Rechtvaardiging van eeuwigheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 29 mei 2004 18:50

Loezje schreef:Moet ik nog antwoord geven op Japijo's post? Denk dat alles wat ik hier zeg teveel is... Maar goed... verklaar jij je nader... wil nu wel ff wat meer weten...

'k Vroeg nl. alleen maar niet de hele GGN of GG of NH over één kam te scheren. Waarom zou je ze allen haten om één? De kerkenraad altijd gelijk? Heb ik dat gezegd? Hm, en waar heb ik overigens gezegd dat ik precies weet hoe moet worden gehandeld? En waar kwam ik eigenlijk op voor die kerkenraadsleden die bookman vanalles voor de voeten hebben gegooid? Ik denk nl. hoogstens dat het nooit verstandig is in discussie te gaan met mensen die boos worden...

Nou, maar weer on-topic. Japijo, wat vind jij van de geponeerde stellingen door Bookman en mij?

Ik vind je hele discussiewijze hierboven fout. Bookmans argumenten worden niet geaccepteerd. Jij lijkt het allemaal maar normaal te vinden wat de kerkeraad van Bookman aangedaan heeft en begrijpt niet waarom Bookman zo boos is. Nou dat zijn oogkleppies volgens mij!

- die stellingen reageer ik niet echt op want Kersten zegt me eigenlijk helemaal niks. Zijn naam ken ik maar zijn leer is mij onbekend.

Ik heb de situatie van Bookman bekeken, en kan heel goed begrijpen dat hij nou niet direkt lofpsalmen en lofgezangen gaat zingen van zo'n behandeling. Jouw reactie komt dan behoorlijk rauw over.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 29 mei 2004 18:59

Ok Japijo. Waarschijnlijk moet ik ff iets duidelijker zijn; mijn posts schijnen niet helemaal over te komen....

'k Heb gezegd "Ik begrijp heel goed dat je boos / verdrietig bent om wat jou / jullie is gezegd. Maar moet dat hier op het forum in verband worden gebracht met een kerkverband?"

Lees je wel, Japijo?

Je reageert niet op de stellingen, zeg je, maar volgens mij heb je die dan ook niet gelezen. Het ging dus niet over Kersten. Het ging over de rechtvaardigmaking; of die in de tijd of in de eeuwigheid plaatsvindt.

Nu mag jij weer...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 mei 2004 21:42

Marien schreef:Ik ben van mening dat de houding van een christen, die zegt de Waarheid gevonden te hebben, ten voorbeeld zou kunnen worden gesteld.

Yael:
De christen is niet het voorbeeld maar de Christus :!:

Maar zo´n christen zal wel vruchten moeten uitdragen die met de bijbel overeenkomen. (Jezus bad voor de mensen die hem kruisigden en zei verder niets.)

Yael:
Hmm ik heb een scheuring meegemaakt, en daar heb ik wel gezien dat dominees en kerkenraad echt niet zo waren als Jezus...

Als het anders is begin ik gauw te denken aan een bekering op persoonlijke gronden en niet een bekering waarbij eerst alle grond onder de voeten vandaan is gehaald en die alleen uit Christus is.

Begrijpelijk dat er veel mensen zijn die geen internet willen. Als je het niet direct voor het werk nodig hebt dan kost het vaak alleen maar veel tijd. Kijk ons nu met z´n allen. Is het urenlang op een forum je mening geven echt heilzaam voor de eeuwigheid? Ik stel dit om samen ff na te denken over nut en (ten diepste) nietsnut.

Yael:
Nou ik moet zeggen dat ik in discussies met Joden, Moslims en Christenen heel wat meer geleerd hebt, en sterker in het geloof ben komen te staan dan voor die tijd. Dus zo nutteloos is het niet.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 mei 2004 19:38

Mag ik het, als buitenstaander, even opnemen voor Loezje? Ik vind de manier waarop ze hier bejegend wordt buiten alle proporties. Ik snap dat de situatie bij Bookman gevoelig ligt, maar Loezje heeft wel degelijk een punt als ze de vraag stelt of het gebeurde het beleid van een bepaald kerkgenootschap is of slechts van een bepaalde gemeente.

Helaas ken ik voldoende verhalen uit heel verschillende kerkgenootschappen (van (O)GG(N) tot pinkster) waar soortgelijke situaties voorkomen. De geschilpunten verschillen kerk tot kerk maar laten we geen kerkverbanden afschrijven op dit soort uitwassen.

