2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 17 jun 2004 18:57

Gandalf schreef:
saartje schreef:Nou ik dacht zelf: God kan toch alle middelen gebruiken? Ook al gaat de jongen om het meisje mee naar de kerk? Maar daar ga je jezelf denk ik heel snel en makkelijk achter verschuilen. Want de eerste keren zal hij het met alle plezier voor het meisje doen, maar later? En als je samen kinderen krijgt? Je kan toch moeilijk tegen een kind zeggen dat hij iets niet mag, als z'n vader het wel doet!
Daarom blijf ik het moeilijk vinden!
Hij is er wel echt mee bezig, en daarom denk ik dat ze hem beter niet los kan laten, maar hij heeft er onwijs moeilijk mee. Hij houd van dr, maar kan z'n wereldje niet loslaten.

Toen ik dat laatste las moest ik denken aan de rijke jongeling. Hij wilde Jezus volgen, maar kon z'n goederen niet loslaten met als gevolg dat hij Jezus toch niet volgde. Als die jongen echt zo vast aan z'n eigen wereldje vast zit dat hij het niet los kan laten en als hij ook bezig is met het geloof, dan moet hij toch wel zien dat dat niet samen kan gaan. Ik denk zelf dat in dat geval de uiteindelijke keus bij die jongen ligt. Heeft hij het wereldje liever, dan moet hij daar heen gaan, heeft hij het meisje (incl. geloof) liever, dan zal hij daar voor moeten gaan. Dat zal moeite kosten, maar het gebed daarvoor zal zeker kracht geven. Maar dan moet die jongen wel voor 100 % voor dat meisje willen gaan.

heb je gelijk in! Daarom bid het meisje ook! maar ik kan me van die jongen wel voorstellen dat het een ontzettende moeilijke keuze is! moet je indenken; elke avond stappen, drinken (en dan niet zo maar een paar pilsjes) altijd doen waar je zelf zin in heb, en dan moet je opeens naar de kerk, en niet meer al die dingen die je al jaren doet... Lijkt me ontzettend moeilijk!
enneh...zijn wij eigenlijk niet allemaal die rijke jongeling???? diep in ons hart vinden we de wereld aantrekkelijker (ik wel tenminste)
Wel een mooie vergelijking trouwens!
Psalm 25:2 (ber.)

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 17 jun 2004 20:41

saartje schreef:...moet je indenken; elke avond stappen, drinken (en dan niet zo maar een paar pilsjes) altijd doen waar je zelf zin in heb, en dan moet je opeens naar de kerk, en niet meer al die dingen die je al jaren doet... Lijkt me ontzettend moeilijk!

Moeten? Hij moet dat toch niet van z'n vriendin? Ik begreep uit eerdere posts dat hij dat vrijwillig deed (om z'n vriendin plezier te doen (vergeef me als ik het verkeerd zie)). Als het wel om moeten gaat, dan begrijp ik dat meisje niet. Als je vriend(in) onkerkelijk is en je hebt daar een relatie mee, dan ga je hem/haar toch niet dwingen mee te gaan naar de kerk? Dan kun je het beter uitmaken (lijkt mij). Gelukkig lijkt het hier niet om dwang te gaan, maar om vrijwilligheid. Dat maakt het uitzicht een stuk rooskleuriger, hoewel nog veel gebed nodig is.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jun 2004 22:36

Mariamagdalena schreef:Behalve hetzelfde geloof, is het ook belangrijk om uit hetzelfde milieu te komen. Want dan heb je wel hetzelfde geloof, maar als bv de een uit een arbeidersnest komt en de ander uit een directeursnest zul je ook altijd problemen hebben, net zoals bij een ander geloof. Want dan kom je uit een andere cultuur, ook al ben je allebei Nederlanders. En dat botst vaak.

