ik zei alleen dat ik het me wel eens afvraag. En nee, ik ben niet de enige in mijn gemeente die de Heilige Geest ontvangen heeft.
Ik kan me alleen niet voorstellen, dat je bij een preek/spreker, die ECHT door de Heilige Geest is geinspireerd in slaap valt/ je blauw loopt te ergeren/beide(tenzij er zonde in je leven is of zo)

ik studeer ook trouwens
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 15:00

Kiwi schreef:Niet gebruikt had moeten worden........ Nou, eeeh, hmm, tja, kijk, weetje: nu ga je wel erg kort door de bocht, ik zei alleen dat ik het me wel eens afvraag. En nee, ik ben niet de enige in mijn gemeente die de Heilige Geest ontvangen heeft.
Ik kan me alleen niet voorstellen, dat je bij een preek/spreker, die ECHT door de Heilige Geest is geinspireerd in slaap valt/ je blauw loopt te ergeren/beide(tenzij er zonde in je leven is of zo)

ik studeer ook trouwens

Ook voor jou fijn dat je studeert :mrgreen: Wat doe je?

Maar goed, on-topic:
1) in slaap vallen: kan er ook mee te maken hebben dat je te weinig geslapen hebt. tsja, laten we gewoon praktisch blijven :wink:
2) blauw ergeren: dat kan zeker net zoveel met jou te maken hebben, als met de predikant.

Ik moet trouwens eerlijk bekennen dat ik er ook wel last van heb hoor :oops: Last van dat blauw ergeren bedoel ik dan, vervolgens ben ik zo opgefokt dat ik niet meer kan slapen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Geen commentaar

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 08 jul 2004 15:09

HBO:Godsdienst Pastoraal Werker/Godsdienstleraar in Ede, maar dat ff terzijde :mrgreen:

Even een voorbeeldje: Ik was van het jaar op de Opwekkingsconferentie, daar sprak David Pawson. Een saaie man eigenlijk op het eerste gezicht, hij praatte ontzettend monotoon. MAAR: wat hij zei, boeide me van de eerste tot de laatste minuut en ik liep echt niet te gapen. Waarom: omdat hij vol van de Heilige Geest was(imho). Snap je zo een beetje wat ik bedoel?

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 15:14

Kiwi schreef:HBO:Godsdienst Pastoraal Werker/Godsdienstleraar in Ede, maar dat ff terzijde :mrgreen:

Even een voorbeeldje: Ik was van het jaar op de Opwekkingsconferentie, daar sprak David Pawson. Een saaie man eigenlijk op het eerste gezicht, hij praatte ontzettend monotoon. MAAR: wat hij zei, boeide me van de eerste tot de laatste minuut en ik liep echt niet te gapen. Waarom: omdat hij vol van de Heilige Geest was(imho). Snap je zo een beetje wat ik bedoel?

Yep Kiwi, begin het een beetje te begrijpen.....

Wat is imho?
Geen commentaar

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 08 jul 2004 15:16

In My Humble Opinion(naar mijn bescheiden mening)

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 15:17

Kiwi schreef:In My Humble Opinion(naar mijn bescheiden mening)

Kijk, bescheidenheid, ook vruchten van de Geest :wink:

Vind ik wel een mooie trouwens, dat imho. Die ga ik onthouden. :mrgreen:
Geen commentaar

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 08 jul 2004 15:21

Kijk, bescheidenheid, ook vruchten van de Geest

Nee, vruchT :mrgreen:

In ieder geval, om ff bij de topictitel te blijven: Ik denk dat HBO voor dominees/voorgangers moet kunnen(hoewel ik zelf stiekum nog wel eens hoop om op de universiteit te studeren)

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 15:28

Kiwi schreef:
Kijk, bescheidenheid, ook vruchten van de Geest

Nee, vruchT :mrgreen:

In ieder geval, om ff bij de topictitel te blijven: Ik denk dat HBO voor dominees/voorgangers moet kunnen(hoewel ik zelf stiekum nog wel eens hoop om op de universiteit te studeren)

Dat heb ik in ieder geval al in m'n pocket (HBO en universiteit). Maar ik denk niet dat ik daardoor ook gelijk bij het curatorium word toegelaten. Heb ook nog geen plannen trouwens :mrgreen:

Ga ik liever in de zending, beetje pionieren in Papua of Afrika, dat zie ik wel zitten.

Sorry moderators, ik dwaal af.

Dus, eh, precies, een dominee mag zowel timmerman als academicus zijn. Die conclusie hebben we bij deze getrokken.
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 15:32

Kiwi schreef:In My Humble Opinion(naar mijn bescheiden mening)

Trouwens, Terneuzen toch? Komt Bookman ook vandaan. kennen jullie elkaar?
Geen commentaar

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 08 jul 2004 15:34

Terneuzen ja. Ik ken hem niet persoonlijk nee, we kerken ook ergens anders(ik evangelisch, hij GerGem).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 jul 2004 00:34

Kiwi schreef:HBO:Godsdienst Pastoraal Werker/Godsdienstleraar in Ede, maar dat ff terzijde :mrgreen:

Maar toch.. ik kan me bij mezelf goed voorstellen dat ik als ik m'n dag niet heb en de dominee niet kan volgen zeg: ach, hij heeft de HG blijkbaar niet, kan ik er wat aan doen... :?

Wel grappig trouwens dat iedereen die studeert dat blijkbaar zo'n pre vindt dat hij het er toch bij meent te moeten zetten. :wink: Ik zeg er dan maar niks over. :)

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 09 jul 2004 09:02

Het is niet helemaal waar wat je zegt, bij ons in de kerk geldt dat wel, maar in de oud ger gem volgen ze dus hun 'opleiding' bij een andere ds van hetzelfde kerkverband. Hier komt dus geen universitaire opleiding aan te pas.

Ik ken een ds die dus idd van direct vanuit zijn werk, ds is geworden, zonder opleiding aan een universiteit. Bij de ogg is dat dan voornamelijk ook geen tekstuitleg (wat dus meer aankomt op het universiteit-gedeelte) maar puur bevindelijk.
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jul 2004 11:33

Lindal schreef:Ik ken een ds die dus idd van direct vanuit zijn werk, ds is geworden, zonder opleiding aan een universiteit. Bij de ogg is dat dan voornamelijk ook geen tekstuitleg (wat dus meer aankomt op het universiteit-gedeelte) maar puur bevindelijk.

Wat betekent bevindelijk?

Terug naar “Archief”