Hoe reageer je op een vloekende medestudent/ collega?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 23 nov 2004 00:07

caprice schreef:Een vrij veel vloekende klasgenoot waar ik wel veel mee samenwerk heb ik zover gekregen dat hij weet dat het slecht is (wist hij niet), en hij probeerde zich in te houden. Ik krijg hem alleen niet wijsgemaakt dat de GVD-vloek als bastaard vloek met i.p.v. de 'o' een 'a' ook een vloek is. :(

Weet iemand daar wat op?

Dit is heel moeilijk aan mensen duidelijk te maken ja..
Als antwoord krijg je dan vaak:'zo kan je alles wel een vloek noemen...'
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 nov 2004 00:15

Napoleon schreef:tijdens mijn opleiding vond ik het niet zo moeilijk om er wat van te zeggen, maar waar ik nu werk (allemaal "nette kerkmensen") loopt ook iemand rond uit een rechts-reformatorische kerk, die bij het minste of geringste de vloeken uit zijn mond laat rollen, en dat vind ik wel een stuk moeilijker. zeker als je, als je er wat van zegt "zeur toch niet" te horen krijgt.

Dat lijkt me inderdaad ook lastig! Soms lijkt het wel of anderen meer open staan voor uitleg over het vloeken dan onze eigen kerk mensen!
Triest is dat zeker!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 06:22

Napoleon schreef:tijdens mijn opleiding vond ik het niet zo moeilijk om er wat van te zeggen, maar waar ik nu werk (allemaal "nette kerkmensen") loopt ook iemand rond uit een rechts-reformatorische kerk, die bij het minste of geringste de vloeken uit zijn mond laat rollen, en dat vind ik wel een stuk moeilijker. zeker als je, als je er wat van zegt "zeur toch niet" te horen krijgt.

Met een aantal van die mensen heb ik helaas ook te maken met mijn opleiding, en ook 1 op mijn werk (reformatorische werkgever en werknemers). Als je dan een niet-kerkelijke klasgenoot er op aanspreekt dat hij vloekt, kun je steevast de vraag verwachten waarom hij die in dezelfde kerk zit het dan ook doet.

De wereld ziet scherp. En naam-christenen maken het daarom degenen die willen leven naar Gods Woord extra moeilijk.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 23 nov 2004 11:22

Ik werk bij het Leger des Heils en ben zóóó blij dat het een christelijke organisatie is! Bijna al mijn collega's zijn christenen. Als er bij ons gevloekt wordt, dan is het door cliënten en is het voor mij ook niet moeilijk om daar wat van te zeggen, want al mijn collega's zeggen er wat van. Iedereen weet dus ook dat vloeken bij ons niet getolereerd wordt.
Maar ik weet heel goed hoe moeilijk het kan zijn om er iets van te zeggen als je de enige christen bent op je werkplek. Hiervoor heb ik namelijk op een kinderdagverblijf gewerkt en daar was ik de enige christen. Ik durfde er niet voor uit te komen als ik met een groep collega's was en er werd gevloekt, dan zei ik er niets van. Bang dat ik door de hele groep aangevallen zou worden. Ik vond dat echt heel moeilijk. Ik zei er wel wat van als ik alleen met een collega was. Als je iemand onder vier ogen spreekt, is het toch makkelijker om iemand aan te spreken op zijn taalgebruik. En het werd dan ook wel gewaardeerd dat ik er voor uit kwam dat ik niet van vloeken houdt.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 25 nov 2004 11:52

Ik kan daar persoonlijk moeilijk afwijzend op reageren, want zelf vloek ik regelmatig in mezelf. Ik baal daar gigantisch van en daarna heb ik altijd heel erg spijt. Zolang ik dat blijf doen kan ik niet tegen een medestudent zeggen dat ze niet mogen vloeken.
Overigens ben ik van mening dat wanneer je vloekt en je totaal niet in God geloofd dat een verschil is met een vloekende Christen (met dubbele slagen geslagen worden).
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 nov 2004 16:24

Snorbaarder schreef:Overigens ben ik van mening dat wanneer je vloekt en je totaal niet in God geloofd dat een verschil is met een vloekende Christen (met dubbele slagen geslagen worden).

dat vraag ik me wel is af. Sommige mensen weten best wat het vloeken in houdt terwijl ze het toch doen. Bijv. mensen die zich van de kerk onttrokken hebben. Daarbij de mensen die gewaarschuwd zijn. bijv. collega's aan wie je uitgelegt hebt wat vloeken nou eigenlijk is.

Anders is het denk ik als je nog nooit van God hebt gehoord. Maar die mensen weten ook goed wat goed en kwaad is. Vraag aan zo iemand maar is of ze een vloek kennen. Ze weten dan best wat voor woorden je bedoelt.

God maakt toch geen verschil tussen grote en kleine zonden?