Kunnen we wellicht gewoon als volwassenen met elkaar omgaan zonder elkaar te schofferen?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 mei 2004 19:40

Klaas schreef:
Kunnen we wellicht gewoon als volwassenen met elkaar omgaan zonder elkaar te schofferen?

Jah!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2004 11:19

Klaas schreef:Kan iemand me nog even simpel uitleggen wat je nu precies gelooft als je zegt dat je van 'eeuwigheid gerechtvaardigd wordt'? Ik zie het verschil tussen uitverkoren en gerechtvaardigd wel, maar de praktische uitwerking niet.

Als ik me wat voor moet stellen bij 'van eeuwigheid gerechtvaardigd' dan lijkt dat te betekenen dat God je vanaf je geboorte als gerechtvaardigd (in Christus) ziet. Je begint dus niet als zondaar. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat juist onze zwaardere broeders dit geloven...

Klaas,

God kent geen tijd! God kent jou verleden omdat hij er zo in kan, hij weet jouw toekomst omdat hij dat kan zien.

Bij God is het altijd: Nu. God is gisteren en morgen en nu in 1.
Dus God ziet jou zoals je nu bent, Hij weet wat er met je gaat gebeuren, en hij weet je verleden. God kijkt naar ons zoals we dus NU zijn.
Al iemand nu zonder God is, dan bied God zichzelf aan Hem. Als iemand angst heeft wil God die NU wegnemen. God weet of jij uitverkoren bent, omdat hij jou toekomst kan zien.

maar das ff een ander topic... (heeft raak vlakken met elkaar...)
topic: eeuwigheid (te voren?)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mei 2004 23:07

japijo schreef:Ik vind je hele discussiewijze hierboven fout. Bookmans argumenten worden niet geaccepteerd. Jij lijkt het allemaal maar normaal te vinden wat de kerkeraad van Bookman aangedaan heeft en begrijpt niet waarom Bookman zo boos is. Nou dat zijn oogkleppies volgens mij!

- die stellingen reageer ik niet echt op want Kersten zegt me eigenlijk helemaal niks. Zijn naam ken ik maar zijn leer is mij onbekend.

Ik heb de situatie van Bookman bekeken, en kan heel goed begrijpen dat hij nou niet direkt lofpsalmen en lofgezangen gaat zingen van zo'n behandeling. Jouw reactie komt dan behoorlijk rauw over.

Bookman heeft helemaal geen argumenten genoemd, hij heeft alleen zijn situatie verteld. En dat is geen argument om de hele ggn maar af te wijzen.

Ik denk dat je zelf oogkleppen ophebt als je Loezjes reactie rauw over vindt komen, ik vind namelijk dat ze juist heel erg begripvol en niet veroordelend gereageerd heeft.

Helemaal eens met Klaas dus.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 31 mei 2004 23:14

Ik denk dat je zelf oogkleppen ophebt als je Loezjes reactie rauw over vindt komen, ik vind namelijk dat ze juist heel erg begripvol en niet veroordelend gereageerd heeft.

hmmmpfff, als jij dat begripvol vindt? sorry hoor! Sorry dat ik er geen begrip voor op kon brengen. Sorry dat ik misschien mensen beledigd heb!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 aug 2004 00:49

Loezje schreef:Ok Japijo. Waarschijnlijk moet ik ff iets duidelijker zijn; mijn posts schijnen niet helemaal over te komen....

'k Heb gezegd "Ik begrijp heel goed dat je boos / verdrietig bent om wat jou / jullie is gezegd. Maar moet dat hier op het forum in verband worden gebracht met een kerkverband?"

Lees je wel, Japijo?

Je reageert niet op de stellingen, zeg je, maar volgens mij heb je die dan ook niet gelezen. Het ging dus niet over Kersten. Het ging over de rechtvaardigmaking; of die in de tijd of in de eeuwigheid plaatsvindt.

Nu mag jij weer...

