Charismatische kerken: goed of slecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 09:18

@mic schreef:Ga eens een keer naar een dienst en luister eens gewoon.... Ik krijg hier beetje het gevoel Vin, dat je een reden zoekt waarom we die gave mogen negeren.
IK zoek een reden? Sorry hoor. Heb je wel gelezen wat ik schreef?

Wat valt die reactie me van je tegen.

Lees de bijbel. Ik krijg het koud van mensen die 'heilige ervaringen' najagen. Ijskoud.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 feb 2004 09:22

Vin schreef:
@mic schreef:Ga eens een keer naar een dienst en luister eens gewoon.... Ik krijg hier beetje het gevoel Vin, dat je een reden zoekt waarom we die gave mogen negeren.

Lees de bijbel. Ik krijg het koud van mensen die 'heilige ervaringen' najagen. Ijskoud.
Dat bedoel ik. Ik vind dat je een beetje bang ervoor over komt. Het probleem is dat als iemand anders de vertaling geeft, dat ook iemand kan zijn die totaal geen kennis van talen hoeft te hebben, het kan ook gewoon iemand zijn die nog nooit naar school is geweest, een omaatje van 80 bijvoorbeeld. In tongen spreken is gewoon een manier om God te prijzen, voor als je eigen woorden tekort schieten. Bovendien is het de enige taal die de duivel niet kan verstaan.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 09:27

@mic schreef:
Vin schreef:

Dat bedoel ik. Ik vind dat je een beetje bang ervoor over komt. Het probleem is dat als iemand anders de vertaling geeft, dat ook iemand kan zijn die totaal geen kennis van talen hoeft te hebben, het kan ook gewoon iemand zijn die nog nooit naar school is geweest, een omaatje van 80 bijvoorbeeld. In tongen spreken is gewoon een manier om God te prijzen, voor als je eigen woorden tekort schieten. Bovendien is het de enige taal die de duivel niet kan verstaan.

Jij ben niet terughoudend met dingen die mogelijk niet bijbels zijn? Wat bedoel je nou weer met omaatjes en vertaling? Een manier om God te prijzen? Hoezo dan? Waar dan? Waar baseer je dat op? Lees nou wat ik schreef.

Doe asjeblieft niet zo zwak van 'oe geloof dat t van god komt!' Op basis waarvan, dom interpreteren? Vertaalfouten?

Ik ben niet bang, ik ben boos.

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 09:28

Misschien wil 'jij' wel te graag wonderen zien, zou dat het niet zijn?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 feb 2004 09:29

Tekst:

Derhalve moet hij, die in een tong spreekt, bidden, dat hij het moge uitleggen. Want indien ik bid in een tong, bidt mijn geest wel, maar mijn verstand blift onvruchtbaar. Hoe staat het dan? Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand; ik zal lofzingen met mijn geest, maar ook lofzingen met mijn verstand. (I kor 14:13 e.v)

Paulus maakt hier heel duidelijk onderscheid tussen bidden in de geest en in verstand. In het volgende vers geeft hij ook duidelijk aan dat als je in de geest spreekt jezelf niet bewust bent van wat je zegt.
Of je in het nederlands bid of in het engels of in welke vreemde taal ook, dat zou allemaal onder verstand vallen. Er is dus ook nog iets anders...

p.s. waarom ben je precies boos?

met die omaatjes: als het een gewone taal zou zijn zou het niet door hen vertaald kunnen worden.
Afbeelding

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 09:31

Dus je negeert wat ik over dat vers schreef. Best hoor.

En je negeert de uitleg die in handelingen over 'tongen' is gegeven. Ook best.

Ik hou al weer op, gelukkig zit ik niet in een kerk :P

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 feb 2004 09:34

Oke geef toe dat ik nog niet het hele topic doorgelezen heb :wink: kzal er vanmiddag ff op terugkomen,m ag zo eerst college gaan 'genieten'
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 feb 2004 09:35

En ik zit gelukkig wel in een kerk :P
tot opbouw van mezelf en de gemeente.
Afbeelding

Jelmer

Berichtdoor Jelmer » 04 feb 2004 09:40

En als je dat dan hebt gevonden, wijs me dan een artikel aan van een taalkundige die ‘tongentaal’ heeft onderzocht en zei dat het een taal was. Zeggen dat ‘brabbeltaal’ ook heel goddelijk is gaat er bij mij niet in. Zo extreem hoef ik mijn verstand niet uit te schakelen van mijn God. Jullie wel?