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 26 nov 2004 09:56

Gerdien B. schreef:
Snorbaarder schreef:Overigens ben ik van mening dat wanneer je vloekt en je totaal niet in God geloofd dat een verschil is met een vloekende Christen (met dubbele slagen geslagen worden).

dat vraag ik me wel is af. Sommige mensen weten best wat het vloeken in houdt terwijl ze het toch doen. Bijv. mensen die zich van de kerk onttrokken hebben. Daarbij de mensen die gewaarschuwd zijn. bijv. collega's aan wie je uitgelegt hebt wat vloeken nou eigenlijk is.

Anders is het denk ik als je nog nooit van God hebt gehoord. Maar die mensen weten ook goed wat goed en kwaad is. Vraag aan zo iemand maar is of ze een vloek kennen. Ze weten dan best wat voor woorden je bedoelt.

Nee, dat niet, maar hoe moet ik dat wat ik tussen haakjes schreef dan wel zien?
Who has seen the wind?

Neither you, nor I:

But when the trees bow down their heads,

The wind is passing by.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 nov 2004 17:16

Snorbaarder schreef:Nee, dat niet, maar hoe moet ik dat wat ik tussen haakjes schreef dan wel zien?

weet je, dat is nou eigenlijk ook mijn vraag!
Misschien dat iemand anders ons daarbij kan helpen?

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 27 nov 2004 20:19

Met dubbele slagen geslagen worden is m.i. dat je heel goed de weg geweten hebt die God van je vraagt, maar die je niet gegaan bent.
Om het op vloeken toe te passen: Je weet dat vloeken God lasteren/ beledigen/ verzoeken is. Je weet dat heel goed omdat God dit zegt in Zijn Woord.
Iemand die God niet kent en Zijn Woord ook niet, weet dit dan ook niet (ook al hebben ze een goed-kwaad besef).

Daarom met dubbele slagen.

Dit zijn mijn gedachten...
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 nov 2004 10:06

Ik had hier een gesprek over met m'n 'collega''s', ik vertelde dat ik het bijzonder vond dat ze inmiddels vrijwel niet meer vloekten. Een ex-vloeker ('''''') vertelde dat het als je ongelovig bent, je hele leven al vloekt het soms als een soort straf te ervaren om helemaal niet te mogen vloeken. Zij gaf aan dat ze af en toe vloeken echt nodig had......

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 nov 2004 09:32

essieee schreef:Ik had hier een gesprek over met m'n 'collega''s', ik vertelde dat ik het bijzonder vond dat ze inmiddels vrijwel niet meer vloekten. Een ex-vloeker ('''''') vertelde dat het als je ongelovig bent, je hele leven al vloekt het soms als een soort straf te ervaren om helemaal niet te mogen vloeken. Zij gaf aan dat ze af en toe vloeken echt nodig had......

Vloeken ze niet meer omdat jij er wat van gezegd hebt? :shock: Goed zeg!!! :D

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je het vloeken mist als uiting. Vooral als je het zo lang gewend bent. Hebben ze geen alternatief? Bijv. ergens tegenaan schoppen, op de grond spugen, ....
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 30 nov 2004 01:31

Iedereen heeft een stopwoord nodig. Bij veel ongelovigen is dat vloeken. Bij mij is dat het woord Kéléré-kast. En bij mijn vader is het een hartstochtelijk HÈ. Zo heeft iedereen wel iets. Het is gewoon een uitlaatklep en het helpt je agressie te verwerken.

DoIoRoK

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 01 dec 2004 10:42

mystery schreef:Met dubbele slagen geslagen worden is m.i. dat je heel goed de weg geweten hebt die God van je vraagt, maar die je niet gegaan bent.
Om het op vloeken toe te passen: Je weet dat vloeken God lasteren/ beledigen/ verzoeken is. Je weet dat heel goed omdat God dit zegt in Zijn Woord.
Iemand die God niet kent en Zijn Woord ook niet, weet dit dan ook niet (ook al hebben ze een goed-kwaad besef).

Daarom met dubbele slagen.

Dit zijn mijn gedachten...

Weetje wat ik altijd zeg? Dat het mij pijn doet als mensen vloeken! Omdat ik een christen bent, en ik God geloof! Ik leg dan uit dat mensen mij kwetsen, net zoals ik hen zou kwetsen als ik gemene dingen zou zeggen over personen/dingen waar zij van houden! Ik leg dus uit dat ik respect voor andere mensn heb, maar het ook graag terug wil! :D
Dus, dat.

kees81

Berichtdoor kees81 » 02 dec 2004 18:27

Ik zie al wel dat het beter is dat jullie niet op de gemiddelde bouw moeten gaan werken... en ook niet bij mij op kantoor... ik denk dat ik inmiddels niet eens meer in de buurt van de 'hemelpoort' mag komen... :shock:

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 02 dec 2004 18:35

Gerdien B. schreef:

:shock:

Dus een mens doden staat gelijk aan vloeken in God's ogen?

Terug naar “Archief”