Infralapsariërs en supralapsariërs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 14:03

Inderdaad, God is al begonnen. Daarom kan ik nu zelf kiezen. Het begint met God, dat Hij werkt... maar daarna krijg je zelf oko verantwoordelijkheid om te kiezen. Omdat Hij begon kun je nu voor Hem kiezen. Of tegen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 mar 2004 15:30

Het Weermannetje schreef:Wij willen echt niet hoor. We moeten eerst er aan ontdekt worden wie we zelf van nature zijn. Er staat in de Bijbel: Ik heb ze getrokken met mensenzelen, met touwen der liefde. Dus God moet het echt zelf doen.

Ik heb van mijn Vader in de Hemel nog nooit voorwaardes gehoord, voordat je mag vragen om vergeving. Wil je toch wat zelf gaan doen weermannetje? Jij moet jezelf eerst gaan ontdekken aan wie je bent van nature.

Weet je, het klinkt alemaal zo van: dit is mij zo geleerd en zo is het.
Kijk eens diep in jou hart, mij is dit ook altijd geleerd en het is in theorie ook waar. Maar kijk eens diep in je hart, ik ben er achter gekomen dat ik diep van binnen niks anders wilde dan God dienen. God werkt dat zelf, daar hoef jij niks aan te doen. Jij hoeft niet eerst je zonde te ontdekken, het enige wat je moet doen is een keuze maken: of voor altijd je hart aan God geven, of aan de duivel.

God vraagt van je om in Hem te geloven, om Jezus na te volgen. En dat mag je doen omdat je dat wel wil! En als je het niet kan, dan helpt God daar zelf bij.

Kijk eens diep in je hart, waarom denk je na over deze dingen. Waarom wil jij God vinden? Waarom ben je eigenlijk op zoek naar God. Waarom ben je op naar Iemand die jou Lief heeft? Dat is maar 1 ding: God heeft een verlangen gegeven in jou hart naar God toe. En dat verlangen mag je echt achterna lopen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 30 mar 2004 16:07

Lieve mensen!,

Laten we niet de nadruk gaan leggen op een deelaspect van het komen tot Jezus.
Niemand komt tot Mij, tenzij dat de Vader hem trekke.
Aan de andere kant:
Bekeert u en geloof het Evangelie.
Probeer de spanning er niet uit te halen!
Wendt u naar Mij toe o alle gij eniden der aarde!
Komt want alle dingen zijn gereed.
Die roep geldt jouw!
Die roep geldt mij!
Je hoeft niet te twijfelen aan Gods wil:
niet willende dat er ook maar een verloren gaat, maar daarin heb Ik lust dat zij zich bekeren en leven!

Ga niet ondersteboven redeneren:
eerst willen weten of je getrokken bent
voordat je komt,
Dat is ten diepste ongeloof en minachting van het bloed van Jezus Christus!
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 mar 2004 16:47

zo ist TR86
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 30 mar 2004 17:10

TR86 schreef:Lieve mensen!,

Laten we niet de nadruk gaan leggen op een deelaspect van het komen tot Jezus.
Niemand komt tot Mij, tenzij dat de Vader hem trekke.
Aan de andere kant:
Bekeert u en geloof het Evangelie.
Probeer de spanning er niet uit te halen!
Wendt u naar Mij toe o alle gij eniden der aarde!
Komt want alle dingen zijn gereed.
Die roep geldt jouw!
Die roep geldt mij!
Je hoeft niet te twijfelen aan Gods wil:
niet willende dat er ook maar een verloren gaat, maar daarin heb Ik lust dat zij zich bekeren en leven!

Ga niet ondersteboven redeneren:
eerst willen weten of je getrokken bent
voordat je komt,
Dat is ten diepste ongeloof en minachting van het bloed van Jezus Christus!

amen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 21:46

Mooie samenvatting!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 30 mar 2004 22:02

hijwel schreef:
gerrit de 2e schreef:Hijwel, daar gaat het niet om. Weermannetje probeert dat niet. Jouw punt heeft niets met de opmerking van weermannetje te maken.
Waarom zoveel tegengas op een voluit bijbelse opmerking? Als jou keuze zo geweldig is/was deed je dat niet eerder dan dat je door de Geest bewerkt was om die keuze te doen. Dus was je uitverkoren.

Sorry (of-topic)

Sorry gerrit,

ff kort een uitleg m.b.t. mijn reactie. Ik wordt er altijd een beetje kriegel van als iemand het heeft over uitverkorenen. Volgens mij heb jij daar niks mee te maken. Het staat in de bijbel (denk ik) om jou en mij te laten zien dat God alwetend is, en dat het van Zijn kant komt. Voor de rest hoeven wij ons er niet mee bezig te houden, we moeten ons richten op het aanbod, en de oproep tot bekering.

