kan jij sterven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 mar 2004 18:40

Klinkt erg zweverig..................

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 24 mar 2004 20:40

Aragorn schreef:
Vrouwe Justitia schreef:Maar als Hij mij wil behouden, zal Hij moeten laten zien dat Hij leeft. Ik heb lang genoeg geprobeerd leven in Hem te ontdekken. Ik ontdekte leven, maar dat leven had niet de vorm van Jezus. Misschien ook wel. Maar niet de Jezus der kerken.

Nu maak je me wel nieuwsgierig... :)

Heh, dat was niet mijn bedoeling, eigenlijk :) Houd er niet zo van, dingen uit te leggen die voor buitenstaanders moeilijk te volgen zijn, en ook sowieso niet duidelijk uit te leggen zijn.
Maar goed, ik heb Licht gevonden. Een christen zou waarschijnlijk zeggen dat dat niet zo is, omdat hij misschien geen Jezus in mijn vorm van Licht kan vinden. Maar ik zie in de Jezus wel weer het Licht. Het licht is niet per se Jezus, maar je kunt het licht Jezus noemen. Voor mij kan dat Jezus niet meer zijn, omdat ik dingen heb gezien die dat onmogelijk maken. Maar dat zegt niet dat het per definitie niet mogelijk is.
Kijk, er is naar mijn idee één Bron. Die bron heeft leven, licht en liefde. Je kunt die bron de naam Jezus geven, je kunt hem ook anders noemen. Iedereen kijkt op een andere manier, dus zal ook dit op een eigen manier zien.
If you want world peace, fight for justice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 00:09

Ach so... het is me nog niet geheel duidelijk, maar dat zal ook wel moeilijk zijn. Want hoe vind je het Licht, en wat houdt het vinden van dat Licht dan precies in?

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mar 2004 09:26

Aragorn schreef:Ach so... het is me nog niet geheel duidelijk, maar dat zal ook wel moeilijk zijn. Want hoe vind je het Licht, en wat houdt het vinden van dat Licht dan precies in?

Volg de ster en je vind Het Licht!

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 25 mar 2004 10:45

ik weet zeker dat ik na mijn dood bij God mag wonen. Af en toe verlang ik daar echt naar. Vooral als ik de boel hier weer helemaal verpruts en God veel te kort doe. In de hemel kunnen we Hem namelijk volmaakt dienen!

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 25 mar 2004 11:31

joepie schreef:
Aragorn schreef:Ach so... het is me nog niet geheel duidelijk, maar dat zal ook wel moeilijk zijn. Want hoe vind je het Licht, en wat houdt het vinden van dat Licht dan precies in?

Volg de ster en je vind Het Licht!

Hm, inderdaad :)
Licht is het best zichtbaar vanuit duisternis, daarom is het vaak misschien ook moeilijk om licht te vinden als je al in schemering bent.
Maar het Licht is altijd zichtbaar, je moet je alleen niet blindstaren op dat wat vlak voor je voeten is, je moet verder durven kijken. En er is ook moed voor nodig, om je leven naar het Licht te richten.

Wat het vinden precies inhoudt... Tja, je weet dan, waar je zijn moet, ten eerste. Dat op zich is al heel mooi. Maar verder is leven in een verlicht leven makkelijker. Je ziet dingen beter, zodat je niet meer in elke kuil hoeft te vallen, of over elke steen moet struikelen. Je leert goed te doen, en anderen bij te lichten.
Het is ook niet zo, dat je leven ineens helemaal licht is als je Licht vindt. Maar wel, dat het steeds lichter en helderder wordt. Dat begint met jezelf, daarna heeft jouw licht ook invloed op anderen.

Hm, trouwens, ik vraag me nu ook een beetje af hoe dat vinden precies ging. Volgens mij begon het eigenlijk meer met de invloeden van licht, daarna zie je het licht zelf. Zo'n beetje als de zon met haar stralen. Ook zonder dat je de zon ziet, zie je haar licht. En om in dat licht te komen, is het nodig om naar buiten te gaan. En soms om naar de andere kant van de wereld te gaan. Zoiets is het.