Lekkere vooroordelen hou je erop na. Als jij zou neerbuigend bent tegenover een 'brabbeltaal' zoals jij dat noemt, vind ik het ook niet gek dat je niet begrijpt wat Paulus bedoelt.

En ik gebruik de term 'tongentaal' omdat iedereen dan weet waar we het over hebben.

Als ik wat meer tijd heb kom ik op de rest van je verhaal terug...

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 09:42

Jelmer schreef:
En als je dat dan hebt gevonden, wijs me dan een artikel aan van een taalkundige die ‘tongentaal’ heeft onderzocht en zei dat het een taal was. Zeggen dat ‘brabbeltaal’ ook heel goddelijk is gaat er bij mij niet in. Zo extreem hoef ik mijn verstand niet uit te schakelen van mijn God. Jullie wel?

Lekkere vooroordelen hou je erop na. Als jij zou neerbuigend bent tegenover een 'brabbeltaal' zoals jij dat noemt, vind ik het ook niet gek dat je niet begrijpt wat Paulus bedoelt.

En ik gebruik de term 'tongentaal' omdat iedereen dan weet waar we het over hebben.

Vooroordelen? Nee hoor. Maar toch nog toe heb ik alleen nog maar linguisten gehoord die jouw 'tongentaal' als gebrabbel kwalificeren, vandaar. Ik zou niet durven om neerbuigend te doen tegen iets van God. Dat staat dus ter discussie.

Je gebruikt tongentaal inderdaad zodat iedereen dan weet wat je bedoelt, maar NIET omdat het een bijbelse term is!

Jelmer

Berichtdoor Jelmer » 04 feb 2004 09:58

Vin schreef:
Jelmer schreef:

Vooroordelen? Nee hoor. Maar toch nog toe heb ik alleen nog maar linguisten gehoord die jouw 'tongentaal' als gebrabbel kwalificeren, vandaar. Ik zou niet durven om neerbuigend te doen tegen iets van God. Dat staat dus ter discussie.

Je gebruikt tongentaal inderdaad zodat iedereen dan weet wat je bedoelt, maar NIET omdat het een bijbelse term is!

Misschien geen vooroordeel, maar wel een uitgangspunt.

En tongentaal is geen bijbelse term, dat heb ik ook nooit beweerd.

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 10:00

Wat mij betreft een gezond uitgangspunt. Of ga jij uit van het principe dat alle dwaalleraren en waarzeggers enz enz van God komen tot het tegendeel bewezen is? Laat ik het maar andersom doen, zeker als het niet als taal klinkt.

Jelmer

Berichtdoor Jelmer » 04 feb 2004 11:31

Vin schreef:Wat mij betreft een gezond uitgangspunt. Of ga jij uit van het principe dat alle dwaalleraren en waarzeggers enz enz van God komen tot het tegendeel bewezen is? Laat ik het maar andersom doen, zeker als het niet als taal klinkt.

Ik vind het zeker niet slim om iets af te kraken en neerbuigend te benoemen zonder dat je zeker weet dat het niet van God is. Sterker nog ik ben er van overtuigd dat je ongelijk hebt. Dat zou betekenen dat je je hebt uitgesproken tegen iets wat wel van God is.

Trouwens je mistte het tweede deel van dat vers in 1 Korintiers 14: 'in de Geest spreekt hij geheimenissen.' Voor mij vrij duidelijk.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 feb 2004 11:39

Vin,

Ook nog een reactie op mijn verhaal?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 11:44

Klaas schreef:Vin,

Ook nog een reactie op mijn verhaal?

Klaas

:D

Tja. De context is in handelingen neergelegt toch? Korinthe is de 'charismatische' gemeente die op haar vingers word getikt. Na pinksteren dachten ze opeens 'woei woei dit is koel' en zijn in hun eigen gemeente in allemaal verschillende talen door elkaar gaan lallen, zo lees ik dat. Elke keer als Paulus dan het 'nut' voor jezelf aangeeft is dat volgens mij gewoon juist om aan te geven dat het geen nut voor de gemeente heeft. Een verduidelijking. Het heeft dan dus een zendingsdoel, wat je al zei.

Vin

Terug naar “Archief”