1. daar kun je niet over oordelen, 2. is stuiteren voor de fun per definitie verkeerd?hijwel schreef:Aragorn schreef:Hm, ik vind de vergelijking niet zo op gaan. Dat zou namelijk betekenen dat we geen verschil van mening meer zouden mogen hebben...
Het gaat erom hoe je met die verschillen omgaat en zolang het geen zwaar principiele verschillen zijn die de kern van het geloof aangaan ligt het probleem in de eerste plaats bij degene die er een probleem van MAAKT.
tuurlijk mag je verschil in mening hebben.. maar die verschillen moeten er niet voor gaan zorgen dat je geen toenadering meer tot elkaar heb.
de mensen die problemen maken tegen de eojd, worden meestal afgeschikt en geschokt door de manier van geloofsbeleving e.d. En ik denk zelf ook dat er op de eojd vaak de grens wordt overschreden. Als ik hoor in een toespraak: oke, hij speeld dus even God. Dan denk ik van... beetje meer eerbied mag wel hoor! Als ik mensen al stuiterd over het podium zie gaan denk ik: "stuiteren ze nou voor God, offe voor een beetje fun".
Als je gaat evangeliseren ga je niet op de wc zitten onder het motto "als God mensen met mij in aanrakking wil brengen, kan Hij ze ook wel naar de wc sturen", maar dan ga je naar de mensen toe, voor de Jood een Jood, voor de Griek een Griek heet dat.Enne al die show is het om God groot te maken of is het om een beetje mensen te trekken?
Standaard ger. gemmer is ten eerste de doelgroep niet van de Eojd, en hun beleving is niet normgevend. Dat je er voor je beleving moeite mee hebben kan ik begrijpen kan ik begrijpen, maar is dat een reden om er een oordeel over uit te spreken? Voormijn beleving gaan metal gospel bands ook te ver (zoals tourniquet e.d.) maar ik ga niet roepen dat het fout is en dat ze moeten stoppen. Want ik geloof best dat GOd (zelfs) deze bands kan gebruiken, al zou ik zelf God nooit zo kunnen aanbidden. Dan kijk ik liever naar de vrucht en zolang die goed is hoor je mij niet zeuren. (en zo staan gelukkig ook heel veel mensen tegenover de jongerendag).Jij zegt dat als iemand ergens problemen mee heeft en het niet om de kern van de boodschap gaat is het zijn probleem. Ik ben het daar absoluut niet mee eens. Respect, toenadering voor elkaars opvattingen en beleving is heel goed.Ik sta misschien niet helemaal opbjectief tegenover de discussie, maar ik krijg op dit punt toch beetje de indruk dat de mensen die er moeite mee hebben nogal eens roepen "jullie moeten toenadering naar ons zoeken", dat is onzin, dat moet van twee kanten komen. (dat heb jij overigens niet gezegd hoor).
Zoals ik post stukje terug al zei, als de EOjd deze mensen tegemoet wil komen kan ze haar doelgroep (jongeren a.d. rand v.d. wereld) veel moeilijker bereiken. Wat toevallig nét de groep is die de mensen die roepen dat de EOjd te ver gaat ook nauwlijks bereiken.
Van een standaard ger. gemmer kun je niet verwachten dat ze positief uit de eo jongerdag komen als ze stuiterende mensen zien op het podium, oneerbiedig voor hun beleving omgegaan wordt met God, keiharde muziek horen. En dat is nou juist Gods bedoeling niet! Hij wil zo graag dat we als Christen 1 zijn, (Zelfs in het gevoelen). Als je expres bezig ben om deze kloof te vergoten ben je fout bezig!