zingen op Danielkamp

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 21 sep 2004 09:40

Wij zingen bij ons gewoon ook meer noten dan alleen de halve en kwart. Namelijk uit de hervormde gezangen bundel. Daar staan wel meer ritmische liederen in. En kan ja zeggen dat het gewoon goed gaat.
En ik weet niet of je weleens op de EO jongere dag geweest ben? Maar daar zingen ze wel met meer mensen dat 2500! En dat is prachtig om te horen. Gaat gewoon goed en is niks mis mee.
Laatst gewijzigd door joepie op 21 sep 2004 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 21 sep 2004 09:43

alex leusink schreef:Je zei, geen gecompliceerde melodieën met 1500 man, dat kon volgens jou niet, met 2500 man dus helemaal niet.

Ken je St.horst??? ( o:=) )
Accoord, maar ik heb geen pleidooi gevoerd voor erg langzaam zingen! Psalmen, ritmisch gezongen in een normaal tempo, zijn beslisit niet gecompliceerd en laten zich ook met 2500 man nog prima zingen. St.horst moet 't maar eens proberen!

St.horst? Zekers ken ik dat, anderhalve week geleden nog een hapje gegeten bij Waanders :wink:
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 21 sep 2004 09:46

joepie schreef:Dan vergis jij je toch, want bij de ritmische psalmen staan wel meer noten dan twee ;-)
Namelijk gewoon de hele, halve, kwart en achtste noten kun je daar lezen.
En ik weet niet of je weleens op de EO jongere dag geweest ben? Maar daar zingen ze wel met meer mensen dat 2500! En dat is prachtig om te horen. Gaat gewoon goed en is niks mis mee.

Vreemd psalmboekje heb jij...

En wat "gewoon goed gaat": bepaalde ritmisch gecompliceerde opwekkingsliederen rammelen echt als je dat met een massa mensen doet. Jij geniet ervan (houden zo!), maar ik denk dat het meer het gevoel en de sfeer is dan het muzikale genoegen. Want rammelen doet het toch echt, alleen leg jij je muzikale lat waarschijnlijk niet zo hoog.
~~Soli Deo Gloria~~

joepie

Berichtdoor joepie » 21 sep 2004 09:48

Ja, klopt, heb het al hersteld. Ik dacht in de begeleidende partij. Het orgel en daar speel ik wel gewoon alles.

En laten we vooral over iemands muziekale lat gaan hebben :( Wat heeft dat er nu mee te maken?
Als ik een goed concert zil horen wat muzikaal kloppend is ga ik wel naar de concert zaal.
In de kerk mag ieder zingen zoals die gebekt is, en hoeven we niet aan eisen te voldoen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 sep 2004 09:51

Nooit op EO jongerendag geweest, hoop er ook echt voor bewaard te blijven, maar dat is een andere discussie.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 sep 2004 09:55

Trouwens SDG, leuk he, daar in St.horst. M'n vriendin komt er vandaan, en ik ben met het dorp getrouwd...

joepie

Berichtdoor joepie » 21 sep 2004 09:56

alex leusink schreef:Nooit op EO jongerendag geweest, hoop er ook echt voor bewaard te blijven, maar dat is een andere discussie.

Nounou, je zegt het nogal zwaar. Alsof je bewaard wil blijven voor de dood. Maar is inderdaad een andere discussie.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 sep 2004 10:01

Als men ritmisch wilt zingen, dan moet je dat ook goed kunnen.

Ik kom weleens in een gemeente waar de helft van de gasten niet mee zingt. Sorry maar daar erger ik me stierlijk aan. Half gebakken zingen? nee, ik moet wel met volle borst kunnen zingen. Ik wil niet zeggen dat zoiets met ritmisch niet kan, maar dan moet je het wel kunnen.

Trouwens bij mij in de gemeente zingen ze niet ritmisch maar wel lekker door. (met 1500 mensen). Voor sommigen miss. langzaam, maar voor mij (soms) echt niet. Je ziet aan de gemeenteleden dat ze het fijn vinden om bepaalde psalmen te zingen. Geweldig.

Want deze God is onze God,
Hij is ons deel ons zaligs Lot
Door tijd nog eeuwigheid te scheiden
ter dood toe zal Hij ons geleiden.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 sep 2004 10:04

Uiteindelijk zijn ook de woorden van de gezongen psalmen/liederen dat wat het meest wezenlijk is aan zang. De woorden geven de boodschap, niet de melodie.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 21 sep 2004 10:33

joepie schreef:
En laten we vooral over iemands muziekale lat gaan hebben :( Wat heeft dat er nu mee te maken?
Als ik een goed concert zil horen wat muzikaal kloppend is ga ik wel naar de concert zaal.
In de kerk mag ieder zingen zoals die gebekt is, en hoeven we niet aan eisen te voldoen.

