Ik kan niet geloven in Jezus. Wat nu?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 15 feb 2004 10:25

Maar The Edge, waarom wil je geloven in iemand waar je niet in kunt geloven............?
Ik geloof niet in UFO,s en ik wil daar ook niet in geloven dus ga daar ook niet de moeite voor doen. Is voor mij gewoon klinklare onzin.
Dus wat drijft je om te willen geloven?

Vin

Berichtdoor Vin » 15 feb 2004 10:29

joepie schreef:Maar The Edge, waarom wil je geloven in iemand waar je niet in kunt geloven............?
Ik geloof niet in UFO,s en ik wil daar ook niet in geloven dus ga daar ook niet de moeite voor doen. Is voor mij gewoon klinklare onzin.

Je vergelijking gaat niet helemaal (helemaal niet) op :D

Ik denk dat hij wil geloven omdat sommige christenen blij lijken? En omdat als je gelooft je dan strakkies naar de hemel gaat en anders moet branden!? :roll: Genoeg rederen toch? :mrgreen:

joepie

Berichtdoor joepie » 15 feb 2004 10:38

Maar als je niet in God geloofd dan geloof je die dingen toch ook niet?
En dan ben je daar toch ook niet bang voor?
Er zijn ook genoeg mensen die niet in God geloven en zeer blij zijn.
Dus ik vraag eigenlijk aan The Edge: waarom wil je dan zo graag geloven?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 feb 2004 13:13

joepie schreef:Maar The Edge, waarom wil je geloven in iemand waar je niet in kunt geloven............?

ik geloof dat de wil is die God in je hart geeft, het willen volgen van Jezus.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 feb 2004 19:07

in UFO's hoef je niet te geloven, die bestaan gewoon (=unidentified flying objects).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2004 09:41

Vin schreef:lol :mrgreen:

Dan kun je altijd nog terug? :D

Hm, uiteindelijk is de vergelijking met de speeltuin mij toch iets te simplistisch (altijd weer een smoesje... :mrgreen: ). Want je kan wel gewoon ff in de speeltuin kijken, maar niet ff christelijk worden. Daarvoor moet je eerst de wil en het geloof/vertrouwen enz. voor hebben, en dat was nu juist het probleem...

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 10:17

Aragorn schreef:
Vin schreef:lol :mrgreen:

Dan kun je altijd nog terug? :D

Hm, uiteindelijk is de vergelijking met de speeltuin mij toch iets te simplistisch (altijd weer een smoesje... :mrgreen: ). Want je kan wel gewoon ff in de speeltuin kijken, maar niet ff christelijk worden. Daarvoor moet je eerst de wil en het geloof/vertrouwen enz. voor hebben, en dat was nu juist het probleem...

Gah! Nee! *over de knie* Je begrijpt 't verkeerd :mrgreen: Eigenwijze ongelovige! Haha :mrgreen:

Het punt is dat ALS je gelooft dan IS die speeltuin er, ALS je gelooft dan is wat je achterlaat geen issue meer. Jij denkt dat je iets moet achterlaten om iets anders te krijgen en dat dat dan niet leuk is. En IK vertel je dat als je dat andere ZIET dat je dan niet omkijkt naar wat je loslaat. Je hoeft niet de regen in om Jezus te zoeken, als je Jezus ziet DAN ren je naar buiten en in het geen issue meer wat achter je ligt.

Dat je Jezus nu niet ziet, dat je dat geloof niet kan ervaren hoe je dat wil... oke.. natuurlijk, dat is een ander punt. Ik probeerde er alleen maar op te wijzen dat je over een niet relevant punt zat te dubben :D 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2004 13:02

Ja oke, dat had ik ook al toegegeven ja. Dat is inderdaad niet zo'n relevant punt. Nu de rest nog.. :mrgreen:

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 13:15

Ok! Volgende! 8)

Oh nou weet ik het ook niet meer :oops: :lol:

Weet je wat persoonlijk m'n laatste vangnet is? Dat als ik ga nadenken over de vragen van het universum, en 42 als antwoord niet accepteer, dat ik dan alsnog bij 42 uitkom. Dat is een Douglas Adams grapje, maar als je hem niet snapt... dan snap je hem. 8)

Ik besef juist dat ik er geen bal van snap. En nooit zal snappen. En wat dat betreft de mensheid ook niet, want als ik het al niet snap...wie dan wel!? Lekker post modernistisch hey :mrgreen:

Hoe dan ook. Ik voel me juist vreselijk alleen, klein en verlaten in mijn mens zijn. Het is voor mij onmogelijk om daaraan toe te geven. Iemand moet het antwoord weten. Iemand die niet begrensd is door de grenzen van een menselijk brein, want anders zou ik het ook snappen.. maar dat doe ik niet.