Ik zit pas 3 dagen op refoweb en zit zo alles eens door te lezen. De discussie over de rechtvaardigmaking van eeuwigheid heb ik ook gevoerd met de kerkenraad van hetzelfde kerkverband in een geheel andere plaats. Ennuhh, ik ben nu pkn-er. Ik had denk ik qua inhoud een zelfde discussie. Er is nl. geen rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Alle oudvaders behalve Comrie zijn er wars van. En idd in de acte van de dordtse synode is het een remonstrantse stelling. De kerkenraad waar ik destijds mee te maken had, werd hels op me. Ik mocht toen hun ware aard zien en wist; hier moet ik meteen weg, dit is niet van God. Niets is zo erg als onder een prediking te moeten zitten met een schijn van rechtzinnigheid. Ook ik had te maken met een vooraanstaand persoon uit dat kerkverband, een zeer gestudeerd man. Het erge is dat ze weten dat je gelijk hebt, maar ze kunnen niet meer terug omdat ze te lang al die dwaling aanhangen. Ik weet wel, dat het feit dat zo weinig mensen in dat kerkverband tot Christus komen, (zie hun avondmaalstafels) daar mee te maken heeft. Het is idd een zeer ernstige dwaling, ik kan er boeken over schrijven. Het is een leer, die nl. Christus overbodig maakt, men is immers al gerechtvaardigd zonder het reinigende bloed van de dierbare Middelaar. Daarom hebben ze altijd de mond vol over bekommering en maken daar een grond van voor de eeuwigheid. Aan Christus komen ze vaak niet toe, de bekommering is hun zaligheid. En men heeft daar wel de mond vol over Gods souverein welbehagen, maar deze leer is in flagrante tegenspraak daarmee. Jullie zouden je er toch eens wat meer in moeten verdiepen. "Wij dan", zegt Paulus in rom. 5:1 "gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus". Dat is een heel andere leer dan een rechtvaardigmaking van eeuwigheid. En in vers 8: Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren. Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn".
Kan het nog duidelijker?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 30 aug 2004 21:58

jas schreef:Ik zit pas 3 dagen op refoweb en zit zo alles eens door te lezen. De discussie over de rechtvaardigmaking van eeuwigheid heb ik ook gevoerd met de kerkenraad van hetzelfde kerkverband in een geheel andere plaats. Ennuhh, ik ben nu pkn-er. Ik had denk ik qua inhoud een zelfde discussie. Er is nl. geen rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Alle oudvaders behalve Comrie zijn er wars van. En idd in de acte van de dordtse synode is het een remonstrantse stelling. De kerkenraad waar ik destijds mee te maken had, werd hels op me. Ik mocht toen hun ware aard zien en wist; hier moet ik meteen weg, dit is niet van God. Niets is zo erg als onder een prediking te moeten zitten met een schijn van rechtzinnigheid. Ook ik had te maken met een vooraanstaand persoon uit dat kerkverband, een zeer gestudeerd man. Het erge is dat ze weten dat je gelijk hebt, maar ze kunnen niet meer terug omdat ze te lang al die dwaling aanhangen. Ik weet wel, dat het feit dat zo weinig mensen in dat kerkverband tot Christus komen, (zie hun avondmaalstafels) daar mee te maken heeft. Het is idd een zeer ernstige dwaling, ik kan er boeken over schrijven. Het is een leer, die nl. Christus overbodig maakt, men is immers al gerechtvaardigd zonder het reinigende bloed van de dierbare Middelaar. Daarom hebben ze altijd de mond vol over bekommering en maken daar een grond van voor de eeuwigheid. Aan Christus komen ze vaak niet toe, de bekommering is hun zaligheid. En men heeft daar wel de mond vol over Gods souverein welbehagen, maar deze leer is in flagrante tegenspraak daarmee. Jullie zouden je er toch eens wat meer in moeten verdiepen. "Wij dan", zegt Paulus in rom. 5:1 "gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus". Dat is een heel andere leer dan een rechtvaardigmaking van eeuwigheid. En in vers 8: Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren. Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn".
Kan het nog duidelijker?

Jas, met stijgende verbazing heb ik je post gelezen. Je citeert mij terwijl ik nergens heb gezegd dat de rechtvaardigmaking alleen van eeuwigheid is...