Maar ik begrijp best dat je tegenstribbeld op een reactie: "Jezus is gestorven voor heel de wereld" vanuit Gods oogpunt gezien is dat mischien niet zo (ook al betwijvel ik dat) Maar vanuit ons oogpunt is dat wel zo, omdat dat het aanbod van genade is.

ha ha, je reageert wel een beetje gepikeert :wink:, moet je niet doen jo. Menings verschillen zijn er om opgelost te worden. Ik ben het zo vaak niet met iemand eens. En moet ook wel eens wat inleveren.

Maare... ik geef toe je hebt aardig gelijk. alleen belicht ik meer de ene kant en jij mischien meer de anderen kant. mischien goed dat we het allebij belichten.

het ga je goed

Hoi,

Blijf bij m'n reactie, sorry voor de toon.
Zie het hier wat zwart-wit gaan.
Ik zou onderscheid willen maken in 1. Prediking/pastoraat
2. Discussie dogmatiek/theologie

1. Uitverkiezing prediken-> miniem! evangelie van Jezus Christus moet centraal staan.
2. In een discussie over "Christus gestorven voor uitverkorenen" mag/moet er feitelijk gesproken worden.

Daarom ben ik het helemaal met weermannetje eens dat we niet willen en daarom niet kunnen van nature.
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;

Dit is de verdorven mens, en dat leert ieder wedergeboren Christen van harte beamen (gaandeweg).

Overigens is kiezen voor Christus ook een ongenuanceerd woord. UIterlijk kunnen we een levenswandel kiezen. Ik kom er telkens weer achter dat mijn hart voor de wereld kiest, dat ik telkens weer weg loopt.
Je kunt het ook anders stellen. Als God begonnen is en je kiest voor de wereld (Satan) dan kan God niets meer doen?
Is na je keus alles geregeld?
Wijs mij in het Woord waar we persoonlijk kiezen moeten voor Jezus.
We moeten ons bekeren en het Evangelie voor onszelf geloven. Is het dan een verkeerde bezorgdheid als er over verwerping gesproken wordt?

Hart. groet Gerrit

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 31 mar 2004 08:57

[quote]Overigens is kiezen voor Christus ook een ongenuanceerd woord. UIterlijk kunnen we een levenswandel kiezen. Ik kom er telkens weer achter dat mijn hart voor de wereld kiest, dat ik telkens weer weg loopt.
Je kunt het ook anders stellen. Als God begonnen is en je kiest voor de wereld (Satan) dan kan God niets meer doen?
Is na je keus alles geregeld?
We moeten ons bekeren en het Evangelie voor onszelf geloven. Is het dan een verkeerde bezorgdheid als er over verwerping gesproken wordt?[quote/]

Beste allemaal,

Kiest nu heden wie gij dienen zult want gij kunt niet God dienen en de mammon. Staat in de bijbel en roept duidelijk op tot het maken van een keuze. Er zijn vast nog meer teksten te noemen maar mijn Schriftkennis is helaas miserabel.
Vast staat in ieder geval dat je dringend opgeroepen wordt voor Jezus Christus en Zijn verworvenheden te kiezen, of zo je het noemen wilt, geloven in Hem, je toevertrouwen aan Hem, je bekeren tot Hem. Een halfslachtige houding is niet gewenst! Je gelooft of je gelooft niet, er is geen tussenweg.

In bovenstaande quote wordt gesproken over het steeds weer toegeven aan de trekkracht van de wereld. Ik moet je eerlijk zeggen dat die trekkracht je hele aardse leven zal voortduren, ook als je tot geloof gekomen bent. Jij en ik blijven gevecht leveren met ons zondige vlees (en eigenlijk tegen satan, want de strijd is niet tegen vlees en bloed..) ook al mogen we als we geloven weten dat alle schuld van vroeger, nu en toekomst zijn weggedaan door Jezus'plaatsvervangend lijden.

Jij en ik lopen steeds weer weg van Jezus, we zijn vaak ongeduldig of teleurgesteld omdat het allemaal niet gaat zoals wij ons hadden voorgesteld en dan is de wereld veel aantrekkelijker. Steeds weer kies je tegen Koning Jezus...

Als God begonnen is in je te werken dan mag je weten dat Hij nooit zal loslaten wat Zijn hand ooit begonnen is! Hij probeert je steeds weer te winnen met de Heilige Geest door Zijn liefde. Hij wil je graag breken door die liefde en jouw verbinden aan Hem.
Vaak staan we Gods Geest in de weg door Zijn liefdesverzoeken te negeren. Als je daar echt mee zit, leg dan alles gelovig voor Hem neer, want Hij kan en wil en zal dan uitkomst geven!

