De dood.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 13:10

Het Weermannetje schreef:
Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Ik denk dat het vooral is dat je moet stilstaan dat de dood door onze schuld er is gekomen. En ik denk dat er dan weinig plaats meer is voor zingen.

Ik constateer hier even een misvatting: muziek is niet per definitie vrolijk! In het oude Israel hadden ze bijvoorbeeld zelfs klaagliederen..

Kijk, ik zeg niet dat muziek per definitie vrolijk is. Maar is het af en toe niet beter te zwijgen als er iemand begraven wordt? En wat voor lied wil je dan zingen?

"One day I'll fly away" om maar wat te noemen...

En ja, soms is het denk ik beter te zwijgen. Maar soms ook niet!

Ik begrijp jou best! Maar ik denk dus gewoon dat, omdat de dood de bezoldiging van de zonde is, er niet bij gezongen kan worden.

Enerzijds is de dood idd straf op de zonde. Maar anderzijds, nu we toch op deze aarde zitten, is de dood ook weer een doorgang naar een betere wereld. Beter wel een dood dan niet dus eigenlijk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 17:15

Het Weermannetje schreef:Maar het moet niet zo zijn dat er alleen maar klinkt dat de dood heerlijk is. Dat mag niet, want de dood is de straf op de zonde.

Onzin. De dood is geen straf meer op de zonde want de zonde is vergeven en de dood overwonnen. De dood is wel een gevolg van de zonde... Maar een gevolg is wat anders dan een straf.

Hoe zegt de cathechismus dat ook alweer?

Nu Christus voor ons gestorven is, waarom moeten wij dan nog sterven?

Onze dood is geen betaling voor onze zonden, maar alleen een afsterven van de zonden en een doorgang tot het eeuwig leven.

Wat extra teksten:

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft die Mij gezonden heeft, HEEFT eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij IS overgegaan uit de dood in het leven.

En Paulus schrijft in Filippenzen dat Hij er naar verlangt heen te gaan, want dat is verreweg het beste... Hoe kan Hij dat vragen als de dood een straf zou zijn op de zonde?

53 Ons vergankelijke, sterfelijke lichaam zal verwisseld worden voor een onvergankelijk, onsterfelijk lichaam. 54 Wanneer dat gebeurt, wordt werkelijkheid wat in de Boeken staat: "De dood is opgeslokt in Gods grote overwinning." (b) 55 "Dood, je kunt de overwinning wel vergeten. Dood, wat voor kwaad zul je nu nog doen?" (c) 56 De dood kan ons nu nog kwaad doen door de zonde. En de zonde is zo sterk omdat de wet bestaat. 57 Maar God zij dank! Hij geeft ons, door onze Here Jezus Christus, de overwinning over de zonde en de dood (1 Corinthiers 15)

Weermannetje, geloof je wel dat de dood is overwonnen? Dat is namelijk de kern van het evangelie. En wij delen in die overwinning, Paulus zegt in Romeinen 8 als hij het over de dood heeft: In dit alles zijn wij meer dan overwinnaars!
Laatst gewijzigd door Marnix op 12 mei 2004 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 12 mei 2004 17:58

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Ik denk dat het vooral is dat je moet stilstaan dat de dood door onze schuld er is gekomen. En ik denk dat er dan weinig plaats meer is voor zingen.

Ik constateer hier even een misvatting: muziek is niet per definitie vrolijk! In het oude Israel hadden ze bijvoorbeeld zelfs klaagliederen..

Kijk, ik zeg niet dat muziek per definitie vrolijk is. Maar is het af en toe niet beter te zwijgen als er iemand begraven wordt? En wat voor lied wil je dan zingen?

Toen mijn oom vorig jaar op veertig-jarige leeftijd overleed, had hij een jaar achter de rug waarin hij heel veel strijd kende. Hij had kanker, en hij wist dat hij binnen niet al te lange tijd zou sterven. Maar hij ervoer niet de vrede van God, en daar heeft hij heel veel mee geworsteld.
Op een dag, toen hij in het ziekenhuis in de bestralingskamer lag, kwam God ineens heel dicht bij hem in Psalm 138:2 : Gij hebt mijn ziel op haar gebed, verhoord, gered, haar kracht gegeven. Daarna heeft hij nog veel aanvechting gekend, maar hij heeft ook wekenlang tegenover iedereen die bij hem kwam getuigd van Gods goedheid en van zijn verlangen naar God. Vanaf toen is hij ook pas begonnen om dingen te regelen voor zijn begrafenis en voor na zijn overlijden. Hij liet een vrouw en zes kinderen achter, dus er moest best veel geregeld worden. Maar hij gaf prioriteit aan het 'regelen' van de eeuwige zaken, en pas nadat hij ervaren had dat God hem gered had, richtte hij zich op de 'aardse' zaken. Op zijn begrafenis hebben we dan ook Psalm 138 vers 2 gezongen, en dat heeft zijn vrouw en de oudste kinderen heel veel goed gedaan.

