hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jul 2004 16:15

de hel is een manipulatiemiddel, dat handig gebruik maakt van de angst van mensen voor het onbekende. Hoeveel mensen zouden er nog in God geloven als er geen hemel en geen hel was? En met de dood alles afgelopen?

Juist!

jacob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jacob » 07 jul 2004 17:15

Ik geloof wel dat er een hel is. Als het slechte niet bestaan kun je het goede niet zien.

Maar kan me niets vinden in diet boek Doet mij ook behoorlijk mideleeuws aan. Heb maar tot hooftstuk 2b gelezen. Maar komt er nog een rode man met bokenpoten en een driepuntvork en horentjes in voor? :-k

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 jul 2004 22:54

surfer schreef:de hel is een manipulatiemiddel, dat handig gebruik maakt van de angst van mensen voor het onbekende. Hoeveel mensen zouden er nog in God geloven als er geen hemel en geen hel was? En met de dood alles afgelopen?

Juist!

Jezus heeft nergens zoveel over gepreekt als over de hel. neem je de Bijbel voor waar, dan is de hel met alle verschrikkingen die in de Bijbel geschreven staan een feit.
neem je de Bijbel niet voor waar dan kan ik indenken dat je de hel een manipulatiemiddel ziet.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jul 2004 23:24

surfer schreef:
Invincible schreef:
surfer schreef:Als je het bovenstaande niet gelooft, zul je voor altijd branden in de hel.

Openb 20:13 ...en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren...

Niet voor altijd dus.

En ja: je moeder wilt niet dat je stiekum snoepjes pikt, uit liefde.
En ja: je krijgt slaag als je het wel doet.
Simpel gegeven, nix mis mee (objectief gezien dan).
ja, als jij dat allemaal gelooft...

Als je het niet gelooft en ook niet even kunt doen alsof heb je aan deze discussie weinig toe te voegen..

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 07 jul 2004 23:44

columbus schreef:
surfer schreef:de hel is een manipulatiemiddel, dat handig gebruik maakt van de angst van mensen voor het onbekende. Hoeveel mensen zouden er nog in God geloven als er geen hemel en geen hel was? En met de dood alles afgelopen?

Juist!

Jezus heeft nergens zoveel over gepreekt als over de hel. neem je de Bijbel voor waar, dan is de hel met alle verschrikkingen die in de Bijbel geschreven staan een feit.
neem je de Bijbel niet voor waar dan kan ik indenken dat je de hel een manipulatiemiddel ziet.

Ik geloof zeker dat wat Jezug zegt over de hel op die manier een duwende functie heeft (manipuleren vind ik geen nette benaming, omdat Jezus niet manipuleert, het is een zaak van leven en dood voor onze eeuwigheid en tevens 100% werkelijkheid!)

Angst voor de hel is ook iets wat God kan gebruiken, simpel. Mensen denken vaak vanuit eigenbelang...

Persoonlijk denk ik vaak dat wanneer ik bid het me gaat om m'n eigen hachje. Terwijl het juist moet gaan om het loven van God. Diep van binnen wil ik voorkomen om naar de hel te gaan en daarom de hemel te willen. Het klinkt misschien enorm oneerbiedig, zo is het niet bedoeld. Het moet voor mij veel meer het niets liever willen dan bij God zijn worden...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 jul 2004 23:56

columbus schreef:

Juist!

Inderdaad, veel mensen kunnen er met hun verstand niet bij dat God na oneindig veel liefde en trouw er ooit een punt achter zet als je je niet wenst te bekeren. Maar als de hel er niet is, dan is de hemel er ook niet. En als er wel een hemel is, maar geen hel: Dan zien we straks Hitler, Saddam, Stalin, Dutroux (al heeft die nu nog tijd om zich te bekeren :!: :!: ) en al die andere gekken weer. Concreet: Het maakt dan niets meer uit wat ik doe, ik ga toch naar de hemel. In dat geval heb ik nog wel wat klusjes.... :lol:
Als we gaan schrappen in de Bijbel, dan blijft er weinig meer over van het geloof......!!!!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 jul 2004 23:58

Cybercurse schreef:
columbus schreef:

Juist!

Ik geloof zeker dat wat Jezug zegt over de hel op die manier een duwende functie heeft (manipuleren vind ik geen nette benaming, omdat Jezus niet manipuleert, het is een zaak van leven en dood voor onze eeuwigheid en tevens 100% werkelijkheid!)

Angst voor de hel is ook iets wat God kan gebruiken, simpel. Mensen denken vaak vanuit eigenbelang...

Persoonlijk denk ik vaak dat wanneer ik bid het me gaat om m'n eigen hachje. Terwijl het juist moet gaan om het loven van God. Diep van binnen wil ik voorkomen om naar de hel te gaan en daarom de hemel te willen. Het klinkt misschien enorm oneerbiedig, zo is het niet bedoeld. Het moet voor mij veel meer het niets liever willen dan bij God zijn worden...

Hier sluit ik me bij aan..!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 jul 2004 00:02

Race406 schreef:
columbus schreef:

Juist!