Hoe? Niet op onze manier en onze tijd, maar op Zijn tijd. Geen automatengeloof! Wacht dan, ja wacht, verlaat u op de Heer!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2004 09:50

Deze teksten heb ik laatst in een ander topic neergezet:

15 Luister, vandaag heb ik u de keus gegeven tussen leven en dood, geluk en ellende. 16 Ik heb u vandaag opgedragen de HERE, uw God, lief te hebben, Zijn paden te volgen en Zijn wetten na te leven. Dan zult u leven en een groot volk worden. De HERE, uw God, zal u en het land dat u in bezit gaat nemen, dan zegenen. 17 Maar als uw hart zich afwendt en u niet wilt luisteren (als u afdwaalt tot aanbidding van andere goden) 18 dan verklaar ik u hier vandaag dat u zeker zult worden vernietigd; u zult geen lang en goed leven hebben in het land aan de overkant van de Jordaan. 19 Hemel en aarde zijn mijn getuigen dat ik u vandaag de keus heb gegeven tussen leven en dood, zegen en vloek. Kies dan toch het leven, zodat u en uw kinderen mogen leven! 20 Kies voor het liefhebben en gehoorzamen van de HERE, uw God. Houd u aan Hem vast, want dat is uw leven. Dat verzekert u van een lang leven in het land dat de HERE beloofde aan uw voorouders Abraham, Isa"k en Jakob." (Deuteronomium 30)

Ik kies ervoor de waarheid te volgen. Daarom denk ik voortdurend aan Uw leefregels. (Psalm 119:30)

Laat Uw hand mij te hulp komen, want ik kies ervoor Uw geboden na te volgen. (Psalm 119:173)

6 Keer alles wat slecht is de rug toe en leef, kies voor de weg van de ware wijsheid. (Spreuken 9:6)
"

Vertel deze mensen dat de HERE zegt: Maak nu uw keus tussen leven en dood! (Jeremia 21:8)

Zie ook Jozua 24 (iets te lang om hier te quoten...)

Zijn mensen dan toch niet helemaal zondig dat ze kunnen kiezen? Dat klopt niet... we hadden niets meer te kiezen... en wilden ook niet voor God kiezen... Maar God koos opnieuw voor ons, gaf Zijn Zoon, en daarom kunnen wij nu weer voor Hem kiezen... Niet uit onszelf... maar omdat God aan ons Zijn liefde laat zien, wij kunnen zien hoe groot Hij is, en daarom weer gaan inzien hoe super Hij is, waardoor we weer kunnen kiezen. Inderdaad, dit komt niet uit de mens zelf, maar door Gods liefde kunnen we weer een keuze maken. En God zelf helpt ons bij de keuze:

9 Hij zal de beste weg die men maar kiezen kan, tonen aan hen die zich in hun afhankelijkheid tot Hem richten. 10 Als wij Hem dan gehoorzamen, zal elk pad waarop Hij ons leidt, getooid zijn met Zijn liefdevolle goedheid en waarheid. 11 Maar HERE! Ik heb zoveel zonden begaan! Och, wilt U die vergeven tot eer van Uw naam? 12 Waar is de man, die ontzag heeft voor de HERE? God zal hem leren hoe hij steeds de juiste keus kan maken. (Psalm 25)

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 31 mar 2004 19:11

Marnix schreef:

Deze teksten heb ik laatst in een ander topic neergezet:

15 Luister, vandaag heb ik u de keus gegeven tussen leven en dood, geluk en ellende. 16 Ik heb u vandaag opgedragen de HERE, uw God, lief te hebben, Zijn paden te volgen en Zijn wetten na te leven. Dan zult u leven en een groot volk worden. De HERE, uw God, zal u en het land dat u in bezit gaat nemen, dan zegenen. 17 Maar als uw hart zich afwendt en u niet wilt luisteren (als u afdwaalt tot aanbidding van andere goden) 18 dan verklaar ik u hier vandaag dat u zeker zult worden vernietigd; u zult geen lang en goed leven hebben in het land aan de overkant van de Jordaan. 19 Hemel en aarde zijn mijn getuigen dat ik u vandaag de keus heb gegeven tussen leven en dood, zegen en vloek. Kies dan toch het leven, zodat u en uw kinderen mogen leven! 20 Kies voor het liefhebben en gehoorzamen van de HERE, uw God. Houd u aan Hem vast, want dat is uw leven. Dat verzekert u van een lang leven in het land dat de HERE beloofde aan uw voorouders Abraham, Isa"k en Jakob." (Deuteronomium 30)

Ik kies ervoor de waarheid te volgen. Daarom denk ik voortdurend aan Uw leefregels. (Psalm 119:30)

Laat Uw hand mij te hulp komen, want ik kies ervoor Uw geboden na te volgen. (Psalm 119:173)

6 Keer alles wat slecht is de rug toe en leef, kies voor de weg van de ware wijsheid. (Spreuken 9:6)
"

Vertel deze mensen dat de HERE zegt: Maak nu uw keus tussen leven en dood! (Jeremia 21:8)

Zie ook Jozua 24 (iets te lang om hier te quoten...)

