Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 mei 2004 16:29

Ik ken mijn Kerk uitstekend, wees gerust.

En als Kuitert iets roept, dan is dat zijn probleem, maar ik ben blij dat de Protestantse Inquisitie nooit is opgericht.

Trouwens, ik heb zijn boek gelezen. Ik vind de theses erg gewaagd en ondersteun ze niet. Maar het lijkt me zinvol eerst dat boek te lezen en dan te oordelen. Net als bij Fortuyn.

En dan nog dit: jij geeft wel af op onze PKN, maar is jouw Kerk dan de Ware Kerk van de Heer?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 16:35

Optimatus schreef:Ik ken mijn Kerk uitstekend, wees gerust.

En als Kuitert iets roept, dan is dat zijn probleem, maar ik ben blij dat de Protestantse Inquisitie nooit is opgericht.

Trouwens, ik heb zijn boek gelezen. Ik vind de theses erg gewaagd en ondersteun ze niet. Maar het lijkt me zinvol eerst dat boek te lezen en dan te oordelen. Net als bij Fortuyn.

En dan nog dit: jij geeft wel af op onze PKN, maar is jouw Kerk dan de Ware Kerk van de Heer?

oh aub mij even niet recht zetten. Ik weet heel goed waar ik over praat

Kuitert zegt dat
- Christus slechts een voorbeeld is.
- Geen zoon van God is.
- hij niet zou willen dat een mens voor hem de dood in zou moeten gaan.
- de bijbel niet is geinpireerd door God
- Mensen een God nodig hebben om dat ze zo in elkaar zitten. Maar dat het goed mogelijk is dat er helemaal geen God bestaat.

spijt me zeer maar dit is zo vrijzinnig als de ziekte.

Absoluut anti Christelijk. Wat ZALIGMAKER betkent.

en dat kan jij komen met onzin over inquisitie. Je mag tegenwoordig als bijbelgetrouwe niets meer zeggen.

de Ware Kerk is een verzameling van mensen die ook in de PKN zitten, in mijn kerk, in de roomse kerk, Het zijn die mensen die Christus aan mogen nemen als Zaligmaker door het geloof.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 mei 2004 23:46

"Wie zonder zonden is..."

Ik vind jouw oordeel over onze PKN ietwat nogal tamelijk heel erg overtrokken. Dat één Kuitert dergelijke zaken uitkraamt, betekent niet dat onze gehele PKN niet deugt. Ik ben blij dat onze PKN niet direct allerhande mensen de kerk uitsmijt omdat zij zaken verkondigen die niet in lijn van onze PKN zijn.

Wij hebben geen ban of inquisitie nodig om Christus te volgen, maar alleen Christus Zelf. En dat vind ik een heel geruststellende gedachte.

En Kuitert? Plat gezegd: laat maar wauwelen.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 11 mei 2004 09:54

jacobH schreef:een naam is al genoemd

Kuitert

het nog levende? bewijs dacht ik zo

lid van de gereformeerde kerk en nu dus lid van de PKN

je kent je eigen kerk niet eens!!

snap jou niet zo eigenlijk. lekker boeiend dat Kuitert gereformeerd was en nu dus PKN is. ik was hervormde bond, en nu ook PKN. dan zit ie dus bij mij in de kerk. nou, ik heb niet met die man te maken hoor. en ik vind toch ook echt wel dat ie zeer verkeerde visies heeft.

maar als jij in de ger gem zit, dan zitten in die kerk (net als in alle andere kerken)ook mensen die zich christen noemen, maar Jezus niet kennen als hun Zaligmaker. dat vind ik net zo erg.

bovendien was voor de PKN de hervormde kerk ook al overal anders. van bond tot vrijzinnig. en toen gingen de mensen toch ook niet de hervormde kerk (bond) uit, omdat in een andere plaats bij de hervormde kerk een vrouw op de preekstoel stond? in die zin is er niks veranderd lijkt me.

ik kan met gerust geweten kerken in de PKN en daar lid zijn. wil me niet afscheiden. en heb nu 2 zondagen PKN meegemaakt, en er is echt geen verschil met vroegere diensten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 mei 2004 11:05

Ik vind onze PKN juist een afspiegeling van de maatschappij zoals die hoort te zijn: veelzijdig en open. Verder doet onze PKN mee aan allerlei goede activiteiten, zoals werelddiaconaat, Wereldraad van Kerken en kerkinactie.

Bij rampen is ook onze PKN paraat via giro 555 van de samenwerkende hulporganisaties. En met alle respect voor de GerGem, bij kerkinactie heb ik die nooit gezien, noch bij het werelddiaconaat noch bij de Wereldraad van Kerken.

Ik vind dat toch een beetje wereldmijdend gedrag en dat lijkt me niet in het licht van het rentmeesterschap.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 11 mei 2004 21:13

Optimatus schreef:"Wie zonder zonden is..."

