Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 20:16

wh schreef:
Bookman schreef:
wh schreef:Kootwijkerbroek Ger.Gem. tweetal: Ds. Mondria en Ds de Wit

Als ze Beens daar nu ook al niet moeten hebben waar moet die arme kerel dan blijven? Toch Randburg op den duur? GGN?
Ja ik vraag maar wat hoor :wink:

Iets meer eerbied mag ook wel :mrgreen: :mrgreen:

Ik ben serieus. Hier in Terneuzen werd eigenlijk wel aangenomen dat Beens die kant zou opgaan. Maar als zo'n zware gemeente geen van de kandidaten op tweetal zet, dan heeft dat heel wat te zeggen. De Wit zou er prima passen. Lekker dicht bij vander Zwaag...... :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 21 jun 2004 20:19

Beste bookman,

Eerder heb ik al eens een aantal opmerkingen in dit forum opgeschreven over de kandidering van studenten. Er is geen enkele bepaling die aangeeft dat je studenten op 2tal moet zetten. Hooguit een ongeschreven gewoonte die in sommige gebieden van het land gelden.
Waarom is het niet vreemd dat Kootwijkerbroek geen kandidaten op 2tal heeft staan en Bodegraven ineens wel? Als je gelooft in de voorzienigheid dan geloof je dat God de kandidaten bepaald. Ik vind het nogal van automatisme getuigen als je standaard 1 of meerdere (zeker vier) studenten op de kandidatenlijst plaatst.

Als Beens naar Randburg zou gaan is dat in elk geval niet naar de GGN maar de GGZA. Overgens heb je in Randburg ook een synodale ger. gem. En, ondanks dat ik net zo over veel dingen denk als jij, iets meer eerbied mag idd wel.

Beste The Keimpe

Wat betreft het tweetal Bodegraven. The Keimpe, zou je willen doorgeven wie er uit is gekomen. Hoe lang zijn jullie eigenlijk al vacant in Bodegraven.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 20:27

Hein schreef:Beste bookman,

Eerder heb ik al eens een aantal opmerkingen in dit forum opgeschreven over de kandidering van studenten. Er is geen enkele bepaling die aangeeft dat je studenten op 2tal moet zetten. Hooguit een ongeschreven gewoonte die in sommige gebieden van het land gelden.
Waarom is het niet vreemd dat Kootwijkerbroek geen kandidaten op 2tal heeft staan en Bodegraven ineens wel? Als je gelooft in de voorzienigheid dan geloof je dat God de kandidaten bepaald. Ik vind het nogal van automatisme getuigen als je standaard 1 of meerdere (zeker vier) studenten op de kandidatenlijst plaatst.

Beste The Keimpe

Wat betreft het tweetal Bodegraven. The Keimpe, zou je willen doorgeven wie er uit is gekomen. Hoe lang zijn jullie eigenlijk al vacant in Bodegraven.

Helemaal mee eens. Maar als de kalk van het plafond gebeden wordt om nieuwe dominees. En als er dan bij hoge uitzondering eens 4 zijn die tegelijk van de school komen, en je zet geen of slechts één van de vier op tweetal dan is het geen voorbarige conclusie dat ons dat wat te zeggen heeft. Het is wel degelijk vreemd te noemen. En die praktijken neigen naar een bepaald niet nader te noemen kerkverband. :mrgreen: Hoewel ik vermoed dat Bodegraven de kandidaten te 'zwaar' , en K'broek ze 'licht' vindt. :?
Als Terlouw dan maar naar Terneuzen komt, dan zijn we hier al lang blij.
Ik keek eens in het jaarboek, en zag dat PS zuid en PS zuid-west er beiden twee nodig zouden hebben om een beetje normaal te kunnen werken. Maar ik vrees dat daar geen rekening mee gehouden wordt. :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 21 jun 2004 20:29

Bookman schreef:
wh schreef:
Bookman schreef:

Als ze Beens daar nu ook al niet moeten hebben waar moet die arme kerel dan blijven? Toch Randburg op den duur? GGN?

Ik ben serieus. Hier in Terneuzen werd eigenlijk wel aangenomen dat Beens die kant zou opgaan. Maar als zo'n zware gemeente geen van de kandidaten op tweetal zet, dan heeft dat heel wat te zeggen. De Wit zou er prima passen. Lekker dicht bij vander Zwaag...... :mrgreen:

Zeg ik dat je niet serieus bent :?:
Volgens mij niet :!:
Ik vraag alleen om wat meer eerbied :!:
Heeft ds. C. Harinck niet in Terneuzen gestaan.
Misschien zou het beter zijn als jullie ds Visscher zouden beroepen.
Als dat een zware gemeente is. Zijn jullie dan een lichte of zo :?:
Laatst gewijzigd door wh op 21 jun 2004 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 jun 2004 20:30

Evelien schreef:Ik ga voor Terlouw. :oops:

Voor Kampen --> Terlouw. \:D/ :-({|= :oops:

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 21 jun 2004 20:34

Hm.

