Wat kun je als belijdend lid van de gemeente betekenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 16:09

*schenkt thee in voor doortje* :D

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 16:10

Dat laatste bericht was trouwens een antwoord op de eerste vraag van Vin (voor de duidelijkheid) :wink:
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

caprice

Berichtdoor caprice » 13 feb 2004 16:22

Daphne schreef:
caprice schreef:
Daphne schreef:Hier nog even een reactie van mij:

Ik heb de posts (vluchtig) doorgelezen en ik wil het volgende ff kwijt:
Ik zit, laat ik het maar gelijk zeggen :lol: dan weten jullie dat ook weer, bij Laurina en Doortje op de belijdeniscathechisatie. Om dezelfde reden als zij ben ik er naar toe gegaan. In de gemeente, waar ik nog dooplid ben, is het idd normaal, dat je er op een gegeven moment voor kiest om met de leer in te stemmen en dus openbare belijdenis des geloofs te doen. Waar dat 'des geloofs' voor stond, vroeg ik me altijd al af eerlijk gezegd, omdat daar eigenlijk niets mee gedaan wordt.
Door deze reacties zie ik pas in, dat het echt vreemd is om belijdenis af te leggen van de leer in plaats van van je geloof en dat het om je hart gaat in plaats van om de kerkenraad :!: :oops:

De dominee zegt ook wel eens dat er 'weer een aantal belijdenis zullen doen', maar heb je hem ooit op de preekstoel horen zeggen dat er weer een aantal 'belijdenis des geloofs' zullen doen?

Verhardt u niet maar laat u leiden. Waarom onbekeerd blijven?

Hier ben ik het niet mee eens, Caprice! Misschien zegt de dominee dit in de kerk, maar op cathechisatie noemt hij het altijd belijdenis des geloofs! Ik denk, dat onze kerk 'des geloofs' voor wat anders gebruikt dan zou horen. (klinkt een bj vaag) Maar ik denk, dat de dominee wil zeggen, dat, als je gelooft in de leer van de kerk, dat dat al voldoende is om belijdenis te doen... :roll: Ik zie ook nu pas in hoe gek dat is eigenlijk... :oops:

Sorry. Ik zei het een beetje verkeerd, maar bedoelde het wel zo. 'Belijdenis des Geloofs' waar met dat geloof een ander geloof wordt bedoeld. Oorspronkelijk was dat het zaligmakend geloof, maar nu wordt de nadruk misschien teveel gelegd op het historisch geloof.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 feb 2004 16:26

caprice schreef:
Daphne schreef:
caprice schreef:

Ik zit, laat ik het maar gelijk zeggen :lol: dan weten jullie dat ook weer, bij Laurina en Doortje op de belijdeniscathechisatie. Om dezelfde reden als zij ben ik er naar toe gegaan. In de gemeente, waar ik nog dooplid ben, is het idd normaal, dat je er op een gegeven moment voor kiest om met de leer in te stemmen en dus openbare belijdenis des geloofs te doen. Waar dat 'des geloofs' voor stond, vroeg ik me altijd al af eerlijk gezegd, omdat daar eigenlijk niets mee gedaan wordt.
Door deze reacties zie ik pas in, dat het echt vreemd is om belijdenis af te leggen van de leer in plaats van van je geloof en dat het om je hart gaat in plaats van om de kerkenraad :!: :oops:

De dominee zegt ook wel eens dat er 'weer een aantal belijdenis zullen doen', maar heb je hem ooit op de preekstoel horen zeggen dat er weer een aantal 'belijdenis des geloofs' zullen doen?

Hier ben ik het niet mee eens, Caprice! Misschien zegt de dominee dit in de kerk, maar op cathechisatie noemt hij het altijd belijdenis des geloofs! Ik denk, dat onze kerk 'des geloofs' voor wat anders gebruikt dan zou horen. (klinkt een bj vaag) Maar ik denk, dat de dominee wil zeggen, dat, als je gelooft in de leer van de kerk, dat dat al voldoende is om belijdenis te doen... :roll: Ik zie ook nu pas in hoe gek dat is eigenlijk... :oops:

Sorry. Ik zei het een beetje verkeerd, maar bedoelde het wel zo. 'Belijdenis des Geloofs' waar met dat geloof een ander geloof wordt bedoeld. Oorspronkelijk was dat het zaligmakend geloof, maar nu wordt de nadruk misschien teveel gelegd op het historisch geloof.