Moet je eens één keer lezen in 1 Kron. 9:33, 1 Kron. 25: 6/7 etc. welke eisen er gesteld werden aan de muziek in de tempeldienst. Kwaliteit doet er wel degelijk toe! God is een god van orde.

De lof is betamelijk, staat er in Psalm 147. En natuurlijk, iedereen mag dat doen met de gaven en talenten die hem of haar geschonken zijn. Maar daarom is 't ook zo belangrijk dat er goed liedmateriaal is, waar niemand zich aan vertilt en waar dus ook niet van die ritmische complicaties in voorkomen die een muzikaal minder geschoold gemeentelid niet kan behappen.
~~Soli Deo Gloria~~

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 sep 2004 10:46

Het idee achter die nieuwe psalmen is dat het juist op muziek staat die van deze tijd is. Jongeren kennen die stijl muziek, omdat in popmuziek die ritmes ook gebruikt worden. Bovendien is het de bedoeling dat mensen thuis de cd luisteren en daarna 't samen gaan zingen.

Op de KIK hebben we een paar psalmen uit het project aangeleerd en na drie keer luisteren kon iedereen ze zo meezingen.

Alex: die oude psalmen zeggen mij niet zoveel, omdat ik ze niet snap en de muziek spreekt me niet aan. Daarom ben ik zo enthousiast over de nieuwe psalmen, die ik wel begrijp.

Op hele noten uit volle borst zingen lukt me niet zo goed. Ik heb het weleens geprobeerd, snelle en langzame versies. Maar dan moet ik steeds halverwege de regel ademhalen ;)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 sep 2004 10:53

Hoe kan het dat dat, wat Gods kinderen eeuwen geleden op papier hebben gezet, de christenen van nu niet meer aanspreken?? Ook al zijn de woorden anders, de boodschap blijft hetzelfde. In de Psalmen zit een rijke boodschap. En dat je de psalmen niet snapt is puur eigen schuld, je kunt tenslotte altijd uitleg krijgen. Bovendien vind ik dat ook heel vreemd, ik heb er nooit moeite mee gehad om ze te snappen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 sep 2004 10:58

Lalage schreef:Het idee achter die nieuwe psalmen is dat het juist op muziek staat die van deze tijd is. Jongeren kennen die stijl muziek, omdat in popmuziek die ritmes ook gebruikt worden. Bovendien is het de bedoeling dat mensen thuis de cd luisteren en daarna 't samen gaan zingen.

Op de KIK hebben we een paar psalmen uit het project aangeleerd en na drie keer luisteren kon iedereen ze zo meezingen.

Alex: die oude psalmen zeggen mij niet zoveel, omdat ik ze niet snap en de muziek spreekt me niet aan. Daarom ben ik zo enthousiast over de nieuwe psalmen, die ik wel begrijp.

Op hele noten uit volle borst zingen lukt me niet zo goed. Ik heb het weleens geprobeerd, snelle en langzame versies. Maar dan moet ik steeds halverwege de regel ademhalen ;)

ga jij dan eens heel snel wat doen aan je ademhaling. :wink: :wink: :puh:

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 21 sep 2004 11:03

alex leusink schreef:Hoe kan het dat dat, wat Gods kinderen eeuwen geleden op papier hebben gezet, de christenen van nu niet meer aanspreken?? Ook al zijn de woorden anders, de boodschap blijft hetzelfde. In de Psalmen zit een rijke boodschap. En dat je de psalmen niet snapt is puur eigen schuld, je kunt tenslotte altijd uitleg krijgen. Bovendien vind ik dat ook heel vreemd, ik heb er nooit moeite mee gehad om ze te snappen.

Nounou...
Natuurlijk hebben de psalmen een rijke boodschap, dat ontkent toch niemand?
Maar de redenatie niet snappen - eigen schuld - uitleg vragen is wel erg simplistisch. Dan hadden we ook wel Datheen kunnen blijven zingen. Sterker nog, dan hadden de psalmen niet eens in het Nederlands vertaald hoeven te worden. Als je het Hebreeuws niet begrijpt is dat je eigen schuld, je kunt ten slotte altijd uitleg krijgen...
Nee, Alex, nou ga je me toch te kort door de bocht.
~~Soli Deo Gloria~~

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 sep 2004 11:09

Sorry, maar is het niet een beetje dom om het verheven taalgebruik op een ijn te zetten met het Hebreeuws of welke taal dan ook. De taal van de Psalmen is gewoon Nederlands, maar doordat het moest rijmen, en omdat het nu tweehonderd jaar geleden is, is het niet zozeer meer onze omgangstaal, maar daarom niet net zo moeilijk als Hebreeuws.

Zeker nooit Latijn of Hebreeuws gezien?? 'k Denk dat je dan de berijming van 1773 voorkwam als was het je eigen dialect!!!

Terug naar “Archief”