Maar waarom is er volgens jou helemaal geen rechtvaardiging van eeuwigheid? Geloof je niet dat van eeuwigheid is bepaald wie zullen zaligworden? En wie niet? Dat het besluit tot het vrijmaken van de zondaar niet in de eeuwigheid werd genomen?
Hoe lees jij dan 2 Timotheus 1:8/9? Ok, zal even citeren, dat 's misschien makkelijker: "(...) naar de kracht Gods, die ons heeft zalig gemaakt en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus voor de tijden der eeuwen." Hier gaat het toch echt over de rechtvaardigmaking vóór het geloof, over Gods besluiten. (Voor alle duidelijkheid: ik maar gebruik van de Statenvertaling :wink: )
De rechtvaardigmaking dóór het geloof wordt idd in de tijd toegepast, dat ontken ik ook niet en het één bestaat niet zonder het ander.

En... waar in deze leer wordt Christus overbodig gemaakt? Van eeuwigheid is toch ook het besluit genomen dat Christus Borg zou staan voor de uitverkorenen? 'k Snap dus niet hoe je Christus uit je verhaal (over een bepaald kerkverband) kunt halen...

De laatste stukje tekst volg ik helemaal niet: welke kant wil je op?
Volgens mij bevestigt de leer van de rechtvaardigmaking alleen maar wat Paulus zegt (o.a. in zijn Romeinenbrief), en andersom, en is dit niet uitsluitend. Inderdaad: kan het nog duidelijker dan in jouw citaat uit Romeinen 5: nog voordat wij waren geboren stierf Christus voor Zijn volk en stond Hij op om in Zijn opstanding dat volk te rechtvaardigen. In de tijd wordt de uitverkorenen zondaar dan gerechtvaardigd door het geloof. Pas in de tijd vindt de staatsverwisseling plaats: van verdoemenis naar verzoening.

Tja... kan dit nog duidelijker?
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 aug 2004 23:50

Loezje schreef:
jas schreef:Ik zit pas 3 dagen op refoweb en zit zo alles eens door te lezen. De discussie over de rechtvaardigmaking van eeuwigheid heb ik ook gevoerd met de kerkenraad van hetzelfde kerkverband in een geheel andere plaats. Ennuhh, ik ben nu pkn-er. Ik had denk ik qua inhoud een zelfde discussie. Er is nl. geen rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Alle oudvaders behalve Comrie zijn er wars van. En idd in de acte van de dordtse synode is het een remonstrantse stelling. De kerkenraad waar ik destijds mee te maken had, werd hels op me. Ik mocht toen hun ware aard zien en wist; hier moet ik meteen weg, dit is niet van God. Niets is zo erg als onder een prediking te moeten zitten met een schijn van rechtzinnigheid. Ook ik had te maken met een vooraanstaand persoon uit dat kerkverband, een zeer gestudeerd man. Het erge is dat ze weten dat je gelijk hebt, maar ze kunnen niet meer terug omdat ze te lang al die dwaling aanhangen. Ik weet wel, dat het feit dat zo weinig mensen in dat kerkverband tot Christus komen, (zie hun avondmaalstafels) daar mee te maken heeft. Het is idd een zeer ernstige dwaling, ik kan er boeken over schrijven. Het is een leer, die nl. Christus overbodig maakt, men is immers al gerechtvaardigd zonder het reinigende bloed van de dierbare Middelaar. Daarom hebben ze altijd de mond vol over bekommering en maken daar een grond van voor de eeuwigheid. Aan Christus komen ze vaak niet toe, de bekommering is hun zaligheid. En men heeft daar wel de mond vol over Gods souverein welbehagen, maar deze leer is in flagrante tegenspraak daarmee. Jullie zouden je er toch eens wat meer in moeten verdiepen. "Wij dan", zegt Paulus in rom. 5:1 "gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus". Dat is een heel andere leer dan een rechtvaardigmaking van eeuwigheid. En in vers 8: Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren. Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn".
Kan het nog duidelijker?

De rechtvaardigmaking dóór het geloof wordt idd in de tijd toegepast, dat ontken ik ook niet en het één bestaat niet zonder het ander.

De laatste stukje tekst volg ik helemaal niet: welke kant wil je op?
Volgens mij bevestigt de leer van de rechtvaardigmaking alleen maar wat Paulus zegt (o.a. in zijn Romeinenbrief), en andersom, en is dit niet uitsluitend. Inderdaad: kan het nog duidelijker dan in jouw citaat uit Romeinen 5: nog voordat wij waren geboren stierf Christus voor Zijn volk en stond Hij op om in Zijn opstanding dat volk te rechtvaardigen. In de tijd wordt de uitverkorenen zondaar dan gerechtvaardigd door het geloof. Pas in de tijd vindt de staatsverwisseling plaats: van verdoemenis naar verzoening.