Ja, en wat is de reden, dat er nu de nadruk op het historisch geloof wordt gelegd? Dat is eigenlijk toch raar? :? :roll:
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 13 feb 2004 16:33

Daphne schreef:
caprice schreef:
Daphne schreef:
caprice schreef:

Ja, en wat is de reden, dat er nu de nadruk op het historisch geloof wordt gelegd? Dat is eigenlijk toch raar? :? :roll:

Dat is het ook. Er moet meer tot bekering opgeroepen worden. Het is toch dwaas als je je niet bekeert?
De ds. uit de gemeente waar ik eerst bij hoorde zei wel eens: 'Durf je het nog langer aan om onbekeerd te blijven?'
Een historisch geloof is niet verkeerd hoor, maar je hebt er niets aan voor de eeuwigheid.

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 13 feb 2004 16:34

Doortje en Daphne,

Hoewel jullie het eigenlijk raar vinden dat belijdenis doen deze betekenis gekregen heeft, toch willen jullie het doen. Waarom dan?

Liefs Laurina
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 feb 2004 16:37

omdat ik eerst nog zo dom was om het heel normaal te vinden wat de kerk ons voorschrijft bij belijdenis doen! :roll:
Afbeelding

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 16:38

Daphne schreef:omdat ik eerst nog zo dom was om het heel normaal te vinden wat de kerk ons voorschrijft bij belijdenis doen! :roll:

Daphne ziet 't licht, nou jullie dominee nog :lol: :mrgreen:

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 feb 2004 16:42

Vin schreef:
Daphne schreef:omdat ik eerst nog zo dom was om het heel normaal te vinden wat de kerk ons voorschrijft bij belijdenis doen! :roll:

Daphne ziet 't licht, nou jullie dominee nog :lol: :mrgreen:

ik ben bang van niet alleen onze dominee, maar de hele GerGem! :roll:
Afbeelding

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 16:45

Het is niet zwak om twijfel en onduidelijkheid toe te geven. Het is juist sterk om daar voor uit te komen. Om niet meegesleurd te worden in de 'peer pressure' van de kerk! God ziet ook daarin ons hart aan.

joris

Berichtdoor joris » 13 feb 2004 16:52

Nog even over het kiezen. Lees eens deuteronomium 10: 12-22

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 16:53

Doortje waarom verdedig je je kerk(leer)? Dat vraag ik wel aan je dominee als ik daar behoefte aan heb.

Je denkt zelf toch ook wat? Is dat oneerbiedig tegenover je kerk ofzo? Daar gaat het toch niet om? Lees je belijdenisvragen nog eens voor je en lees dan wat je eerder zei, dat je 't inderdaad vreemd vond. Kun je zelfs -dan- nog met een vrijmoedig hart de leer belijden? Zelfs die al niet meer toch?

Je hoeft je kerk niet te verdedigen, daar kun je bij God niet mee aankomen.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 16:57

Vin, ik verdedig hier de kerk niet, ik probeer uit te leggen waarom ik belijdenis ga doen!!
Ik heb gezegd dat ik geen belijdenis kan doen van mijn geloof, dus probeer ik uit te leggen waarom ik dan wel belijdenis ga doen. snappie??
het heeft verder toch niks te maken met de kerkleer verdedigen??
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 17:02

Doortje schreef:Vin, ik verdedig hier de kerk niet, ik probeer uit te leggen waarom ik belijdenis ga doen!!
Ik heb gezegd dat ik geen belijdenis kan doen van mijn geloof, dus probeer ik uit te leggen waarom ik dan wel belijdenis ga doen. snappie??

Ok, waarom ga je dan geloofsbelijdenis doen? Ik snap er inderdaad geen bal van. Omdat je leerbelijdenis doet? Ok. En waarom? Welke toegevoegde waarde heeft dat? Vind je dan de belijdenis vragen ook niet meteen leugens? Sorry hoor, maar ik kan die vragen niet eens serieus nemen; dat kun je nooit beloven. En hoe kun je zeggen dat jouw kerk het ware geloof heeft als -jij- het ware geloof niet hebt?

Het heeft alles te maken met je kerkleer verdedigen, misschien zou je het verschil merken als je er eerlijk over zou zijn.

Maar ok, leg maar uit dan. Waarom doe je Belijdenis des Leers? Denk je dat God straks trots op je is? Zullen we er geld op inzetten hoe Calvijn dit soort dwalingen zou vinden? :mrgreen: [/b]
Laatst gewijzigd door Vin op 13 feb 2004 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 feb 2004 17:02

Doortje schreef:Vin, ik verdedig hier de kerk niet, ik probeer uit te leggen waarom ik belijdenis ga doen!!

Doortje, volgens mij heeft dat wel te maken met het verdedigen van de leer van de kerk: daar ga je toch belijdenis van doen? :roll: Dus grotendeels ben je het daarmee eens als het goed is. Het gaat dus alleen maar om de leer! :shock:
Afbeelding

Terug naar “Archief”