Ik wil dat even nuanceren. Je kunt als kind best wel heel erg verschillen van je ouders. Borkdudes ouders snappen niet zoveel van het studentenleven, de mijne wel (mijn pa heeft wel gestudeerd en m'n moeder heeft uiteindelijk hbo-niveau bereikt, zijn pa heeft havo gedaan en z'n moeder ging op haar 13de ofzo van school af). Maar hij zit wel in hetzelfde schuitje als ik: we studeren op universitair niveau. Snap je wat ik bedoel?

joepie

Berichtdoor joepie » 18 jun 2004 06:41

Marnix schreef:
joepie schreef:Vreemd......

Verklaar jezelf nader :)

Dus eigenlijk ga je pas kijken als je gaat trouwen naar welke kerk je gaat.
Dus het is een soort van consumptie gebeuren geworden...welke jurk trek ik aan, welke kerk ga ik heen. En vooral als het uitmaakt in welke plaats die staat. Wordt dus iets wat met je goed voelen te maken heeft.
Terwijl volgens mij het gaat om de leer van een kerk en of daar het zuivere woord van God wordt verkondigd.
Want op de manier waarop je het nu voorsteld wordt je dus een shopper.
Want de ene keer staat die Ds je wel aan, maar ja die gaat weer weg naar verloop van tijd en dan kan het wel eens heel anders worden in die kerk, dus dan maar weer op zoek naar een andere.
Denk niet dat dat goed is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jun 2004 08:45

joepie schreef:
Marnix schreef:
joepie schreef:Vreemd......

Verklaar jezelf nader :)

Dus eigenlijk ga je pas kijken als je gaat trouwen naar welke kerk je gaat.
Dus het is een soort van consumptie gebeuren geworden...welke jurk trek ik aan, welke kerk ga ik heen. En vooral als het uitmaakt in welke plaats die staat. Wordt dus iets wat met je goed voelen te maken heeft.
Terwijl volgens mij het gaat om de leer van een kerk en of daar het zuivere woord van God wordt verkondigd.
Want op de manier waarop je het nu voorsteld wordt je dus een shopper.
Want de ene keer staat die Ds je wel aan, maar ja die gaat weer weg naar verloop van tijd en dan kan het wel eens heel anders worden in die kerk, dus dan maar weer op zoek naar een andere.
Denk niet dat dat goed is.

Je moet toch iets kiezen als je uit verschillende kerken komt. En tuurlijk is het belangrijk wat er wordt verkondigd, maar het is ook belangrijk dat je niet tegen allerlei starheid aanloopt. Je kunt God niet goed dienen als je ideeen telkens overboord worden gegooid. Ik kan God niet prijzen met psalmen op saaie melodieen, het spijt me zeer. Er moet afwisseling in de liederen zijn en ik wil de teksten kunnen begrijpen (ik snap oude woorden vaak niet). Het gaat erom op welke plek wij het beste Jezus kunnen volgen en waar Hij ons wil hebben. Dat hoeft niet perse in de kerk van een van onze ouders te zijn. We hebben wel ongeveer ideeen over waar we naar de kerk willen, maar omdat we nu nog allebei studeren en in het weekend reizen, kunnen we ons nog niet actief inzetten voor een kerk. Daarom zijn we lid van studentenverenigingen en dat is nu onze manier om contacten te hebben met andere christenen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2004 09:29

Precies... Als je uit verschillende kerken komt waarbij je allebei de leer goed vindt... of misschien ook niet op ieder punt, wat doe je dan? Dan kijk je waar je samen terecht kan komen. En tja, dat de plaats bepalend is voor de kerkkeuze lijkt me juist logisch... Als er maar 1 ware kerk zou zijn zou je gelijk hebben Joepie... maar als er in je plaats meerdere kerken zijn waarvan jij de leer goed vindt... en een half uur van je huis af is de kerk waar je vandaan kwam... en om de hoek een andere kerk waar de leer ook goed is... dan zou ik zeker overstappen naar die kerk. En nee dat ligt niet alleen aan de dominee die preekt... Maar dat een dominee je niet aanstaat kan net zo goed in een reformatorische kerk het geval zijn... Dus dat vind ik een slecht argument.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 18 jun 2004 09:47

Lalage schreef:
Mariamagdalena schreef:Behalve hetzelfde geloof, is het ook belangrijk om uit hetzelfde milieu te komen. Want dan heb je wel hetzelfde geloof, maar als bv de een uit een arbeidersnest komt en de ander uit een directeursnest zul je ook altijd problemen hebben, net zoals bij een ander geloof. Want dan kom je uit een andere cultuur, ook al ben je allebei Nederlanders. En dat botst vaak.