Zijn mensen dan toch niet helemaal zondig dat ze kunnen kiezen? Dat klopt niet... we hadden niets meer te kiezen... en wilden ook niet voor God kiezen... Maar God koos opnieuw voor ons, gaf Zijn Zoon, en daarom kunnen wij nu weer voor Hem kiezen... Niet uit onszelf... maar omdat God aan ons Zijn liefde laat zien, wij kunnen zien hoe groot Hij is, en daarom weer gaan inzien hoe super Hij is, waardoor we weer kunnen kiezen. Inderdaad, dit komt niet uit de mens zelf, maar door Gods liefde kunnen we weer een keuze maken. En God zelf helpt ons bij de keuze:

9 Hij zal de beste weg die men maar kiezen kan, tonen aan hen die zich in hun afhankelijkheid tot Hem richten. 10 Als wij Hem dan gehoorzamen, zal elk pad waarop Hij ons leidt, getooid zijn met Zijn liefdevolle goedheid en waarheid. 11 Maar HERE! Ik heb zoveel zonden begaan! Och, wilt U die vergeven tot eer van Uw naam? 12 Waar is de man, die ontzag heeft voor de HERE? God zal hem leren hoe hij steeds de juiste keus kan maken. (Psalm 25)

Dag,

Genoemde teksten zijn OT, dus kiezen voor Jezus is niet ter sprake.

gr Gerrit
Laatst gewijzigd door gerrit de 2e op 31 mar 2004 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 31 mar 2004 19:14

TR86 schreef:Beste allemaal,

Kiest nu heden wie gij dienen zult

1 Mozes vraagt dit aan het volk gezamelijk, dus niet persoonlijk.
2 Volk moest kiezen tussen afgodendienst of tempeldienst.
3 Van Jezus was überhaupt geen sprake.

gr

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 31 mar 2004 20:18

Sjonge, zo ben je dr maar weer van af gerrit! Ik hoop echt dat God zelf jouw hart gaat veroveren door Zijn liefde!!!

Groet TR

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 20:39

gerrit de 2e schreef:

gr

Beste Gerrit,

Welke reden heb je om aan te nemen dat:

1. Deze keuze niet persoonlijk door eenieder van het volk gemaakt zou moeten worden?
2. Er een principieel verschil is tussen afgodendienst en ongeloof; tempeldienst en geloof?
3. Jezus niet in God vertegenwoordigd was en het kiezen voor Jezus hetzelfde is als het kiezen voor God?

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 31 mar 2004 21:02

TR86 schreef:Sjonge, zo ben je dr maar weer van af gerrit! Ik hoop echt dat God zelf jouw hart gaat veroveren door Zijn liefde!!!

Groet TR

Dat hoop ik ook, want met mijn kiezen werd het niks.

gr

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 31 mar 2004 21:31

Aragorn schreef:
gerrit de 2e schreef:

gr

Beste Gerrit,

Welke reden heb je om aan te nemen dat:

1. Deze keuze niet persoonlijk door eenieder van het volk gemaakt zou moeten worden?
2. Er een principieel verschil is tussen afgodendienst en ongeloof; tempeldienst en geloof?
3. Jezus niet in God vertegenwoordigd was en het kiezen voor Jezus hetzelfde is als het kiezen voor God?

1 Ik beweer niet dat het persoonlijk niet gedaan moet worden, maar om deze bijbeltekst te gebruiken om jouw keuze bepalend te maken vind ik wat ver gaan.
2 net hoe je het opvat, zoals jij het bedoeld niet nee. Er wordt vaak gesproken over kiezen voor Jezus en meer niet, oftewel we beginnen met kiezen en de rest komt vanzelf. Zie je niet de verkeerde opvattingen die eruit kunnen volgen, zeker naar een vreemde? Als onze keus centraal staat doe we God alles tekort. Jij mag zeggen wat het gemm. forumgeluid is hier.
3Wederom was de vraag niet of we voor God kiezen, maar of we voor Jezus kiezen. Maar zoals je zelf al opmerkt is Christus vertegenwoordigd in God 3-enig. En dat is iets wat soms vergeten wordt. Christus doet de wil van Zijn Vader. Waarom wordt er op het forum zoveel over voor Jezus kiezen gesproken en niet over voor God kiezen? Tegen wie hebben we gezondigd?
Ik zou dan zeggen: Ik kies God om te dienen door Jezus aan te nemen als mijn Zaligmaker.
In God is leven door Christus Jezus.

gr.

Terug naar “Archief”