niet alles wat we doen is besmet met zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 17 mei 2004 13:41

Sapman schreef:Als je over straat loopt, ben je een levend bewijs van Gods genade, zondig je dan? Nou ik denk het niet hoor! In je lopen/bewegen eer je God onbewust!

Ik denk dus dat je dan ook zondigt.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 18 mei 2004 14:53

...geneigd tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goed...

Ik noem dit de Calvinistische Overdrijving. Het mag dan voor velen een dogma zijn; in de bijbel staat het niet en niemand gelooft het echt. Of toch? Ik weet wel een manier, waarop je kunt bewijzen, dat je dit echt gelooft: zet het maar eens in een sollicitatiebrief: "Ik kan helemaal niets goeds doen, ik ben alleen maar geneigd tot het kwade..." Volgens mij kun je daarmee alleen bij de mafia solliciteren.

Maar nee, zelfs de zwaarste calvinist zal in een sollicitatiebrief zetten, wat hij goed kan en toont daarmee aan dit absurde dogma niet echt te geloven.
The Lord is the Potter, not Harry!!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 19 mei 2004 16:34

joepie schreef:
Sapman schreef:Als je over straat loopt, ben je een levend bewijs van Gods genade, zondig je dan? Nou ik denk het niet hoor! In je lopen/bewegen eer je God onbewust!

Serieus, dit kan je toch niet menen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mei 2004 16:55

Peter L schreef:...geneigd tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goed...

Ik noem dit de Calvinistische Overdrijving. Het mag dan voor velen een dogma zijn; in de bijbel staat het niet en niemand gelooft het echt. Of toch? Ik weet wel een manier, waarop je kunt bewijzen, dat je dit echt gelooft: zet het maar eens in een sollicitatiebrief: "Ik kan helemaal niets goeds doen, ik ben alleen maar geneigd tot het kwade..." Volgens mij kun je daarmee alleen bij de mafia solliciteren.

Maar nee, zelfs de zwaarste calvinist zal in een sollicitatiebrief zetten, wat hij goed kan en toont daarmee aan dit absurde dogma niet echt te geloven.

*eens*

Dat geneigd tot alle kwaad kan ik me nog wel wat bij voorstellen, maar onbekwaam tot enig goed lijkt me ietwat overdreven.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mei 2004 23:34

AikonGirl schreef:
joepie schreef:

Serieus, dit kan je toch niet menen.

Ja dus :!:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2004 12:20

Hoe komt iedereen hier toch bij... er staat dat we uit onszelf tot niets geods instaat zijn.... maar we leven toch niet uit onzelf maar door Christus?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 mei 2004 17:42

Om even een nieuw en niet onbelangrijk element aan deze discussie toe te voegen: je hebt natuurlijk je horizontale en je verticale relaties.

Horizontaal is tov. de mensen om je heen, en verticaal tov. God. Alles wat je als ongelovige en zonder God doet is fout als het gaat om de verticale relatie. Maar op het horizontale vlak kun je best goede dingen doen, ook al heb je nog nooit van God gehoord of wil je niet in Hem geloven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2004 23:40

idnerdaad, zoek maar eens in de bijbel naar de tem "goede werken", dan zul je zien dat die term ook wel eens in verband met niet-gelovigen wordt gebracht!
Laatst gewijzigd door Marnix op 21 mei 2004 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 21 mei 2004 01:15

joepie schreef:

Ik ben heel benieuwd op wat voor manier je dan zondigt? Omdat je per ongeluk op een mier gaat staan ofzo :lol:
Zeg aub dat je een geintje maakt......dit is echt sick!!!!!

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 21 mei 2004 02:32

heiden schreef:
joepie schreef:

Ik ben heel benieuwd op wat voor manier je dan zondigt? Omdat je per ongeluk op een mier gaat staan ofzo :lol:
Zeg aub dat je een geintje maakt......dit is echt sick!!!!!

Nee hoor, Joepie maakt geen geintje, en ik vind het zelf ook helemaal niet "sick". Ik ben het NIET met Joepie eens, maar ik begrijp haar wel.
Lees de HC er maar op na: "ontvangen en geboren in zonden", en er staat o.a. letterlijk: ".... dat wij helemaal onbekwaam zijn tot iets goeds en uit zijn op alle kwaad". Als je dus gewoon over straat loopt ben je ook tot niets goeds in staat, en ook "uit op alle kwaad". Je verlangen naar het kwade of het zondige is dus permanent aanwezig. Je zondigt dus altijd.

Ik zie geen enkele reden, waarom, als je altijd zondigt en geneigd bent tot alle kwaad, je tijdens dat wandelingetje over straat vrij van zonden zou zijn, en zodra je je huis weer binnenkomt weer dik in de zonde zou zitten. Als dat zo zou zijn, zou er veel over straat gewandeld worden, door mensen met een groot zondebesef.