Hou ik aan een strohalm vast? Ja, aan mijn Godsbesef. Is dat genoeg? Misschien. Ik zoek gewoon. Als ik mij een rechtvaardig God aan het hoofd van alles voorstel, dan mag ik dat. Dan mag jij dat. En dan is niet het goed hebben van alle vragen het criterium, maar het oprechte hart.

Ben U daar God? Dit is mijn hart. Ik weet het ook allemaal niet. Leid me.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2004 13:46

Vin schreef:Ok! Volgende! 8)

Oh nou weet ik het ook niet meer :oops: :lol:

Weet je wat persoonlijk m'n laatste vangnet is? Dat als ik ga nadenken over de vragen van het universum, en 42 als antwoord niet accepteer, dat ik dan alsnog bij 42 uitkom. Dat is een Douglas Adams grapje, maar als je hem niet snapt... dan snap je hem. 8)

Ik besef juist dat ik er geen bal van snap. En nooit zal snappen. En wat dat betreft de mensheid ook niet, want als ik het al niet snap...wie dan wel!? Lekker post modernistisch hey :mrgreen:

Hoe dan ook. Ik voel me juist vreselijk alleen, klein en verlaten in mijn mens zijn. Het is voor mij onmogelijk om daaraan toe te geven. Iemand moet het antwoord weten. Iemand die niet begrensd is door de grenzen van een menselijk brein, want anders zou ik het ook snappen.. maar dat doe ik niet.

Hou ik aan een strohalm vast? Ja, aan mijn Godsbesef. Is dat genoeg? Misschien. Ik zoek gewoon. Als ik mij een rechtvaardig God aan het hoofd van alles voorstel, dan mag ik dat. Dan mag jij dat. En dan is niet het goed hebben van alle vragen het criterium, maar het oprechte hart.

Ben U daar God? Dit is mijn hart. Ik weet het ook allemaal niet. Leid me.

Ik verbeeld me dat ik dit gevoel heel goed aanvoel. Dat is ook het probleem: als je niet gelooft heb je ook niks!

Wat alleen voor mij (en ik dacht ook voor TheEdge) moeilijk is, is je voor te stellen hoe dat nou gaat, dat echte geloven. Je kan het enerzijds niet zelf, want je kan wel zeggen: ik geloof het, maar er schijnt ook een soort Goddelijke openbaring/eraring bij te horen. Krijg je dat vanzelf, moet je daar wat voor doen?

Misschien lijken dit hele domme vragen voor iemand die erin opgevoed is, maar tja...

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 13:48

Aragorn schreef:er schijnt ook een soort Goddelijke openbaring/eraring bij te horen.

Ja is dat zo? Oh. Dan ga ik naar de hel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2004 14:09

Vin schreef:
Aragorn schreef:er schijnt ook een soort Goddelijke openbaring/eraring bij te horen.

Ja, ik weet het ook niet allemaal, maar dat hoor je vaak wel. Ik weet niet of het noodzakelijk is, maar het kan wel aanleiding tot twijfel zijn of je wel echt christen bent of niet.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 16 feb 2004 14:21

Aragorn schreef:
Vin schreef:

Ja, ik weet het ook niet allemaal, maar dat hoor je vaak wel. Ik weet niet of het noodzakelijk is, maar het kan wel aanleiding tot twijfel zijn of je wel echt christen bent of niet.

ik geloofde eerder ook dat je een heel bijzondere openbaring moest krijgen voordat je kon zeggen dat je geloofde. Maar volgens mij is dat niet zo. Geloven is vertrouwen. In alles moet je dus vertrouwen op God....niet dat dat alijd even makkelijk is maar zelfs daar wil God je wel bij helpen. Er staat toch ook ergens in de bijbel (waar kan ik ff niet opkomen) dat zo'n man zegt: Heere ik geloof maar kom mijn ongelovigheid tegemoed!
He died for me, I life for Him!

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 14:22

Aragorn schreef:
Vin schreef:

Dat hoor je inderdaad vaak. Bij Hennie op tv ook, heb je dat gezien? Tja.

Jammer vind ik dat... ik vind een hoop jammer, was je dat al opgevallen? :mrgreen: Ik vind het zo jammer, omdat we dan op zoek gaan naar zo'n 'ervaring'. Is dat de bedoeling? Dat weet ik ook niet. Maar als je naar iets specifieks zoekt, zie je misschien iets anders wel over het hoofd. Dus ja.. wat moet je dan?

Dit gaat niet goed Aragorn, in plaats van dat ik jou bekeer ben ik plots ook geen christen meer ;) Haha.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 feb 2004 14:31

Valt het bijbels af te leiden dat er een bepaalde openbaring bij hoort? Ja er zijn voorbeelden van, maar het wordt nergens aangeduid als universele waarheid... Wat wel aangeprezen wordt is: zalig zij die niet gezien hebben maar toch geloven....
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”