De Psalmberijming van 1773

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 29 mei 2004 16:43

Bookman schreef:Tabitha zegt:
Toch denk ik dat psalmen/gezangen die mensen begrijpen zonder uitleg erbij geschikter zijn voor de kerkdiensten. Ik denk dat ik Luther achter me heb staan

Heb je ook, maar Bookman is beetje Calvi....... :lol:

Nou, misschien heb ik Calvijn ook wel achter me staan. :D
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 17:19

* Denkt dat het nog druk wordt achter Tabitha met al die mannen*
:wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 29 mei 2004 17:24

Bookman schreef:* Denkt dat het nog druk wordt achter Tabitha met al die mannen*
:wink:

Hoho, al deze Grote Mannen staan ver voor mij.
Ik, vrouwzijnde :mrgreen: , sta in alle nederigheid achter hen. :wink:
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 17:42

Tabitha schreef:
Ik, vrouwzijnde , sta in alle nederigheid achter hen.

Kijk,kijk eindelijk iemand die haar plaats weet... :lol:
Geintje hoor Tabitha. :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mei 2004 17:58

Bookman schreef:Datheen is niet te hertalen, sorry. :cry:
En als dat wel gebeurd dan is het authentieke eraf.
Dus laat ons alsjeblieft eens IETS uit die oude tijd mogen overhouden. :roll:
Ken je dat oudtst bekende vers:

Olla vogela hebba nesta?

Gaan we fijn vertalen naar de taal van 2004: "Alle vogels hebben een nest" :mrgreen:

Schiet veel van het bijzondere over hé?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Als het bijzondere hem in dat taalgebruik lag, was het sowieso al niet bijzonder.. :P

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 18:05

*Vind er eigenlijk ook geen bal aan*, maar ja ...............

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 10:47

Bookman schreef:Tabitha schreef:
Ik, vrouwzijnde , sta in alle nederigheid achter hen.

Kijk,kijk eindelijk iemand die haar plaats weet... :lol:
Geintje hoor Tabitha. :wink:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :| :D

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 04:29

Nog meer voorstanders voor Datheen. Ik ben gelukkig niet de enige
(Heb alle zeven delen van de serie 'Zulks zingt dat volk', en kijk uit naar de achtste).

Toen L.G.C. Ledeboer uit de Nederlands Hervormde kerk werd gezet (daar zongen ze de nieuwe berijming al) ging hij ook weer over naar Datheen.

Hij heeft er iets over geschreven (niet letterlijk geciteerd):
De oude berijming heeft wel enkele moeilijke woorden, maar die worden verklaard door de rest van de regel. God heeft eeuwen lang zijn goedkeuring gegeven over deze psalmen en zijn volk erdoor gesterkt, en dat doet Hij nu nog. Waarom hebben we dan een nieuwe berijming nodig?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 jul 2004 08:57

geef mij de psalmberijming van 1773 maar, want die kan je zo meezingen. datheen vind ik zelf wat moeilijker omdat je in gedachte de woorden van 1773 hebt, maar het is wel mooi om het te zingen op datheen-avonden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 09:11

johannes1 schreef:geef mij de psalmberijming van 1773 maar, want die kan je zo meezingen. datheen vind ik zelf wat moeilijker omdat je in gedachte de woorden van 1773 hebt, maar het is wel mooi om het te zingen op datheen-avonden.

Dat komt omdat je opgegroeid bent met 1773, net als ik, maar ik hoor op CD bijvoorbeeld toch liever Datheen, hoewel ik maar 2,5 vers ken uit de berijming van Datheen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 jul 2004 09:12

caprice schreef:
johannes1 schreef:geef mij de psalmberijming van 1773 maar, want die kan je zo meezingen. datheen vind ik zelf wat moeilijker omdat je in gedachte de woorden van 1773 hebt, maar het is wel mooi om het te zingen op datheen-avonden.

Dat komt omdat je opgegroeid bent met 1773, net als ik, maar ik hoor op CD bijvoorbeeld toch liever Datheen, hoewel ik maar 2,5 vers ken uit de berijming van Datheen.

ik hoor beide graag op cd, alleen bij die van 1773 kan je af en toe meezingen en bij die van datheen niet :D
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 09:14

johannes1 schreef:
caprice schreef:

ik hoor beide graag op cd, alleen bij die van 1773 kan je af en toe meezingen en bij die van datheen niet :D

Of je moet het boekje erbij houden.

Ken je de serie 'Zulks zingt dat volk'?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 jul 2004 09:17

caprice schreef:
johannes1 schreef:
caprice schreef:

sinds vorig jaar wel. kreeg toen een cd daarvan van mijn oom en ik heb er zelf ook 1 gekocht. dus ik zit op 2 van de 8. maar wil de serie ook compleet maken

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 09:21

johannes1 schreef:
caprice schreef:
johannes1 schreef:
caprice schreef:

sinds vorig jaar wel. kreeg toen een cd daarvan van mijn oom en ik heb er zelf ook 1 gekocht. dus ik zit op 2 van de 8. maar wil de serie ook compleet maken

Wat, zijn er al 8? :shock:
Ik heb er nog maar zeven.

Zeg het even, dan ga ik zo gelijk naar de winkel. :P

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 jul 2004 09:23

Wat, zijn er al 8?
Ik heb er nog maar zeven.

Zeg het even, dan ga ik zo gelijk naar de winkel.

jij had het over 8, daarom dat ik dat zei. :wink:

Terug naar “Archief”