Even over mijn eigen benadering:
Wij hebben het thuis best wel eens over begrafenissen. Als mijn zus bijvoorbeeld een mooi lied hoort, zegt ze wel eens: 'dit zouden jullie op mijn begrafenis mogen zingen'. Of als we naar een begrafenis geweest zijn: 'Dat zou ik echt niet willen op mijn begrafenis'. Ik denk dat het niet verkeerd is om er op deze manier mee bezig te zijn. Wel moet je je natuurlijk realiseren, dat je op je begrafenis zelf er niets meer van merkt, en dat het vooral voor je nabestaanden is. Ik denk dat het vooral belangrijk is, dat ze weten waar je bent als je gestorven bent.
Een begrafenis kan zeker een feest zijn. Als iemand uit een onmenselijk lijden verlost is en door God is Thuisgehaald, is dat toch een feest? Natuurlijk is er wel verdriet, maar dan kan de blijdschap ook een plaats krijgen.

Pas kregen wij een rouwkaart van een man van 44:

Intens verdrietig delen wij u mee, dat na een kortstondige ziekte door de Heere is Thuisgehaald Zijn kind, mijn lieve man, onze zorgzame vader etc.

Kijk, dan ben je wel verdrietig, maar dan zie je ook in dat de overledene het beter heeft dan hij/ zij het ooit op aarde had kunnen krijgen.

Ik hoop niet dat ik iemand hiermee pijn doe. Het is natuurlijk een heel gevoelig onderwerp, maar als je zelf de liefde van God op deze aarde ervaren hebt, kun je soms jaloers zijn op iemand die dit nu van dichtbij mag meemaken. En dan zonder de wrange bijsmaak van de zonde die op deze aarde nog zo sterk is.
God is able
to do so much more
then we can ever
pray or realize
(Ef. 3:20)

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 12 mei 2004 18:51

Ik heb mijn hele begrafenis inclusief liturgie op papier staan. Ik vind het heel gek om te zeggen: dat soort dingen doe je pas als je oud bent. Want wie weet sterf ik wel jong.

Het is inderdaad zo dat het niet het allerbelangrijkste is; want wanneer men zich in God kan verheugen, dan is het belangrijkste gebeurt.
Toch vind ik het voor mijzelf en mijn familie een rust geven wanneer er geen dingen gebeuren zoals ik bijv. 2 keer heb meegemaakt rond de dood van twee vrienden. De hele familie en vrienden moesten in een paar dagen alles gaan regelen, en ze hadden geen idee wat de gestorven persoon het liefst zou willen. Eenmaal is er zelfs een ruzie door ontstaan omdat een broer en zus het oneens waren over de keuze van de muziek. De een meende dat lied X. het favoriete lied was, en de ander vond lied Y. veel passender. Samen streden ze tegen elkaar onder het mom van: ''Want zou zou J. het gewild hebben.."
Want een begrafenis wil je toch doen als herinnering aan hoe diegene was.

Het is dus ook een deel praktisch dat ik het op papier heb gezet. Deze papieren heb ik opgevraagd bij de uitvaartverzekering; daar hebben ze kant en klare formulieren.
Wanneer ik iets wil wijzigen aan die formulieren doe ik dat ook gewoon, want het moet wel up-to-date blijven (bijv: toen ik 13 was wilde ik alleen muziek van Nirvana bij mijn begrafenis.. nú bijvoorbeeld heel andere muziek). Gemiddeld elk half jaar lees ik de papieren eens door. Ik vind dat helemaal niet gek. Ik weet uit andere, positieve ervaringen dat het heel mooi en zinnig is wanneer je een begrafenis(dienst) geheel naar de wens van die persoon kan doen.

[PS: ondanks deze dingen ben ik best bang om te sterven, of meer: om dood te zijn. Ik weet dat ik dan bij God ben, maar ik bedoel meer: het leven op aarde gaat dan door voor de andere mensen, en dat lijkt me heel gek. Dat je bijv. je familieleden niet meer meemaakt in de dagelijkse praktijk. Maar :::: ik ben blij, getroost en geboren door God! :D ]

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 19:26

Ik ben het wel met Eq. eens.

