Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2004 13:14

Mariamagdalena schreef:
Aragorn schreef:
Ja, en welke vormen noem je nu nog wel sex en welke niet?

:oops: die dingen durf ik hier niet te benoemen, maar er zijn vele vormen, die nog ruiger zijn dan de geslachtsdaad op zich :oops:

Ja, dat begrijp ik, maar dat is dan ook sex lijkt mij. Maar ik dacht dat je dingen die minder 'ruig' zijn bedoelde. Dus noem je zoenen al sex, of elkaar bevredigen, whatever..? Dat is voor meerderlei interpretatie vatbaar, dus als je zegt geen sex voor het huwelijk -en dan alle vormen van- is het nog niet echt duidelijk wat je daarmee bedoelt.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 08 apr 2004 15:02

Volgens mij komen we hier echt nóóit uit! Voor ieder is de grens anders...

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 08 apr 2004 16:31

Christa schreef:Volgens mij komen we hier echt nóóit uit! Voor ieder is de grens anders...

idd, maar toch is't wel goed denkk om 'ns met anderen van gedachten te wisselen...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 09 apr 2004 22:45

Wat vind jij er van dan?

Ik denk nog steeds dat je geen grenzen moet aangeven (als kerk, of iets dergeiljks). Ik denk dat het namelijk een hele persoonlijke keuze is... Seks is uiterst kostbaar, tastbaar en persoonlijk.

Ik geloof in seks als een verzegeling op liefde.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 10 apr 2004 10:10

kurtyo schreef:Wat vind jij er van dan?

Ik denk nog steeds dat je geen grenzen moet aangeven (als kerk, of iets dergeiljks). Ik denk dat het namelijk een hele persoonlijke keuze is... Seks is uiterst kostbaar, tastbaar en persoonlijk.

Ik geloof in seks als een verzegeling op liefde.

wat ik er van denk?
ik denk juist wel dat je grenzen moet afspreken, anders ga je zo over je grenzen heen... Ook al heb je het misschien niet over gehad, toch heb je voor je zelf wel grenzen denkk maar zo...

Dat seks uiterst kostbaar, tastbaar en persoonlijk is ben ik helemaal met je eens!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 apr 2004 12:40

Grenzen zijn misschien belangrijk, maar wel erg persoonlijk. Je kunt dus geen 'algemene'grenzen afspreken: grenzen die voor iedereen gelden. Iedereen moet voor zich kijken. De een heeft geslachtsgemeenschap de ander zoent alleen (soms zelfs zonder tong...). Ieder z'n goed recht.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 13 apr 2004 10:07

Race406 schreef:Beste mensen,

Ik volg de discussie rond dit onderwerp, en wat me opvalt is dat er regelmatig gezegd wordt dat Gods Woord niet expliciet zegt of sex wel of niet voor het huwelijk mag. Zullen we samen eens Genesis 2:24 lezen? Daar staat: "Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn."
Vrij vertaald: Kereltje gaat bij pa en ma weg, om samen met zijn vrouw een huisje te gaan wonen. En wanneer is iemand je vrouw?????? Juist, ja! Als je getrouwd bent. En als je getrouwd bent mag je dus tot 1 vlees zijn (dit slaat overduidelijk op sex hebben). :oops: Is het zo duidelijk genoeg? En zullen we de discussie maar niet gaan voortzetten met de vraag tot hoever je dan wel mag gaan? Want als je die vraag stelt betekent dat dat je tot de grens wilt gaan, zodat wat je doet nog net mag. In zo'n geval ben je al te ver gegaan, want je intentie is dan ten enen male verkeerd.

Sorry mensen...beetje laat...ik kom niet zo vaak op forum! Maar dit had ik ook willen zeggen:) Ik ben helemaal mee eens:)
DUs.....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 13 apr 2004 10:19

kurtyo schreef:Grenzen zijn misschien belangrijk, maar wel erg persoonlijk. Je kunt dus geen 'algemene'grenzen afspreken: grenzen die voor iedereen gelden. Iedereen moet voor zich kijken. De een heeft geslachtsgemeenschap de ander zoent alleen (soms zelfs zonder tong...). Ieder z'n goed recht.

Ja en dat is best moeilijk! Ik heb ook 2maandjes een relatie gehad....en ik heb niet zo'n moeite met sommige dingen! Alleen DE daad wil ik bewaren....maar hoe verder je gaat hoe moeilijker het word lijkt mij! Ik heb gelukkig nog niet in die verleiding gestaan!! Gelukkig maar.....iedereen zijn grens is anders! En dat is best lastig! Je moet er in je relatie samen uit komen hoe ver je gaan wil!!! En niet ondertussen dat je bezig bent......de grens verleggen want dat is niet goed! Maar IK weet voor mijzelf! Ik wil geen gemeenschap voor mijn huwelijk! Dat is te mooi om met iedereen te delen!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 apr 2004 10:25

Ik vind het onzin om zo'n groot verschil te zien tussen geslachtsgemeenschap en andere daden als orale bevrediging e.d. Ik bedoel: wat is het verschil qua 'mooiheid'?

