surfer schreef:
het idee dat God aan zelfverheerlijking zou doen.....
Zie je dat jij constant God meet met jouw maatstaven?
Gods maatstaven zijn voor ons, maar wij kunnen God niet meten met de onze!
zelfverheerlijking is verwerpelijk. Is dat moeilijk te zien?Een god die dat zou doen maakt een zielige indruk. Of zou God voor zichzelf een andere norm aanleggen dan voor zijn schepsels, dwz bij mensen is het verwerpelijk, maar God is almachtig en dan wordt het een ander verhaal? Trouwens, het zijn mijn maatstaven niet, maar het komt rechtstreeks uit het evangelie zoals geleerd door Christus. Waar haal jij jou maatstaven vandaan, als ik vragen mag?
Jij denkt volgens mij dat het nauwe en beperkte reformatorische gedachtegoed de verpersoonlijking van de waarheid is. Vroeger dacht ik dat ook, maar ik ben ondertussen gelukkig verder gekomen. De zegen die ik daarbij in mijn leven ervaar zie ik als tastbaar bewijs van het feit dat ik mij op de goede weg bevindt. Vroeger was er geen zegen en geen vreugde, maar vooral duisterheid.
Het ref. gedachtengoed is voor een groot deel zo krom als het maar kan, maar omdat we ermee opgevoed zijn en de anderen het ook vinden, denken we dat het de waarheid is.
Ik weet dat door sommige dominees geleerd wordt dat Christus aan het kruis gestorven is voor God's eigen eer en verheerlijking. Dit is ronduit godslasterlijk, en doet vreselijk onrecht aan God's liefde. Juist op deze manier wordt van God een 'menselijke' God gemaakt. Het zijn wij die ons moeilijk kunnen voorstellen dat we iets voor een ander doen zonder dat we er zelf beter van worden......'Maar Mijn gedachten zijn hoger dan uw gedachten, en mijn wegen hoger dan uw wegen'