joris schreef:hijwel, jijniet,maar hijwel, dus kijk maar eens boven jouw reactie.
Owke ik zoek wel ff in jacobus...
En voor de rest sluit ik me aan bij Rader.
Moderator: Moderafo's
hijwel schreef:En of nu één persoon bidt of meerdere of iedereen, wat is het verschil?
Een kringgebed is meestal oppervlakkiger. Een gebed tussen god en jou is persoonlijker waar je je eigen ervaringen en zonden kan voorleggen.
Dit kan in een kringgebed ook wel maar dit gaat volgens mij wel wat moeilijker.
Vraag: Hoe moeten wij staan tegenover het kringgebed (in het algemeen en in de eredienst)? Mogen wij dit doen?
Antwoord: Je vraag gaat over het kringgebed. Daarmee bedoel je, naar ik aanneem, een vorm van bidden waarbij de aanwezigen om beurten een bijdrage leveren aan het gezamenlijk gebed. Deze vorm van bidden is "overgewaaid" uit de angelsaksische wereld. Wij zijn het altijd minder gewoon geweest. Vandaar dat we er wat vreemd tegenover staan. Toch kan er principieel geen bezwaar tegenin worden gebracht. Het gaat om gezamenlijk gebed en dat is iets wat juist de NT-ische kerk sterk beoefende.
Er liggen bij het kringgebed wel enkele gevaren op de loer. Het kan onordelijk worden. Er moeten daarom goede afspraken worden gemaakt over de volgorde van degenen die zullen voorgaan. Ook kan het te lang gaan duren zodat de concentratie verloren gaat. Eveneens kunnen de deelnemers zich te weinig realiseren dat het om een gezamenlijk gebed gaat. Onderwerpen, die alleen in het persoonlijk gebed thuishoren, krijgen dan een plaats in het gezamenlijk gebed. Soms gaan mensen in de ik-vorm bidden, terwijl het op dat moment om "ons" gaat.
Als we besluiten tot een kringgebed, dan moeten we er zorgvuldig mee omgaan. Dat betekent de mogelijke negatieve kanten ervan proberen uit te sluiten. Ook dient de eerbied gewaarborgd te worden, want bidden is en blijft: spreken tot de heilige God!
Voor de eredienst vind ik deze vorm van gebed minder geschikt. Stel dat er enkele honderden mensen in de kerk zijn: hoe organiseer je dan een ordelijk gebed? Maar er zit nog een andere kant aan: de eredienst staat onder leiding van ambtsdragers. Daarom kies ik ervoor om in de eredienst te handelen zoals we dat gewoon zijn: dat dus de voorbede en dankzegging namens de gemeente door hen wordt verwoord
Cor schreef:Het is dat ik er niet mee ben op gegroeid met het kringgebed, ik heb er ook geen ervaring mee, maar van mensen die het wel doen op Bijbelkringen enz. lijkt het mij iets waardevols, je bid samen en met elkaar, je weet dan wat er bij vrienden en kennisen op het hart ligt, waar je dan weer over kan praten.
joris schreef:Cor schreef:Ik zit niet op een Bijbelkring ofzo, das volgens mij de enige plek waar ze dat doen.
tja dat is bij mij ook de enige plek waar ik het tegenkom. ja in de gemeente ook, maar dat is nietecht kring gebed. Geen bijbelstudie? jammer, of niet?
Cor schreef:joris schreef:Cor schreef:Ik zit niet op een Bijbelkring ofzo, das volgens mij de enige plek waar ze dat doen.
tja dat is bij mij ook de enige plek waar ik het tegenkom. ja in de gemeente ook, maar dat is nietecht kring gebed. Geen bijbelstudie? jammer, of niet?
Ik voel me nog te jong om naar een Bijbelstudie te gaan, in onze kerk zitten bijna alleen ouderen op de Bijbelkring, en die zie ik nog niet zo snel een kring gebed doen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten