De ander naar de hel verwijzen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 feb 2004 11:15

johannes1 schreef:maar als de EO in de ogen van de dominee een verkeerde weg aangeeft, mag hij dan niet de gemeente daarvoor behoeden?
Ja, als je mn reacties goed lees zeg ik dat dus ook duidelijk. Natturlijk mag een dominee waarschuwen tegen de Eo-jongerendag, dat is zn goed recht.
Maar dat is mijn probleemstelling niet.
Mijn probleem is dat ik het razend eng vind als een dominee zo ver gaat dat hij stug durft de beweren dat de hele EO in zijn algemeenheid de weg naar de hel is!!! En daarmee zie ik de EO symbool staan voor alles wat niet naar Luther en Calvijn is, dus niet naar onze Nederlandse traditie.

Ik dacht dat ik dat wel duidelijk formuleerde.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 feb 2004 11:18

als hij het nou zoveel kwaads in ziet, dan kan ie dat toch zeggen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 11:19

Niet op zo'n manier.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 feb 2004 11:50

Er zijn gewoon te veel dominees die oordelen met een maat...
Ik hoop voor die mensen dat ze er zelf niet mee geoordeelt worden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2004 14:09

caprice schreef:
johannes1 schreef:maar als de EO in de ogen van de dominee een verkeerde weg aangeeft, mag hij dan niet de gemeente daarvoor behoeden?

Dat moet hij doen op grond van Gods Woord naar eer en geweten.

?

geweten, is dat wel zo? Moeten we juist niet luisteren naar ons geweten maar juist naar God? Ons geweten kan heel fout zijn.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 16:20

hijwel schreef:
caprice schreef:

?

geweten, is dat wel zo? Moeten we juist niet luisteren naar ons geweten maar juist naar God? Ons geweten kan heel fout zijn.

Ik bedoelde het niet zozeer letterlijk, maar als bestaande uitdrukking.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2004 16:31

caprice schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:

?

Ik bedoelde het niet zozeer letterlijk, maar als bestaande uitdrukking.

ik ben dus bang dat het ook vaak zo wordt toegepast. HOe kan het anders zo zijn dat er verschillende visies zijn. God geeft denk ik geen verschillende visies?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 05 feb 2004 13:52

meschianza schreef:En daarmee zie ik de EO symbool staan voor alles wat niet naar Luther en Calvijn is, dus niet naar onze Nederlandse traditie.

oh, maar luther was ook heeeel fout, alleen weten we alleen nog van hem dat hij de reformatie begonnen is, dus daar zien we wat door de vingers :D maar bij ons zou hij nooit op de preekstoel komen, hij zou ons regelrecht naar de hel leiden.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 05 feb 2004 21:31

johannes1 schreef:als hij het nou zoveel kwaads in ziet, dan kan ie dat toch zeggen.

nee, dat mag je nooit zeggen. wij hoeven namelijk anderen niet te oordelen, gelukkig niet! je mag vermanen, en je vraagtekens hebben, maar als jij zegt dat iets regelrechte ondergang is, vreselijk!

kijk eerst naar de vruchten zou ik zeggen, aan de vruchten herken je namelijk de boom. misschien ben je het niet eens met de manier waarop, dat kan, en dat mag ook. maar dan leidt iets niet naar de hel, zeer gevaarlijke uitspraken zijn dat.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 feb 2004 18:49

sweap schreef:
johannes1 schreef:als hij het nou zoveel kwaads in ziet, dan kan ie dat toch zeggen.

nee, dat mag je nooit zeggen. wij hoeven namelijk anderen niet te oordelen, gelukkig niet! je mag vermanen, en je vraagtekens hebben, maar als jij zegt dat iets regelrechte ondergang is, vreselijk!

kijk eerst naar de vruchten zou ik zeggen, aan de vruchten herken je namelijk de boom. misschien ben je het niet eens met de manier waarop, dat kan, en dat mag ook. maar dan leidt iets niet naar de hel, zeer gevaarlijke uitspraken zijn dat.

Amen
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”