Meant to be -> bestaat de ware?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jun 2004 11:24

Ja zeker hele grote woorden.
Dat maakt maar weer duidelijk dat je niet zomaar moet trouwen, maar weloverwogen.
En als je op de manier trouwt zoals jij nu zegt, dan begin je dus niet eerlijk. Want je beloofd elkaar voor eeuwig trouw voor God.
En wat je beloofd moet wel waar en eerlijk zijn.
Zeker als je er een getuige als God bij hebt!
Dus als je trouwt met in je achterhoofd dat dit niet de ware en enige voor je is en zal zijn, dan zou ik niet trouwen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2004 11:30

Je trouwt met iemand waar je op dat moment heilig in gelooft. Logisch, anders trouw je inderdaad niet. En als je elkaar trouw belooft moet je je daar ook aan houden, dat lijkt me duidelijk.

Maar dat neemt niet weg dat je er later achter kunt komen dat dit toch niet zo'n ware is als je eigenlijk dacht of dat je iemand tegenkomt die veel beter bij je past en het veel leuker mee is. Niet dat je dan moet vreemdgaan ofzo, maar dan zie je wel dat er niet maar 1 ware is.

Jij wilt toch niet gaan zeggen dat alle mensen die gescheiden zijn niet hadden moeten gaan trouwen? Nouja, dat kun je wel zeggen, maar dat is achteraf gepraat. Op het moment dat ze trouwden was er (meestal) niks mis en geen verschil met andere stellen.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jun 2004 12:08

Ik denk dat er veel stellen zijn die inderdaad te snel scheiden.
Of misschien wel te snel al gaan trouwen of samenwonen.

Maar hoe kom je er nu achter dat die ander nog beter bij je zou passen dan de persoon waar je nu al mee bent?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2004 13:07

joepie schreef:Ik denk dat er veel stellen zijn die inderdaad te snel scheiden.
Of misschien wel te snel al gaan trouwen of samenwonen.

Maar hoe kom je er nu achter dat die ander nog beter bij je zou passen dan de persoon waar je nu al mee bent?

Daar heb je gelijk in, sommigen trouwen terwijl ze daar eigenlijk geen goede reden voor hebben en scheiden wordt ook meer regel dan uitzondering. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Hoe je daar achter komt? Nouja, je hebt toch buiten je huwelijk ook wel contacten met mannen? Of vrouwen, als je man bent? Het lijkt me dat je dan ook nog wel gewone vrienden en vriendinnen hebt (hoop ik wel iig :) ), collega's, whatever. En ja, helemaal als je er een beetje achter bent gekomen dat degene waar je op dat moment mee getrouwd bent toch niet helemaal is wat je gedacht had, kan ik me voorstellen dat je later iemand tegenkomt waar je beter mee kan opschieten enzo.

Ik denk overigens dat dit 'risico' wel groter is als je jong trouwt.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jun 2004 13:55

Als dat dus zo is, dan komt weer de topic over vreemd gaan om de hoek kijken. Wat je dan zou doen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2004 14:42

joepie schreef:Als dat dus zo is, dan komt weer de topic over vreemd gaan om de hoek kijken. Wat je dan zou doen.

Is dit een persoonlijke vraag?

Daar kan ik heel kort over zijn: vreemdgaan is gewoon fout. Dat staat voor mij buiten kijf. Als m'n vrouw/vriendin het een keer zou doen in de vorm van een 'slippertje' (dom woord eigenlijk) zou ik het nog wel kunnen hebben. Maar als je bewust bedrogen wordt: nee.

Je hebt nu eenmaal trouw beloofd en het lijkt me logisch dat je je daaraan houdt. Desondanks kan het wel voorkomen dat je iemand tegenkomt die meer 'waar is' dan degene waarmee je getrouwd bent. Daar hoef je verder niks mee te doen, je hebt mi. dan zelfs de plicht om er toch met je huwelijkspartner het beste van te maken, maar het is daarom nog wel zo.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jun 2004 14:57

Was geen persoonlijke vraag. Maar daar had je in die topic al antwoordt op gegeven.