Ik vind jouw oordeel over onze PKN ietwat nogal tamelijk heel erg overtrokken. Dat één Kuitert dergelijke zaken uitkraamt, betekent niet dat onze gehele PKN niet deugt. Ik ben blij dat onze PKN niet direct allerhande mensen de kerk uitsmijt omdat zij zaken verkondigen die niet in lijn van onze PKN zijn.

Wij hebben geen ban of inquisitie nodig om Christus te volgen, maar alleen Christus Zelf. En dat vind ik een heel geruststellende gedachte.

Is Kuitert de enige. Hoeveel predikanten in jouw kerk zegenen homo's in?

denken echt niet veel anders dan kuiter hoor. Laten we alleen maar naar de gebr ter linden kijken.

Jezus als Zaligmaker...... NEUHHHHHH

Maria als maagd die zwanger werd neuhhhhhhhhhhh

vrijzinnig dus yeahhhhhhhhhhhhhhhhh

en ik doe geen waarde oordeel over de pkn in zijn geheel uitspreken. wel over de leer die sommige er bezigen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 11 mei 2004 21:15

Optimatus schreef:"Wie zonder zonden is..."

Welke Christus, je zou ze de kost moeten geven die helemaal niet in Christus geloven.

en even voor alle duidelijkheid. Tucht is iets uitgesproken bijbels hoor. Dat jij daar tegen bent is juist onbijbels.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 mei 2004 21:26

Ik heb nooit beweerd dat ik tegen tucht ben. Ik heb alleen grote vraagtekens bij jouw opvatting van tucht. Tucht als in geestelijke dictatuur leidt tot niks. In onze PKN is het gelukkig mogelijk op basis van respect met elkaar te discussiëren zonder dat er mensen direct de Kerk uitgebonjourd worden.

Ik durf te beweren dat in onze PKN minder gezemeld wordt over kleine regeltjes zoals in de zogenaamde orthodox-gereformeerde stromingen vrij regelmatig gebeurt. Waar ik bijvoorbeeld niet goed van wordt, is dat er een ellenlange discussie wordt gevoerd over de vraag of een predikant een lange of een korte broek moet dragen (al dan niet ook nog een bef). Daar gaat het namelijk helemaal niet om in het Christelijk geloof.

Het algemeen (katholiek) ongetwijfeld Christelijk geloof heeft twee belangrijke wetten:

God liefhebben met het gehele hart, het gehele wezen en het gehele verstand.
Je naaste liefhebben als jezelve.

Over de predikanten Ter Linden: heb je ooit "Het verhaal gaat" gelezen? Daarin schrijft Ds. Nico ter Linden letterlijk over Jezus als Zaligmaker en over de maagdelijke geboorte (zie ook Belijdenis van Nicæa-Constantinopel).

Wat is er eigenlijk mis met vrijzinnigheid? Ik ben blij dat ik vrij ben te kiezen voor Jezus zonder dat het geloof me door de strot geduwd wordt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 21:41

jacobH schreef:en ik doe geen waarde oordeel over de pkn in zijn geheel uitspreken. wel over de leer die sommige er bezigen.

Dan zit je hier in het verkeerde topic, want dit gaat over de PKN...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 mei 2004 22:23

jacobH schreef:Is Kuitert de enige. Hoeveel predikanten in jouw kerk zegenen homo's in?

Ten eerste kunnen homohuwelijken enkel gezegend worden, niet ingezegend. Daardoor kan het niet de status van huwelijk krijgen. Je kunt het vergelijken met de zegen die de predikant aan het einde van de dienst geeft aan de hele gemeente.

Ten tweede hebben dominees die homohuwelijken zegenen daar ook eerst heel goed over nagedacht en er bijbelstudie over gedaan. Er zijn nu eenmaal verscheidene interpretaties van de bijbel. Kijk bijvoorbeeld eens op http://home.wanadoo.nl/inspiritus/christen%20en%20homo.htm (ik hoop dat de link het doet).

Maar nu weer on topic!
Hoe is het tegenwoordig in Katwijk?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 11 mei 2004 22:56

Optimatus schreef:Ik heb nooit beweerd dat ik tegen tucht ben. Ik heb alleen grote vraagtekens bij jouw opvatting van tucht. Tucht als in geestelijke dictatuur leidt tot niks. In onze PKN is het gelukkig mogelijk op basis van respect met elkaar te discussiëren zonder dat er mensen direct de Kerk uitgebonjourd worden.

Ik durf te beweren dat in onze PKN minder gezemeld wordt over kleine regeltjes zoals in de zogenaamde orthodox-gereformeerde stromingen vrij regelmatig gebeurt. Waar ik bijvoorbeeld niet goed van wordt, is dat er een ellenlange discussie wordt gevoerd over de vraag of een predikant een lange of een korte broek moet dragen (al dan niet ook nog een bef). Daar gaat het namelijk helemaal niet om in het Christelijk geloof.

Het algemeen (katholiek) ongetwijfeld Christelijk geloof heeft twee belangrijke wetten:

God liefhebben met het gehele hart, het gehele wezen en het gehele verstand.
Je naaste liefhebben als jezelve.