Tja... kan dit nog duidelijker?

Jas, met stijgende verbazing heb ik je post gelezen. Je citeert mij terwijl ik nergens heb gezegd dat de rechtvaardigmaking alleen van eeuwigheid is...

Loezje, ik citeer jou helemaal niet. Ik reageer alleen op jouw bericht en vermeldt dat bericht in mijn antwoord.
Maar waarom is er volgens jou helemaal geen rechtvaardiging van eeuwigheid? Geloof je niet dat van eeuwigheid is bepaald wie zullen zaligworden? En wie niet? Dat het besluit tot het vrijmaken van de zondaar niet in de eeuwigheid werd genomen?
Hoe lees jij dan 2 Timotheus 1:8/9? Ok, zal even citeren, dat 's misschien makkelijker: "(...) naar de kracht Gods, die ons heeft zalig gemaakt en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus voor de tijden der eeuwen." Hier gaat het toch echt over de rechtvaardigmaking vóór het geloof, over Gods besluiten. (Voor alle duidelijkheid: ik maar gebruik van de Statenvertaling :wink: )

Jij haalt dus 2 dingen door elkaar. De uitverkiezing en de rechtvaardigmaking. De uitverkiezing is van eeuwigheid, de rechtvaardigmaking niet. Men wordt niet uitverkoren op een voorgezien geloof, dat te stellen is remonstrants. Maar men wordt niet gerechtvaardigd vóór men gelooft. Dat te stellen is nl. eveneens remonstrants. De juiste volgorde is: 1.uitverkiezing van eeuwigheid. 2 roeping, in de tijd. 3. wedergeboorte en rechtvaardigmaking in de tijd.
En... waar in deze leer wordt Christus overbodig gemaakt? Van eeuwigheid is toch ook het besluit genomen dat Christus Borg zou staan voor de uitverkorenen? 'k Snap dus niet hoe je Christus uit je verhaal (over een bepaald kerkverband) kunt halen...

Het besluit dat Christus Gerechtigheid aan de uitverkorenen zal worden toegerekend is van eeuwigheid genomen. Doch het besluit tot rechtvaardiging, is niet de rechtvaardigmaking zelf. Als ik besluit om zondag naar de kerk te gaan, ben ik dan al naar de kerk geweest? Nee, ik heb mij alleen voorgenomen te gaan. Zo ook met de rechtvaardigmaking. Je moet je voorstellen dat er een geweldig probleem ontstaan is doordat de mens gevallen is. Hoe kan de uitverkorene die van God afgevallen is, ooit weer met God verzoend worden, zonder dat Gods Eer wordt aangetast, zonder dat Zijn Recht wordt vertreden, ja hoe kan die uitverkoren gevallen mens met inachtneming van deze zaken toch behouden worden. Zie dit als een soort overleg tussen de Vader en de Zoon, wat ook wel de Raad des Vredes genoemd wordt. Je zou hiervan eens de preek van R. Erskine moeten lezen over ps. 85:11 "De goedertierenheid en waarheid zullen elkander ontmoeten; de gerechtigheid en vrede zullen elkander kussen". Toen, in die Raad des Vredes heeft Christus Zich vrijwillig aangeboden om voor de uitverkorenen te lijden. De gerechtigheid die Hij daarmee verwierf zou de uitverkorenen aangerekend worden zodat zij door Zijn gerechtigheid weer met God verzoend zouden worden. We spreken nu nog steeds over het besluit. Zolang de uitverkoren zondaar nog onbekeerd op aarde rondloopt is hij voor God even verdoemelijk als de niet uitverkoren zondaar. Hij is namelijk niet gerechtvaardigd eer hij door de Geest overtuigd wordt van gerechtigheid, zonde en oordeel, en dan zijn doodstaat inziend zijn toevlucht zoekt tot Jezus, die vervolgens door Zijn volkomen Zoenoffer deze arme, doch uitverkoren zondaar, teruggeeft aan de Vader.
Dit, Loezje, is de zuivere reformatorische leer, en niets anders. En die wordt in dat genoemde kerkverband zo niet geleerd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”