"het kalk van de plafond gebeden" ik vind het een prachtige uitdrukking, maar inhoudelijk krijg ik er toch kippenvel bij. Ik vind er namelijk iets troosteloos in zitten.

Maar of ze hen in Kootwijkerbroek te licht zal vinden? dat vind ik wel heel apart. Ik houd niet zo van de termen licht en zwaar. Spreek zoals bekend liever over bloedgroep. Maar ik dacht juist dat de studenten wel bij zulke gemeenten zouden passen.

Maar als we het hebben over de plaats waar dominees hard nodig zijn binnen de ger. gem. dan is in 1e instantie de classis waar Noord Holland in zit, Of die classis van Groningen de classi met de minste herders en leraars.

Al hoop ik voor TK dat ?? naar Bodegraven komt. Het is een best wel grote gemeenten. Veel jongeren (klopt dat TK), veel kinderen (klop dat TK) Ik ben er een paar keer geweest. Maar ik ga er erg graag heen. Maar ik voel me in eigen gemeente ook prima thuis, echt van mijn bloedgroep zeg maar. Als een van de 2 naar Bodegraven komt denk ik dat ik zeker eens in de 2 maanden een weekend daar wil vertoeven. Als wij leesdienst hebben ofz.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Guus Geluk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Guus Geluk » 21 jun 2004 20:36

pugna schreef:
Guus Geluk schreef:
johannes1 schreef:cand de heer beroepen te urk

Je weet het eerder dan ik :D
Maar dat is dus de ger.gem. en ik ben chr. ger.
Wij hebben ds. L. A. den Butter beroepen. We hadden een tweetal met ds. Schoonderwoerd.

Hebben jullie er nog niet genoeg?? :mrgreen:

[-X We hebben er nu 2, ds. Polinder en ds. Kok, maar we hebben 3 preekplaatsen :roll:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 20:37

wh schreef:
Bookman schreef:
wh schreef:
Bookman schreef:

Zeg ik dat je niet serieus bent :?:
Volgens mij niet :!:
Ik vraag alleen om wat meer eerbied :!:
Heeft ds. C. Harinck niet in Terneuzen gestaan.
Misschien zou het beter zijn als jullie ds Visscher zouden beroepen.
Als dat een zware gemeente is. Zijn jullie dan een lichte of zo :?:

Hahah wij hebben Ds Visscher al beroepen maar hij heeft bedankt. Het was het eerste beroep nadat de Ds. weg was. Maar de A'foortse predikant voelde zich niet geroepen om Terneuzen te dienen. En doe aub niet of je niet weet dat er verschillen in 'zwaarte'zijn binnen ons kerkverband. En ik heb eerbied voor Gods Woord en voor degenen die van hun roeping blijk geven. Niet voor mensen die nog minder van Christus kunnen vertellen dan m'n schoenmaker die atheist is.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 21 jun 2004 20:46

Bodegraven heeft Terlouw beroepen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 jun 2004 20:54

bloempie19 schreef:Bodegraven heeft Terlouw beroepen.

[-( :wink:

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 21 jun 2004 21:01

Evelien schreef:
bloempie19 schreef:Bodegraven heeft Terlouw beroepen.

[-( :wink:

Origineel hé?! 8)
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 21 jun 2004 21:30

Ik dacht nu ik een paar jaar de Saambinder lees dat ik aardig op de hoogte ben, maar veel van wat ik hier lees ontgaan mij de finesses.
Je moet blijkbaar gepokt en gemazzeld zijn in de Ger. Gem. om dat te begrijpen. Wat is er met kandidaat Beens aan de hand? Is dat een moeilijke man, wat is daarmee? Daar ben ik nieuwgierig naar. Ds. Visscher kan dat niet in Terneuzen? Zijn bespreking in de Saambinder van het boek van ds. Harink, kwam m.i. hier op neer dat hij in 6 artikelen de leer van de Ger. Gem. nog eens benadrukte en ondanks de vriendelijke toon afstand van broeder Harink nam. Als ik het goed begrijp is er een belangrijk verschil tussen Bodegraven en Kootwijkerbroek. Is het echt onmogelijk dat ze de dominee die in in Kootwijkerbroek beroepen ook in Bodegraven beroepen kan worden? En andersom natuurlijk ook. Wat is er voor wezenlijk verschil, misschien kan Bookman me dat duidelijk maken.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 21:43