Over de predikanten Ter Linden: heb je ooit "Het verhaal gaat" gelezen? Daarin schrijft Ds. Nico ter Linden letterlijk over Jezus als Zaligmaker en over de maagdelijke geboorte (zie ook Belijdenis van Nicæa-Constantinopel).

Wat is er eigenlijk mis met vrijzinnigheid? Ik ben blij dat ik vrij ben te kiezen voor Jezus zonder dat het geloof me door de strot geduwd wordt.

die heb je dus niet gelezen.

De heer ter linden heeft openlijk tegen de heer knevel in het televisie programma het elfde uur dit gezegd. AUB je moet wel met waarheden komen aub. Dit is nu al de tweede keer.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 11 mei 2004 22:57

Lalage schreef:
jacobH schreef:Is Kuitert de enige. Hoeveel predikanten in jouw kerk zegenen homo's in?

Ten eerste kunnen homohuwelijken enkel gezegend worden, niet ingezegend. Daardoor kan het niet de status van huwelijk krijgen. Je kunt het vergelijken met de zegen die de predikant aan het einde van de dienst geeft aan de hele gemeente.

Ten tweede hebben dominees die homohuwelijken zegenen daar ook eerst heel goed over nagedacht en er bijbelstudie over gedaan. Er zijn nu eenmaal verscheidene interpretaties van de bijbel. Kijk bijvoorbeeld eens op http://home.wanadoo.nl/inspiritus/christen%20en%20homo.htm (ik hoop dat de link het doet).

Maar nu weer on topic!
Hoe is het tegenwoordig in Katwijk?

tuurlijk, je kan natuurlijk van alles. Maar iets wat de bijbel noemt mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, moet worden gezegent dan ben je ver van de weg. Ik lees niet eens je studie. Kan niet anders dan onzin zijn.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 11 mei 2004 23:13

jacobH schreef: AUB je moet wel met waarheden komen aub. Dit is nu al de tweede keer.

En dit is de 88e keer dat jij met jouw waarheden komt die flauwe kul blijken te zijn. Optimatus kan hier schrijven tot sint-juttemis en al je onzin weerspreken, en Lalage kan je 100 keer uitleggen hoe het zit, maar je blijft maar doorgaan met je one-liners. Zeg gewoon dat je een PKN-hater bent. En dat alleen JIJ de waarheid in pacht hebt. Dan zijn we klaar.
Goed idee?

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 11 mei 2004 23:16

Het ging dus over Katwijk. Zo staan de zaken er nu voor:

---------------------------------------

DEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft dinsdag een groep hervormden in Katwijk aan Zee die buiten een fusiekerk willen blijven, in het ongelijk gesteld. De zogeheten 'bezwaarden' wilden met een kort geding maatregelen ongedaan maken die tegen hen waren genomen.

De centrale kerkenraad had onder meer besloten de betaling van de salarissen van de twee predikanten stop te zetten per 1 mei, de dag waarop de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) een feit werd. De rechter oordeelde dat het dienstverband met de Hervormde Gemeente inderdaad is beëindigd, maar dat die de salarissen nog tot 1 augustus moet doorbetalen om de predikanten in staat te stellen andere voorzieningen te treffen.

De predikanten mogen van de centrale kerkenraad hun pastorieën nog tot 1 november bewonen. Verder kunnen de bezwaarden tot 1 september tegen betaling gebruik maken van twee kerken, de Ichtuskerk en de Pniëlkerk. De rechter achtte beide maatregelen redelijk.

De rechter benadrukte in zijn vonnis dat de bezwaarden zich moeten neerleggen bij het meerderheidsbesluit van de hervormde synode om in te stemmen met de kerkfusie. Hij kan zich verenigen met het standpunt van de kerkleiding dat bezwaarden die buiten de PKN willen blijven, hun lidmaatschap moeten opzeggen, hun kerkelijk ambt moeten neerleggen en hun bezittingen moeten afstaan.

De bezwaarden weigeren dat, omdat zij van mening zijn dat ze de Nederlandse Hervormde Kerk voortzetten. De rechter verklaarde alleen de bezwaarde predikanten en ambtsdragers ontvankelijk. De twee wijkgemeenten zijn volgens hem geen afzonderlijke rechtspersonen.

bron:http://www.sowinfo.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=864

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 23:30

jacobH schreef:Ik lees niet eens je studie. Kan niet anders dan onzin zijn.

Vind je dat nu niet een beetje erg zwak en ongeloofwaardig? Zeg dan niks!

Ik dacht dat het een goede reformatorische gewoonte was om de schriften te onderzoeken, maar daar hecht jij blijkbaar geen waarde aan.. :shock: Welnee joh, gewoon lekker alles afkraken wat niet in je straatje past, das veel makkelijker!! Je zou toch eens moeten nadenken...brrrr... :roll:

Terug naar “Archief”