Alleen heb ik geen sterke ideeen over hoe ik het precies zou willen op m'n begrafenis, dus weet ik ook niet wat ik precies vast zou moeten leggen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 20:34

Ik wil een troostvolle begrafenis, waarbij er vooruit wordt gekeken, waarbij niet vooral wordt gekeken bij het pijnlijke afscheid.... want dat is niet blijvend.... maar naar de supercoole ontmoeting die daarna gaat plaatsvinden, met daarna het eeuwig samen leven, en samen met God. Dan ben je zolang bij elkaar dat je die jaren die je op aarde zonder die persoon hebt gemist ruimschoots goedmaakt :)

Oh en Eq... ik maak me van tevoren wel eens zorgen over dingen... maar als het dan zover is blijkt het ontzettend mee te vallen :) En dan denk ik wel eens, pff waar maakte ik me toch druk om. Maak je maar niet teveel zorgen over je dood, ik denk dat het wel mee zal vallen ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 08:16

Onzin. De dood is geen straf meer op de zonde want de zonde is vergeven en de dood overwonnen. De dood is wel een gevolg van de zonde... Maar een gevolg is wat anders dan een straf.

Oke, waarom is dan de dood in de wereld gekomen? Als we niet gevallen waren, was er geen dood geweest.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2004 10:23

De dood kwam als straf op de zonde, maar Jezus overwon de dood.... de dood was het einde van je leven.... Daarom was het een straf. En voor wie niet in God geloven is dat het nog steeds. Maar als je in Jezus en zijn overwinning op de dood gelooft is de dood niet meer het eind van je leven... Maar het begin van iets veel mooiers dan we hier hebben... je gaat er dus niet op achteruit maar op vooruit, hoe kan het dan een straf zijn :)

Of ben je het soms niet met de chathechismus eens? ;)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 10:25

Jawel, maar als we niet gevallen waren, was er geen dood geweest. De dood op zich is niet iets heerlijks hoor.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 12:53

Het Weermannetje schreef:Jawel, maar als we niet gevallen waren, was er geen dood geweest. De dood op zich is niet iets heerlijks hoor.

En wat vind je hiervan dan:

Aragorn schreef:Enerzijds is de dood idd straf op de zonde. Maar anderzijds, nu we toch op deze aarde zitten, is de dood ook weer een doorgang naar een betere wereld. Beter wel een dood dan niet dus eigenlijk.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 mei 2004 13:21

Wieowie schreef:'k Weet dat er ds-en zijn die sowieso niet willen dat er gezongen wordt tijdens een begrafenis. Toen mijn opa dat wilde, was dat een heel gedoe. Maar uiteindelijk hebben we het gelukkig wel gedaan. 'k Vind het raar dat iemand tegen zo'n laatste wens van een persoon in wil gaan.

Even een vraagje: Waarom zou je zingen bij de dood?

Bij de begravenis van mijn opa hebben we psalm 43 vers 4 gezongen:

Dan Ga ik op tot Gods altaren.
Tot God mijn God de bron van vreugd.
Dan zal ik juichend stem en snaren
Ten roem van Zijne goedheid paren
Die na korstondig ongeneugd.
mij eindeloos verheugt.

Als we die in de kerk zingen dan zie ik in mijn gedachten de begravenis weer voor ogen. Terwijl ik nog zo klein was.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 13:44

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Jawel, maar als we niet gevallen waren, was er geen dood geweest. De dood op zich is niet iets heerlijks hoor.

En wat vind je hiervan dan:

Aragorn schreef:Enerzijds is de dood idd straf op de zonde. Maar anderzijds, nu we toch op deze aarde zitten, is de dood ook weer een doorgang naar een betere wereld. Beter wel een dood dan niet dus eigenlijk.

Voor bekeerd wel, voor onbekeerd niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 13:54

Dus de dood KAN wel iets heerlijks zijn! En dan kan er ook zeker wel bij gezongen worden..

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 13 mei 2004 13:55

hehe, dus jullie zijn het eens? :roll:
God is able

to do so much more

then we can ever

pray or realize

(Ef. 3:20)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 13:58

Nee! :mrgreen:

Want de dood heeft twee kanten, dus daarom kun je niet zingen!

Terug naar “Archief”