Muziek in de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2004 20:26

SDG schreef:
Klaas schreef:Noem dat maar gewoon...
Klaas

Nou, gezien het feit dat GerGemmers in de regel goed vertegenwoordigd zijn op fora als deze, zou het voor velen een bekend verschijnsel moeten zijn dat er tijdens rouwdiensten als regel niet wordt gezongen.

Ik weet zo net nog niet of hetgeen Joris stelde ook binnen de GerGem van toepassing is, n.l. dat een rouwdienst geen officiële eredienst is. Het gebeurt wel onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad, dus bepaalt ook de kerkenraad wat er wel en wat er niet mag tijdens zo'n dienst.
En dan gebeuren er weleens dingen niét die de overledene of de familie wèl graag had gewild. Een mooi stuk van Bach op het orgel vóór aanvang van de dienst, een mooie psalm gezongen tijdens de dienst: als de kerkenraad het niet goed vindt, gebeurt het niet, ook al zou 't testamentair zijn vastgelegd. Daar zit dus precies de clou: is het een kerkdienst, onder verantwoordelijkheid van een kerkenraad, of niet?

SDG

Hm, beetje jammer dat de kerkenraad haar eigen uiterlijkheden belangrijker vind dan de laatste wens van een dode.. :roll:

A little respect...

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 03 mei 2004 23:15

trijntjejohanna schreef:WAAROM WORDT ER DAN NIET GEZONGEN??? ksnap dat niet?? is dat ook al verkeerd ofzo?>

De heersende opvatting schijnt te zijn dat je alleen reden hebt om te zingen als er reden is om te veronderstellen dat de overledene nu het driemaal Heilig mag aanheffen - en die reden ziet men niet zo vaak...

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

joepie

Berichtdoor joepie » 04 mei 2004 06:03

Kijk TrijntjeJohanna, als wij sterven dan geloven wij dat we een doorgaan naar het eeuwige leven hebben. En in de kerk van SDG niet. Dat kun je niet zomaar zeggen over jezelf niet, maar zeker niet over iemand anders. Ook als dat je vader, moeder, broer/zus is.
Ik ben eens bij de begravenis geweest van mijn vriendin haar broer. Hij was 16 jaar en ze zijn van de Ger Gem.
Werd niet gezongen, niet over Gods heil gesproken, geen troost gebracht.
En of hij in de hemel was konden ze niet zeggen want hij was die week daarvoor nog van een feestje thuis gekomen terwijl hij toen een glaasje te veel op had.
Arm, arm.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 04 mei 2004 07:18

joepie schreef:Kijk TrijntjeJohanna, als wij sterven dan geloven wij dat we een doorgaan naar het eeuwige leven hebben. En in de kerk van SDG niet. Dat kun je niet zomaar zeggen over jezelf niet, maar zeker niet over iemand anders. Ook als dat je vader, moeder, broer/zus is.
Ik ben eens bij de begravenis geweest van mijn vriendin haar broer. Hij was 16 jaar en ze zijn van de Ger Gem.
Werd niet gezongen, niet over Gods heil gesproken, geen troost gebracht.
En of hij in de hemel was konden ze niet zeggen want hij was die week daarvoor nog van een feestje thuis gekomen terwijl hij toen een glaasje te veel op had.
Arm, arm.

wat lijkt mij dat vreselijk... wat een onzekerheid.... waar haal je dan ooit je troost vandaan????
ik haal dat juist uit het feit dat k weet dat men naar de Hemel gaat... toen mijn oma overleed.. wist ik dat ze in de Hemel was en dat het daar beter voor haar was.... dat gaf mij troost...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 04 mei 2004 07:19

SDG schreef:
trijntjejohanna schreef:WAAROM WORDT ER DAN NIET GEZONGEN??? ksnap dat niet?? is dat ook al verkeerd ofzo?>

De heersende opvatting schijnt te zijn dat je alleen reden hebt om te zingen als er reden is om te veronderstellen dat de overledene nu het driemaal Heilig mag aanheffen - en die reden ziet men niet zo vaak...

SDG

je kan toch ten alle tijde God loven en prijzen en aanbidden??

joepie

Berichtdoor joepie » 04 mei 2004 07:21

trijntjejohanna schreef:
SDG schreef:

SDG

je kan toch ten alle tijde God loven en prijzen en aanbidden??

Voor wat? Dat er iemand dood is die nog niet eens bekeerd was? Dus verloren.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 04 mei 2004 07:22

dat weet je toch niet.... :wink:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 mei 2004 07:25

Ik snap het niet!! Ik ben in de ger.gem. in ned opgevoed en bij ons word tijdens een rouwdienst echt wel gezongen!! Meestal o.a. psalm 89 vers 19.
Bij het graf worden dan ook vaak de 12 artikelen nog voorgelezen!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 mei 2004 07:33

SDG schreef:De heersende opvatting schijnt te zijn

En wat vind jij daarvan?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 04 mei 2004 09:30

Klaas schreef:
SDG schreef:De heersende opvatting schijnt te zijn

En wat vind jij daarvan?

Op dit punt ben ik het met de heersende opvatting niet eens. Muziek kan juist bij rouwdiensten weleens iets vertolken waarvoor woorden tekort schieten. Een rouwdienst waarin geen muziek klinkt en waar niet gezongen wordt, mist iets. Maar erger is een rouwdienst waar het Evangelie niet klinkt.

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 27 mei 2004 09:56

Bookman is GG. En daar wordt gewoon gezongen tijdens rouwdiensten. Een psalm aan het begin van de dienst, een psalm aan het eind van de dienst. Uhhhh wat Ikke 21 zegt dat er bij de GGN ook gezongen wordt met de 12 geloofsartikelen, dat doen ze alleen als de Kerkenraad er van overtuigd is als iemand "goed weg is".
Ik spreek uit ervaring, gelieve dat bij reactie in ogenschouw te nemen......... :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 10:04

Even een rectificatie van bookman: Er wordt ook niet gezongen als hij of zij 'goed weg is'.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 27 mei 2004 10:49

WM schreef:
Even een rectificatie van bookman: Er wordt ook niet gezongen als hij of zij 'goed weg is'.

WM doe niet zo eigenwijs. In 98 is hier een godzalige ouderling van deGGN begraven door Ds. Mallan en die liet toen zingen Psalm 116. Maar WM was daar natuurlijk ook bij en weet het veeeeeeeeeeeeel beter :!:
Je had mijn laatste opmerking beter moeten lezen..............ik wordt soms zo moe van je....zucht. :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 10:51

Haha, sorry, maar ik heb ook een begrafenis meegemaakt en daar werd niet gezongen, dus vandaar...

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 11:03

Het Weermannetje schreef:Haha, sorry, maar ik heb ook een begrafenis meegemaakt en daar werd niet gezongen, dus vandaar...

ja, EEN begrafenis.... :?

Terug naar “Archief”