Verzekeren en geloof, kan dat samen gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 02 apr 2004 14:31

Het Weermannetje schreef:Nou als je je verzekert tegen de kwade dingen, zeg je tegen God dat je die liever niet hebt. En misschien zijn die juist wel goed voor je.

Zet jij nooit een paraplu op, of trekt een winterjas aan, of zet een bril op, of trek je schoenen aan ?

Niet doen hoor ! je verzet je tegen God , want je bent naakt geschapen.
Weest blij in de Heer !

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 02 apr 2004 14:31

Mijn oma vertelde op een keer over een weduwe die een vast geloof in God had. Ze had het arm en had geen geld om haar kinderen te eten te geven. Toen is ze in vurig gebed gegaan en 's avonds hoorde ze de brievenbus klepperen...ze liep naar de gang en daar lag een envelop met geld..De vrouw wist niet wie het gebracht had want ze had haar nood alleen aan God bekent gemaakt..Zij had geen verzekering nodig zij had genoeg aan God. Als je zo'n geloof heb dan verlang je niet naar een verzekering maar als je geloof kleiner is zie de verzekering dan als middel van God.
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 14:54

Ik zou niet durven zeggen dat je een kleiner geloof hebt als je er wel voor kiest om je te verzekeren... en ik vraag me ook af of al diegenen die 'principieel bezwaard' zijn wel zo'n groot geloof hebben.

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 02 apr 2004 17:20

Aragorn schreef:Ik zou niet durven zeggen dat je een kleiner geloof hebt als je er wel voor kiest om je te verzekeren... en ik vraag me ook af of al diegenen die 'principieel bezwaard' zijn wel zo'n groot geloof hebben.

Het staat er misschien wat krom, maar ik bedoel het niet in de negatieve zin van : wie zich verzekert is kleiner van geloof :lol:
Ik bedoelde meer als je zo groot vertrouwen heb in God dat je je niet wil verzekeren om die reden..prima, heel mooi zelfs. Ik zelf zie het wat anders ik heb niet zo'n sterk geloof dat ik dat durft om mezelf niet te verzekeren...en zie het dus als uitkomst van God dat hij gezorgd heeft voor verzekeringen. Ik zou in angst leven zo van:' "oei brand mijn huis niet af" of "wordt ik niet ernstig ziek" enz.. en zulke gedachte houden je geest ook bezig en ver van God af. Dan kan je beter rustig verzekert zijn en je geest de rust geven om zich aan God en de naasten te wijden

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 apr 2004 18:27

Een inboedelverzekering hebben wij ook niet, want er valt toch niks te halen bij ons. Maar sommige verzeleringen zijn verplicht, zoals het ziekenfonds. En de dodenverzekering hebben wij ook (alleen de ouders) want je kunt je kinderen niet voor 2500 euro op laten draaien voor de goedkoopste begrafenis.En verzekering voor de auto is ook gewoon verplicht. Dan kun je nog zo gelovig zijn, maar het moet van de staat, net als ziektekosten en brommerverzekering. Dus, je komt er hier niet onderuit. Maar wij verzekeren ons niet overal voor, nee, vertrouwen hebben wij wel in de Heer!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 02 apr 2004 18:39

Mariamagdalena schreef:Een inboedelverzekering hebben wij ook niet, want er valt toch niks te halen bij ons. Maar sommige verzeleringen zijn verplicht, zoals het ziekenfonds. En de dodenverzekering hebben wij ook (alleen de ouders) want je kunt je kinderen niet voor 2500 euro op laten draaien voor de goedkoopste begrafenis.En verzekering voor de auto is ook gewoon verplicht. Dan kun je nog zo gelovig zijn, maar het moet van de staat, net als ziektekosten en brommerverzekering. Dus, je komt er hier niet onderuit. Maar wij verzekeren ons niet overal voor, nee, vertrouwen hebben wij wel in de Heer!

Even nog 1 keer voor alle duidelijkheid. Je bent tot geen een verzekering verplicht. Dit is pure nonsens. Als je je niet wilt verzekeren kun je dit aangeven. Maar het is wel sinds een aantal jaren: Vrijstelling kan maar dan ook voor alles. Dus niet alleen vrijstelling voor ziekenfonds of auto. Oudere mensen die dat wel zijn e waar de situatie niet gewijzigd is kunnen dat nog wel hebben.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 18:42

zussie schreef:
Aragorn schreef:Ik zou niet durven zeggen dat je een kleiner geloof hebt als je er wel voor kiest om je te verzekeren... en ik vraag me ook af of al diegenen die 'principieel bezwaard' zijn wel zo'n groot geloof hebben.

Het staat er misschien wat krom, maar ik bedoel het niet in de negatieve zin van : wie zich verzekert is kleiner van geloof :lol:
Ik bedoelde meer als je zo groot vertrouwen heb in God dat je je niet wil verzekeren om die reden..prima, heel mooi zelfs. Ik zelf zie het wat anders ik heb niet zo'n sterk geloof dat ik dat durft om mezelf niet te verzekeren...en zie het dus als uitkomst van God dat hij gezorgd heeft voor verzekeringen. Ik zou in angst leven zo van:' "oei brand mijn huis niet af" of "wordt ik niet ernstig ziek" enz.. en zulke gedachte houden je geest ook bezig en ver van God af. Dan kan je beter rustig verzekert zijn en je geest de rust geven om zich aan God en de naasten te wijden

Maar toch lijkt het alsof je het wel een proeve van groot geloof vind om je niet te verzekeren, terwijl je mi. net zo goed een groot geloof kunt hebben en je wel verzekeren, gewoon omdat er niets mis mee is. Waarom zou je het jezelf moeilijker maken dan het is?