Inderdaad, veel mensen kunnen er met hun verstand niet bij dat God na oneindig veel liefde en trouw er ooit een punt achter zet als je je niet wenst te bekeren. Maar als de hel er niet is, dan is de hemel er ook niet. En als er wel een hemel is, maar geen hel: Dan zien we straks Hitler, Saddam, Stalin, Dutroux (al heeft die nu nog tijd om zich te bekeren :!: :!: ) en al die andere gekken weer. Concreet: Het maakt dan niets meer uit wat ik doe, ik ga toch naar de hemel. In dat geval heb ik nog wel wat klusjes.... :lol:
Als we gaan schrappen in de Bijbel, dan blijft er weinig meer over van het geloof......!!!!

Nounou, het maakt niets meer uit.. ik weet niet, maar of er nu wel of geen hel is, vind ik het nog steeds bijzonder nastrevenswaardig om de aarde een beetje leefbaar te houden.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 08 jul 2004 00:11

Aragorn schreef:
Nounou, het maakt niets meer uit.. ik weet niet, maar of er nu wel of geen hel is, vind ik het nog steeds bijzonder nastrevenswaardig om de aarde een beetje leefbaar te houden.

leefbaar houden is zeker na te streven en een plicht, maar ons verblijf hier is echt heel kort en het bij de dood begint het pas voor ons, de eeuwigheid, die we niet kunne overzien, is wel waar het mee valt of staat voor onze onsterfelijke ziel.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 08 jul 2004 00:14

leefbaar houden is zeker na te streven en een plicht, maar ons verblijf hier is echt heel kort en het bij de dood begint het pas voor ons, de eeuwigheid, die we niet kunne overzien, is wel waar het mee valt of staat voor onze onsterfelijke ziel.

100% correct, maar ik wilde dat ik het echt doorhad!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 08 jul 2004 00:18

Cybercurse schreef:

je bedoelt, je weet het wel maar je 'beseft' het niet of dring niet door in je 'hart'?
ik herken dat wel bij mezelf eerder, maar kan daar wel op ingaan alleen gaat het dan behoorlijk off topic

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 08 jul 2004 00:41

columbus schreef:
Cybercurse schreef:

je bedoelt, je weet het wel maar je 'beseft' het niet of dring niet door in je 'hart'?
ik herken dat wel bij mezelf eerder, maar kan daar wel op ingaan alleen gaat het dan behoorlijk off topic

Ik heb er ooit een topic over gemaakt, voor wat betreft mezelf dan zeg maar. Sorry, kan 'm niet terugvinden, heb heel religie doorgezocht. Misschien maak ik binnenkort een nieuw topic.

Ok, ontopic dan maar weer ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 jul 2004 00:49

columbus schreef:
Aragorn schreef:

Oke, maar ons verblijf hier is ook heel concreet en heel bepalend. Als er geen hel zou zijn zou ik me denk ik niet anders gedragen dan nu, het is voor mij iig geen stimulans om goed te doen. En de gedachte: 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' wel.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 08 jul 2004 01:21

columbus schreef:

Juist!

Hoe kom jullie hierbij? Volgens mij heeft Jezus meer over de verlossing gepreekt. Als Jezus het heeft over de hel heeft hij het in mijn optiek meer over het beeld van de God-verlatenheid, verstoten worden van God [wijze en dwaze maagden + de koninklijke bruiloft]. Ik heb nog gezocht op het woordje hel in mijn Bijbelzoekprogramma. Je krijgt dan altijd beelden mee. Diep in de aarde [dus ver weg van God] en het beeld van vuur [pijn]. De werkelijke plaats van pijniging is zonder God moeten leven, dat heeft Christus moeten ondergaan tijdens de toorn van God, de God verlatenheid. Daar waarschuwt Jezus voor in zijn gelijkenissen, dat is de straf op de zonde! Zijn waarschuwing is slechts: kijk nou uit, straks ben je zonder God en dat is het vreselijkst wat je kan overkomen. Jezus was in het geheel geen doem-prediker, slechts realistisch. Door in beelden te preken maakt hij het resultaat duidelijk.

Volgens mij is het beeld van de hel vooral bekend uit de middeleeuwen en dan vooral van de Rooms Katholieke kerk.

De hel wordt overigens samen met het graf vernietigd in Openbaringen [deze wordt ook in de poel van vuur gegooid]. Ik weet niet of men het daar in het Grieks heeft over Hades? Dit kun je ook uitleggen als: er is geen plaats meer voor de wachtruimte voor de doden na het laatste oordeel [net als het graf, er zijn immers geen doden meer]. De poel des vuurs is in mijn optiek ook een beeld in Openbaringen van de God verlatenheid.

Nu ik erover nadenk geloof ik in 2 plaatsen: Met God... of zonder... daar waar het leven is en daar waar de dood is.

De hel is denk ik zo een beeld. Geloof ik in de hel? Als de hel de God verlatenheid is dan wel. Is de hel de plaats waar satan heerst? Dan zeg ik nee. Een hel met duiveltjes is denk ik echt een middeleeuws beeld.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 jul 2004 01:23

Middeleeuws = per definitie fout?

Terug naar “Archief”