Maar op het moment dat je trouwt is die persoon voor jou als ware door God aan jouw gegeven.
En niet iemand anders. Ook als je later zoiets zou denken dan weet God het altijd beter dan jij, want die heeft jouw al een ware gegeven.
En om te "weten" dat die ander beter bij je zou passen zul je toch eerst een poos op intieme voet met die ander om moeten gaan, en dat is iets wat je dus nooit mag doen. Omdat je nu eenmaal getrouwd bent met de ware.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2004 15:18

joepie schreef:Was geen persoonlijke vraag. Maar daar had je in die topic al antwoordt op gegeven.

Maar op het moment dat je trouwt is die persoon voor jou als ware door God aan jouw gegeven.
En niet iemand anders. Ook als je later zoiets zou denken dan weet God het altijd beter dan jij, want die heeft jouw al een ware gegeven.
En om te "weten" dat die ander beter bij je zou passen zul je toch eerst een poos op intieme voet met die ander om moeten gaan, en dat is iets wat je dus nooit mag doen. Omdat je nu eenmaal getrouwd bent met de ware.

Hm, als je het zo bekijkt was de hoer waar Hosea mee trouwde de ware voor hem. Kan ik opzich inkomen, dan is achteraf gezien degene waar je mee trouwt de ware omdat God dat zo beschikt heeft. Maar dat is toch niet helemaal wat ik aanvankelijk met 'de ware' bedoelde. Ik dacht meer aan een persoon die echt voor jou gemaakt lijkt te zijn, de enige op deze aarde waar je zo bij past en die volledig soulmate is zegmaar.

Hoe zit het dan eigenlijk met mensen waarvan de een vreemdgaat en waarna scheiding volgt. Heeft God dat ook zo bedoelt? Dat iemand eerst de ware is en daarna niet meer ofzo?

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 03 jun 2004 15:30

Hoe zit het dan eigenlijk met mensen waarvan de een vreemdgaat en waarna scheiding volgt. Heeft God dat ook zo bedoelt? Dat iemand eerst de ware is en daarna niet meer ofzo?

Dan was het dus blijkbaar niet de ware ;)

Let wel: 't kan ook zijn dat je in je leven helemaal geen ware tegenkomt heh (meestal wel, maar toch).[/quote]

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jun 2004 15:31

Aragorn schreef:
joepie schreef:Was geen persoonlijke vraag. Maar daar had je in die topic al antwoordt op gegeven.

Hm, als je het zo bekijkt was de hoer waar Hosea mee trouwde de ware voor hem. Kan ik opzich inkomen, dan is achteraf gezien degene waar je mee trouwt de ware omdat God dat zo beschikt heeft. Maar dat is toch niet helemaal wat ik aanvankelijk met 'de ware' bedoelde. Ik dacht meer aan een persoon die echt voor jou gemaakt lijkt te zijn, de enige op deze aarde waar je zo bij past en die volledig soulmate is zegmaar.

Dus nu spreek je toch van één ware! :D
Je moet ook zorgen dat je met die trouwt :wink:

En op het laatste, dat wij er een rommel van maken kunnen we natuurlijk God niet verwijten. Hij heeft ze samen gebracht alleen maken zij het zelf stuk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2004 15:38

joepie schreef:Dus nu spreek je toch van één ware! :D
Je moet ook zorgen dat je met die trouwt :wink:

En op het laatste, dat wij er een rommel van maken kunnen we natuurlijk God niet verwijten. Hij heeft ze samen gebracht alleen maken zij het zelf stuk.

Ja, maar dat is wel een fictieve ware he. Dat is het beeld wat mensen ervan hebben, maar ik geloof dus niet dat die in de praktijk voorkomt. :)

Ja, hallo, nu gaan we wel erg selectief redeneren. God brengt ze dus wel samen als ze trouwen, maar haalt ze niet uit elkaar als ze scheiden. Waarom zouden ze zelf niet samen kunnen brengen? En waarom is God het niet die de scheiding maakt?