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 02 apr 2004 21:55

Over het algemeen heb ik respect voor mensen die zich om principiele redenen niet verzekeren/inenten ed. Bij geld kwesties kan een diaconie nog wel bijspringen (maar ook dat is niet logisch, bovendien is het inroepen van de diaconie niet zo makkelijk), maar ziektes zijn meestal niet met geld op te lossen.

Ik wil er wel een kanttekening bij maken. Ik houd er namelijk absoluut niet van dat sommige niet-verzekerden, anderen verwijten dat ze Gods voorzienigheid te kort doen. Over het algemeen zullen ze namelijk wel hun gordel omdoen en de auto op slot. Naar mijn mening is er geen principieel verschil met verzekeren.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 02 apr 2004 22:02

Wel aardig in verband met deze discussie is dat ik net 'Hoe God verdween uit Jorwerd' aan het lezen ben.
Wat er in dit boek naar voren komt, is dat hoe meer de mens (boer) door middel van ingrijpen de natuur is gaan reguleren, hoe minder mensen er naar de kerk komen.

Ik denk dat we wel mogen concluderen dat niet alleen het verzekeren een invloed heeft op het omgaan met de voorzienigheid van God, maar ook de hele vertechnisering/regulering van onze maatschappij.
Dit zorg er bijvoorbeeld voor dat wij in Nederland ons nooit afvragen of er morgen nog eten is. De supermarkt heeft namelijk al eten sinds we ons kunnen herinneren. 50-100 geleden wat dat zeker niet vanzelfsprekend.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 22:34

cire schreef:Wel aardig in verband met deze discussie is dat ik net 'Hoe God verdween uit Jorwerd' aan het lezen ben.
Wat er in dit boek naar voren komt, is dat hoe meer de mens (boer) door middel van ingrijpen de natuur is gaan reguleren, hoe minder mensen er naar de kerk komen.

Ik denk dat we wel mogen concluderen dat niet alleen het verzekeren een invloed heeft op het omgaan met de voorzienigheid van God, maar ook de hele vertechnisering/regulering van onze maatschappij.
Dit zorg er bijvoorbeeld voor dat wij in Nederland ons nooit afvragen of er morgen nog eten is. De supermarkt heeft namelijk al eten sinds we ons kunnen herinneren. 50-100 geleden wat dat zeker niet vanzelfsprekend.

Zegt dat niet meer over het geloof van die boeren als over de regulering van de landbouw of verzekeren? Logisch, als je helemaal vd. natuur afhankelijk bent wil je wel in God geloven en Hem vragen om regen enzo. Maar dat is niet de kern van het geloof denk ik zo..

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 05 apr 2004 13:29

Aragorn schreef:
zussie schreef:

Maar toch lijkt het alsof je het wel een proeve van groot geloof vind om je niet te verzekeren, terwijl je mi. net zo goed een groot geloof kunt hebben en je wel verzekeren, gewoon omdat er niets mis mee is. Waarom zou je het jezelf moeilijker maken dan het is?

aragron, aragron, hoe kan ik het je toch duidelijk maken....het lijkt wel als of je me niet wil begrijpen maar dat spreek ik niet hard op uit anders vlieg je me aan :P :P :( :(

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2004 13:33

Ik wil je best begrijpen hoor. :wink: Maar ik dacht nu eenmaal uit jou posting op te kunnen maken dat je geen verzekering aan een groot geloof koppelde en wel een verzekering aan een kleiner geloof.
Maar begrijp ik je nu wel goed, als ik zeg dat je dat blijkbaar toch niet dacht?

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 05 apr 2004 13:57

Aragorn schreef:Ik wil je best begrijpen hoor. :wink: Maar ik dacht nu eenmaal uit jou posting op te kunnen maken dat je geen verzekering aan een groot geloof koppelde en wel een verzekering aan een kleiner geloof.
Maar begrijp ik je nu wel goed, als ik zeg dat je dat blijkbaar toch niet dacht?

Ik ben zeer vereerd dat je me begrijpt :wink: :P haha laten we zeggen dat het een miscommunicatie was...hoe dan ook..wie ben ik om over iemands hoeveelheid geloof te oordelen....hums dit staat er ook niet zo mooi misschien maar ook dit is niet nagatief bedoelt voor er miscommunicatie ontstaat

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2004 14:07

Haha, ja dat zegt wel wat over je didactische vaardigheden als je in staat bent zelfs zo iemand als ik te laten begrijpen wat je bedoelt.. :!: :lol:

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 05 apr 2004 15:56

Maar mag je je dan niet verzekeren? Je hoeft je vertrouwen niet op de verzekering te stellen, je moet het op God stellen!! Ik vind dat je dan best kan verzekeren.

Terug naar “Archief”