Ik wil dat even nuanceren. Je kunt als kind best wel heel erg verschillen van je ouders. Borkdudes ouders snappen niet zoveel van het studentenleven, de mijne wel (mijn pa heeft wel gestudeerd en m'n moeder heeft uiteindelijk hbo-niveau bereikt, zijn pa heeft havo gedaan en z'n moeder ging op haar 13de ofzo van school af). Maar hij zit wel in hetzelfde schuitje als ik: we studeren op universitair niveau. Snap je wat ik bedoel?

Maar denk je dat je later toch met de opvoeding van je kinderen geen problemen krijgt dan?
Ik heb hetzelfde, ik ben met een arbeidersjongen getrouwd.
Ik had vroeger 10 paar schoenen, hij maar 1 paar. Hij heeft het ook altijd belachelijk gevonden dat ik altijd wilde dat de kinderen minstens 3 paar schoenen hadden. Gewoon om af te wisselen, want volgens mij moeten schoenen 2 dagen rust hebben om te luchten. Zulk soort dingetjes waar je onenigheid van krijgt. Ik kreeg altijd veel geld van mijn ouders als ik wat ging doen. Hij nooit, maar hij vind het ook onzin om de kinderen wat te geven als ze bv op vacantie gaan of een reisje of zo, of iets gaan doen. Ik heb vaak stiekem de kinderen (mijn eigen verdiende geld) wat geld moeten toestoppen. En ook met kleren, hij heeft altijd maar 2 broeken gehad, en dat wil hij nog zo, dat vindt hij genoeg. Ik wil dat de kinderen er 4 of 5 hebben. Zelf had ik kasten vol kleren vroeger. En zo zijn er nog heel veel dingen waar je later ergenis van krijgt. De manier van eten bijvoorbeeld, etiquette, etc. Liefde overwint alles wel, maar verschil van cultuur, das ook een barriere, vaak. De een heeft het altijd heel armoedig gehad thuis, en de ander heeft het thuis ruim gehad.........

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jun 2004 09:56

Mariamagdalena schreef:
Lalage schreef:

Maar denk je dat je later toch met de opvoeding van je kinderen geen problemen krijgt dan?
Ik heb hetzelfde, ik ben met een arbeidersjongen getrouwd.
Ik had vroeger 10 paar schoenen, hij maar 1 paar. Hij heeft het ook altijd belachelijk gevonden dat ik altijd wilde dat de kinderen minstens 3 paar schoenen hadden. Gewoon om af te wisselen, want volgens mij moeten schoenen 2 dagen rust hebben om te luchten. Zulk soort dingetjes waar je onenigheid van krijgt. Ik kreeg altijd veel geld van mijn ouders als ik wat ging doen. Hij nooit, maar hij vind het ook onzin om de kinderen wat te geven als ze bv op vacantie gaan of een reisje of zo, of iets gaan doen. Ik heb vaak stiekem de kinderen (mijn eigen verdiende geld) wat geld moeten toestoppen. En ook met kleren, hij heeft altijd maar 2 broeken gehad, en dat wil hij nog zo, dat vindt hij genoeg. Ik wil dat de kinderen er 4 of 5 hebben. Zelf had ik kasten vol kleren vroeger. En zo zijn er nog heel veel dingen waar je later ergenis van krijgt. De manier van eten bijvoorbeeld, etiquette, etc. Liefde overwint alles wel, maar verschil van cultuur, das ook een barriere, vaak. De een heeft het altijd heel armoedig gehad thuis, en de ander heeft het thuis ruim gehad.........