waarnemer schreef:Ik dacht nu ik een paar jaar de Saambinder lees dat ik aardig op de hoogte ben, maar veel van wat ik hier lees ontgaan mij de finesses.
Je moet blijkbaar gepokt en gemazzeld zijn in de Ger. Gem. om dat te begrijpen. Wat is er met kandidaat Beens aan de hand? Is dat een moeilijke man, wat is daarmee? Daar ben ik nieuwgierig naar. Ds. Visscher kan dat niet in Terneuzen? Zijn bespreking in de Saambinder van het boek van ds. Harink, kwam m.i. hier op neer dat hij in 6 artikelen de leer van de Ger. Gem. nog eens benadrukte en ondanks de vriendelijke toon afstand van broeder Harink nam. Als ik het goed begrijp is er een belangrijk verschil tussen Bodegraven en Kootwijkerbroek. Is het echt onmogelijk dat ze de dominee die in in Kootwijkerbroek beroepen ook in Bodegraven beroepen kan worden? En andersom natuurlijk ook. Wat is er voor wezenlijk verschil, misschien kan Bookman me dat duidelijk maken.

Ik zal je vragen proberen te beantwoorden.
Kand. Beens is geen Christusprediker. Degenen die er goede ervaringen mee hebben zijn goed af, maar de reacties uit alle delen van het land waren tot nog toe negatief. Alleen een man uit Middelburg centrum heb ik er positief over horen doen. En hier in onze gemeente zijn er ook wel die eigenlijk liever GGN zouden zijn, en die vonden dat gegil en gebrul, gestamp en gezwaai,( zelfs zo dat zijn broek bijna afzakte :roll: ) geweldig.
Ds. Visscher kan wel in Terneuzen. Hij is welkom. Alleen moet hij Steenblok niet zo ophemelen want daar is geen reden voor.
K'broek en B'graven zijn heel verschillend. Ik heb nog nooit gelezen dat P. Blok in B'graven preekte. En Bac niet in K'broek. Maar goed, wie ben ik/
Helaas zijn dit feiten. Het wezenlijke verschil zit hem hierin dat er gemeenten zijn die de nadruk op de wet leggen, en er zijn gemeenten die proberen een evenwichtige boodschap van wet en evangelie naar voren te brengen. Maar in de zwaardere gemeenten wordt de lat voor het gaan tot Christus zo hoog gelegd, dat het geen Evangelie meer te noemen is.
Er zijn dus verschillen. Grote verschillen zelfs. Het kan in onze gemeenten gebeuren dat hetgeen 'smorgens gelezen of gepreekt is, in de middagdienst door een andere preek finaal verkracht wordt. Dat zijn de Ger. gem. Soms helaas. Maar het is ook bij ons gaan horen, een bi-geloof.
Nix an te doen. :|

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 21 jun 2004 22:45

Bookman schreef:Er zijn dus verschillen. Grote verschillen zelfs. Het kan in onze gemeenten gebeuren dat hetgeen 'smorgens gelezen of gepreekt is, in de middagdienst door een andere preek finaal verkracht wordt. Dat zijn de Ger. gem. :|

Ooit verzuchtte onze toenmalige predikant, toen hij bij ons op de koffie was: "Nou heb ik toch een beroep van Barneveld. Tjonge, hoor ik bij dié groep?" Deze verzuchting illustreert voldoende dat zelfs onder predikanten in groepjes -om niet te zeggen: in kampen- wordt gedacht. Kootwijkerbroek, Barneveld, dat zijn per definitie gewoon àndere gemeenten dan Lelystad of Vlissingen.

En inderdaad, de tegenstrijdigheid dat je in de ene dienst lijnrecht het tegenovergestelde hoort van wat je in de andere dienst hoorde: dat is/zijn nou precies de Ger. Gem.: verdeeld, en daarom willen de GGiN niet met de GG samengaan. Zo kan verdeeldheid soms ook nog een positieve uitwerking hebben....
~~Soli Deo Gloria~~

marle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor marle » 22 jun 2004 08:42

Dit las ik net op de site van het Nederlands Dagblad:

GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Woerden (zendingswerk in Albanië): kandidaat J.M.D. de Heer te Ugchelen.

Is dit iets voor hem??
Die tot mij komt die zal Ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6:37b)

Terug naar “Archief”