Gandalf schreef:saartje schreef:Nou ik dacht zelf: God kan toch alle middelen gebruiken? Ook al gaat de jongen om het meisje mee naar de kerk? Maar daar ga je jezelf denk ik heel snel en makkelijk achter verschuilen. Want de eerste keren zal hij het met alle plezier voor het meisje doen, maar later? En als je samen kinderen krijgt? Je kan toch moeilijk tegen een kind zeggen dat hij iets niet mag, als z'n vader het wel doet!
Daarom blijf ik het moeilijk vinden!
Hij is er wel echt mee bezig, en daarom denk ik dat ze hem beter niet los kan laten, maar hij heeft er onwijs moeilijk mee. Hij houd van dr, maar kan z'n wereldje niet loslaten.
Toen ik dat laatste las moest ik denken aan de rijke jongeling. Hij wilde Jezus volgen, maar kon z'n goederen niet loslaten met als gevolg dat hij Jezus toch niet volgde. Als die jongen echt zo vast aan z'n eigen wereldje vast zit dat hij het niet los kan laten en als hij ook bezig is met het geloof, dan moet hij toch wel zien dat dat niet samen kan gaan. Ik denk zelf dat in dat geval de uiteindelijke keus bij die jongen ligt. Heeft hij het wereldje liever, dan moet hij daar heen gaan, heeft hij het meisje (incl. geloof) liever, dan zal hij daar voor moeten gaan. Dat zal moeite kosten, maar het gebed daarvoor zal zeker kracht geven. Maar dan moet die jongen wel voor 100 % voor dat meisje willen gaan.
heb je gelijk in! Daarom bid het meisje ook! maar ik kan me van die jongen wel voorstellen dat het een ontzettende moeilijke keuze is! moet je indenken; elke avond stappen, drinken (en dan niet zo maar een paar pilsjes) altijd doen waar je zelf zin in heb, en dan moet je opeens naar de kerk, en niet meer al die dingen die je al jaren doet... Lijkt me ontzettend moeilijk!
enneh...zijn wij eigenlijk niet allemaal die rijke jongeling???? diep in ons hart vinden we de wereld aantrekkelijker (ik wel tenminste)
Wel een mooie vergelijking trouwens!