Nou zijn ouders zijn nu veel rijker dan de mijne, zijn pa betaald bijvoorbeeld zijn huur, mijn ouders kunnen dat echt niet opbrengen. Maar onze ouders zaten vroeger allemaal krap bij kas en moesten zuinig leven. Ik merk dat we op dezelfde manier met geld omgaan: zuinig in de supermarkt, maar af en toe mag je best genieten van wat je hebt en lekker uitgaan. Natuurlijk zijn er verschillen op dat vlak, maar ik denk dat je er in je verkeringstijd wel achter komt als het echt niet werkt door zulke dingen. Het grappige is trouwens dat wij dus naar elkaar toe trekken met hoe wel denken over veel dingen, bijvoorbeeld over kerk: ik wil wat zwaarder en hij wat lichter en ook over geld: we vinden het overdreven dat zijn ouders regelmatig dure vliegvakanties boeken.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 18 jun 2004 10:19

Gandalf schreef:
saartje schreef:...moet je indenken; elke avond stappen, drinken (en dan niet zo maar een paar pilsjes) altijd doen waar je zelf zin in heb, en dan moet je opeens naar de kerk, en niet meer al die dingen die je al jaren doet... Lijkt me ontzettend moeilijk!

Moeten? Hij moet dat toch niet van z'n vriendin? Ik begreep uit eerdere posts dat hij dat vrijwillig deed (om z'n vriendin plezier te doen (vergeef me als ik het verkeerd zie)). Als het wel om moeten gaat, dan begrijp ik dat meisje niet. Als je vriend(in) onkerkelijk is en je hebt daar een relatie mee, dan ga je hem/haar toch niet dwingen mee te gaan naar de kerk? Dan kun je het beter uitmaken (lijkt mij). Gelukkig lijkt het hier niet om dwang te gaan, maar om vrijwilligheid. Dat maakt het uitzicht een stuk rooskleuriger, hoewel nog veel gebed nodig is.

\
oh sorry, dat moeten is niet zo bedoeld! Sterker nog: hij is nog nooit mee geweest. Vroeger ging hij wel. Hij weet dus heus wel hoe het er in de kerk aan toegaat. Maar dat meisje dwingt hem zéker niet! Omdat ze wel in de gaten heeft dat dat juist averechts werkt!
Psalm 25:2 (ber.)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jun 2004 11:49

Ik wil nog wat zeggen tegen joepie: ik ben Nederlands gereformeerd gedoopt ;)

joepie

Berichtdoor joepie » 18 jun 2004 20:02

Lalage schreef:Ik wil nog wat zeggen tegen joepie: ik ben Nederlands gereformeerd gedoopt ;)

Aha, dus toch een beetje vrijgemaakt ;-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2004 22:48

Vrijgemaakt zijn alle christenen die geloven dat Jezus voor hen is gestorven :)

Heej L&B, veel succes met het zoeken naar de juiste kerk!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jun 2004 15:08

joepie schreef:
Lalage schreef:Ik wil nog wat zeggen tegen joepie: ik ben Nederlands gereformeerd gedoopt ;)

Aha, dus toch een beetje vrijgemaakt ;-)

Als je naar de geschiedenis kijkt wel. Maar dat was de eerste NGK waar ze in 1989 (weet niet zeker) vrouwen in het ambt gingen toelaten, en zo is het ook in de GKV, die is verschillend in verschillende plaatsen.

en thanx Marnix ;)

Saskia87

Berichtdoor Saskia87 » 24 jun 2004 19:57

ik ken een gezin waar het zo is dat mama wel naar de kerk gaat en papa blijft thuis. vroeger gingen de kinderen altijd gewoon met ma mee naar de kerk maar nu krijgen ze zoiets van papa gaat toch ook niet. dus waarom mag ik niet eens lkkr uitslapen op zondag en ook met de dingen zoals cat zij wil niet maar van haar moeder moet ze en haar vader vind het niet erg als ze niet gaat.

lijkt me erg moeilijk allemaal

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2004 11:13

Tja dat lijkt me ook lastig.

Dan kun je beter een vrijgemaakte/samen-op-weg of zelfs refo/evangelisch koppel hebben :)

Terug naar “Archief”