FrankB:
ik heb 1 verklaring gezien, namelijk dat Jezus na zijn opstanding in de hel is afgedaald om iedereen die op dat moment in hem geloofde op te halen. Nou, als dit de verklaring moet zijn...
Vreemde verklaring. Ik kan natuurlijk mijn ideeën wel spuien maar aangezien je uberhaupt niks kunt met het idee van verzoenend sterven lijkt me het uitwijden over het vervolg daarop redelijk onzinnig.
FrankB:
Om de Handelingen van Thomas maar gewoon af te schrijven omdat ze niet in de canon staat is wel een erg makkelijke oplossing.
Wie zegt dat ik ze afschrijf omdat ze niet in de canon staan? Ik vind het alleen opmerkelijk dat je problemen hebt met de geloofwaardigheid van de evangeliën maar wel waarde hecht aan een document, dat over het algemeen als nog minder geloofwaardig gezien wordt. Met het idee dat Thomas in India geweest is heb ik overigens op zich niet zoveel moeite. Het wordt wat anders als er allerlei indianenverhalen verteld worden over een Jezus die het kruis overleefde etc. etc.
FrankB:
Je vergeet dat dit geschrift voor veel vroege christenen wel waarde had.
Volgens de wetenschap hadden christenen in ieder geval nog vroeger wat aan de brieven van Paulus. De handelingen van Thomas dateren uit de 3e eeuw.
FrankB:
de canon is op een of ander concilie in zoveel honderd na Christus samengesteld door mensen. Is het toeval dat de teksten ervan behoorlijk met elkaar overeenkomen alsmede met de toen geldende kerkleer?
Nee dat is geen toeval; de kerkleer was gebaseerd op de bijbel. Je suggereert aan de lopende band van alles maar ik zie je nog niets onderbouwen. Vreemde houding voor iemand die beweert rationeel bezig te zijn.
FrankB:
Mijn vooringenomenheid? Ik denk na.
Ik ook en ik heb er geen problemen mee om rationeel om te gaan met jouw argumenten tegen de bijbel. Helaas zie ik geen argumenten maar alleen kreten.
FrankB:
Kies ik daarom mijn eigen Jezus uit? Misschien wel maar ik denk dat ik beter kan nadenken over God en Jezus en de feiten en op basis daarvan mijn beeld en beleving kan vormen dan dat ik maar klakkeloos de Jezus aanneem die de kerk de mens al een kleine 2000 jaar probeert op te dringen
.
Daarmee beweer je dus dat datgene wat al 200 jaar over Jezus gezegd wordt niet overeenkomt met de feiten. Jij kunt, 2000 jaar na dato, zonder noemenswaardige betrouwbare bronnen de feiten achterhalen? Knap hoor.
FrankB:
Want nogmaals, van het bijbelverhaal klopt teveel niet.
Herhaling is de kracht van de reclame. Helaas helpt het je in een discussie weinig verder. De enige rationele conclusie die ik tot nu toe uit jouw verhaal kan trekken is: veel geblaat en weinig wol.
Klaas