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 13 apr 2004 10:29

Funlover schreef:Je moet er in je relatie samen uit komen hoe ver je gaan wil!!!

Dat is vaak wel duidelijk, niet de daad (als je tenminste een beetje serieus met sexualiteit en de Bijbel omgaat).

Funlover schreef:En niet ondertussen dat je bezig bent......de grens verleggen want dat is niet goed!

Wat versta je onder grens? Is de grens de geslachtsgemeenschap, of is het een bepaald gebied op het lichaam waar de ander niet mag komen? Als dat laatste het geval is, dan verschuift die grens toch wel. Je moet denk ik goed in de gaten houden, wanneer denk je te gaan trouwen. Als je nog 4 jaar verkering moet hebben omdat je allebei nog in de examenklas zit en je hebt met elkaar afgesproken dat je geen gemeenschap wilt voor het huwelijk, dan moet je op lichamelijk gebied niet zover gaan dat je na een half jaar elkaar al naakt ziet en overal streelt. Dan hou je het die laatste 3,5 jaar echt niet vol om geen gemeenschap met elkaar te hebben. Een beetje "planning" is denk ik wel handig.

Funlover schreef:Maar IK weet voor mijzelf! Ik wil geen gemeenschap voor mijn huwelijk! Dat is te mooi om met iedereen te delen!

Inderdaad, zoiets moois wil je maar met 1 iemand delen. Daarom is het ook zo rot als je met elkaar naar bed bent geweest en de verkering gaat daarna uit. Dan is het voor een meisje "ingrijpender" dat ze hét al heeft gedaan, dan voor de jongen.
Laatst gewijzigd door Hydro op 13 apr 2004 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 apr 2004 10:31

Dat laatste ben ik absoluut NIET met je eens Gandalf!!! Absoluut NIET!!!

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 13 apr 2004 10:36

kurtyo schreef:Dat laatste ben ik absoluut NIET met je eens Gandalf!!! Absoluut NIET!!!

Misschien is "pijnlijker" niet het goede woord. Kan er beter "ingrijpender" van maken. Ik bedoelde te zeggen dat het het lichaam van het meisje is waarbinnen alles plaatsvindt en dat het daarom ingrijpender is voor een meisje als zoiets plaats heeft gevonden en de verkering gaat daarna uit. Bij een volgende verkering (en zeker als ze wat verder gaat op lichamelijk gebied) zal dat denk ik weer naar boven komen, de herinnering aan die andere keer dat ze...

Misschien dat het nu wat duidelijker is?
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 13 apr 2004 10:40

Funlover schreef:En niet ondertussen dat je bezig bent......de grens verleggen want dat is niet goed!

Wat versta je onder grens? Is de grens de geslachtsgemeenschap, of is het een bepaald gebied op het lichaam waar de ander niet mag komen? Als dat laatste het geval is, dan verschuift die grens toch wel. Je moet denk ik goed in de gaten houden, wanneer denk je te gaan trouwen. Als je nog 4 jaar verkering moet hebben omdat je allebei nog in de examenklas zit en je hebt met elkaar afgesproken dat je geen gemeenschap wilt voor het huwelijk, dan moet je op lichamelijk gebied niet zover gaan dat je na een half jaar elkaar al naakt ziet en overal streelt. Dan hou je het die laatste 3,5 jaar echt niet vol om geen gemeenschap met elkaar te hebben. Een beetje "planning" is denk ik wel handig.

Uhm....ik heb misschien wel als ik dit nu zo lees...in mijn laatste relatie een lage grens gehad!! Ik heb daar achteraf wel spijt van en dank ik God...dat alles goed is gegaan...en heb ik Hem gevraag...mijn in volgende relatie te helpen en te lijden! Maar ja...wat is de grens he?! Het is en blijft zo moeilijk! Maar je hebt idd gelijk......dat je echt moet plannen anders hou je het niet vol! Ik ben het helemaal met je eens!

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 13 apr 2004 10:43

Dit bovenste...had ik niet getypt hoor...dat was van uh.... :oops: (een ander) :wink:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 apr 2004 11:38

Gandalf, ik snap het. En wat betreft het lichamelijk aspect ben ik het met je eens. Met het psychologische aspect echter absoluut niet!

En ach, wat is een grens: What's in a name?

En wat ik al zei:
Ik vind het onzin om zo'n groot verschil te zien tussen geslachtsgemeenschap en andere daden als orale bevrediging e.d. Ik bedoel: wat is het verschil qua 'mooiheid'?

Terug naar “Archief”