(inderdaad moeilijk uit te leggen, ja)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 mar 2004 11:48

Probleem is dat er mensen zijn die het licht niet durven te pakken omdat ze bang zijn dat het dan uit zou kunnen gaan. Dan heb je nog mensen die het licht op hun willen richten, gebruiken van dat licht. of het licht naar een ander draaien zodat ze die ander totaal verblinden...

Kijken naar licht vind ik mooier dan in licht lopen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 25 mar 2004 11:55

Raido schreef:Probleem is dat er mensen zijn die het licht niet durven te pakken omdat ze bang zijn dat het dan uit zou kunnen gaan. Dan heb je nog mensen die het licht op hun willen richten, gebruiken van dat licht. of het licht naar een ander draaien zodat ze die ander totaal verblinden...

Kijken naar licht vind ik mooier dan in licht lopen.

Hm hm. Tja, licht is ook 'eng'. Maar je moet ook geen licht pakken, je moet je door het licht laten beschijnen, het licht volgen. Licht op een ander richten moet je ook niet proberen, omdat jij geen zeggenschap over het Licht hebt. Jij kunt je leven naar het Licht richten, niet andersom.

En het is zo, dat licht pas echt licht is, als je vanuit het donker kijkt. Daarom lijkt het zeker vanuit het duister mooier, om maar in het duister te blijven. Maar dat moet je niet doen. Als je in het licht komt, zal je zien hoe mooi het is, het is ook niet zo heel eng, het licht is niet meteen heel fel. Het licht is zo licht, als jij het aankunt.
En wat hebben anderen aan je, als je in het donker blijft? Ik heb ook geprobeerd, een licht naar anderen toe te zijn in mijn eigen duisternis. Maar dat is onmogelijk. Misschien kan je zelf wel een klein kaarsje zijn, ook als je in het donker bent, maar zonder zuurstof gaat dat uit.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 13:12

Het klinkt allemaal leuk, over dat Licht enzo, en ik kan me er op een bepaalde manier ook wel in verplaatsen, maar toch blijf ik het vaag vinden.

Want verander je nu persoonlijk door het Licht? En zo ja: hoe dan?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 25 mar 2004 13:17

Aragorn schreef:Het klinkt allemaal leuk, over dat Licht enzo, en ik kan me er op een bepaalde manier ook wel in verplaatsen, maar toch blijf ik het vaag vinden.

Want verander je nu persoonlijk door het Licht? En zo ja: hoe dan?

Tja, het is ook tamelijk abstract, natuurlijk.

Je verandert in een lichtdrager. Dat wil zeggen, dat je anderen kunt bij lichten, en dat je zelf duidelijker zicht krijgt. Dat betekent ook, dat je meer leven en liefde krijgt. Het laat donkere kanten van jezelf licht worden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 13:23

Dus het gaat vooral om het leiden van een vreuge- en liefdevol leven en dat ook aan anderen meedelen (en dan niet in de zin van vertellen, maar het aan hun doorgeven)?

Kprobeer het allemaal maar een beetje te plaatsen, dus correct me if I'm wrong.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 25 mar 2004 13:29

Hmm... ja zoiets wel. Maar het hoeft niet vreugdevol te zijn, hoor. Dat ligt aan jezelf, als licht bij jou voor vreugde zorgt, dan wel. Maar dat hoeft niet, al is het wel altijd positief.

Inderdaad, het met anderen te delen. Maar dat is logisch, een lichtbron zendt altijd licht uit. Alleen als je je afzondert, heeft het geen invloed op anderen, maar een licht heeft niet als doel afstand bewaren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 13:31

Aha. Maar de kern van het Licht is dus wel de Liefde?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 25 mar 2004 13:33

Ehm... De kern is ook Licht, dat licht zorgt onder andere voor liefde. Liefde is daarin wel heel belangrijk, ja.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 mar 2004 13:36

geestlijk licht hoeft geen fysiek licht te zijn... dat licht kan liefde zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”