waarnemer schreef:Ik dacht nu ik een paar jaar de Saambinder lees dat ik aardig op de hoogte ben, maar veel van wat ik hier lees ontgaan mij de finesses.
Je moet blijkbaar gepokt en gemazzeld zijn in de Ger. Gem. om dat te begrijpen. Wat is er met kandidaat Beens aan de hand? Is dat een moeilijke man, wat is daarmee? Daar ben ik nieuwgierig naar. Ds. Visscher kan dat niet in Terneuzen? Zijn bespreking in de Saambinder van het boek van ds. Harink, kwam m.i. hier op neer dat hij in 6 artikelen de leer van de Ger. Gem. nog eens benadrukte en ondanks de vriendelijke toon afstand van broeder Harink nam. Als ik het goed begrijp is er een belangrijk verschil tussen Bodegraven en Kootwijkerbroek. Is het echt onmogelijk dat ze de dominee die in in Kootwijkerbroek beroepen ook in Bodegraven beroepen kan worden? En andersom natuurlijk ook. Wat is er voor wezenlijk verschil, misschien kan Bookman me dat duidelijk maken.
Ik zal je vragen proberen te beantwoorden.
Kand. Beens is geen Christusprediker. Degenen die er goede ervaringen mee hebben zijn goed af, maar de reacties uit alle delen van het land waren tot nog toe negatief. Alleen een man uit Middelburg centrum heb ik er positief over horen doen. En hier in onze gemeente zijn er ook wel die eigenlijk liever GGN zouden zijn, en die vonden dat gegil en gebrul, gestamp en gezwaai,( zelfs zo dat zijn broek bijna afzakte

) geweldig.
Ds. Visscher kan wel in Terneuzen. Hij is welkom. Alleen moet hij Steenblok niet zo ophemelen want daar is geen reden voor.
K'broek en B'graven zijn heel verschillend. Ik heb nog nooit gelezen dat P. Blok in B'graven preekte. En Bac niet in K'broek. Maar goed, wie ben ik/
Helaas zijn dit feiten. Het wezenlijke verschil zit hem hierin dat er gemeenten zijn die de nadruk op de wet leggen, en er zijn gemeenten die proberen een evenwichtige boodschap van wet en evangelie naar voren te brengen. Maar in de zwaardere gemeenten wordt de lat voor het gaan tot Christus zo hoog gelegd, dat het geen Evangelie meer te noemen is.
Er zijn dus verschillen. Grote verschillen zelfs. Het kan in onze gemeenten gebeuren dat hetgeen 'smorgens gelezen of gepreekt is, in de middagdienst door een andere preek finaal verkracht wordt. Dat zijn de Ger. gem. Soms helaas. Maar het is ook bij ons gaan horen, een bi-geloof.
Nix an te doen.

Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47