Grafkist tijdens rouwdienst in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 07 jul 2004 18:51

Toevallig werk ik in de uitvaartbranche dus even een reactie.
De vorm van de uitvaartdienst, rouwdienst, afscheidsdienst of hoe je het ook wilt noemen zou 'als het goed is' door de nabestaanden bepaald moeten kunnen worden.
Dit probeer ik in mijn werk dan ook te bevorderen.
Alleen, als de overledene in een bepaalde traditie heeft geleefd, dan lijkt het logisch dat de uitvaart ook vanuit die traditie plaats zal vinden.

Dit brengt onherroepelijk met zich mee dat er soms wensen van nabestaanden niet waar gemaakt kunnen worden. Jammer, maar het is nu eenmaal zo. Dat geldt in de reformatorische kring evengoed als in de R.K of noem elke religieuze stroming of geloofsovertuiging maar op.
In de eene gemeente mag de kist de kerk niet in, een predikant weigert mee te gaan naar het kerkhof omdat de kist niet zal dalen. Vrienden van een overleden turkse jongen kunnen geen afscheid nemen omdat de overledene direct terug word gevlogen naar Turkije.
Meneer pastoor wil niet dat er bepaalde muziek gespeeld word in de kerk en ga zo maar even door.
Soms maak je situaties mee die zo schrijnend zijn. Maar, dat is nu eenmaal het gevolg van een keus die nabestaanden maken.

Voor inhoud van een uitvaartdienst, die ook in dit topic word gesproken, geldt dat natuurlijk ook. Zo maak je de eene week een uitvaart mee van iemand die behoorde tot het Leger des Heils waarbij het muziekkorps voorop liep naar de begrafenis, de andere week zie je dat een dominee het nodig vind om in weer en wind de donderpreek die hij in de kerk hield aan het graf nog eens over te doen. Hoor je iemand de hemel in gepreekt worden terzijl je tijdens de bespreking van de uitvaart wel heel andere dingen over de betrokkene hoorde.

Als je als nabestaanden afscheid wilt nemen op een manier die recht doet aan het leven van de overledene en tegelijk ook een stuk troost geeft aan hen die achterblijven dan zul je sterk in je schoenen moeten staan. En zul je zelf heel goed moeten bedenken en aangeven hoe jij wilt dat een en ander zal gebeuren.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 09 jul 2004 09:21

Het schijnt in het verleden wel gebeurd te zijn, kisten voor in de kerk, maar dat kwam dan voornamelijk uit het feit dat het kerkcentrum te klein was. Het betrof toen ook 3 personen tegelijk, die begraven moesten worden.

Over het algemeen wordt de rouwdienst in de aula gehouden, is die te klein dan wordt er uitgeweken naar de grote zaal van het kerkcentrum. Telkens staat de kist wel vooraan, of aan de zijkant. Er wordt wel zeker bij gezongen, alleen kan ik me voorstellen dat het niet altijd uit volle borst gebeurd, het verdriet kan verschrikkelijk hoog zitten, zodat je haast niet mee kunt zingen.

Verder vind ik: 's lands wijs, 's lands eer. Geen vooroordelen geven, maar gewoon houden wat mensen ook gewend zijn te doen.
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 jul 2004 16:50

Mag ik hier nog een vraag aan verbinden?

Ik lees een aantal reacties over wat de boodschap moet zou moeten zijn in een rouwdienst.
Nu gebruik ik het woord "rouwdienst" maar zelden. Hier word meestal gesproken van; uitvaartdienst, afscheidsdienst ect. Maar goed, wat is de betekenis van zo'n dienst? En, wat is het doel van zo'n dienst?

In eerste instantie gaat het hier om een feitelijk en onherroepelijk afscheidnemen van hetgeen ons van een unieke mens is overgebleven.
Het lichaam dat nu nog tastbaar aanwezig is verdwijnt straks in de grond of in de oven. De dienst is slechts een voorbereiding hierop.
Zou er dan niet veel meer aandacht voor de overleden persoon moeten zijn? Eer bewijzen, herinneren, stilstaan bij het leven van die persoon.
Een pastoor zei ooit tegen mij. "Ik zie een uitvaartmis als een uitgelezen moment om te evangeliseren want dan bereik ik mensen die anders nooit in de kerk komen. " Hij heeft wellicht gelijk, maar is dat het doel van zo'n dienst?

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 10 jul 2004 16:16

Zareb schreef:Mag ik hier nog een vraag aan verbinden?

Ik lees een aantal reacties over wat de boodschap moet zou moeten zijn in een rouwdienst.
Nu gebruik ik het woord "rouwdienst" maar zelden. Hier word meestal gesproken van; uitvaartdienst, afscheidsdienst ect. Maar goed, wat is de betekenis van zo'n dienst? En, wat is het doel van zo'n dienst?

In eerste instantie gaat het hier om een feitelijk en onherroepelijk afscheidnemen van hetgeen ons van een unieke mens is overgebleven.
Het lichaam dat nu nog tastbaar aanwezig is verdwijnt straks in de grond of in de oven. De dienst is slechts een voorbereiding hierop.
Zou er dan niet veel meer aandacht voor de overleden persoon moeten zijn? Eer bewijzen, herinneren, stilstaan bij het leven van die persoon.
Een pastoor zei ooit tegen mij. "Ik zie een uitvaartmis als een uitgelezen moment om te evangeliseren want dan bereik ik mensen die anders nooit in de kerk komen. " Hij heeft wellicht gelijk, maar is dat het doel van zo'n dienst?

Er word natuurlijk overal anders over gedacht maar hoe kan ik
eer aan mensen geven???
De mens moet niet centraal staan maar juist het Woord.

En het lijkt mij niet dat de oven en een reformatorischedienst bij elkaar
passen.

Terug naar “Archief”