joepie schreef:Dat zou dus toch betekenen dat er meerdere zouden zijn en daar geloof ik niet in.
Je kunt gerust een ander tegen komen maar je bent met de ware getrouwd.
De ware = per definitie degene aan wie je vastgeklonken zit??
Hmmm, alle romantiek hierin is nu toch wel héél erg ver te zoeken. Het lijkt haast een zakelijke soort aangelegenheid.
Maar waarom zou ik dan nog trouwen? Dan kan ik beter een motor kopen. Dat is enorm kicken, en heel erg stoer, en die kan ik desnoods wegdoen als ik dat wil. Niemand die ik dan hoor klagen.
Je trouwt toch omdat je vreselijk veel van iemand houdt, omdat die persoon super-mega-bijzonder is?!
En hoe zit dat dan met mensen die niet getrouwd zijn met de ware? Die dus te snel hebben gekozen voor een huwelijk? Hebben die dan toch hun ware?
joepie schreef:Maar op het moment dat je trouwt is die persoon voor jou als ware door God aan jouw gegeven.
En niet iemand anders. Ook als je later zoiets zou denken dan weet God het altijd beter dan jij, want die heeft jouw al een ware gegeven.
Als ik dat lees krijg ik haast de neiging vreselijk lelijke dingen over God te gaan denken. Maar gelukkig leidt Hij mijn leven op een wijze die eigenlijk zo beroerd niet is. Ik heb door Zijn leiding al heel erg veel te leren gekregen. Weliswaar soms langs uiterst moeilijke wegen, maar als ik kijk naar wat dat voor wijsheid oplevert, och dan heb ik bepaald geen reden tot klagen. En ik ben daardoor ook nog nooit in de valkuil van een verkeerd huwelijk getrapt. (Er zijn tijden geweest dat ik er waarschijnlijk dom genoeg voor was geweest...)
Dus nee, ik uit geen lelijke woorden. Ik ben eigenlijk best heel tevreden over mijn leven tot nu toe.
joepie schreef:Want je belooft elkaar voor eeuwig trouw voor God
Da's waar ja!
Eigenlijk sta je zelf God toe om die claims die Hij doet op je huwelijk, te doen gelden.
Maar ja, lijkt me desondanks toch wel ontzettend wrang om ongelukkig getrouwd te zijn. Want ja, als je dan - op de bank mijmerend en met je hand wrijvend in je baard - terugdenkt aan je ja-woord in de kerk, zul je toch zeggen: "Zo beroerd had ik dat toen toch ook niet bedoeld." Maar ja, je zit vast...
joepie schreef:Dus nu spreek je toch van één ware!
Je moet ook zorgen dat je met die trouwt
Dus nu spreek je toch van één ware!
Je moet ook zorgen dat je met die trouwt
Tsja, en als die nou ergens in Nieuw-Zeeland woont of zo?
Nee, op die manier denk ik niet dat er één ware is. Als ik eerst 3 miljard dames moet gaan keuren...