Nogmaals ik ben het er niet mee eens, maar ik snap niet zo goed waar alle refo's opeens blijven als er zoiets wordt gezegd. Want wat Joepie zegt daar is niks vreemds aan. Dit wordt iedere zondag in heel veel reformatorische kerken gepreekt.

Naar mijn mening overdrijft de HC de zaken hier een beetje. Net zoals op veel andere plaatsen. Natuurlijk is een mens in staat om veel rottigheid uit te halen. Kijk maar om je heen. Maar het is niet ALLEEN slecht en zonde wat we doen. Om dat te weten te komen moet je ook om je heen kijken, en dat zijn de schrijvers van de HC denk ik vergeten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2004 08:43

Tja... was dat niet de situatie ZONDER de H.G... en is dat niet veranderd?

Wat Joepie zegt snap ik ook niet... Wil het feit dat je misschien niets goeds zou kunnen doen (iets wat overigens door de H.G. verandert is) dan zeggen dat alles wat je doet (ademen, lopen etc.) zondig zou zijn? Lopen, bewegen doe je omdat dat nodig is... niet om wel of niet goed te doen... ik denk dat zulke dingen neutraal zijn... dat goed if niet goed doen niet in zulke dingen zit... of iets goed is of niet hangt namelijk af van het doel, waarom je het doet.

En daarnaast kunnen niet-gelovigen ook goede dingen doen... Kijk eens naar de gelijkenis van de barmhartige samaritaan. Dat was een heiden... maar hij deed wel goed.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 mei 2004 10:18

ik hoor al 2 keer dat de HC aangehaald wordt. Maar hij wordt maar helft aangehaald.

zondag 3 vr 8:
Maar zijn wij alzo verdorven dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?

antw: Ja wij; tenzij dat wij door de Geest Gods wedergeboren worden.

Verder moet je denk ik niet kijken naar de HC. Ik heb de teksten er bijgezocht waarvanuit deze vraag is opgebouwt, en vindt de vraag en antwoord wel slap onderbouwt.

Dus terug naar Gods woorden.

1 Beginnen wij onszelven wederom1) u aan te2) prijzen? Of behoeven wij ook, gelijk sommigen, brieven van3) voorschrijving aan u, of brieven van voorschrijving van u?
2 Gijlieden zijt onze brief, geschreven in onze harten, bekend en gelezen van alle mensen;
3 Als die openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onzen dienst4) bereid, die geschreven is niet met inkt,5) maar door den Geest des levenden Gods,6) niet in stenen tafelen,7) maar in vlezen tafelen des harten.
4 En zodanig een vertrouwen9) hebben wij door Christus bij God.
5 Niet dat wij van onszelven bekwaam10) zijn iets te denken, als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;
6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet12) der letter, maar13) des Geestes; want de14) letter doodt, maar de Geest15) maakt levend.16)

Vanuit onzelf kunnen wij niet vertrouwen op God. Vanuit onzelf kunnen wij geen leesbare brief van Christus zijn. Daar hebben wij de kracht en de Geest van God voor nodig. (wij zijn daar niet toe bekwaam) Maar omdat God zelf ons bekwaam heeft gemaakt kunnen wij "goede werken" doen. Kunnen we God groot maken enz...

vanuit onzelf kunnen we niks goeds doen voor God. Wel voor onze naaste.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mei 2004 11:44

hijwel schreef:ik hoor al 2 keer dat de HC aangehaald wordt. Maar hij wordt maar helft aangehaald.

zondag 3 vr 8:
Maar zijn wij alzo verdorven dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?

antw: Ja wij; tenzij dat wij door de Geest Gods wedergeboren worden.

Helemaal mee eens hijwel, dat wilde ik net gaan zeggen!

Ik denk dat wat in de HC staat betrekking heeft op de al eerder door mij genoemde verticale relatie met God, en daarin kun je pas goed doen als je zonden vergeven zijn, zoals ook in de HC staat.

En Marnix, dat voorbeeld van de barmhartige Samaritaan lijkt me ook duidelijk genoeg ja!

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 21 mei 2004 16:03

Duurde ff, maar ik ben er eindelijk achter waar HC voor staat. Als ik het goed begrijp heeft iemand 4 eeuwen geleden wat regeltjes bedacht, die er nu nog steeds voor zorgen dat er hier van die zwaarmoedige figuren rondhangen. Knap hoor, =D> voor de bedenker hiervan. Dit had ie vier eeuwen geleden vast niet durven dromen

:x :x :x Heiden

joepie

Berichtdoor joepie » 21 mei 2004 16:15

Ik denk dat als je loopt je gedachten niet stil staan en je ogen om je heen kijken. En zelfs dat zal besmet zijn met zonde.

Terug naar “Archief”