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jun 2004 15:42

Kijk dat kun je weer in de Bijbel lezen: Gij zult niet echtbreken!
Dus zal Hij dat ook nooit doen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jun 2004 17:02

joepie schreef:Dat zou dus toch betekenen dat er meerdere zouden zijn en daar geloof ik niet in.
Je kunt gerust een ander tegen komen maar je bent met de ware getrouwd.

De ware = per definitie degene aan wie je vastgeklonken zit??
Hmmm, alle romantiek hierin is nu toch wel héél erg ver te zoeken. Het lijkt haast een zakelijke soort aangelegenheid.
Maar waarom zou ik dan nog trouwen? Dan kan ik beter een motor kopen. Dat is enorm kicken, en heel erg stoer, en die kan ik desnoods wegdoen als ik dat wil. Niemand die ik dan hoor klagen.
Je trouwt toch omdat je vreselijk veel van iemand houdt, omdat die persoon super-mega-bijzonder is?!

En hoe zit dat dan met mensen die niet getrouwd zijn met de ware? Die dus te snel hebben gekozen voor een huwelijk? Hebben die dan toch hun ware?

joepie schreef:Maar op het moment dat je trouwt is die persoon voor jou als ware door God aan jouw gegeven.

Als ik dat lees krijg ik haast de neiging vreselijk lelijke dingen over God te gaan denken. Maar gelukkig leidt Hij mijn leven op een wijze die eigenlijk zo beroerd niet is. Ik heb door Zijn leiding al heel erg veel te leren gekregen. Weliswaar soms langs uiterst moeilijke wegen, maar als ik kijk naar wat dat voor wijsheid oplevert, och dan heb ik bepaald geen reden tot klagen. En ik ben daardoor ook nog nooit in de valkuil van een verkeerd huwelijk getrapt. (Er zijn tijden geweest dat ik er waarschijnlijk dom genoeg voor was geweest...)
Dus nee, ik uit geen lelijke woorden. Ik ben eigenlijk best heel tevreden over mijn leven tot nu toe.

joepie schreef:Want je belooft elkaar voor eeuwig trouw voor God

Da's waar ja!
Eigenlijk sta je zelf God toe om die claims die Hij doet op je huwelijk, te doen gelden.
Maar ja, lijkt me desondanks toch wel ontzettend wrang om ongelukkig getrouwd te zijn. Want ja, als je dan - op de bank mijmerend en met je hand wrijvend in je baard - terugdenkt aan je ja-woord in de kerk, zul je toch zeggen: "Zo beroerd had ik dat toen toch ook niet bedoeld." Maar ja, je zit vast...

joepie schreef:Dus nu spreek je toch van één ware!
Je moet ook zorgen dat je met die trouwt
Dus nu spreek je toch van één ware!
Je moet ook zorgen dat je met die trouwt

Tsja, en als die nou ergens in Nieuw-Zeeland woont of zo?
Nee, op die manier denk ik niet dat er één ware is. Als ik eerst 3 miljard dames moet gaan keuren...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2004 17:16

Boekenlezer, het beste kun je EN een motor kopen EN een vriendin.. 8)

Leuke combinatie.. :)

Onee, je zei trouwen, nouja boeie.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 03 jun 2004 19:45

hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik deze vraag eigenlijk een oneigenlijk vraag vind. Bestaat de ware? De vraag is mijns inziens equivalent met de theologische vraag: ben ik uitverkoren? Je kunt het volgens mij gewoon niet weten voordat je trouwt. De analogie gaat natuurlijk niet helemaal op, er zal vast wel ergens een kink in de kabel zitten.

Wat is eigenlijk de 'ware'?

- de persoon die het best bij jou past?
- de persoon die de Heere voor jou bedoeld heeft?
- de persoon die jou het best kan behagen?
- de persoon die jou ....?

Ik denk dat we beter kunnen stoppen met serieus discussieren over deze vraag. Het ligt denk ik buiten ons kenvermogen.

We kunnen over deze vraag volgens mij dan ook alleen in de humor en de relativering spreken. En in dat kader moet ik zeggen dat ik de ware in ieder geval gevonden heb.
The one thing you can give and still keep is your word.

Terug naar “Archief”